قهوه‌ها یک جهان منحصربه‌فرد را برای هر قهوه دوستی تشکیل می‌دهند. بیخود نیست که طرفداران قهوه از هر فرصتی برای نوشیدن این نوشیدنی خوشمزه استفاده می‌کنند. یکی از این قهوه‌‌های جذاب و پرطرفدار، قهوه لاته است. بسیاری از ما دوست داریم خودمان قهوه لاته خانگی  درست کنیم و یا بیش‌تر درباره این قهوه محبوب اطلاعات به دست آوریم. اگر شما هم از طرفداران دو آتشه قهوه لاته هستید، پس این مطلب برای شماست.

قهوه لاته چیست؟

لاته یا قهوه لاته یک شیر قهوه است که در لایه بالایی و اولیه آن فومی ابریشمی شکل تشکیل شده است. یک لاته واقعی از یک یا دو شات اسپرسو، شیر بخار پز و یک لایه نازک کف شیر روی آن درست می‌شود. ترکیب این عناصر منجر به یک شیر قهوه با طعم ملایم می‌شود که ظاهری زیبا و بافتی صاف دارد.

تاریخچه لاته به زیبایی خودش است

لاته بازان به خوبی از این امر آگاهند که اولین کاری که باید صبح پس از بیدار شدن انجام دهند، این است که یک فنجان قهوه لاته بنوشند. اما شاید آن‌ها هم درباره سرگذشت قهوه لاته اطلاعی نداشته باشند. پس بد نیست با هم نگاهی بیندازیم  به تاریخ مختصر لاته.

درباه قهوه نکات مختلفی هست که دانستن آن‌ها به فهمیدن تاریخچه قهوه کمک می‌کند. اما درباره تاریخچه لاته، حداقل چند نقطه مبدا متفاوت برای قهوه لاته حدس زده شده است. شاید اولین سابقه این نوشیدنی مربوط به سال 1867 در مقاله “سفرهای ایتالیایی” نوشته ویلیام دین هاولز باشد. در آن سفر، هاولز سفر خود را با کشتی بخاری که آنها را از شهر بندری تریست ایتالیا به ونیز برد، به رشته تحریر درآورده است. در طول این سفر، یک روز صبح (از طریق پروژه گوتنبرگ) به همراه صبحانه ،قهوه لاته به او عرضه شد. قطعا که لاته‌ایی که ولیلیام در ایتالیا در آن صبح دل‌انگیز اروپایی نوشید، چیزی متفاوت از قهوه لاته‌های امروزیست. بدون یک دستگاه اسپرسو‌ساز قهوه لته ما احتمالا کفی زیادی را بر روی خود تجربه نخواهد کرد. 

تفاوت قهوه لاته و کاپوچینو

ممکن است برای بسیاری این سوال پیش بیاید که بنابر تعریفی که از قهوه لاته ارایه دادیم، پس تفاوت لاته با کاپوچینو چیست. 

هر دو نوشیدنی  با بیس اسپرسو و دو ماده اضافی هستند. در واقع قهوه مورد استفاده شده در لاته و کاپوچینو یکسان است. و هر دو از  شیر بخار پزشده و کف شیر تشکیل می‌شوند. قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، تفاوت های اصلی عبارتند از:

کاپوچینوی دارای توزیع یکنواخت اسپرسو، شیر بخار پز و کف شیر است. اما لاته دارای شیر بخار پز بیشتر و لایه ای سبک از کف است. یک کاپوچینو به طور مشخص لایه لایه است، در حالی که در یک لاته اسپرسو و شیر بخار پز شده با هم مخلوط می شوند.

طرز تهیه قهوه لاته در خانه

برای طرز تهیه کافه لاته در خانه به تنها چیزی تقریبا گرانی که نیاز دارید، یک همزن است و دیگر هیچ! شما حتی می‌توانید به‌جای قهوه از انواع چای استفاده کنید و یک چای لته سرد مناسب روزهای گرم تابستان نوش جان کنید.

هم زدن شیر پس از گرم شدن باعث ایجاد حباب می شود و کف شیر غلیظی ایجاد می کند که برای یک لاته خوب بسیار مهم است.

توصیه ما این است که به دنبال همزنی بگردید که داخل ماگ قهوه شما قرار بگیرد. دقت کنیم که بهترین نوع همزن برای درست کردن کافه لاته خانگی، همزن آلومینیومی است و بسیار مناسب این کار است.

راهنمای قدم به قدم تهیه کافه لاته در خانه

قهوه یا اسپرسوی دلخواه را دم کنید.

در حالی که قهوه در حال دم شدن است، شیر مورد نظر خود را به مدت 30 تا 45 ثانیه در یک لیوان قهوه ایمن در مایکروویو گرم کنید.

پس از گرم شدن شیر، یک لیسک کوچک بردارید و به مدت 15 تا 30 ثانیه به شدت به جلو و عقب هم بزنید تا شیر حباب های بزرگی تشکیل دهد و کف کند. این کار باعث تشکیل کف روی لاته شما می شود.

قهوه غلیظ یا یک شات اسپرسو را به آرامی در لیوان روی شیر کف شده بریزید. فوم تا بالای لیوان بالا می رود و به شما یک شبیه سازی بسیار نزدیک از یک لاته سنتی را می دهد.

از طرف دیگر، می توانید شیر را در یک پیمانه شیشه ای گرم کنید و سپس شیر خود را هم بزنید تا حباب ایجاد شود. قهوه یا اسپرسو را در یک لیوان بریزید و سپس شیر کف کرده را به آرامی روی قهوه بریزید. کف باقی مانده را با قاشق روی لاته خود بریزید.

کافه لاته‌ات را با طعم‌دهنده خوشمزه‌تر کن!

می توانید برای گرم کردن و کف کردن از شیر غیر لبنی طعم دار یا خامه قهوه طعم دار استفاده کنید که طعم و شیرینی را به لاته شما می بخشد. شما می‌توانید انواع متفاوت و گوناگونی از طعم‌دهنده را به قهوه لاته خانگی خود اضافه کنید. همچنین می توانید انتخاب کنید که شخصاً طعم دهنده را به لاته خانگی خود اضافه کنید. این به شما این امکان را می دهد که میزان شیرینی و نوع شیر را خودتان کنترل کنید.

قهوه عربیکا استراحت (روزانه) بارجیل

قهوه عربیکا استراحت (روزانه)

191.000 تومان مشاهده

لاته شیرین

برای شیرین کردن لاته خود، 1 تا 2 قاشق چایخوری از شیرین کننده دلخواه خود را به شیر دلخواه خود اضافه کنید و طبق دستور حرارت دهید. این باعث می شود که شیرین کننده در شیر حل شود و به لاته شیرینی اضافه کند.

وانیل لاته

پس از گرم شدن شیر، ¼ قاشق چایخوری عصاره وانیل را اضافه کنید و طبق دستور هم بزنید. عصاره وانیل شیر را درست مانند خامه‌های طعم‌دار طعم می‌دهد (بدون شکر اضافه شده – البته، می‌توانید شکر هم اضافه کنید).

موکا لاته

پس از گرم شدن شیر، 1-2 قاشق غذاخوری سیروپ شکلات اضافه کنید. طبق دستور کف کنید و از طعم خوب شکلات در لاته خود لذت ببرید.

فواید قهوه لاته

هنگامی که ما یک نوشیدنی محبوب داریم که بسیار زیاد از آن می‌نوشیم، بسیار خوب است که بدانیم معایب و مضراتش چیست. قهوه لاته هم از این قاعده مستثنی نیست. قهوه لاته مانند دیگر قهوه‌ها یک پاکساز قوی کبد چرب است. به سم‌زدایی معروف است. بهبود عملکرد قلب و عروق هم یکی از خواص بی‌شمار قهوه لاته است. کافه لاته خاصیت ضد سرطانی بسیار بالایی نیز دارد.

مضرات قهوه لاته

یکی از مضراتی که کافه لاته همچون دیگر قهوه‌ها دارد، این است که کافیین باعث ایجاد اضطراب و استرس می‌شود. قهوه لاته به این دلیل که حاوی شیر است، ممکن است مناسب کسانی که به شیر حساس هستند نباشد و باعث اسهال و بیرون‌روی زیاد شود.

لاین قهوه بارجیل، آنچه که نیاز دارید

فواید قهوه لاته

درست است که همه بارجیل را به دلیل آجیلش می‌شناسند اما این باعث نشده که بارجیل از نوشیدنی محبوبی همچون قهوه غافل شود. انواع متفاوت و درجه یکی از قهوه‌ها در بارجیل وجود دارد که مناسب تمامی ذایقه‌هاست. از قهوه‌های روبوستا تا عربیکا. از اسپرسو تا قهوه‌های لایت‌تر. پس همین الان سری به لاین قهوه‌های بارجیل بزنید.

منابع: allrecipes | acouplecooks