همواره از کودکی شنیده‌ایم که آهن برای بدن ضروری است و کمبود آن می‌تواند مشکلات زیادی، مثل کم خونی را برای بدن به وجود آورد. از متابولیسم گرفته تا عملکردهای سلولی ما، همگی به این ماده غذایی خاص نیاز دارند. خستگی مفرط، رنگ پریدگی پوست، سرگیجه، سردی دست‌ها و پاها، درد زبان و شکنندگی ناخن‌ها از نشانه‌های کمبود آهن هستند. غذاهای زیادی برای کمبود آهن مفیدند و آجیل جزو مهمترین آنها محسوب می‌شود. با خوردن مدام بهترین آجیل ها برای کم خونی، شما می‌توانید کمبود آهن بدن‌تان را جبران کنید.

بنابراین ما در این مطلب از مجله بارجیل قصد داریم درباره مزایای آجیل برای کم خونی و انوع آجیل ها برای رفع کمبود آهن صحبت کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

کم خونی چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به انواع آجیل مفید برای سلامت بدن و مناسب برای کم خونی بپردازیم، ابتدا خوب است کمی درباره کم خونی و علائم آن صحبت کنیم تا اگر شما دچار این بیماری هستید، بتوانید راحت‌تر علائم را شناسایی کنید.
کم خونی مشکلی است که در آن گلبول‌های قرمز سالم یا هموگلوبین کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌های بدن وجود ندارد. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز یافت می‌شود و اکسیژن را از ریه‌ها به سایر اندام‌های بدن می‌رساند. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارند که دلیل هر کدام می‌تواند با دیگری متفاوت باشد.
در ضمن، کم خونی می‌تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد و از خفیف تا شدید تغییر کند. درمان کم خونی ممکن است شامل مصرف مکمل‌ها یا انجام اقدامات پزشکی باشد. خوردن یک رژیم غذایی سالم مانند آجیل، می‌تواند از برخی اشکال کم خونی جلوگیری کند.

آشنایی با علائم کم خونی

علائم کم خونی به علت و شدت کم خونی بستگی دارد. کم خونی می‌تواند آنقدر خفیف باشد که در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند. اما علائم معمولا پس از آن رخ می‌دهند و با بدتر شدن کم خونی بدتر می‌شوند. علائم احتمالی کم خونی عبارت‌اند از:
• خستگی
• ضعف
• تنگی نفس
• پوست رنگ پریده یا زرد
• ضربان قلب نامنظم
• سرگیجه یا سبکی سر
• درد قفسه سینه
• دست و پاهای سرد
• سر درد

آیا آجیل برای کم خونی خوب است؟

مقداری آجیل و شیشه خون در دست پزشک

کم خونی زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های قرمز سالم کافی در بدن وجود نداشته باشند. این شرایط عمدتا به دلیل از دست دادن خون، تخریب گلبول‌های قرمز یا ناتوانی بدن در تولید گلبول‌های قرمز کافی ایجاد می‌شود. کم خونی انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آنها فقر آهن است.

کمبود فولات و ویتامین B12 می‌تواند بر توانایی بدن در ساخت گلبول‌های قرمز موثر باشد. اگر بدن انسان نتواند ویتامین B12 را به خوبی پردازش کند، فرد به کم خونی خطرناکی مبتلا می‌شود. رژیم خون‌ساز سرشار از آهن و ویتامین‌های گروه B و ویتامین C، می‌تواند به درمان و پیشگیری از کم خونی کمک کند. بنابراین، یکی از گزینه‌های تامین آهن مورد نیاز بدن، خوردن بهترین آجیل ها برای کم خونی است. اکثر انواع آجیل سرشار از آهن و انواع ویتامین‌ها هستند که به بدن اجازه می‌دهد آهن را راحت‌تر جذب کند. طبق تحقیقات، آجیل‌ها می‌توانند در درمان کم خونی مفید باشند و برای همه‌ی گروه سنی توصیه می‌شوند.

در ضمن افرادی که دچار کم خونی هستند، اکثر اوقات انرژی کافی برای انجام کارها را ندارند. آجیل جزو مواد غذایی انرژی زا برای مقابله با خستگی محسوب می‌شود و شور و نشاط بیشتری به فرد می‌دهد.

کدام آجیل ها برای کم خونی مفیدند؟

در حالی که گوشت، غذاهای دریایی و سبزیجات برگ‌دار از نظر میزان آهن در رتبه بالایی قرار دارند، آجیل‌های متعددی نیز می‌توانند به شما در تامین سهمیه روزانه این ماده معدنی کمک کنند. میزان آهن مورد نیاز به سن و جنس فرد بستگی دارد. مردان ۱۹ سال و بالاتر، به ۸ میلی گرم نیاز دارند و در حالی که زنان ۱۹ تا ۵۰ سال، به ۱۸ میلی‌گرم آهن در روز احتیاج دارند. در ضمن نباید از فواید آجیل برای زنان باردار غافل شد، زیرا آنها به مقدار بیشتری آهن، در حدود ۲۷ میلی‌گرم نیاز دارند. با اینکه انواع آجیل برای کم خونی مفیدند، ولی موارد زیر آهن بیشتری دارند:

1. گردو برای کم خونی

مقداری گردو پوست نکنده و یک کاسه گردو پوست کنده

گردو منبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است. همین فواید گردو باعث می‌شود جزء آجیل‌های مناسب کاهش فشار خون محسوب شود. گفته می‌شود که این آجیل خوشمزه، به تقویت سلامت قلب و استخوان کمک می‌کند و در ضمن آهن زیادی نیز دارد. گردو بسیار مغذی است و پیشنهاد می‌شود که آن را حتما به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. یک اونس گردو ۰٫۸۲ میلی‌گرم آهن به شما می‌دهد.

اگرچه بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان این آجیل را به دلیل طعم تقریبا تلخ آن دوست ندارند، اما بسیار مغذی هستند و باید به رژیم غذایی روزانه اضافه شوند. از طرفی گردو جزو لیست آجیل های حاوی ویتامین دی بالا محسوب می‌شود که این موضوع خواص آن را بیشتر می‌کند. پس بهتر است آن را به شکل‌های متنوعی در غذاهای خود به کار ببرید تا از مزایای آن بهره ببرید. اگر اهل شیرینی‌پزی هستید، گردو یک آجیل پرکاربرد برای‌تان محسوب می‌شود. شما می‌توانید آن را به انواع کیک، نان و بیسکویت اضافه کنید.

2. خواص بادام هندی برای فقر آهن

بادام هندی سرشار از آهن است، یک اونس (۲۸ گرم) بادام هندی حدود ۱٫۸۹ میلی گرم آهن دارد. بنابراین هر زمان که گرسنه شدید، می‌توانید تعداد زیادی از آن را میل کنید و از خاصیت آن بهره ببرید. البته شما می‌توانید بادام هندی را به سالاد خود اضافه کنید و به غذای خود تنوع بدهید.

3. درمان کمبود آهن با کشمش

یک کاسه کشمش

کشمش خود یک میان وعده ساده است که منبع خوبی از مواد مغذی ضروری، مواد معدنی و آهن به حساب می‌آید. همیشه ما شنیده‌ایم که کشمش را در رژیم غذایی کودکان خود قرار دهید، زیرا مقدار زیادی آهن دارد. بنابراین اگر می‌خواهید مطمئن شوید کودکتان تمام مواد مغذی ضروری را دریافت می‌کند، انواع کشمش را در میان وعده فرزند خود قرار دهید.

کشمش نه تنها میان‌وعده‌ای عالی برای بچه‌ها است، بلکه برای ماست و انواع سالاد نیز یک چاشنی خوب محسوب می‌شود. در ضمن می‌توانید کشمش را در بسیاری از وعده‌های غذایی پخته شده و گرانولا استفاده کنید. پیش‌تر درباره خواص خرمای مجول برای‌تان صحبت کرده‌ایم، شما می‌توانید خرمای مجول و کشمش را ترکیب کنید و مزایای آنها جهت رفع کم خونی بهره ببرید.

4. بادام جهت درمان کم خونی

مادربزرگ‌ها و مادران، ما را وادار می‌کنند روزانه بادام خیس خورده بخوریم، زیرا منبع مناسبی از مواد مغذی هستند. یک اونس بادام حدود ۱٫۰۵ میلی گرم آهن دارد. بادام یک آجیل بسیار محبوب است و بسیاری از مردم شیر بادام را به عنوان صبحانه میل می‌کنند یا کره بادام را با نان تست می‌خورند. بادا نه تنها طعم بسیار خوبی دارد، بلکه منبعی از مواد مغذی مملو از آهن به شمار می‌رود. همچنین شما می‌توانید بادام را به ماست یونانی اضافه کنید یا آن را به همراه سالادهای تابستانی خود میل کنید. مخلوط میوه، سالاد و بادام، یک منبع بسیار غنی از آهن محسوب می‌شود. همچنین بادام از جمله آجیل‌های مناسب بعد از اهدای خون است که می‌توان استفاده کرد.

5. درمان کم خونی با پسته

مقداری پسته به همراه قوطی مقوایی

فواید پسته برای سیستم عصبی، آن را به یک آجیل محبوب تبدیل کرده است. پسته یکی از بهترین آجیل ها برای کم خونی است و به خاطر طعم خوشمزه آن، طرفداران زیادی دارد. همه روزه در انواع دسر، شیرینی‌ها و حتی وعده‌های غذایی، از پودر پسته و خلال پسته استفاده می‌شود. هرچه از خواص پسته برای کودکان و خواص و فواید پسته برای بارداری بگوییم، کم است. از این رو پزشکان همواره تاکید می‌کنند کودکان و زنان باردار حتما پسته را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در ضمن، پسته به عنوان تنظیم کننده فشار خون نیز محسوب می‌شود. بهترین زمان مصرف پسته برای کم خونی، هر روز است. شما می‌توانید حدود ۳۰ الی ۴۰ پسته را به صورت روزانه و در چند وعده میل کنید. یک اونس از این آجیل ترد و خوش طعم، ۱٫۱۱ میلی گرم آهن به شما می‌دهد. البته پیشنهاد می‌شود حتما از باکیفیت‌ترین پسته استفاده کنید تا فواید آن به بدن شما برسد. ما پیش‌تر راهنمای خرید پسته باکیفیت را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم و مطالعه آن به شما کمک می‌کند تا پسته مرغوب تهیه کنید.

با مصرف آجیل کم خونی خود را درمان کنید

ما در این مطلب بهترین آجیل ها برای کم خونی را معرفی کردیم و پیشنهاد می‌کنیم آنها را در رژیم غذایی هفتگی خود قرار دهید. این آجیل‌ها تاثیر زیادی در درمان فقر آهن دارند و همچنین به سلامت کلی بدن شما کمک می‌کنند. علاوه بر موراد گفته شده، سایر آجیل‌ها مانند فندق، ماکادمیا و آجیل برزیلی و دانه‌هایی مثل کدو تنبل، دانه کدو، کنجد، دانه کتان و تخمه آفتابگردان، از میزان آهن بالایی برخودار هستند. شما می‌توانید این آجیل‌ها را آنلاین در بارجیل سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: healthline | eattrek | whitworths.co.uk