در طول سال‌ها، بحث‌های زیادی در مورد اینکه آیا آجیل برای زنان باردار بی‌خطر است یا نه، وجود داشته است. در واقع این شک‌ها به این دلیل است که محققان نمی‌دانند دقیقا چه زمانی نوزادان به برخی غذاها آلرژی از خود نشان می‌دهند. ولی با این حال، طبق تحقیقات خوردن مفیدترین مغزها برای بدن در دوران بارداری بی‌خطر است، البته تا زمانی که به آنها حساسیت نداشته باشید.

ما نیز در این مطلب قصد داریم خاصیت آجیل برای زنان باردار را با شما به اشتراک بگذاریم، بگوییم که مصرف چه مقدار آجیل در بارداری توصیه می‌شود و مضرات آجیل در بارداری چیست. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

مصرف آجیل در بارداری چیست؟

مقدار زیادی از انواع آجیل روی میز

مادر باردار به تغذیه مناسب در دوران بارداری نیاز دارد تا از سلامت خود و کودکش مطمئن شود. این بدان معناست که فرد باید در مورد اینکه چه چیزی بخورد یا نه، احتیاط بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال باید از پاپایای نارس یا نیمه رسیده در دوران بارداری اجتناب شود. حالا آجیل چطور؟ آیا شما نیز باید از آنها اجتناب کنید؟ به گفته پزشکان خوردن آجیل در دوران بارداری برای مادر و جنین مفید است.

آجیل منبع بسیار خوبی برای تغذیه در دوران بارداری است. چه در سه ماهه اول، دوم یا سوم بارداری، شما همیشه به آن نیاز دارید. بادام، بادام هندی، پسته یا گردو، همه آنها سرشار از مواد مغذی هستند. خواص بادام هندی و خواص پسته برای زنان باردار زیاد است و پزشکان توصیه می‌کنند آنها را حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در واقع از خواص مغزهای آجیل برای تقویت حافظه نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. گفته می‌شود افرادی که آجیل می‌خورند در سنین بالا به آلزایمر مبتلا نمی‌شوند و رشد عصبی بهتری دارند. کودکانی که آجیل بیشتری مصرف می‌کنند، ضریب هوشی بهتری دارند و از نظر عاطفی پایدارتر هستند. به علاوه، مواد مغذی موجود در آجیل به بازسازی عضلات کمک می‌کند. بنابراین در دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه سوم بارداری، به آنها بیشتر نیاز دارید.

همچنین تحقیقات علمی مختلفی به بررسی ارتباط بین رژیم غذایی سرشار از آجیل در سه ماهه اول بارداری و بهبود رشد عصبی در کودک پرداخته‌اند. آن دسته از کودکانی که مادرانشان در سه ماهه اول بارداری خود آجیل مصرف می‌کردند، بهترین نتایج را در تست‌های سنجش عملکرد شناختی، ظرفیت توجه و حافظه فعال نشان دادند. در بخش بعدی به طور اختصاصی به فواید بهترین آجیل ها در دوران باداری می‌پردازیم.

فواید چهار مغز در بارداری

در آجیل چهار مغز مواد معدنی ضروری مانند فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و مس وجود دارند که برای رشد جنین حیاتی هستند. همچنین آجیل منبع خوبی از چربی‌های مفید محسوب می‌شود که می‌تواند جایگزین برخی دیگر از غذاهای ناسالم شود. مثلا بادام زمینی، بادام و گردو دارای چربی زیادی هستند و منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین به حساب می‌آیند. گفته می‌شود که اگر خانم‌های باردار روزانه کمی چهار مغز بخورند، پس از زایمان پوست شکمشان زیبایی خود را حفظ خواهد کرد. در ضمن، خواص چهار مغز برای بیماری دیابت زیاد است و اگر زن باردار دچار دیابت است، می‌تواند در این دوران چهار مغز مصرف کند. 

فواید مصرف پسته در بارداری

یک کاسه سفید پر از مغز پسته

پسته از آجیل‌های مناسب در دوران بارداری است. آن را می‌توان در انواع غذاها، از آجیل گرفته تا تزئین سالاد و حتی در برخی از سس‌ها استفاده کرد. این مغز خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین E و مواد معدنی مانند روی، آهن و سلنیوم است. مانند سایر آجیل‌ها، همچنین حاوی فیبر زیادی است و برای کمک به هضم، عالی محسوب می‌شود.

خوردن بادام در بارداری

هر چه از فواید بادام به شما بگوییم کم است. بادام سرشار از مواد معدنی مانند مس، منگنز و فسفر است و منبع عالی ویتامین E به شمار می‌رود. بادام همچنین می‌تواند به تنظیم قند خون و فشار خون که برای کاهش خطر پره اکلامپسی در زنان باردار مهم هستند، کمک کند. از طرفی باعث هضم بهتر غذای مادر نیز می‌شود.  به علاوه، بادام یکی از منابع آجیلی ویتامین دی است که همه افراد مخصوصا زنان بادار بیشتر به این ویتامین نیاز دارند. 

مصرف تخمه آفتابگردان در بارداری

یک کاسه پر مغز تخمه آفتابگردان

خواص تخمه آفتابگردان برای بدن بسیار زیاد است و منبع بسیار خوبی برای زنان باردار نیز محسوب می‌شوند. تخمه‌های آفتابگردان سرشار از ویتامین E هستند که یک ماده مغذی است و برای سلامت دوران بارداری بسیار مفید به شمار می‌رود. این بدان معناست که ویتامین E به رشد جنین در داخل رحم کمک می‌کند. بنابراین تخمه آفتابگردان یک منبع تغذیه موثر برای زنان باردار و نوزادان آنهاست.

خواص گردو در بارداری

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که می‌تواند به رشد چشم و مغز جنین کمک کند. از طرفی، گردو حاوی استرول‌های گیاهی است که باعث کنترل سطح کلسترول خون و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در بدن خانم باردار می‌شود. از آنجایی که گردو رگ‌های خونی را شل می‌کند، حتی می‌تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. گردو منبع خوبی از پروتئین و فیبر است که هر دو برای یک زن باردار حیاتی هستند.

آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی زنان باردار کمک کند. توصیه می‌شود گردو را همراه با پوست قهوه‌ای مصرف کنید. چرا که ۹۰ درصد از آنتی اکسیدان‌های موجود در گردو در پوست آن متمرکز است. همچنین، محتوای مس موجود در گردو می‌تواند به رشد و نمو مناسب جنین کمک کند. منگنز یک ماده مغذی ضروری برای رشد استخوان‌ها و غضروف کودک است. نیمی از منگنز مورد نیاز روزانه را می‌توان با یک وعده گردو تامین کرد.

دانه چیا در بارداری

یک قاشق چوبی پر از دانه چیا در کنار یک گلدان کوچک کاکتوس

گرفتگی عضلات به خصوص در سه ماهه سوم شایع است. سطوح کافی منیزیم در بدن باعث کاهش گرفتگی و تنش در عضلات می‌شود. دانه‌های چیا سرشار از منیزیم هستند و ممکن است با مهار انقباضات اولیه رحم، خطر زایمان زودرس را کاهش دهند. از طرفی، دانه های چیا سرشار از فیبر نامحلول هستند که به هضم کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند یبوست که یک مشکل رایج در دوران بارداری است، درمان کند.

آهن برای تولید گلبول‌های قرمز اضافی که اکسیژن را به سیستم بدن حمل می‌کنند، ضروری است. دانه چیا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای دریافت این ماده مغذی در رژیم غذایی شماست. در ضمن، خستگی در دوران بارداری طبیعی است. دانه چیا منبع انرژی است و زنان باردار می‌توانند آن را با خیال راحت در حد اعتدال مصرف کنند.

خواص بذر کتان برای باردار شدن

بذر کتان حاوی اسید لینولئیک، اسید آلفا لینولنیک یا چربی غیراشباع امگا ۳ است. همانطور که می‌دانید، این‌ها در دوران بارداری ضروری هستند و مخصوصا در ماه‌های اول بارداری، به رشد مغز جنین کمک می‌کنند. دانه کتان که منبع خوبی از فیبر است، می‌تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند و برای زنان مبتلا به دیابت بارداری مفید باشد. علاوه بر این، مصرف بذر کتان ممکن است از یبوست در دوران بارداری نیز جلوگیری کند.

مضرات آجیل در دوران باداری

طبق نظر پزشکان، اگر پدر نوزاد یا مادر باردار به بیماری‌هایی از جمله آسم، آلرژی یا اگزما دچار است، باید از خوردن بادام زمینی یا کره آن خودداری کند. زیرا احتمال دارد که خوردن بادام زمینی توسط والدین باعث ایجاد حساسیت در جنین نیز شود. البته از خواص بادام زمینی برای سلامتی نباید غافل شد و تحت نظر پزشک می‌توانید آن را استفاده کنید. محققان معتقدند که مصرف روزانه آجیل در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد را به علائم آسم تا ۵۰ درصد بالا می‌برد. باقی دانه‌های خوراکی مشکلی ندارند، مگر اینکه والدین از قبل خودشان بدانند که به برخی از انواع آجیل حساسیت دارند.

در نتیجه حتما باید از خوردن دانه مورد نظر اجتناب کنند. در ضمن چنانچه مادران در دوران بارداری بیش از حد آجیل مصرف کنند، بعد از تولد احتمال حساسیت نوزاد به تخم مرغ و شیر بیشتر می‌شود. البته مقدار زیاد آجیل می‌تواند باعث افزایش وزن و چربی بدن مادر شود و بر روی سلامت جنین تاثیرگذار باشد. 

در دوران بارداری چه مقدار آجیل بخوریم؟

دختری در حال خوردن آجیل

همانطور که مطالعه کردید، مصرف بیش از اندازه آجیل در بارداری می‌تواند مشکل‌ساز باشد. بنابراین باید حد اعتدال را رعایت کنید تا دچار بیماری نشوید و به شما و جنین آسیبی نرسد

در سه ماهه اول، یک زن باردار روزانه به حدود ۶۰ گرم آجیل، حدود ۹۰ گرم در سه ماهه دوم و در سه ماهه آخر بارداری حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم یا همان یک مشت آجیل نیاز دارد. برای اینکه به خوبی از خواص آجیل برای زنان باردار بهره ببرید، بهتر است مخلوطی از انواع آجیل را در رژیم غذایی خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام خرید و سفارش آنلاین آجیل، دانه‌های کتان و چیا که سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند را نیز اضافه کنید.

سوالات رایج درباره مصرف آجیل در دوران بارداری

  1. چه آجیل هایی در بارداری بخوریم؟

پسته، بادام، گردو، چهار مغز، انواع دانه‌ها مثل چیا و بذر کتان، برای زمان بارداری مفید هستند.

 

  1. مصرف گردو در سه ماه اول بارداری خوب است؟

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و به رشد مغز کودک شما کمک می‌کند. بنابراین می‌تواند در زمان بارداری بسیار مفید باشد.

 

  1. خوردن آجیل در بارداری خوب است؟

آجیل برای دوران بارداری عالی است. زیرا پروتئین، فیبر، چربی سالم و مواد معدنی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، آجیل یک غذای مغذی است و به رفع گرسنگی دوران بارداری کمک می‌کند.

 منابع:

news-medical

madeformums

webmd