چای لاته سرد یک نوشیدنی خوشمزه و جذاب برای میان وعده یا حتی صبحانه است. شاید اهل قهوه نباشید، ولی با این حال دلتان کافئین بخواهد، در این صورت چای لاته گزینه بسیار مناسبی برای شما است. علاوه برای این، فواید زیادی دارد که باعث می‌شود طرفداران زیادی داشته باشد.

ما نیز در این مطلب قصد داریم طرز تهیه چای لاته سرد را آموزش بدهیم خواص چای لاته را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

چای لاته چیست؟

یک فنجان قرمز پر از چای لاته به همراه چند عدد چوب دارچین در کنار آن

چای لاته یک نوشیدنی پرطرفدار است که با شیر و چای درست می‌شود. اگر انواع نوشیدنی با شیر و قهوه را دوست دارید، احتمالا از این نوشیدنی هم خوشتان بیاید. در واقع به نوعی شبیه کافه لاته است، با این تفاوت که در کافه لاته از اسپرسو استفاده می‌کنند. و در چای لاته، چای به کار می‌رود. چای لاته می‌تواند به صورت سرد یا گرم مصرف شود که ما در این مطلب طرز تهیه چای لاته سرد یا طرز تهیه آیس چای لاته را آموزش می‌دهیم. .

اطلاعات تغذیه ای چای لاته سرد
در هر یک لیوان
۳۱ کیلو کالری
• چربی: ۱ گرم
• کربوهیدرات: ۳ گرم
• پروتئین: ۲ گرم

مواد لازم برای تهیه چای لاته سرد

  • چای به مقدار لازم
  • ادویه‌جات (در صورت تمایل)
  • عسل یا شکر
  • آب
  • شیر

طرز تهیه چای لاته سرد

۱٫ آماده کردن ترکیبات چای لاته سرد

  • چای خود را انتخاب کنید

همانطور که می‌دانید انواع چای وجود دارند و طعم هر کدام متفاوت است. طعم تند، میوه‌ای و عطر گل‌ها، تنها برخی از انواع چای‌هایی هستند که می‌توانید آنها را در چای لاته استفاده کنید. بنابراین تقریبا هر چای داغ را می‌توان با یخ میل کرد، بنابراین ترکیب چایی که باب میل خودتان است را انتخاب کنید. اما توصیه ما این است که چایی مانند چای سیاه را حتما امتحان کنید. همانطور که در مواد لازم عنوان شد، شما می‌توانید در چای لاته خود انواع ادویه‌جات مثل دارچین، زنجبیل و میخک هم اضافه کنید. این نوشیدنی‌های سرد را برای فصل تابستان امتحان کنید تا به نوشیدنی محبوبتان تبدیل شود.

  • شیر انتخاب کنید

شما می‌توانید شیر معمولی در ترکیب چای لاته سرد خود بریزید. اما شیر نارگیل و شیر بادام نیز می‌توانند طعم چای لاته را بهتر کند.

  • شیرین کننده مناسب انتخاب کنید

با اینکه افزودن شیرین کننده کاملا اختیاری است، اما مقدار کمی شیرینی می‌تواند چای لاته سرد شما را دلپذیرتر کند. برخی گزینه‌های مناسب برای شیرین کردن این نوشیدنی عبارتند از: شکر، عسل، شربت افرا و شهد آگاو.

۲٫ ترکیب کردن مواد لازم چای لاته سرد

فردی در حال اضافه کردن چای به چای لاته سرد
  • کتری را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • پس از جوش آمدن آب، آن را بر روی چایی خشک بریزید و بگذارید تا دم بکشد.
  • چای که دم کشید، اجازه دهید تا خنک شود.
  • سپس یک لیوان بلند را با تکه‌های یخ پر کنید.
  • چای خنک شده را داخل لیوان بریزید تا جایی که تا نیمه آن پر شود.
  • باقی مانده خالی لیوان خود را با شیر و شیرین کننده انتخابی خود پر کنید.
  • سپس این ترکیب را خوب هم بزنید تا همه مواد مخلوط شوند. اگر یک چای لاته سرد کف‌دار را ترجیح می‌دهید، نوشیدنی‌تان را در ظرفی بریزید، درب آن را ببندید و خوب تکان دهید.
  • چای لاته سرد شما آماده سرو است.

فواید چای لاته

یک لیوان چای لاته سرد در کنار کتب و یک گلدان کوچک

چای لاته معمولا به دلیل طعم منحصر به فرد و داشتن ترکیبی از گیاهان و ادویه‌جات، مورد علاقه افراد زیادی قرار می‌گیرد. اگر بسته دمنوش ها را تهیه کنید، انواع طعم‌ها را در آن پیدا می‌کنید و می‌توانید در چای لاته خود نیز دمنوش دیگری اضافه کنید یا به جای چای ساده، یکی از چای های طعم‌دار را به کار ببرید و نوعی خلاقیت در نوشیدنی خود داشته باشید. با این حال، جدا از طعم چای لاته، دلایل بیشتری برای دوست داشتن این نوشیدنی شگفت انگیز وجود دارند. خواص چای لاته باعث شده تا فقط به عنوان یک نوشیدنی معمولی محسوب نشود. این چای سرشار از فواید سلامتی مختلف است و به شما کمک کند تا سالم بمانید. در ادامه برخی از مهمترین فواید چای لاته را به شما توضیح می‌دهیم:

۱٫ به افزایش انرژی شما کمک می‌کند

هیچ راهی بهتر از نوشیدن چای لاته برای شروع روز وجود ندارد. این چای دارای کافئین و برگ‌های چای سیاه است که به عنوان یک محرک برای بدن عمل می‌کند و باعث می‌شود فعال و پرانرژی بمانید. البته، میزان کافئین موجود در چای شما به تنوع و میزان مصرف چای سیاه بستگی دارد. ما پیش‌تر در مطلب همه چیز درباره قهوه، توضیح داده‌ایم که از گیلاس قهوه هم می‌توان چای درست کرد که به آن چای کاسکارا می‌گویند. بنابراین شما می‌توانید با تهیه چای قهوه، چای لاته درست کنید و کافئین بیشتری جذب کنید.

۲٫ باعث بهبود هضم غذا می‌شود

چای لاته حاوی ادویه‌ها و گیاهانی است که به سیستم گوارشی کمک می‌کند و برای حفظ سلامت معده بسیار مفید است. ادویه‌های موجود در چای لاته مثل زنجبیل، با تحریک گردش خون و رساندن اکسیژن به اندام‌ها به هضم مناسب کمک می‌کند. سایر ادویه‌ها، فلفل سیاه، هل و دارچین هستند که از مشکلات سلامتی مرتبط با کمبود آهن، بیماری کبد و سندرم روده تحریک‌پذیر جلوگیری می‌کنند. همچنین، برگ‌های چای سیاه به افزایش متابولیسم و ​​جلوگیری از نفخ کمک می‌کنند.

۳٫ حالت تهوع را کاهش می‌دهد

خانمی با حالت تهوه در حال گرفتن دهان و شکم خود

زنجبیل موجود در این چای، حالت تهوع و سایر بیماری‌های رایج مرتبط با حالت تهوع را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ترکیبات بیولوژیکی زنجبیل برای درمان درد معده ناشی از حالت تهوع و تسکین ناراحتی معده استفاده می‌شود.

۴٫ به کاهش سطح قند خون کمک می‌کند

اگر در چای خود از دارچین و زنجبیل استفاده کنید، مقاومت به انسولین شما را کاهش می‌دهد و به بهبود و کنترل سطح قند خون شما کمک می‌کند.

۵٫ درد را تسکین می‌دهد

خواص ضد التهابی مواد موجود در چای لاته، این نوشیدنی را در کاهش دردهای رایج موثر می‌سازد. زنجبیل التهاب را کاهش می‌دهد، سردرد و میگرن را درمان می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. اگر در چای خود میخک هم بریزید، می‌تواند به درمان دندان دردهای جزئی کمک کند.

۶٫ قلب شما را سالم نگه می‌دارد

یک قلب قرمز فانتزی و گوشی پزشکی روی زمینه آبی رنگ

چای لاته، چای سیاه و دارچین دارد که ممکن است کلسترول و فشار خون را کاهش دهد. دارچین حاوی ترکیباتی است که به مبارزه با دیابت، تنظیم سطح قند خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

تفاوت چای لاته و چای لاته سرد

به طور کلی تفاوت خیلی خاصی بین این دو مدل چای لاته وجود ندارد. در حین درست کردن چای لاته ساده، کافیست چای را آماده کرده و باقی ترکیبات شیر و شیرین‌کننده‌ها را اضافه کنید. ولی همانطور که مطالعه کردید، برای چای لاته سرد باید قطعات یخ را به نوشیدنی خود اضافه کنید. پیشنهاد می‌شود چای لاته داغ را در فصول سرد سال میل کنید و از مزایای آن برای بدن بهره ببرید. از طرفی، چای لاته سرد با وجود تکه‌های یخ، در تابستان حسابی می‌چسبد.

سوالات رایج درباره چای لاته

  1. مهمترین خواص چای لته چیست؟

چای لته می‌تواند به تقویت سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، کمک به هضم غذا و کاهش وزن کمک کند. در ضمن، این چای سرشار از آنتی‌اکسیدان است که برای بدن فواید زیادی دارد.

  1. تفاوت چای لاته و چای لاته سرد چیست؟

چای لاته سرد با تکه‌های یخ سرو می‌شود. ولی چای لاته ساده را بدون یخ و همانطور داغ میل می‌کنند.

  1. فرق چای لاته با چای ماسالا چیست؟

تفاوت اصلی چای لاته با چای ماسالا، نحوه سرو آنهاست. برای سرو کردن چای لاته، روی آن فوم شیر اضافه می‌کنند. در ضمن، برخی از ادویه‌های آنها با یکدیگر فرق دارند.

منابع: adayinthekitchen | republicoftea