پودر زنجبیل یکی از سالم‌ترین ادویه‌ها است که با داشتن مواد مغذی زیاد، فواید زیادی برای بدن و مغز ما دارد. این ادویه را نه تنها می‌توانید در هنگام پخت استفاده کنید، بلکه برای خواص درمانی هم مصرف می‌شود. خواص پودر زنجبیل خشک بسیار زیاد است و اگر آن را در حد تعادل استفاده کنید، بدون هیچ عوارضی به شما کمک می‌کند تا بدن سالمی داشته باشید.

ما در این مقاله درباره خواص زنجبیل خشک اطلاعات مفیدی را با شما به اشتراک می‌گذاریم. بنابراین در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید تا با این خواص بیشتر آشنا شوید.

خواص زنجبیل خشک برای لاغری

یک زنجبیل پیچیده شده با یک متر اندازه گیری

هضم سالم غذا، کلید کاهش وزن است. هضم ضعیف منجر به اختلال در جذب مواد مغذی و حذف غذا می‌شود که می‌تواند افزایش وزن را به همراه داشته باشد. پودر زنجبیل از روده محافظت می‌کند، حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش تسریع می‌کند و باد، نفخ و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. زنجبیل خشک با بهبود هضم، کاهش وزن را تسهیل می‌کند که در این صورت سوزاندن چربی‌های ذخیره شده و پردازش گلوکز در خون آسان‌تر می‌شود.

در نتیجه زنجبیل متابولیسم را سریع‌تر می‌کند و اگر متابولیسم شما سریع‌تر باشد، کالری را زودتر می‌سوزانید. یکی دیگر از خواص زنجبیل خشک، توانایی آن در مهار گرسنگی و پرخوری است. پودر زنجبیل خشک را می‌توانید در هر فروشگاهی بخرید یا آن را در خانه درست کنید. دو قاشق چایخوری پودر زنجبیل را در چهار فنجان آب یا چای اضافه کنید و آن را بجوشانید. شما می‌توانید از این دمنوش گرم برای روزهای سرد پاییز و زمستان استفاده کنید. آن را هر روز صبح با معده خالی بنوشید. انجام این کار نه تنها سیستم شما را پاک می‌کند، بلکه متابولیسم شما را نیز بالا می‌برد.

خواص درمانی زنجبیل خشک

۱٫ پیشگیری از سکته مغزی و بیماری‌های قلبی

زنجبیل برای سیستم قلبی عروقی شما بسیار مفید است. طبق تحقیقات زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و کلسترول شما را کاهش می‌دهد. همچنین فشار خون شما را پایین می‌آورد، بنابراین همه این‌ها در کنار هم از مشکلات عمده سیستم قلبی عروقی مانند سکته مغزی و بیماری قلبی جلوگیری می‌کنند. تنها اضافه کردن کمی پودر زنجبیل به رژیم غذایی شما می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامت کلی بدن‌تان داشته باشد.

۲٫ تقویت سیستم ایمنی

در میان داروهای گاهی همواره درباره خواص سنجد برای سیستم ایمنی بدن شنیده‌ایم. اما در کنار سنجد باید حتما از سنجبیل هم نام ببریم، زنجبیل در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌های باکتریایی بسیار موثر است. قبل از رفتن به بیمارستان برای هر نوع معاینه یا جراحی، باید رژیم غذایی خود را با مقدار زیادی زنجبیل پر کنید تا سیستم ایمنی خود را تقویت کرده و از آن در برابر هر گونه باکتری که بخواهد به بدن شما حمله کند، محافظت کنید. از طرفی در دوران شیوع ویروس کرونا شما باید سیستم ایمنی خود را بالا ببرید. بنابراین توصیه می‌شود در این دوران پودر زنجبیل را حتما در برنامه روزانه خود داشته باشید.

۳٫ درمان عفونت قارچی

زنجبیل نه تنها خواص ضد باکتریایی دارد، بلکه خواص ضد قارچی نیز دارد. بسیاری از افراد مخصوصا زنان، از زنجبیل برای کمک به مبارزه با عفونت‌های قارچی استفاده می‌کنند. یک درمان طبیعی ساده برای قارچ پوست این است که به سادگی پودر زنجبیل را بگیرید و آن را با آب مخلوط کنید تا خمیری ایجاد شود. پس از اینکه کاملا مخلوط شدند، یک تکه پنبه بردارید و مخلوط را روی قارچ بمالید. این کار را هر روز انجام دهید تا زمانی که قارچ از بین برود. این درمان ساده، به طرز شگفت انگیزی موثر است.

۴٫ کاهش قند خون

یکی دیگر از فواید زنجبیل خشک، کاهش قند خون است. این داروی طبیعی می‌تواند قند خون بالا در بدن را کنترل کند. برای دریافت بهترین نتیجه، دو گرم پودر زنجبیل را در آب گرم با کمی نمک مخلوط کنید و بنوشید. این کار در هنگام صبح و با معده خالی موثرتر است. همچنین می‌توانید میوه سالم هم به آن اضافه کنید و حین نوشیدن میوه را بردارید تا دتاکس زنجبیل داشته باشید.

۵٫ سو هاضمه

زنجبیل خشک درد و ناراحتی معده ناشی از سو هاضمه مزمن را تسکین می‌دهد. گفته می‌شود تاخیر در تخلیه معده باعث سو هاضمه می‌شود و زنجبیل این مشکل را کاهش می‌دهد. مصرف یک تا دو گرم پودر زنجبیل خشک قبل از غذا، تخلیه معده را تا ۵۰ درصد تسریع می‌کند.

۶٫ کاهش کلسترول

تحقیقات علمی ثابت کرده است که زنجبیل خشک به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می‌کند. همچنین طبق نظر متخصصان اگر افراد روزانه حدود ۳ گرم پودر زنجبیل خشک مصرف کنند، کلسترول خون آنها در حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۷٫ التهاب

زنجبیل خشک مخلوط با نمک در کاهش التهاب بدن به خصوص در مفاصل متورم و انگشتان تاثیر زیادی دارد. همچنین ثابت شده است زنجبیل التهاب ناشی از جراحات را تسکین می‌دهد.

۸٫ بهبود عملکرد مغز و حافظه

اما خواص پودر خشک شده زنجبیل به همین جا ختم نمی‌شود. نهایتا خوب است بدانید که آنتی اکسیدان‌های موجود در زنجبیل به کاهش استرس کمک می‌کند و همچنین خواص ضد التهابی آن می‌تواند روند پیری در مغز را کاهش دهد. زنجبیل نه تنها می‌تواند به کاهش زوال ذهنی کمک کند، بلکه می‌تواند حافظه را نیز تقویت کند.

خواص زنجبیل برای مردان

مردی درحال نوشیدن یک فنجان چای زنجبیل

۱٫ افزایش باروری

یکی از مهمترین مواد موجود در زنجبیل، منگنز است. منگنز تولید تستوسترون و باروری را در مردان افزایش می‌دهد. زنجبیل خشک شده یکی از مفیدترین مواد مغذی برای تقویت قوای جنسی است. مصرف این ماده میل و قدرت جنسی را بالا می‌برد و اسپرم را افزایش می‌دهد. با افزایش تعداد اسپرم‌ها، احتمال برخورد اسپرم با تخمک بالا رفته و به دنبال آن افزایش قابل توجهی در باروری به وجود می‌آید.

۲٫ جلوگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات یک بیماری عمده در بین مردان است. بعد از سرطان پوست در رتبه دوم قرار دارد. درمان‌های رایج مانند جراحی بیشترین تاثیر را در بهبود بیماری دارند. با این حال، برخی از داروهای گیاهی قدرتمند می‌توانند سلامت پروستات شما را بهبود بخشد. یکی از این‌ها پودر زنجبیل است و پیشنهاد می‌شود تمامی آقایان این گیاه را در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشند.

زنجبیل به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، اثر پیشگیرانه‌ای بر روی سلول‌های سرطانی پروستات دارد. ناهنجاری در چرخه سلولی سلول‌های پروستات، اختلال در تولید مثل، چرخه سلولی غیرطبیعی و میزان بالای تقسیم سلولی، از علل اصلی سرطان پروستات هستند که با مصرف زنجبیل می‌توان آنها را به میزان زیادی بهبود بخشید. در نتیجه، مردانی که زنجبیل خشک را در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند کمتر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

۳٫ جلوگیری از سرطان روده بزرگ

پودر زنجبیل حاوی موادی مانند پتاسیم، منیزیم، منگنز، ویتامین B6 و فیبر است که هر یک از آنها ماده مفیدی در پیشگیری از بیماری‌های بدخیم محسوب می‌شوند. دریافت این مواد در پیشگیری از سرطان روده بزرگ به ویژه در مردان، نقش دارند.

۴٫ کاهش دردهای عضلانی

یکی از مهمترین خواص پودر زنجبیل خشک برای مردان، تسکین دردهای عضلانی است. زیرا این ادویه قوی خاصیت ضد التهابی دارد و در نتیجه، درد عضلانی را زودتر کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که مصرف ۲ گرم زنجبیل در روز به مدت ۱۱ روز به طور قابل توجهی درد مرتبط با عضله را بهبود می‌بخشد.

۵٫ کمک به آرتروز

آرتروز وضعیتی است که باعث درد و سفتی در مفاصل می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که زنجبیل ممکن است از طریق خواص ضدالتهابی خود، وسیله‌ای موثر برای تسکین علائم آرتروز باشد.

خواص زنجبیل برای زنان

۱٫ تسکین درد قاعدگی

خواص منحصر به فرد زعفران در زمان قاعدگی بر هیچ فردی پوشیده نیست، زیرا در طب سنتی همواره به آن اشاره می‌کنند. اما گفته می‌شود که یکی از خواص زنجبیل خشک شده برای زنان نیز تسکین دردهای مختلف از جمله دردهای قاعدگی است. یک مطالعه روی ۱۵۰ زن نشان داد که در سه روز اول چرخه‌های خود، یک گرم پودر زنجبیل خشک در روز مصرف می‌کردند و تا حد زیادی درد قاعدگی آنها کاهش یافت.

۲٫ کاهش حالت تهوع

زنجبیل خشک در کاهش علائم حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار موثر است. مصرف حتی نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک مخلوط با عسل و آب گرم، تسکین سریعی برای بانوانی است که از این علائم رنج می‌برند. علاوه بر این، زنجبیل خشک حالت تهوع و استفراغ را پس از جراحی و در بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، کاهش می‌دهد.

۳٫ لایه‌برداری پوست

لایه‌برداری پوست یک خاصیت زنجبیل خشک است که زنان می‌توانند از آن بهره ببرند. شما می‌توانید از زنجبیل به عنوان یک اسکراب طبیعی برای از بین بردن پوست مرده بدن خود استفاده کنید. برای این کار زنجبیل را با عسل مخلوط کرده و روی سطح پوست بمالید.

۴٫ رشد مو

حتما شما هم درباره خواص آنتی اکسیدان شنیده‌اید و می‌دانید در سلامت بدن تاثیر زیادی دارند. زنجبیل نیز حاوی آنتی اکسیدان است و بنابراین یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده محصولات تجاری مو محسوب می‌شود. اگر کمی زنجبیل را در آب مخلوط کنید و روی پوست سر خود اسپری کنید، شوره سر را از بین می‌برد و گردش خون در فولیکول‌های مو را تسریع می‌کند.

منابع:

hindustantimes

netmeds