برای بسیاری از افراد فکر کردن به زندگی بدون قهوه بسیار مشکل است. در حالی که قهوه به عنوان یک نوشیدنی صبحگاهی پرطرفدار محسوب می‌شود، نوشیدن قهوه در شب چطور است؟ شب زمانی است که بعضی از افراد پس از یک روز طولانی استراحت می‌کنند و از اوقات شخصی قبل از خواب لذت می‌برند. در ضمن دانشجویان نیز گاهی مجبور به شب بیداری هستند و قهوه دقیقا همان چیزی است که به آنها کمک می‌کند مطالعه باکیفیت‌تری داشته باشند. ما در این مطلب قصد داریم درباره فواید شب بیداری با قهوه بگوییم و بهترین قهوه برای بیداری و درس خواندن را معرفی کنیم. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

فواید خوردن قهوه در شب

خانمی در حال نوشیدن قهوه اسپرسو

پیش از آنکه بخواهیم به بررسی بهترین قهوه برای هوشیاری بپردازیم، ابتدا کمی درباره فواید خوردن قهوه صحبت کنیم. به طور کلی تصورها بر این است که نوشیدن قهوه در شب ضرر دارد، ولی اینطور نیست. قهوه در شب نه تنها شما را بیدار نگه می‌دارد، بلکه نشان داده شده است که انگیزه و حافظه را نیز بهبود می‌بخشد. کافئین قهوه مستقیما بر گیرنده‌های خاصی در مغز شما تاثیر می‌گذارد و آن را به ابزاری ارزشمند برای مطالعه یا کار در طول شب تبدیل می‌کند. برخی از فواید خوردن قهوه در شب عبارت‌اند از:

1. نوشیدنی سالم برای کاهش وزن
قهوه یک اکسیر کاهش وزن است و برای حفظ متابولیسم بدن فواید زیادی دارد. قهوه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به خلاص شدن از شر سموم انباشته شده در بدن کمک می‌کند. نوشیدن قهوه در شب می‌تواند روند کاهش وزن را سریع‌تر کند.

2. بهبود خلق و خو
بسیاری از مردم شب‌ها برای بیدار ماندن قهوه می‌نوشند، اما آیا می‌دانستید که دلیل علمی پشت آن وجود دارد؟ قهوه حاوی کافئین است که گیرنده‌های دوپامین شما را فعال می‌کند. دوپامین یکی از انتقال دهنده‌های عصبی اصلی است که باعث ایجاد احساس خوب در شما می‌شود. نوشیدن منظم قهوه می‌تواند از کاهش سطح دوپامین در طول زمان جلوگیری کند. بنابراین، نوشیدن مکرر یک فنجان قهوه در شب یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شما را از گرفتار شدن در برنامه‌های شبانه خود دور نگه دارد و به شما کمک کند در صورت نیاز هوشیار بمانید.

3. کافئین بیشتر از چای یا نوشابه
در حالی که چای و نوشابه حاوی مقدار خوبی کافئین هستند، قهوه دارای مقدار بسیار بالاتری است. این باعث می‌شود که نوشیدن قهوه در شب به بهترین گزینه برای نوشیدنی تبدیل شود، دقیقا زمانی که به دنبال مقدار متوسطی کافئین برای بیدار ماندن هستید.

4. کاهش افسردگی
قهوه یکی از سالم ترین نوشیدنی ها برای بیدار موندن است که می‌توانید مصرف کنید و افرادی که سه فنجان یا بیشتر در روز می‌نوشند، 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی یا خودکشی هستند. زیرا قهوه مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که فواید سلامتی زیادی دارند. بنابراین، اگر تا به حال در مورد نوشیدن قهوه در شب شک داشتید، امیدواریم که اکنون این تردیدها برطرف شده باشد.

5. مقابله بادیابت
قهوه حاوی کافئین است که به افراد کمک می‌کند کالری بیشتری بسوزانند. علاوه بر این، مصرف منظم قهوه با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 ارتباط دارد. بنابراین، یک فنجان کوچک قهوه در شب و چند ساعت قبل از خواب می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت در شما کمک کند.

بهترین قهوه برای بیدار ماندن

مردی در حال نوشیدن قهوه در شب و پشت میز لپ تاپ

درباره قهوه نکات زیادی وجود دارد مثلا وقتی صحبت از دانه‌های تیره قهوه در مقابل دانه‌های روشن می‌شود، این تصور اشتباه وجود دارد که دانه تیره به دلیل رنگ تیره و طعم قوی، کافئین بیشتری دارد. حقیقت این است که دانه‌های برشته سبک به دلیل زمان کوتاه‌تر رست شدن، کافئین بیشتری دارند. بنابراین، کافئین بیشتری را نسبت به دانه‌های تیره حفظ می‌کنند. حال وقت آن است که به انواع مختلف قهوه برای بیدار ماندن نگاهی بیاندازیم:

1. اسپرسو
اگر می‌خواهید تا دیروقت بیدار بمانید و درس بخوانید، اسپرسو بهترین نوع قهوه است. 30 گرم اسپرسو بین 45 تا 75 میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که کافئین در 30 گرم قهوه معمولی، 20 میلی‌گرم است. افزایش کافئین با مقدار مصرف افزایش می‌یابد. اگر چندین شات اسپرسو مصرف کنید، اثرات آن نیز بالاتر می‌رود. اگر نمی‌تواند طعم قوی اسپرسو را تحمل کنید، می‌توانید آن را با آب رقیق کنید تا طعم تلخ آن کاهش یابد، علاوه بر این، اسپرسو با اضافه کردن آب تبدیل به قهوه امریکانو می‌شود.
ماکیاتو و کاپوچینو نیز هر دو نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو هستند که بهتر است صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب از نوشیدن آنها لذت ببرید، زیرا اعتقاد بر این است که نوشیدنی‌های سنگینی هستند که می‌توانند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارند. محتوای کافئین این انواع با اسپرسو یکسان است. تنها تمایز آنها اضافه کردن شیر است که باعث افزایش کالری و محتوای چربی نوشیدنی شما می‌شود.
اگر به‌طور منظم اسپرسو می‌نوشید، اما متوجه می‌شوید که انرژی و هوشیاری زیادی به شما نمی‌دهد، بنابراین باید میزان مصرف خود را تغییر دهید. سعی کنید آن را به صورت دبل یا در دو نوبت بنوشید، به خصوص اگر مجبور هستید تا دیروقت بیدار بمانید.

2. قهوه معمولی
اگر به دستگاه اسپرسو ساز دسترسی نداشتد، مشکلی وجود ندارد. شما می‌توانید از قهوه معمولی استفاده کنید که جزو بهترین قهوه ها برای درس خواندن محسوب می‌شود. بسته به نوع دانه های قهوه مورد استفاده، درجه برشته شدن و مقدار قهوه‌ای که می‌نوشید، یک فنجان قهوه معمولی بین 70 تا 140 میلی‌گرم کافئین دارد.
پر مصرف‌ترین نوع قهوه دم کرده معمولی، قهوه فیلتر است. به این ترتیب که آب جوش از بین دانه‌های آسیاب شده با فشار کم عبور می‌کند و به زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد. ولی در اسپرسو اینطور نیست، زیرا قهوه با فشار از بین ذرات آسیاب شده عبور می‌کند. به همین جهت اسپرسو غلیظ‌تر و قوی‌تر از قهوه معمولی است.
شما می‌توانید به آن شیر، هل، دارچین یا هر طعم دهنده دیگری اضافه کنید تا انرژی‌زا و خوشمزه‌تر شود. بهتر است دانه‌های عربیکا را برای یک فنجان قهوه قوی‌تر و خوش طعم‌تر انتخاب کنید. اگر فقط برای بیدار ماندن نیاز به انرژی بیشتر دارید، سراغ روبوستا بروید که دو برابر عربیکا کافئین دارد.

3. قهوه فوری
به طور معمول، قهوه فوری دم می‌شود، خشک می‌شود و سپس به صورت گرانول آسیاب می‌شود. منظور از گرانول همان دانه‌های قهوه است که تحت عنوان قهوه فوری یا نسکافه خریداری می‌کنیم. به جای اینکه هر بار قهوه درست کنید، فقط کافیست روی آن آب داغ بریزید و هر زمان که بخواهید آماده می‌شود. لبنیات و شکر را نیز می‌توان به عنوان طعم‌دهنده اضافه کرد، اما برای جلوگیری از اثرات منفی، بهتر است شکر یا هر شیرین‌کننده مصنوعی دیگری حذف شود.
هنگامی که احساس خستگی می‌کنید، قهوه فوری به شما انرژی می‌دهد و شما را هوشیار نگه می‌دارد. با این حال، کافئین آن کمی کمتر از قهوه معمولی است. یک قاشق چای خوری پودر قهوه فوری بین 30 تا 90 میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که یک فنجان قهوه معمولی بین 70 تا 140 میلی‌گرم کافئین دارد. اما در هر صورت باز هم نسکافه برای درس خواندن مناسب است و نسبت به انواع دیگر قهوه زودتر سریع می‌شود و کافئین آن کافی است.

بهترین نوشیدنی برای بیدار ماندن (جایگزین های قهوه)

چند فنجان نوشدینی های کافئین دار به جای قهوه

با تمام این توضیحات شاید دلتان بخواهد که بدون قهوه بیدار بمانید یا در زمان امتحانات همه شب‌ها قهوه میل نکنید. بنابراین بهتر است که با برخی از نوشیدنی‌های دیگر نیز آشنا شوید. یک راه خوب برای بیدار ماندن، نوشیدن مقدار زیادی آب و یک فنجان چای گیاهی یا سبز است که به تمرکز و کاهش خستگی کمک می‌کند. برخی از بهترین نوشیدنی ها برای بیدار ماندن شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شکلات داغ: کاکائو دم کرده نیز حاوی کافئین است. نوشیدن آن در ابتدای صبح، تئوبرومین غنی را برای بدن شما فراهم می‌کند که یک محرک متوسط برای سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود. بنابراین می‌توانید آن را برای بیدار ماندن در شب نیز میل کنید.
  • چای سیاه: این چای فواید زیادی برای سلامتی دارد و کافئین لازم را برای روتین شما تامین می‌کند.
  • چای سبز: این چای محبوب، نصف قهوه کافئین دارد و همچنین به مشکلات مثانه و معده کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید آن را بدون هیچ نگرانی میل کنید.
  • شیر طلایی: اگر به دنبال یک نوشیدنی خوشمزه و سالم برای درس خواندن هستید، نوشیدنی شیر طلایی یا شیر زردچوبه را امتحان کنید. این نوشیدنی هندی با زنجبیل، دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه درست می‌شود که به حفظ تمرکز در طول روز کمک می کند.
  • آجیل و شیر دانه‌‌ها: مغزها و دانه‌ها سطح قند خون را متعادل نگه می‌دارند و مواد مغذی بدن را افزایش می‌دهند تا راحت‌تر هوشیار بمانید.

تعادل را فراموش نکنید!
قهوه، یک نوشیدنی مناسب برای افزایش انرژی روزانه است و افراد زیادی همه روزه به آن نیاز دارند. همچنین به شما کمک می‌کند شب‌ها راحت‌تر بیدار بمانید، کار کنید یا درس بخوانید. اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند بهتر از یک خواب خوب شبانه باشد، اما به هر حال گاهی اوقات شما باید از قهوه برای بیدار ماندن کمک بگیرید.
بنابراین پیشنهاد می‌شود که فقط در مواقع ضروری شب‌ها قهوه بنوشید، از خواب شب غافل نشوید تا بیماری‌ها به سراغ شما نیایند. در ضمن، ما در بارجیل انواع قهوه‌ها را با بهترین قیمت عرضه می‌کنیم. همین حالا وارد محصولات سایت ما شوید و قهوه مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید.

منابع: houstonmethodist | m.timesofindia