فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است. رژیم غذایی سالم بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت فشار خون بالا است. تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی و کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده و نمک می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. ولی در این بین افراد گاهی از تاثیر آجیل در درمان فشار خون بالا غافل می‌شوند. انواع آجیل تا حد زیادی می‌توانند به کاهش فشار خون کمک کنند و توسط پزشکان زیادی توصیه می‌شوند.

بنابراین در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید تا آجیل های مناسب برای درمان فشار خون را به شما معرفی کنیم.

بادام قاتل فشار خون

بادام از آجیل‌های خون ساز است که با کاهش وزن، کاهش کلسترول، سلامت قلب و کاهش فشار خون مرتبط است. زیرا حاوی درصد بالایی از مواد مغذی مثل منیزیم، ریبوفلاوین و فیبر است که برای فشار خون مفید محسوب می‌شوند. در یک رژیم غذایی نرمال، توصیه می‌شود بادام را در طول هفته به میزان یک سوم فنجان میل کنید. چربی غیراشباع تک سالم موجود در بادام، به کاهش سطح کلسترول خون و کاهش التهاب شریانی کمک می‌کند که در نهایت باعث کاهش فشار داخل رگ‌ها می‌شود.

فندق و فشار خون

مقداری فندق با پوست در کاسه روی گونی آجیل

فندق فواید زیادی دارد. دارای درصد بالایی از مس، منیزیم، فیبر، چربی تک غیراشباع و ویتامین E است که همگی باعث کاهش فشار خون و التهاب می‌شوند. با اینکه فندق دارای چربی است، ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که چاق کننده باشد و برعکس، افرادی که از رژیم غذایی سرشار از فندق استفاده می‌کنند، اغلب دچار کاهش وزن می‌شوند. زیرا به طور کلی، خوردن آجیل متابولیسم را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. طبق چندین تحقیق انجام شده، کلسترول و تری گلیسیرید شرکت کنندگان پس از مصرف رژیم غذایی سرشار از فندق، کاهش یافته است.

گردو و فشار خون

گردو دارای درصد بالایی از منیزیم، پتاسیم، فیبر و کلسیم است. علاوه بر این، مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد است که با کاهش فشار خون مرتبط است. طبق تحقیقات وقتی بزرگسالان به مدت چهار ماه روزانه حدود ۱/۲ فنجان گردو بخورند، جریان خون بهتری خواهند داشت، فشار خون آنها پایین‌تر می‌آید و دور کمرشان کوچک‌تر می‌شود. با وجود اینکه این مقدار از گردو می‌تواند روزانه بیش از ۳۵۰ کالری به رژیم غذایی اضافه کند، ولی چندان باعث افزایش وزن نمی‌شود. گردو چربی‌های سالم، منیزیم و فیبر بدن را تامین می‌کند که ممکن است برای کاهش فشار خون بالا مفید باشد.

پکان و فشار خون

یک قاشق چوبی پر از پکان

این آجیل خوشمزه با کاهش کلسترول و فشار خون می‌تواند قلب شما را سالم نگه دارد. پکان حاوی درصد بالایی از منیزیم است که باعث کاهش فشار خون می‌شود. منیزیم موجود در آن، رگ‌ها و شریان‌ها را شل می‌کند و می‌تواند از انقباض رگ‌ها جلوگیری کند.

علاوه بر این، سطوح بالاتر منیزیم با جریان خون بیشتر همراه است. منیزیم حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش لخته شدن خون و شل شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. در ضمن، پکان حاوی پتاسیم، فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است که همگی برای کل بدن مفید هستند.

بادام هندی و فشار خون بالا

در بادام هندی مواد مغذی زیادی وجود دارند، ولی میزان منیزیم آن بالاتر و حدود ۱۸ درصد است. علاوه بر این، پتاسیم بالایی نیز دارد که همین موضوع باعث کاهش فشار خون می‌شود. زیرا پتاسیم به رگ‌های خونی شما کمک می‌کند تا آرام شوند. حفظ فشار خون سالم بدون رگ‌های خونی آرام و ریلکس، دشوار است. شاید موثرترین روش پتاسیم برای کاهش فشار خون، کاهش اثرات سدیم باشد. نسبت مناسب پتاسیم به نمک، احتباس مایعات را پایین نگه می‌دارد. مقدار اضافی مایع در خون باعث می‌شود قلب شما سخت‌تر کار کند و فشار خون را افزایش می‌دهد. در ضمن، حاوی آرژنین است که از پوشش داخلی دیواره سرخرگ‌ها محافظت می‌کند.

تخمه کدو و فشار خون

مقداری تخم کدو گوشتی و یک کدو سبز

اگر انواع داروهای ضد فشار خون را مصرف کرده‌اید و هنوز هم کنترل فشار خون برایتان مشکل است، تخمه کدو را هم امتحان کنید. طبق مطالعات، تخمه کدو دارای خاصیت کاهش فشار خون و همچنین تنظیم سایر عملکردهای قلب است. در ضمن علاوه بر کاهش فشار خون، برای قلب نیز فواید زیادی دارد. تخمه کدو تنبل اکسید نیتریک تولید می‌کند که به تثبیت تغییرات ضربان قلب و تنظیم سایر تغییرات پاتولوژیک در قلب، زمانی که بیمار از بیماری قلبی رنج می‌برد، کمک می‌کند.

پسته و فشار خون

در بین انواع آجیل، پسته خام بهترین تنظیم کننده فشار خون است. زیرا پسته سرشار از مواد مغذی است که طبق تحقیقات برای فشار خون مفید هستند. همچنین منیزیم، پتاسیم، ویتامین C، کلسیم و فیبر زیادی دارد. علاوه بر این، مقدار زیادی ریبوفلاوین دارد که به تبدیل فولات هموسیستئین به متان کمک می‌کند. زیرا وجود هموسیستئین بیش از حد در خون با خطر بالاتر فشار خون همراه است.

ماکادمیا برای فشار خون

یک کاسه ماکادمیا در دستان یک فرد

این آجیل خوشمزه، فاقد کلسترول است. مصرف ۵۰ تا ۱۰۰ گرم آجیل ماکادمیا در روز می‌تواند کلسترول خون شما را تنها در ۴ هفته به میزان ۷ تا ۹ درصد کاهش دهد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که با مصرف ۵ بار یا بیشتر ماکادمیا در هفته، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا ۵۳ درصد کاهش دهید.

کشمش و فشار خون

کشمش مملو از پتاسیم است و همانطور که پیش‌تر گفتیم، به کاهش فشار خون کمک زیادی می‌کند. همچنین منبع خوبی از فیبر رژیمیِ آنتی اکسیدانی است که به طور مطلوب بیوشیمی رگ‌های خونی را تغییر می‌دهد و باعث سفت شدن آنها می‌شود که به نوبه خود ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بنابراین به جای خوردن قند با چای، کشمش میل کنید و از فشار خون بالا دور باشید. همچنین کشمش پلویی را هم در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بادام زمینی و فشار خون

یک کاسه پر بادام زمینی

بادام زمینی یکی دیگر از محبوب‌ترین آجیل‌ها محسوب می‌شود. زیرا نه تنها مقرون به‌صرفه است، بلکه مواد مغذی زیادی دارد که برای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها مفید هستند. بادام زمینی می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد، زیرا بادام زمینیِ کم نمک، سدیم کمی دارد. در ضمن، حاوی مقدار زیادی اسید آمینه به نام آرژنین است که به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کند. علاوه بر این، بادام زمینی حاوی منیزیم است که باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

درمان فشار خون بالا با سیاه دانه

این دانه معجزه‌آسا بر کاهش کلسترول و فشار خون تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. از طرفی روغن سیاه دانه فواید بسیار زیادی برای کاهش فشار خون دارد. مصرف ۱۰ تا ۱۲ عدد سیاه دانه در روز یا مقدار کمی روغن سیاه دانه اصل، می‌تواند فشار خون بالای شما را کاهش دهد.

برای کنترل فشار خون چه مقدار آجیل مصرف کنیم؟

میزان مصرف تعیین شده‌ای برای این بیماری وجود ندارد، اما شما می‌توانید یک مشت کوچک مخلوط این آجیل‌ها را هر روز مصرف کنید و نگران افزایش فشار خون خود نباشید.

سوالات رایج درباره مواد غذایی کنترل کننده فشار خون

  1. ایا عسل فشار خون را بالا میبرد؟

عسل با اثرات مفیدی بر سلامت قلب از جمله کاهش فشار خون و سطح چربی خون مرتبط است.

  1. برای فشار خون بالا چه بخوریم؟

خوردن یک رژیم غذایی کم نمک و کم چرب که شامل مقدار زیادی فیبر است، مانند برنج سبوس‌دار، نان و ماکارونی، آجیل، مقدار زیادی میوه و سبزیجات نیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

  1. چه چیزهایی فشار خون را بالا میبرد؟

ادویه‌های خاص، غذاهای دارای چربی اشباع و ترانس، غذاهای سرخ شده، فست فود، غذاهای کنسرو شده، غذاهای منجمد و فرآوری شده و تنقلات نمکی برخی از غذاهایی هستند که فشار خون را افزایش می‌دهند.

  1. آیا دارچین فشار خون را بالا می برد؟

خیر، مصرف دارچین در حد تعادل به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

منابع: healthxchange | healthline