اگر به دیابت مبتلا شوید، دیگر تا آخر عمر از شر آن خلاص نخواهید شد و این عامل ناراحتی بسیاری از افرادی است که دیگر قادر به لذت بردن از خوراکی‌های موردعلاقه خود نیستند. در افراد مبتلا به دیابت، اگر سطح قند خون به‌درستی کنترل نشود، ممکن است بسیار مخاطره‌آمیز باشد. عوامل متعددی در ابتلا به دیابت نقش دارند که سبک نامناسب و ناسالم زندگی و مصرف خوراکی‌های مضر از جمله این عوامل هستند. با این وجود حتی اگر مبتلا به دیابت باشید، هنوز می‌توانید از انواع آجیل و خشکبار برای دیابت لذت ببرید. انواع مختلفی از آجیل برای دیابت مفید هستند و اتفاقا به کنترل سطح قند خون نیز کمک می‌کنند. اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان دچار دیابت هستید، تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید و با انواع آجیل دیابتی و خشکبار برای دیابت آشنا شوید.

آجیل برای دیابتی ها

همانطور که می‌دانید، آجیل‌ها و مغزهای زیادی وجود دارند و بسیاری از آنها به صورت طعم‌دار در بازار عرضه می‌شوند. اما تمام این آجیل‌ها برای دیابت مفید نیستند و بهتر است که در خوردن آنها دقت کنید. ما در این بخش 5 نوع مغزی که جزو بهترین آجیل دیابتی ها محسوب می‌شوند را معرفی می‌کنید. مفید بودن این آجیل‌ها برای دیابت، طبق تحقیقات علمی ثابت شده است و همگی جزو رژیم غذایی مناسب دیابتی ها محسوب می‌شوند.

1. گردو برای کنترل سطح قند خون

گردو سرشار از ویتامین E بوده و جزء بهترین آجیل‌ها بدنسازی است. میزان کالری آن نیز نسبتاً پایین است و با کنترل و پایین نگاه داشتن سطح کلسترول در خون، برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم بسیار مفید است. در پژوهش‌هایی نشان داده شده است که افراد بزرگسالی که به‌صورت منظم گردو مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم نسبت به افرادی که گردو مصرف نمی‌کنند هستند. طبق این پژوهش‌ها مصرف ۳ قاشق غذاخوری گردو در روز می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را تا ۴۷ درصد کاهش دهد.

2. بادام برای دیابت

مقدار زیادی بادام درختی

مشکل افزایش سطح قند خون را می‌توان با مصرف بادام تا حد قابل‌توجهی کنترل کرد و با توجه به تولید انسولین با مصرف بادام، مصرف این محصول گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود. مطابق با پژوهش‌ها با توجه به تولید انسولین در بدن با مصرف بادام می‌توان سطح قند خون را تاحدی کنترل نمود.

3. پسته، بهترین آجیل دیابتی ها

پسته سرشار از مواد مفیدی از قبیل فیبر، پروتئین، ویتامین C، فلز روی، مس، آهن پتاسیم، کلسیم و ترکیبات بسیار مفید دیگر است. مصرف این مواد نه تنها برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده بلکه بسیاری از بیماری‌ها را از آن دور نگه می‌دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که افراد پیش‌دیابتی می‌توانند با مصرف منظم پسته احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش دهند. در وضعیت پیش‌دیابت سطح قند خون نسبت به افراد سالم بالاتر است ولی هنوز به میزانی نرسیده است که دیابت نوع دوم محسوب شود. اگرچه احتمال ابتلای این افراد به دیابت بالا است ولی هنوز می‌توانند از ابتلا به این بیماری مزمن جلوگیری کنند.

4. بادام هندی و دیابت

بادام هندی از چربی نسبتاً کمی برخوردار بوده که ۷۵ درصد از آن چربی‌های مفید از نوع اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه هستند. مواد مفید موجود در بادام هندی در کنار چربی‌های سالم موجود در آن علاوه بر قابلیت کنترل سطح قند خون، ازلحاظ سلامتی قلب و عروق نیز بسیار مفید هستند و با توجه به خطر بالاتر ابتلای افراد دیابتی به بیماری‌‌های قلبی، مصرف منظم بادام هندی می‌تواند برای این افراد بسیار مفید باشند. در پژوهش‌های انجام گرفته در این زمینه نشان داده شده است که افراد دیابتی می‌توانند با مصرف منظم بادام هندی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در خود را از ۲۰ تا ۳۴ درصد کاهش دهند.

5. بادام زمینی، بهترین آجیل دیابتی

یک کاسه پر بادام زمینی

اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، افزودن بادام زمینی و کره بادام زمینی به رژیم غذایی شما می‌تواند مفید باشد. بادام زمینی آجیل درختی نیست، اما فوایدی مشابه آجیل درختی مانند بادام و گردو برای بدن دارد. همچنین قیمت بادام زمینی نسبت به سایر آجیل‌ها پایین‌تر است و همین باعث می‌شود بتوانید آن را در رژیم روزانه خود بگنجانید.
بادام زمینی می‌تواند انسولین غذاهای دارای محتوای گلیسمی را کاهش دهد. یکی از دلایلی که بادام زمینی به تنظیم قند خون کمک می‌کند، منیزیم بالای آن است. یک وعده بادام زمینی (حدود 28 بادام زمینی) حاوی 12 درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم است و منیزیم سطح قند خون را تحت کنترل نگه می‌دارد.

خشکبار مناسب دیابت

تا به اینجای متن، انواع مغزها برای دیابت را معرفی کردیم. اما خشکبار دیگری هم وجود دارند که می‌توانید آنها را هم مصرف کنید. ما پیش‌تر درباره توت خشک برای دیابت صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. اما برخی دیگر از بهترین میوه خشک ها برای دیابت عبارت‌اند از:

1. سیب خشک شده؛ بهترین میوه خشک برای دیابت

شاید بتوان گفت که سیب، بهترین میوه خشکی است که برای دیابت توصیه می‌شود. سیب خشک سرشار از فیبر است، اما از طرفی میزان قند مناسبی دارد. عملکرد سیب خشک در کاهش نیاز بدن به انسولین مهمترین دلیلی است که مصرف آن را به یک نیاز ضروری برای بیماران دیابتی تبدیل می‌کند.

2. آلو خشک و دیابت

یکی دیگر از میوه خشک و خشکبار مناسب برای دیابت، آلو خشک است که نوع سیاه آن بیشتر توصیه می‌شود. این میوه جدا از اینکه نیاز بدن به انسولین را کاهش می‌دهد، می تواند در مشکلات گوارشی نیز به شما کمک کند و از بیماری‌هایی مانند یبوست پیشگیری کند. با مصرف آلو خشک می‌توانید تکرر ادرار و احساس تشنگی که از علائم دیابت هستند را کنترل کنید. مصرف روزانه یک فنجان کوچک از این میوه خشک به بیماران دیابتی توصیه می‌شود. حال که صحبت از میوه خشک و آلو سیاه است، پیشنهاد می‌کنیم مطلب خواص انجیر سیاه برای بدن را هم مطالعه کنید؛ زیرا این میوه هم برای دیابت مفید است.

3. توت فرنگی برای دیابتی ها

یک کاسه توت فرنگی خشک و چند عدد توت فرنگی تازه

اگر به توت فرنگی حساسیت ندارید، یک میوه خشک خوشمزه برای مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود. این میوه خشک طعم و عطر خاصی دارد و می‌توانید آن را در انواع نوشیدنی‌ها و دسرهایی که در طول روز می‌خورید استفاده کنید و از آنها نهایت لذت را ببرید. فیبر زیاد در توت فرنگی خشک باعث می‌شود سریع‌تر احساس سیری کنید و به سراغ میان وعده‌های ناسالم برای دیابت نروید. مصرف روزانه یک چهارم تا نصف فنجان کوچک از این میوه خشک به بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

4. پرتقال خشک؛ بهترین خشکبار برای دیابت

پرتقال خشک یکی از بهترین خشکبار برای دیابت است. این میوه خشک قند زیادی ندارد و برای بیماران دیابتی مناسب است. خواص مختلف و فیبر فراوان موجود در پرتقال خشک شده، ارزش غذایی آن را نسبت به میوه پرتقال افزایش می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود روزانه به مقدار یک پرتقال کوچک از میوه خشک شده آن، مصرف کنید.

5. کیوی برای کنترل دیابت

مقداری کیوی خشک شده

کیوی شاخص گلیسمی پایینی دارد و برای بیماران دیابتی مناسب است. مطالعات روی عصاره کیوی نشان می‌دهند که مصرف کیوی در تنظیم چربی‌زایی در برای پیشگیری از دیابت ضروری است، اثر دارد. اختلال عملکرد بافت چربی در بدن به شدت در ایجاد مقاومت به انسولین و دیابت نقش دارد. بنابراین به عنوان یک دیابتی، اگر به کیوی حساسیت ندارید و حساسیت خاصی در شما ایجاد نمی‌کند، می توانید این میوه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

آجیل برای دیابت بارداری

تمامی آجیل‌ها و خشکبار گفته شده را می‌توانید برای دیابت بارداری هم مصرف کنید. در واقع با رعایت اعتدال، هیج مشکلی برای شما پیش نمی‌آید و حتی تاثیر زیادی هم دارند. علاوه بر مغزهای گفته شده، در بارداری می‌توانید فندق را هم به رژیم خود اضافه کنید. زیرا فندق هم برای دیابت بارداری مفید است و هم مواد مغذی به بدن زنان می‌رساند. در ضمن از مصرف پسته نیز غافل نشوید؛ زیر پسته به طور خاص، می‌تواند نحو استفاده سلول‌های بدن از گلوکز و چگونگی پاسخ انسولین به غذاهای حاوی کربوهیدرات را تحت تاثیر قرار دهد. در ضمن، ما پیش‌تر درباره همراهی کننده های چای صحبت کرده‌ایم، در دوران بارداری می‌توانید به جای قند این همراهی کننده‌ها را به همراه میوه خشک با چای خود میل کنید.

کنترل دیابت با آجیل دیابتی

ما در این مطلب بهترین انواع خشکبار و آجیل ها برای دیابت را معرفی کردیم و می‌توانید با خیال راحت آنها را میل کنید. اما به هر حال، بهتر است حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید. زیرا شرایط بیماران با یکدیگر فرق دارد و ممکن است برخی شرایط دیگر نیز دخیل باشند. در ضمن، لازم نیست این آجیل‌ها را به طور تنها مصرف کنید. می‌توانید آنها را به دسر، سالاد یا حتی غذای اصلی خود اضافه کنید.

آیا آجیل برای دیابت خوب است؟

بله، آجیل یک میان‌وعده عالی برای افراد مبتلا به دیابت است. زیرا آنها کربوهیدرات و قند کمی دارند و سرشار از پروتئین، فیبر و چربی سالم هستند. همگی آنها به کنترل دیابت کمک می‌کنند.

آیا خشکبار برای دیابت خوب است؟

بله، انواع خشکبار و میوه خشک برای دیابت مفید هستند. اما باید در خوردن آنها اعتدال را رعایت کنید، چون به هر حال قند دارند و نباید به مقدار زیادی مصرف شوند.

کدام خشکبار برای دیابت مفید است؟

پرتقال خشک، آلو خشک، کیوی خشک و سیب خشک، جزو بهترین خشکبار مفید برای دیابت هستند.

کدام خشکبار قند کمتری دارد؟

آلو خشک، سیب خشک و توت فرنگی نسبت به خشکبار دیگر، قند کمتری دارند.

منبع:medicalnewstoday