در تمام روز تقریبا هر جایی که برویم، از فروشگاه‌ها گرفته تا در کنار خیابان، نوشیدنی قهوه را می‌بینیم که به شکل‌های مختلفی عرضه می‌شود. قهوه از سالیان گذشته به عنوان یک محرک در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان استفاده می‌شود. امروزه، انواع مختلفی از قهوه وجود دارند و توصیه می‌شود که آنها را مصرف کنید. ولی در عین حال نباید از عوارض قهوه چشم پوشی کنیم!

ما پیش‌تر در مطلبی جامع به همه چیز درباره قهوه پرداخته‌ایم، ولی در این مقاله به طور اختصاصی به عوارض و فواید قهوه می‌پردازیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

فواید قهوه چیست؟

برخی از مهمترین فواید قهوه برای بدن عبارت‌اند از:

1. افزایش متابولیسم

همه ما درباره خواص قهوه تلخ برای لاغری شنیده‌ایم. درواقع قهوه به کاهش وزن کمک می‌کند، زیرا حاوی اسید کلروژنیک است که متابولیسم را افزایش می‌دهد. مطالعات ثابت کرده‌اند که قهوه با کاهش کالری دریافتی و کاهش اشتها می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. افرادی که دو یا سه فنجان قهوه در روز می‌نوشند، چربی بدنشان به میزان قابل توجهی کمتر از افرادی است که قهوه نمی‌نوشند. علاوه بر این، تصور می‌شود که کافئین موجود در قهوه التهاب و درد را کاهش می‌دهد و ممکن است به مدیریت وزن کمک کند.

2. افزایش سطح انرژی

چند دختر پر انرژی و در حال پریدن از زمین به آسمان

کافئین یک محرک شناخته شده است و به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به افرادی که در تمرکز مشکل دارند یا نیاز به بیداری اضافی دارند، کمک کند. علاوه بر این، قهوه دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که باعث می‌شود بدن با بسیاری از بیماری‌ها و شرایط، مانند بیماری قلبی، زوال عقل و دیابت مبارزه کند. به دلیل افزایش انرژی، افراد زیادی از خواص قهوه برای شب بیداری بهره می‌برند. مخصوصا برای زمان‌های امتحانات یا تحویل پروژه کاری، قهوه می‌تواند بسیار مفید باشد.

3. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

این‌که آیا نوشیدن قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد، جای بحث دارد. اما این احتمال وجود دارد که این نوشیدنی به حفظ وزن سالم بدن کمک کند. طبق تحقیقات، افرادی که سه تا چهار فنجان قهوه در روز می نوشند، سطوح پایین‌تری از مقاومت به انسولین پیدا می‌کنند. بنابراین این افراد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

4. مفید برای مغز

یکی دیگر از مهمترین خواص قهوه اسپرسو و دیگر انواع قهوه، کاهش خطرات و بیماری‌های مربوط به مغز است. قهوه در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون تاثیر دارد. محققان معتقدند که این می‌تواند به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قهوه یا حتی توانایی آن در افزایش سطح یک انتقال‌دهنده عصبی به نام دوپامین باشد.

5. کاهش خطر افسردگی

مردی افسرده در حال فشردن سر خود

اگر احساس ناراحتی می‌کنید، یک فنجان قهوه به شما شادی می‌بخشد. بسیاری از تحقیقات قهوه را با خلق و خوی مثبت‌تر و راه‌هایی برای کاهش علائم مربوط به افسردگی، مرتبط می‌دانند. افرادی که به طور متوسط ​​در روز قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که قهوه نمی‌نوشند، میزان کمتری از اضطراب، خستگی و افسردگی را تجربه می‌کنند.

تنوع را نیز فراموش نکنید! شما می‌توانید پس از آشنایی با طرز تهیه چای لاته سرد یا آیس چای و طرز تهیه لاته، چند نوشیدنی خوب با قهوه درست کنید و به آنها تنوع ببخشید. زیرا افراد زیادی هستند که اسپرسو یا قهوه ترک را دوست ندارند و به همین دلیل قهوه نمی‌نوشند. اما با رو‌ش‌های جدید می‌توانید این نوشیدنی را برای خود جذاب‌تر کنید.

6. محافظت از عملکرد کبد

هر چه از خواص قهوه تلخ برای کبد بگوییم، کم گفته‌ایم. شواهدی وجود دارند که قهوه برای افراد مبتلا به هپاتیت C مفید است. هپاتیت C ویروسی است که کبد را آلوده می‌کند و می‌تواند باعث سیروز و سرطان کبد شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که قهوه از افراد مبتلا به مشکلات کبدی محافظت می‌کند.

7. قهوه برای کبد چرب

بر اساس نتایج به دست آمده، قهوه برای بیماری کبد چرب غیر الکلی بسیار مفید است. بیماری کبد چرب غیر الکلی زمانی اتفاق می‌افتد که چربی اضافی در سلول‌های کبد انباشته شود. این بیماری در افرادی که اضافه وزن، دیابت یا کلسترول بالا دارند، بیشتر دیده می‌شود. با گذشت زمان، کبد چرب می‌تواند منجر به سیروز یا زخم کبد شود. در موارد شدید، این زخم می‌تواند سرطان یا نارسایی کبد ایجاد کند. اما تحقیقات نشان می‌دهند افرادی که به طور مرتب قهوه می‌نوشند، کمتر به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا می‌شوند. در واقع قهوه و کبد رابطه مثبتی با یکدیگر دارند.

8. مفید برای قلب

یک قلب واقعی کوچک در دستان یک انسان

قهوه حاوی انواع ترکیبات با فواید بالقوه برای سلامت قلب است. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. بنابراین پزشکان زیادی قهوه را برای جلوگیری از مشکلات قلبی پیشنهاد می‌دهند. شما می‌توانید پس از آشنایی با انواع رست قهوه، نوع قهوه‌ای را انتخاب کنید که از نظر طعم بیشتر به ذائقه شما نزدیک است. در نتیجه قهوه دلخواه خود را پیدا می‌کنید یا با تنوع دادن به طعم‌ها می‌توانید روزانه این نوشیدنی را مصرف کرده و از مزایای آن بهره ببرید.

9. فواید قهوه اسپرسو برای مو

قهوه با بسیاری از ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها، به ویژه پتاسیم، منیزیم، ریبوفلاوین (ویتامین B2) و نیاسین (ویتامین B3) غنی شده است. این‌ها به ارزیابی مجدد سطح pH مو و پوست سر شما کمک می‌کنند تا از کل مشکلات مرتبط با مو مانند ریزش مو جلوگیری کند و به تقویت مو بپردازید.

از طرفی، هورمون دی هیدروتستوسترون در بدن فولیکول‌های مو را ضعیف می‌کند و باعث کاهش تولید مو و افزایش ریزش مو می‌شود. اما طبق تحقیقات، قهوه به طور مستقیم سلول‌های فولیکول‌های مو را با آزاد کردن ATP فعال می‌کند. ATP مولکولی است که انرژی را بین سلول ها حمل می کند. همچنین می تواند با هورمون دی هیدروتستوسترون مبارزه کند، بنابراین ریزش مو را کاهش داده و موهای شما را قوی‌تر می‌کند.

در ضمن، وقتی قهوه روی پوست سر مالیده می‌شود، گردش خون را بهبود می‌بخشد. این موضوع به انتقال مواد مغذی به ریشه مو کمک می‌کند. در نتیجه موهای شما سریعتر رشد کرده و ضخیم‌تر می‌شوند. از طرفی از قهوه برای آفتاب گرفتن و مالیدن روی پوست هم می‌توان استفاده کرد.

10. فواید قهوه اسپرسو قبل از ورزش

اگرچه برای داشتن یک تمرین خوب نیازی به کافئین ندارید، با این حال می‌توانید قبل از ورزش کافئین مصرف کنید تا انرژی بیشتری به شما بدهد و کمک کند تا به اهداف عملکردی خود برسید. در واقع، کافئین باعث افزایش استقامت هوازی و قدرت عضلانی می‌شود و می‌تواند عملکرد دوی سرعت، پرش و پرتاب را بهبود ببخشد.

در ضمن، با صرفه جویی در ذخایر گلیکوژن و استفاده از چربی به عنوان منبع اصلی سوخت، باعث می‌شود چربی‌های اضافی بدن بسوزند. نهایتا با نوشیدن قهوه پیش از ورزش، در طول تمرین خود هوشیاری و تمرکز بیشتری دارید و سریع‌تر به نتیجه می‌رسید.

عوارض قهوه چیست؟

برای اکثر افراد بزرگسال، مصرف 400 میلی‌گرم کافئین در روز مضر نیست. اگر بیش از حد کافئین بنوشید، می‌تواند عوارض مختلفی داشته باشد. البته این عوارض از فرد به فرد تفاوت دارند و ممکن است در برخی از افراد با شدت بیشتری دیده شوند. بنابراین اگر هر کدام از این عوارض در شما رخ داد، باید در میزان مصرف خود تجدید نظر کنید. برخی از مهمترین عوارض قهوه شامل موارد زیر است:

1. افزایش اضطراب

اگر زیاد قهوه بنوشید، می‌تواند باعث اضطراب و تحریک پذیری شما شود. این افزایش اضطراب در روند زندگی شما تاثیر گذاشته و باعث می‌شود از فعالیت‌های زندگی خود لذت زیادی نبرید.

2. افزایش بی خوابی

بسیاری از افراد از طعم، بو و اثرات محرکی که یک فنجان قهوه در صبح ایجاد می‌کند لذت می‌برند، اما برای دیگران این اثرات نامطلوب است. زیرا آنها بعد از مصرف قهوه دچار سر درد یا مشکلات خواب می‌شوند. بنابراین بهتر است این افراد از قهوه کم کافئین استفاده کنند. اگر شما هم بعد از خوردن قهوه دچار بی‌خوابی می‌شوید، می‌توانید با مطالعه انواع نوشیدنی با شیر و قهوه، میزان کافئین آن را کمتر کنید تا خواب خوبی هم داشته باشید.

3. مضر برای قلب

کمی پیش‌تر درباره فواید قهوه برای قلب گفتیم، اما باید بدانید که مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلات قلبی به وجود آورد. ترکیبات مختلفی در قهوه وجود دارد که برخی برای بدن مفید هستند و برخی دیگر می‌توانند خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهند. این مواد شامل کافئین، تئوبرومین و پلی‌فنول‌ها هستند که به حفظ سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کنند، اما در صورت مصرف در مقادیر زیاد، می‌توانند سیستم گردش خون را مسدود کنند. با این حال، اگر اختلالات آریتمی قلبی دارید، باید از مصرف قهوه خودداری کنید یا حداقل آن را کاهش دهید.

4. افزایش اسهال

با اینکه قهوه می‌تواند به حالت تهوع ناشی از حرکات روده کمک کند، اما اگر اسهال دارید، ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. بنابراین در صورت داشتن علائمی مانند اسهال یا داشتن رژیم غذایی خاص، از نوشیدن قهوه خودداری کنید.

5. تحریک روده

اگر این نوشیدنی را در حد اعتدال مصرف کنید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. ولی عوارض قهوه در مشکلات گوارشی بسیار نمایان است. زیرا حتی بهترین قهوه‌ها نیز مملو از مواد افزودنی تحریک کننده روده هستند که می‌تواند علائم سندروم روده تحریک پذیر را بدتر کند.

6. مضر برای مبتلایان به صرع

یکی دیگر از عوارض قهوه تاثیر منفی‌ای است که برای مبتلایان به صرع دارد. زیرا کافئین که بر بسیاری از قسمت‌های مغز تاثیر منفی می‌گذارد، باعث می‌شود دفعات تشنج تا 12 ساعت پس از مصرف افزایش یابد. اگر صرع دارید، بهتر است به جای قهوه نوشیدنی‌هایی مثل چای مصرف کنید.

7. شکستگی استخوان

طبق بررسی‌ها، نوشیدن بیش از 5 فنجان در روز با افزایش خطر شکستگی در زنان و مردان مرتبط است. زیرا کافئین می‌تواند میزان کلسیمی را که از طریق ادرار دفع می‌شود، افزایش دهد.

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

  • افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر
  • افراد مبتلا به گلوکوم
  • افرادی که مثانه بیش فعال دارند
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، مانند آریتمی
  • خانم‌ها باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به اختلالات خواب
  • افرادی با سطح بالای استرس و مستعد حملات پانیک
  • افراد مبتلا به اسهال
  • افراد مبتلا به صرع
  • بچه‌های زیر 12 سال
  • افراد مبتلا به رفلاکس معده به مری

مضرات قهوه برای مردان

به طور کلی مضراتی که عنوان شدند برای همه افراد یکسان است، ولی قهوه در مردان می‌تواند مضرات دیگری را هم به وجود آورد. مطالعات نشان داده است که نوشیدن بیش از 3 فنجان قهوه در روز می‌تواند باروری را در مردان کاهش دهد. وقتی کافئین زیادی وارد بدن می‌شود، به اسپرم مردان آسیب می‌رساند و باعث ناباروری می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مصرف زیاد قهوه در مردان باعث کاهش تولید اسپرم سالم و کاهش توانایی آنها برای فرزندآوری می‌شود. از طرفی، قهوه می‌تواند به نعوظ راحت‌تر در مردان کمک کند. اما باز هم مصرف زیاد قهوه باعث اعتیاد به آن می‌شود و نعوظ را دچار اختلال می‌کند. البته باز هم تاکید می‌کنیم که میزان کافئین این افراد آزمایش شده بسیار بالاست و این امر با نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در روز ایجاد نمی‌شود.

مضرات خوردن قهوه برای زنان

مصرف کافئین ارتباط بسیار زیادی با شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد. هرچه کافئین بیشتری مصرف کنید، علائم PMS شما بدتر خواهد شد. زیرا کافئین باعث اضطراب می‌شود و استرس نیز می‌تواند علائم این سندرم را بدتر کند.

یکی دیگر از مشکلات نوشیدن قهوه زیاد، به فیبروکیستیک بافت سینه مربوط می‌شود. این بافت باعث می‌شود که احساس برآمدگی یا ضخامت ناصاف در سینه به وجود آید. بیش از نیمی از زنان با این مشکل روبرو هستند. فیبروکیستیک سینه یک بیماری خوش خیم است، ولی در صورت ایجاد درد خفیف یا حساس شدن سینه، باید به پزشک مراجعه شود. نقش کافئین در این میان چیست؟ مطالعات نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند ناراحتی و درد ناشی از فیبروکیستیک سینه را افزایش دهد. علاوه بر این‌ها، قهوه در زنان یائسه باعث افزایش حس گر گرفتی می‌شود.

مضرات قهوه برای زنان باردار و شیرده

نوشیدن مقدار کمی قهوه، هیچ ضرری برای جنین ندارد. اما مصرف قهوه با محتوای کافئین بالا می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. از جمله این مشکلات می‌توان به زایمان زودرس، سقط جنین و وزن کم هنگام تولد اشاره کرد. بنابراین باید مصرف کافئین و قهوه خود را محدود کنید.

در ماه‌های پایانی بارداری، اسکلت جنین کاملا رشد کرده و چشمانش باز است و می‌تواند تغییرات نور را حس کند. همچنین جنین در هر هفته حدود 220 گرم وزن اضافه می‌کند. مصرف زیاد قهوه در این دوران، عوارض زیادی مانند مشکلات قلبی عروقی و کاهش وزن جنین را به دنبال دارد.

در دوران شیردهی هم باید به میزان مصرف کافئین دقت کنید. زیرا این نوشیدنی‌ها حاوی مواد و ترکیباتی هستند که جذب مواد مغذی از غذا را دشوار می‌کنند. از آنجایی که کمبود آهن در جمعیت زیادی از زنان رخ می‌دهد، این مشکل می‌تواند بسیار مهم و قابل توجه باشد. از هر فنجان قهوه فقط 1 درصد کافئین وارد شیر مادر می‌شود. یک ساعت پس از نوشیدن قهوه، شیر بیشترین میزان کافئین را دارد.

به طور کلی، در دوران شیردهی نباید بیش از 300 میلی‌گرم کافئین در روز وارد بدن مادر شود. 300 میلی‌گرم کافئین تقریبا معادل 2 فنجان قهوه است. با توجه به تجربه مادران مختلف، مصرف محدود قهوه در دوران بارداری و شیردهی در ایجاد آرامش و کنترل نوزادان موثر است.

آیا قهوه برای کودکان مضر است؟

معمولا خانواده‌هایی که قهوه جایگاه ویژه‌ای برای آنها دارد، همیشه دچار تردید هستند و نمی‌دانند به بچه‌ها قهوه بدهند یا خیر! ابتدا باید بدانید که فرزندان شما در طول روز درصد مشخصی کافئین را از منابع مختلف دریافت می‌کنند. بنابراین معمولا نوشیدن قهوه برای کودکان توصیه نمی‌شود؛ چون یک فنجان قهوه به تنهایی حاوی میزان زیادی کافئین است.
طبق نظر پرشکان، نیاز بدن به کافئین برای کودکان بالای 12 سال، حدود 100 میلی‌گرم است. در حالی که یک فنجان قهوه می‌تواند بین 70 تا 140 میلی‌گرم کافئین داشته باشد. از طرفی، دو قوطی نوشابه کوکاکولا حدود 100 میلی‌گرم کافئین دارند. یک فنجان چای سیاه نیز حاوی حدود 50 میلی‌گرم کافئین است.
پس اگر فرزند شما یک قوطی نوشابه و یک فنجان چای در روز بنوشد، یعنی مقدار زیادی کافئین دریافت می‌کند. بنابراین قهوه غلیظ هم می‌تواند این مقدار را افزایش دهید و مشکلات زیادی را بدن ایجاد کند.
با توجه به این توضیحات، می‌توان نتیجه گرفت که قهوه برای کودکان مضر است. همچنین اکثر پزشکان نوشیدن قهوه را برای سنین زیر 12 سال، ممنوع می‌دانند. برخی از ضررهای قهوه برای کودکان عبارت‌اند از:
• مشکلات خواب
• پوسیدگی دندان‌ها
• کاهش میزان اشتها
• آسیب‌های استخوانی
• مشکلات بیش فعالی

اگر همچنان کودک شما اصرار به خوردن قهوه دارد، می‌توانید انواع ترکیب قهوه با بستنی را امتحان کنید. ترکیب کردن کمی قهوه با بستنی، هم برای کودکان جذاب است و هم کافئین زیادی ندارد. البته، به مقدار بستنی هم دقت کنید؛ زیرا مصرف بیش از اندازه آن شیرینی زیادی را وارد بدن کودکان می‌کند.

خوردن قهوه از چه سنی مجاز است؟

در حال حاضر یک قانون خاص برای سن نوشیدن قهوه وجود ندارد. اما آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که کودکان زیر 12 سال هیچ محصول دارای کافئین مثل قهوه، چای، نوشابه و نوشیدنی‌های ورزشی مصرف نکنند. نوجوانان بین 12 تا 18 سال باید مصرف خود را به کمتر از 100 میلی‌گرم در روز محدود کنند. از طرفی، کانادا چند دستورالعمل اساسی دیگری دارد. آنها محدودیت های روزانه زیر را برای کافئین توصیه می‌کنند:

  • سنین 4 تا 6 سال: 45 میلی‌گرم (تقریبا نصف فنجان قهوه)
  • سنین 7 تا 9: 62.5 میلی‌گرم
  • سنین 10 تا 12: 85 میلی‌گرم
  • نوجوانان: 85 تا 100 میلی‌گرم

با توجه به این توضیحات، پیشنهاد می‌شود که سنین بالای 10 سال قهوه را در حد کم مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف قهوه کی است؟

عکس قهوه و یک کتاب

به طور کلی نمی‌توان قطعا گفت که چه زمانی برای نوشیدن قهوه مناسب است. زیرا به این بستگی دارد که از نوشیدن قهوه چه هدفی دارید. شما باید نوشیدن قهوه را در زمان‌های مختلف در طول روز آزمایش کنید تا مشخص شود چه زمانی برای بهره‌وری و انجام کار شما بهترین زمان است.

دانشمندان می‌گویند که از نظر بیولوژیکی، سطح هورمون کورتیزول ما بین 8 تا 9 صبح، ظهر تا 1 بعد از ظهر و 5:30 تا 6:30 بعد از ظهر به اوج خود می‌رسد. بنابراین، قهوه باید خارج از این ساعات مصرف شود. مثلا اگر می‌خواهید قهوه را صبح میل کنید، بین ساعت 9:30 تا 11:30 صبح زمان مناسب است. در ضمن، بهتر است انواع قهوه مناسب برای صبح را بشناسید تا از تمام فواید آن بهره ببرید.

در واقع اواسط صبح یا اوایل بعد از ظهر احتمالا بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است. زیرا این زمانی است که سطح کورتیزول شما در پایین‌ترین حد خود است و از خاصیت محرک بودن آن سود می‌برید. نوشیدن قهوه در زمانی که سطح کورتیزول شما در بالاترین حد خود است، تاثیر خیلی زیادی ندارد. در ضمن تا حد امکان سعی کنید که آن را ساعت 4 عصر به بعد میل نکنید، زیرا کافئین تا 6 ساعت بعد هم در بدن شما باقی می‌ماند و می‌تواند در خواب‌تان مشکل ایجاد کند.

چند لیوان قهوه در روز میتوان خورد؟

طبق نظر محققان، تا 400 میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان سالم بی‌خطر به نظر می‌رسد. این تقریبا مقدار کافئین موجود در چهار فنجان قهوه دم کرده است. اما همانطور که عنوان شد، حتی در میان بزرگسالان سالم نیز مصرف زیاد کافئین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند. بنابراین اگر این مقدار قهوه را در روز مصرف کردید و دچار مشکل شدید، حتما میزان آن را کاهش دهید یا در مورد عوارض ایجاد شده با یک پزشک مشورت کنید.

بهترین راه ترک اعتیاد به قهوه و کافئین

اگر به تازگی بیش از حد قهوه مصرف می‌کنید، راحت‌تر می‌توانید میزان مصرف خود را کاهش دهید. اما اگر سال‌هاست که قهوه مصرف می‌کنید و قصد دارید آن را برای همیشه کنار بگذارید، کار کمی سخت می‌شود. کافئین یک ماده مخدر است و مانند هر ماده مخدر دیگری، برای رهایی از آن باید به برنامه خود متعهد باشید. برخی از کارها که برای اکثر افراد معتاد به کافئین توصیه می‌شود، عبارت‌اند از:

1. میزان مصرف خود را کاهش دهید

احتمالا ساده ترین راه برای ترک کافئین، کاهش تدریجی آن است. یعنی به یکباره آن را قطع نکنید؛ زیرا احتمالا موفق نمی‌شوید و تنظیم بدن شما به هم می‌ریزد. اگر مقدار نوشیدن قهوه را به آرامی کم کنید، ممکن است تا پایان روز کمی احساس خستگی داشته باشید یا در تمرکزتان مشکلاتی پیش آید. اما علائم نسبتا جزئی خواهند بود و شما را خیلی اذیت نمی‌کنند. اگر کافئین را از نوشابه، چای یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا دریافت می‌کنید، معمولا می‌توانید راحت‌تر قهوه را ترک کنید.

2. قهوه کم کافئین انتخاب کنید

ختما قرار نیست که قهوه را با بالاترین میزان کافئین آن بنوشید. بلکه می‌توانید در بازار انواع رست قهوه را بررسی کنید و مدلی را بخرید که دارای کافئین کمتر است. در این صورت هر روز کافئین به بدن شما می‌رسد و دچار شوک نمی‌شوید؛ در عین حال می‌توانید به تدریج قهوه را ترک کنید یا میزان مصرف آن را کاهش دهید.

3. نوشیدنی جایگزین پیدا کنید

ابتدا سعی کنید یک روز را بدون قهوه بگذرانید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. سپس می‌توانید روز بعد قهوه بنوشید، اما میزان آن را کمی کاهش دهید. سپس روز سوم دوباره قهوه نخورید، روز چهارم کمی کمتر و … . ولی اگر این برای شما سخت بود، پس در روزهایی که قهوه مصرف نمی‌کنید، یک فنجان چای گیاهی بنوشید تا کافئین بدن‌تان به یکباره کاهش نیابد. در این صورت عدم وجود قهوه را کمتر احساس می‌کنید.

4. به طبیعت یا مکان‌های جدید بروید

بهتر است کمی فعالیت‌های خارج از خانه را افزایش دهید و فعالیت‌های جدید را امتحان کنید. زیرا در این صورت بیشتر خسته می‌شوید و شب راحت‌تر می‌خوابید. در ضمن، وقتی به مکان‌های جدید می‌روید و کارهای تازه انجام می‌دهید، حس هیجان به شما دست می‌دهد. در نتیجه، کمتر متوجه کاهش کافئین می‌شوید.

5. بیشتر بخوابید

خستگی احتمالا دائمی‌ترین علامت ترک قهوه است و با افزایش خستگی، احساس خواب آلودگی به سراغ شما می‌آید. در این صورت کمی مقاومت داشته باشید و قهوه میل نکنید. به جای آن برنامه روزانه خود را طوری بچینید که بتوانید یک چرت کوتاه بزنید و خستگی خود را رفع کنید.

سخن آخر
ما در این مطلب به طور مفصل به جوانب مختلف نوشیدن قهوه پرداختیم. شما می‌توانید با رعایت احتیاط، این نوشیدنی را مصرف کنید و از فواید آن بهره ببرید. در ضمن، برای خرید انواع قهوه می‌توانید وارد سایت بارجیل شوید و بهترین قهوه را با کیفیت بالا تهیه کنید.

منابع: healthline.com / hopkinsmedicine.org / coffee-mill.com

بعد از خوردن قهوه چی بخوریم؟

خوردن غذاهای حاوی پتاسیم یا منیزیم (مانند موز) مفید است. زیرا کافئین، پتاسیم و منیزیم بدن شما را از بین می‌برد و ممکن است دچار لرزش ناشی از کافئین شوید.

بهترین زمان مصرف قهوه کی است؟

اواسط صبح بین ساعات 9:30 تا 11، یا اوایل بعد از ظهر بین ساعات 2 تا 4، احتمالا بهترین زمان برای نوشیدن قهوه است.

آیا خوردن قهوه برای کبدچرب مفید است؟

بله. زیرا هنگامی که بدن شما کافئین را هضم می‌کند، ماده شیمیایی به نام پاراکسانتین تولید می‌شود که رشد بافت اسکار درگیر در فیبروز را کند می‌کند. این ممکن است به مبارزه با سرطان کبد، بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل و هپاتیت C کمک کند.

آیا قهوه باعث جوش صورت می شود؟

در حالی که قهوه باعث آکنه نمی‌شود، اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که می‌تواند آن را بدتر کند. کافئین به شما احساس هوشیاری و بیداری می‌دهد، ولی همچنین منجر به افزایش پاسخ استرس در بدن می‌شود. هورمون‌های استرس، مانند کورتیزول، می‌تواند میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی را افزایش دهند، به این معنی که شما بیشتر در معرض جوش زدن خواهید بود.