پسته یکی از خوشمزه‌ترین و گران‌ترین آجیل‌ها است. در اصل گل سرسبد ظرف آجیل در همه‌جا، همین پسته است. افرادی که می‌خواهند یک میان وعده سالم و مغذی برای خودشان انتخاب کنند، حتما به سراغ پسته می‌روند و خانم‌های باردار هم از این دسته جدا نیستند. در دوران بارداری خانم‌ها نمی‌توانند همه نوع مواد غذایی را استفاده کنند. چون بعضی از خوراکی‌ها ممکن است عوارضی برای مادر و جنین به همراه داشته باشند. اما پسته نه‌تنها جز غذاهای منع شده در بارداری نیست، بلکه پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار حتما این آجیل را مصرف کنند.

اگر باردار هستید و می‌خواهید درباره مضرات و خواص خوردن پسته در بارداری اطلاعات کسب کنید، در ادامه همراه مجله بارجیل باشید تا به صورت مفصل درباره پسته در بارداری صحبت کنیم.

آیا خواص پسته خام در بارداری ثابت شده است؟

بله، به طور کلی مصرف آجیل برای زنان باردار یکی از توصیه‌های اکثر پزشکان است. در بین انواع آجیل، پسته یکی از پر خاصیت‌ترین‌ها محسوب می‌شود. با توجه به اینکه پسته سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی دیگر است، اغلب متخصصان توصیه می‌کنند که مادران باردار حتما این آجیل خوشمزه را استفاده کنند.

ترکیبات و فواید پسته، بدن مادر را قوی و سالم نگه می‌دارند و برای رشد و بزرگ شدن نوزاد مفید هستند. اما همان‌طور که مصرف بیش‌ از اندازه هر چیزی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بدن شود، زیاده‌روی در مصرف پسته هم می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد. بنابراین موقع استفاده از این خوراکی خوشمزه حتما اعتدال را رعایت کنید، تا بتوانید مواد مغذی موجود در پسته را به بدنتان برسانید و مشکل خاصی برایتان رخ ندهد. زنان بارداری با رعایت اعتدال می‌توانند از انواع آجیل برای سلامت خود استفاده کنند. مثلا فواید چهار مغز برای دیابت باعث شده تا خانم‌های باردار آن را هر روز مصرف کنند.

خواص پسته در بارداری چیست؟

۱- کمک به رشد و نمو جنین

عکسی فانتزی از جنین داخل شکم

پسته حاوی پروتئین‌ها، چربی‌های اشباع‌نشده، آنتی اکسیدان‌ها، مس، اسیدهای چرب امگا 3، کمپلکس B است که همه این عناصر نقش مهمی در تامین تغذیه مادر دارند و همچنین به رشد جنین (بافت ها و عضلات جنین) کمک می‌کنند. پروتئین همچنین از این جهت اهمیت دارد که به تقویت دندان و عضلات بدن جنین نیز یاری می‌رساند. از همین روست که پزشکان در دوره بارداری مصرف پروتئین را بسیار توصیه می‌کنند چرا که هم برای جنین خوب است و هم برای زنان باردار.

۲-نرمال شدن سطح چربی بدن

پسته حاوی مقادیر زیادی اسید چرب اشباع‌نشده است. این اسیدهای چرب، کلسترول بد را در بدن کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند. به همین خاطر مصرف پسته سطح چربی‌ها را در بدن متعادل می‌کند. همچنین اسید‌های چرب اشباع‌نشده به تنظیم سطح قند خون بدن نیز کمک شایانی می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که تجربه آرام‌تر و بدون درد‌تری از بارداری برای زنان اتفاق بیفتد. خوردن پسته بسیار به کاهش کلسترول بد بدن کمک می‌کند.

۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

عکسی فانتزی از یک انسان در حال دور کردن ویروس ها با دست خود

یکی از مهم‌ترین نکاتی که زنان باردار باید به آن توجه داشته باشند، تقویت سیستم ایمنی بدن در این دوران است. پسته یکی از خوراکی‌هایی است که می‌تواند برای این کار کمکتان کند. این آجیل خوشمزه سرشار از ویتامین‌های مختلف مانند ویتامین A، ویتامین E و ویتامین C است. یکی از خاصیت ویتامین‌ها کمک به شفاف‌سازی پوست و تقویت مقاومت موی در بدن است. همچنین در ترکیبات این ماده خوراکی آنتی‌اکسیدان‌های بی‌شماری دیده می‌شود. بنابراین از جمله خاصیت پسته در بارداری می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. با مصرف پسته می‌توانید خودتان را در برابر بیماری‌های مختلف ایمن کرده و بارداری لذت‌بخش و آرامی را سپری کنید.

۴-پیشگیری از بروز یبوست و درمان آن

یبوست مشکلی است که اغلب خانم‌های باردار با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای پیشگیری از این مشکل و برطرف کردن آن می‌توانید روی پسته حساب کنید. پسته حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که فیبر می‌کند این است که باعث می‌شود دستگاه گوارش و روده به خوبی کار کنند. همین امر باعث می‌شود که زنان باردرا کم‌تر دچار یبوست شوند و دفع و جذبی راحتی داشته باشند. پس فیبر موجود در این پسته برای بهبود حرکت‌های روده‌ای مفید است و نمی‌گذارد که به یبوست مبتلا شوید.

۵- ضدالتهاب بودن

خانمی در حال شردن سمت راست شکم خود به دلیل التهاب

پروتئین، ویتامین و خاصیت آنتی‌اکسیدانی پسته خواص بسیار زیادی را به همراه دارد. یکی از این خواص خاصیت ضد التهابی و کاهش درد برای بدن است. پس اگر به دنبال راهی برای کاهش درد و تورم دوران بارداری هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم پسته بخورید. در دوران بارداری بدن از حالت عادی بیش‌تر ملتهب می‌شود و یا درد می‌کشد. از همین روست که خوردن پسته بسیار ضروری می‌شود. اینکه مادر بتواند این ۹ ماه بارداری را به آرامی طی کند یک دستاورد مهم است.

۶- حفظ سلامت مغز جنین

مهم‌ترین بخش بدن انسان مغز است. اگر می‌خواهید مغز جنین به‌خوبی رشد کند، از خواص پسته تازه در بارداری غافل نشوید. پسته حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و تاثیر زیادی روی سلامت و بهبود رشد مغز جنین دارد.

۷-پیشگیری از بروز کم‌خونی

خانمی در حال دست گذاشتن روی دیوار و لمس پیشانی خود

کم‌خونی ازجمله مشکلاتی است که اغلب خانم‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. با توجه به اینکه در دوران بارداری نمی‌توان داروهای مختلف را برای درمان این مشکل استفاده کرد، بهترین راه جبران کم‌خونی و پیشگیری از آن مصرف خوراکی‌های مغذی و آجیل‌های متنوع است. پسته سرشار از آهن است و مصرف این آجیل خوشمزه تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد. بنابراین کسانی که پسته می‌خورند، کمتر از سایر خانم‌های باردار با مشکل آنمی یا کم‌خونی مواجه می‌شوند.

یکی دیگر از آجیل‌هایی که به رفع کم خونی کمک می‌کند، کشمش است و معمولا به همراه پسته در رژیم غذایی خانم‌های باردار گنجانده می‌شود. البته اگر دچار دیابت باشید، شاید این سوال برایتان پیش آید که کشمش برای دیابت ضرر دارد؟ در واقع کشمش قند طبیعی دارد و در حد اعتدال مشکلی را به وجود نمی‌آورد. ولی با این حال با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض پسته برای زنان باردار چیست؟

  1. افزایش فشارخون

برای بو دادن پسته‌ها معمولا از مقدار زیادی نمک استفاده می‌شود. به همین خاطر مصرف پسته بوداده در دوران بارداری ممکن است منجر به افزایش فشارخون شود. اگر باردار هستید و می‌خواهید از خواص این آجیل خوشمزه بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که پسته را به‌صورت خام مصرف کنید.

  1. بروز مشکلات گوارشی
خانمی در حال فشردن شکم خود به دلیل مشکل گوارشی

پسته حاوی فروکتان است. به همین خاطر مصرف زیاد این آجیل می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، شکم‌درد، اسهال، یبوست و … در خانم‌های باردار شود. دقت کنیم که حتما برای تشخیص مصرف بیش از اندازه پسته با دکتر خود مشورت کنیم. او می‌تواند برای ما تعیین کند که «بیش از اندازه بودن» به چه معناست.

  1. بروز آلرژی

پسته ازجمله مواد غذایی حاوی اسید آناکاردیک است. این اسید به‌عنوان یکی از عوامل آلرژی‌زا شناخته می‌شود؛ بنابراین امکان دارد که بعضی از خانم‌های باردار با مصرف پسته دچار واکنش‌های آلرژیک شوند. برای اینکه تنها از فواید پسته در بارداری بهره‌مند شوید و از عوارض این آجیل خوشمزه در امان بمانید، حتما در مصرف پسته اعتدال را رعایت کنید. همچنین برای بررسی واکنش‌های آلرژیک، ابتدا یک مشت کوچک پسته را امتحان کنید و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشت، مصرف آن را ادامه دهید.

زن باردار روزی چند عدد پسته بخورد؟

برای اینکه بتوانید از خواص پسته در دوران بارداری بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود که هر روز یک مشت کوچک از این آجیل را نوش جان کنید. حواستان باشد که اگر در مصرف این خوراکی اعتدال نداشته باشید، ممکن است با عوارض جانبی زیر مواجه شوید:

  • افزایش وزن
  • افزایش فشارخون
  • بروز آلرژی
  • مشکلات گوارشی

نحوه مصرف پسته در رژیم غذایی بارداری

  • پسته خام یا پسته بوداده را می‌توانید به‌عنوان میان وعده نوش جان کنید.
  • پسته یا پودر پسته را می‌توانید به همراه دسرها و شیرینی‌های مختلف نوش جان کنید و از طعم جذاب آن‌ها لذت ببرید.
  • پودر پسته را می‌توانید به همراه انواع ترکیبات شیر مانند شیر موز استفاده کنید.
  • می‌توانید با استفاده از شیر، خامه، رنگ‌های خوراکی، هل و پودر پسته یک بستنی خانگی خوشمزه درست کنید.
  • یک مشت پسته خام را به سالاد میوه‌ای که دارید اضافه کنید تا طعم و مزه‌اش جذاب‌تر شود.
  • یک لیوان ماست یونانی، کمی پسته و مقداری جو دوسر می‌تواند یک صبحانه یا میان وعده مقوی برایتان باشد.

سوال های متداول درباره مصرف پسته در دوران بارداری

  1. آیا می‌توان هر روز در دوران بارداری پسته مصرف کرد؟

مصرف پسته برای زنان باردار مفید است و می‌توانید بدون نگرانی این آجیل خوشمزه را نوش جان کنید. 

  1. آیا پسته تازه برای زن باردار خوب است؟

پسته تازه خواص زیادی برای زنان باردار دارد که می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، ضد التهاب بودن، حفظ سلامت مغز جنین و بروز کم خونی جلوگیری کند.

  1. آیا پسته خام در بارداری ضرر دارد؟

بله! قاعدتا مصرف بیش از اندازه هرچیزی ضرر دارد. مصرف بیش از اندازه پسته هم از این قاعده مستثنی نیست! مصرف بیش از اندازه پسته در بارداری می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، مشکلات گوارشی و آلرژی شود.

منابع:

the prenatal nutritionist

 cloudninecare