برای بسیاری از افراد، اولین فنجان قهوه در صبح مهمترین روتین است. برخی از مردم قهوه صبح خود را حتی قبل از دوش گرفتن میل می‌کنند و برخی از دوستداران قهوه آنقدر به دم کردن آن علاقه دارند که پیش از رفتن به رختخواب، وسایل آن را برای صبح روز بعد آماده می‌کنند. اما با وجود انواع قهوه، شاید به این فکر کنید که بهترین قهوه برای صبح کدام یک است؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال هستید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید تا بهترین قهوه صبح زود را به شما معرفی کنیم.

آیا قهوه برای بیدار شدن از خواب خوب است؟

پیش از آنکه بخواهیم انواع قهوه برای صبح را معرفی کنیم، بهتر است به این موضوع بپردازیم که آیا نوشیدن قهوه در صبح تاثیری دارد؟ قهوه به ایجاد هوشیاری و تمرکز در صبح کمک می‌کند، اما مصرف آن بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب ایده خوبی نیست. قهوه می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، زیرا سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند. اما نوشیدن آن بلافاصله پس از بیدار شدن، ممکن است در تولید کورتیزول بدن اختلال ایجاد کند.

دانستی های مختلفی درباره قهوه وجود دارند که دانستن آنها خالی از لطف نیست و پیشنهاد می‌کنیم بر روی لینک کلیک کنید تا با این دانستنی‌ها آشنا شوید. اکثر مردم صبح‌ها قهوه می‌نوشند تا به بیدار شدنشان کمک کند، اما آیا این یک روتین خوب است؟ بیدار شدن زمانی است که بدن هورمون استرس به نام کورتیزول را به مقدار زیاد تولید می‌کند. کورتیزول، فشار خون، متابولیسم و سیستم ایمنی را تنظیم می‌کند. همچنین مسئول افزایش تمرکز و هوشیاری است. اینکه بلافاصله بعد از بیدار شدن قهوه بنوشید ضرری ندارد، اما با چند دقیقه صبر کردن نتیجه بسیار بهتر خواهد بود. سطح کورتیزول بعد از 45 دقیقه کاهش می‌یابد، بنابراین بهترین زمان برای نوشیدن، زمان کاهش سطح کورتیزول است.

خوردن قهوه اول صبح چه فواید و تاثیری دارد؟

یک لیوان قهوه بر روی تخت در صبح

پیش از آنکه بخواهیم به معرفی بهترین قهوه ها برای صبح بپردازیم، بهتر است که درباره فواید فوق‌العاده عالی مصرف قهوه در صبح مطالبی را به اشتراک بگذاریم تا شما بدانید که چرا افراد زیادی صبح خود را با نوشیدن قهوه شروع می‌کنند. برخی از فواید آن عبارتند از:

1. بهبود عملکرد فیزیکی

مصرف قهوه در هر روز صبح، عملکرد فیزیکی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. کافئین می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و سیگنال‌هایی را به سلول‌های چربی منتقل کند تا چربی بدن را بشکند و اسیدهای چرب را از سلول‌های چربی به خون آزاد کند و از آنها به عنوان سوخت در بدن استفاده کند.

علاوه بر این، کافئین به افزایش سطح آدرنالین در خون کمک می‌کند. همانطور که می دانید، آدرنالین هورمونی است که به آماده‌سازی بدن برای فعالیت‌های بدنی شدید، به ویژه در هنگام ورزش و فعالیت بدنی کمک می‌کند. بنابراین اگر لازم است که در صبح از نظر فیزیکی عملکرد خوبی داشته باشید، بهتر است قهوه بنوشید.

2. رساندن مواد مغذی و آنتی اکسیدان به بدن

یک فنجان قهوه حاوی مواد مغذی مهمی مانند ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B5، منگنز، پتاسیم و منیزیم است. اگرچه مقدار آنها در یک فنجان زیاد نیست، اما با نوشیدن چند فنجان در طول روز باعث می‌شود تا این مواد مغذی به بدن شما برسند.

از طرفی، قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌توانند التهاب را کاهش دهند، بدن را سالم نگه دارند، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت کنند و علائم بیماری‌های مزمن مانند آرتریت و درد مفاصل را کاهش دهند.

3. بهبود عملکرد حافطه

حداقل یک فنجان قهوه در روز، حافظه کوتاه مدت را بهبود می‌بخشد. کافئین به تمرکز کمک می‌کند و بر حافظه بلند مدت نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین معمولا افرادی که باید صبح تمرکز خوبی داشته باشند و بتوانند کارهایشان را به طور دقیق‌تری انجام دهند، صبح‌ها مقداری قهوه میل می‌کنند. بالا رفتن تمرکز نه تنها باعث می‌شود که کارتان را با دقت بیشتری انجام دهید، بلکه سرعت شما نیز بالاتر می‌رود.

4. افزایش میزان هوشیاری

قهوه نه تنها شما را بیدار نگه می‌دارد، بلکه شما را هوشیارتر می‌کند. قهوه به مغز اجازه می‌دهد تا هوشمندانه‌تر و کارآمدتر کار کند. وقتی خواب‌آلود هستید و قهوه می‌نوشید، بسیاری از فعالیت‌های شما مانند هوشیاری، زمان واکنش، توجه و استدلال منطقی بهبود می‌یابد. در نتیجه اگر شب قبل خواب راحتی نداشته‌اید، نوشیدن قهوه در صبح می‌تواند تا حدی آن را جبران کند و شما را هوشیار نگه دارد.

بهترین قهوه ها برای صبح کدامند؟

با اینکه انواع قهوه برای صبح زیاد هستند و شاید همه آنها بتوانند انرژی خوبی به شما بدهند، ولی برخی دیگر کافئین بیشتری دارند یا اینکه طرز تهیه آنها راحت‌تر است. بنابراین گزینه بهتری برای صبح زود به شمار می‌روند. بهترین انواع قهوه صبح عبارت‌اند از:

1. اسپرسو

یک فنجان قهوه اسپرسو

اسپرسو یک قهوه بسیار قوی است که اغلب آن را بعد از غذا می‌نوشند، زیرا قدرت کافئین موجود در اسپرسو می‌تواند به غلبه بر احساس خواب آلودگی ناشی از خوردن غذای سنگین کمک کند. برای درست کردن آن باید تحت فشار زیاد، آب جوش را از دانه‌های ریز آسیاب شده قهوه عبور دهید. درست کردن اسپرسوی خوب کمی دشوار است و به دستگاه نیاز دارید. اگر قهو‌ه‌ساز ندارید، می‌توانید موکاپات که یک نوع اسپرسوساز ارزان و رو گازی است را خریداری کنید. چنانچه اسپرسو به خوبی درست شود و بیش از اندازه نجوشد، تاثیر زیادی در بیدار شدن شما دارد. با نوشیدن یک فنجان کوچک آن سریعا از خواب بیدار می‌شوید و در طول روز انرژی زیادی خواهید داشت. در ضمن، شما می‌توانید پس از مطالعه نحوه رست دانه قهوه، خودتان در منزل قهوه اسپرسو را رست کنید.

 

2. کاپوچینو

یک فنجان کاپوچینو و مقداری چوب دارچین و دانه قهوه

به طور سنتی کاپوچینو به عنوان یک نوشیدنی در نظر گرفته می‌شود که فقط باید در صبح مصرف شود. کاپوچینو از سه لایه تشکیل می‌شود که عبارتند از: یک شات اسپرسو، یک شات شیر ​​بخارپز و سپس یک لایه شیر کف کرده. شما می‌توانید روی آن را با پودر شکلات یا شربت مخصوص تزئین کنید. نوشیدن کاپوچینو در صبح به این دلیل توصیه می‌شود که لاکتوز و محتوای چربی شیر می‌تواند انرژی را برای بقیه روز افزایش دهد. کاپوچینو نسبت به سایر قهوه‌ها سیر کننده‌تر است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که آن را بعد از وعده غذایی یا صبحانه زیاد میل نکنید. این قهوه می‌تواند انتخاب خوبی برای یک نوشیدنی در نیمه صبح با یک میان وعده کوچک باشد. از طرفی اگر دلتان یک قهوه کم کافئین می‌خواهد، کاپوچینو و انواع نوشیدنی با قهوه و شیر گزینه‌های مناسبی هستند، زیرا وجود شیر می‌تواند از میزان کافئین کم کند.

 

3. کافه امریکانو

یک فنجان قهوه امریکانو

این نام از سربازان آمریکایی الهام گرفته شده است که در طول جنگ جهانی دوم این نوع قهوه را برای ماندگاری بیشترِ نوشیدنی‌های خود درست می‌کردند. بعدها امریکانو توسط باریستاهای آمریکایی درست شد و امروزه طرفداران زیادی دارد. تنها کاری که برای تهیه این قهوه باید انجام دهید، این است که آب داغ را به یک فنجان قهوه اسپرسو اضافه کنید.

 

4. کافه لاته

یک فنجان قهوه لاته

این نوشیدنی نسبت به سایر انواع قهوه، بیشترین شیر را دارد و بسیار محبوب و پرطرفدار است. برای درست کردن قهوه لاته یک شات قهوه اسپرسو به شیر گرم اضافه می‌شود. شما می‌توانید یخ را به لاته اضافه کنید و در هوای گرم آن را به عنوان یک نوشیدنی گوارا به صورت سرد میل کنید. در ضمن با داشتن شیر، یکی از بهترین انواع قهوه برای صبح زود محسوب می‌شود.

 

5. قهوه ترک

یک فنجان قهوه ترک

این نوع قهوه یکی از قهوه‌های بسیار قوی است که با تفاله‌های آن در فنجان سرو می‌شود. قهوه ترک را در یک قهوه‌جوش مسی روی شعله مستقیم درست می‌کنند. اگر صبح عجله دارید و دلتان می‌خواهد سریعا پر انرژی شوید، قهوه ترک بهترین و در دسترس‌ترین گزینه برای قهوه صبح است.

 

6. ماکیاتو

یک فنجان ماکیاتو

این نوشیدنی می‌تواند به دو صورت اسپرسو ماکیاتو یا لاته ماکیاتو سرو شود. اما ماکیاتوی اصلی نوعی اسپرسو خالص است که می‌توان به آن شکر نیز افزود. نهایتا یک یا دو قاشق چای‌خوری کف شیر به آن اضافه می‌شود. در این صورت شما یک نوشیدنی بسیار غلیظ اما کم حجم خواهید داشت که کف آن باعث می‌شود که طعم اسپرسو غالب نباشد و مخلوطی از شیر و قهوه را احساس کنید. این نوشیدنی مانند کاپوچینو، به دلیل محتوای شیر، به عنوان یک قهوه برای صبح در نظر گرفته می‌شود.

 

7. قهوه فوری یا نسکافه

یک فنجان قهوه فوری

قهوه فوری نوعی قهوه است که هنگام تولید ابتدا آن را دم می‌کنند و خشک می‌شود و به صورت تقریبا پودری در اختیار شما قرار می‌گیرد. نسکافه را می‌توانید صبح زود در فنجان خود بریزید و کمی آب جوش به آن اضافه کنید تا آماده شود. در ضمن، شما می‌توانید شیر و شکر را بر اساس ترجیح خود اضافه کنید. اما توصیه می‌شود از افزودن شکر خودداری کنید تا از عوارض جانبی آن برای سلامتی جلوگیری شود. این قهوه به شما انرژی می‌دهد و کمک می‌کند وقتی احساس خستگی می‌کنید، بیدار بمانید.

با این حال، نسکافه کافئین کمتری از انواع دیگر قهوه دارد. یک قاشق چای خوری پودر قهوه فوری حاوی 30 تا 90 میلی گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان قهوه معمولی حاوی 70 تا 140 میلی‌گرم کافئین است. بنابراین، اگر به دنبال نوشیدنی سریع برای اول صبح هستید، نسکافه انتخاب خوبی است. در غیر این صورت، قهوه دم کرده معمولی گزینه بسیار بهتری محسوب می‌شود و انرژی بیشتری به شما می‌دهد.

قهوه چقدر می‌تواند شما را بیدار نگه دارد؟

مرد با یک لیوان در دست و یک گوشی

مدت زمانی که قهوه می‌تواند شما را بیدار نگه دارد به میزان مصرف و نوع قهوه انتخابی شما بستگی دارد. معمولا تاثیر مفید قهوه حدود 5 ساعت است. یعنی بعد از 5 ساعت نوشیدن قهوه، نیمی از آن همچنان در بدن شما فعال می‌ماند. این بدان معناست که یک فنجان قهوه معمولی می‌تواند شما را برای ۷ تا ۸ ساعت بیدار نگه دارد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود آخرین فنجان قهوه خود را در بعد از ظهر بنوشید و از مصرف آن قبل از خواب خودداری کنید، زیرا می‌تواند روال خواب شما را مختل کند. البته که در دوران امتحانات خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان از قهوه برای شب بیداری و درس خواندن استفاده می‌کنند.

تفاوت بین اسپرسو و قهوه ترک

مقایسه یک فنجان قهوه ترک با یک فنجان اسپرسو

در این بخش به طور خلاصه درباره تفاوت اسپرسو و قهوه ترک صحبت می‌کنیم، زیرا درست کردن آنها نسبت به قهوه‌های دیگر، ساده‌تر است و افراد زیادی آنها را برای صبح زود ترجیح می‌دهند. قهوه ترک و اسپرسو هر دو نوشیدنی‌های کاملا قوی هستند، اما قوی بودن خود را از عوامل مختلفی به دست می‌آورند. قهوه ترک به لطف پودر ریزی که در آب می‌جوشد، طعم بسیار تلخی دارد؛ اما شکر و ادویه‌های مختلفی که به نوشیدنی اضافه می‌شوند، طعم و مزه آن را تغییر می‌دهند.
از طرف دیگر اسپرسو نیز طعمی قوی دارد، اما این طعم تلخ از دم کردن در فشار بالا ناشی می‌شود؛ طعم اسپرسو نسبت به قهوه ترک خالص‌تر است. علاوه بر این، می‌توانید قهوه ترک را بدون هیچ تجهیزات تخصصی درست کنید، اما برای تهیه اسپرسو حداقل باید موکاپات داشته باشید یا دستگاه مخصوص آن را بخرید.

صبح پر انرژی با انواع قهوه
همانطور که مطالعه کردید، نوشیدن قهوه در اول صبح فواید بسیاری دارد. اما با این حال اگر معده شما به قهوه حساس است، آن را ناشتا میل نکنید. البته معمولا گفته می‌شود که در صورت عدم حساسیت نیز قهوه را با معده خالی مصرف نکنید، زیرا در طولانی مدت تاثیرات منفی بر سلامت معده دارد. همچنین در صورتی که با مصرف کافئین دچار تپش قلب یا مشکلاتی از این قبیل می‌شوید، حتما با پزشک مشورت کنید.

منابع: roastycoffee | royalcupcoffee