لمونگرس یکی از بهترین گیاهانی است که نه تنها به عنوان دمنوش، بلکه در کشورهای آسیای جنوب شرقی به عنوان ترکیبات رایج در غذاهای اصلی مصرف می‌شود. این گیاه را می‌توان به صورت‌های مختلف استفاده کرد، اما دمنوش و چای آن بسیار محبوب هستند و برای بدن فواید زیادی دارد. شاید مهمترین خاصیت آن ضد سرطان بودن است، ولی برای کل سیستم بدن مزایایی دارد.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید که مضرات و خواص لمونگرس چیست و چطور دمنوش آن را تهیه کنید، در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

لمونگرس چیست؟

چند بوته گیاه لمونگرس یا علف لیمو

لمونگرس که به آن علف لیمو نیز می‌گویند، گیاهی بلند و ساقه‌دار است. این گیاه عطر تازه، طعم لیمویی و همچون مرکبات دارد. اسانس لمونگرس در رایحه درمانی برای خوشبو کردن هوا، کاهش استرس و بهبود خلق و خو استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک داروی خانگی برای بهبود خواب، تسکین درد و تقویت ایمنی به کار می‌رود. همانطور که گفتیم، یکی از محبوب‌ترین راه‌ها برای لذت بردن از لمونگرس این است که آن را به صورت دمنوش و چای میل کنید. پس از توضیح خواص لمونگرس، طرز تهیه آن را بررسی می‌کنیم.

لمونگرس بهترین گیاه ضد سرطان

سیترال موجود در لمونگرس دارای خواص ضد سرطانی قوی در برابر برخی از رده‌های سلولی سرطانی است. چندین ترکیب لمونگرس به مبارزه با سرطان کمک می‌کند. این امر یا با ایجاد مرگ سلولی به طور مستقیم یا در تقویت سیستم ایمنی شما رخ می‌دهد تا بدن شما بهتر بتواند به تنهایی با سرطان مبارزه کند. گاهی اوقات دمنوش لمونگرس به عنوان یک درمان کمکی در طول شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌شود. فقط باید تحت راهنمایی یک متخصص انکولوژی استفاده شود.

لمونگرس گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان

چند عدد لمونگرس و نوشته انگلیسی آنتی اکسیدان

لمونگرس حاوی چندین آنتی اکسیدان است که می‌تواند به از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن شما کمک کند. این رادیکال‌های آزاد ممکن است باعث بیماری شوند. آنتی اکسیدان‌های مورد توجه عبارتند از کلروژنیک اسید، ایزواورانتین و سورتیاجاپونین. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از اختلال عملکرد سلول‌های داخل عروق کرونر کمک کنند.

خاصیت ضد التهابی لمونگرس

التهاب در بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی و سکته نقش دارد. سیترال یکی از ترکیبات اصلی در لمونگرس است که خواص ضد التهابی دارند. این ترکیب به توقف انتشار برخی از علائم ایجاد کننده التهاب در بدن شما کمک می‌کند.

لمونگرس و هضم بهتر غذا

عکسی فرضی از سیستم گوارش انسان

یک فنجان چای لمونگرس درمان جایگزین برای ناراحتی معده، گرفتگی معده و سایر مشکلات گوارشی محسوب می‌شود. این گیاه ممکن است در برابر زخم معده نیز موثر باشد. اسانس برگ‌های لمونگرس می‌تواند به محافظت از پوشش معده در برابر آسیب آسپرین و اتانول کمک کند. مصرف منظم آسپرین یکی از علل شایع زخم معده است.

خواص لمونگرس برای ادرار آوری

نوشیدن دمنوش لمونگرس کلیه‌ها را تحریک می‌کند تا شما بیشتر ادرار کنید. نوشیدن این دمنوش میزان ادرار را بیشتر از سایر نوشیدنی‌ها افزایش می‌دهد. در ضمن، این اثر ادرارآور بودن در مواردی که احتباس آب منجر به نفخ می‌شود، می‌تواند مفید باشد. در ضمن، یکی از خواص گل گاو زبان نیز ادرار آور بودن است. بنابراین اگر در دفع ادرار مشکل دارید، می‌توانید هم از فواید گل گاو زبان و هم از به لیمو بهره ببرید.

لمونگرس برای کاهش وزن

لمونگرس به عنوان یک دمنوش سم‌زدا برای شروع متابولیسم و ​​کمک به کاهش وزن استفاده می‌شود. از آنجایی که لمونگرس یک ادرار آور طبیعی است، اگر به اندازه کافی از آن بنوشید، احتمالا وزن کم خواهید کرد. به طور کلی، اگر نوشابه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند در رژیم غذایی خود را با دمنوش‌های گیاهی مانند علف لیمو جایگزین کنید، ممکن است به شما در رسیدن به اهداف کاهش وزن کمک کند. البته باید در مصرف آن نیز حد اعتدال را مصرف کنید.

تقویت سلامت دهان و دندان با لمونگرس

در بسیاری از کشورهایی که گیاه لمونگرس بومی آن منطقه است، مردم ساقه‌های آن را می‌جوند تا سلامت دندان‌ها را بهبود بخشد و دهان را تمیز نگه دارد. عصاره گیاه لمونگرس یکی از قوی‌ترین مهارکننده‌های رشد باکتری محسوب می‌شوند.

لمونگرس و عفونت ای کولی (E. coli)

در صورت مصرف غذاهای آلوده، عفونت‌های باکتریایی ای کولی می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. همچنین می‌تواند باعث عفونت مجاری ادراری و ذات‌الریه شود. عصاره لیمونگرس به طور موثری عفونت را کاهش می‌دهد و می‌تواند به درمان عفونت‌های باکتریایی در دستگاه گوارش کمک کند.

مضرات لمونگرس برای بدن

با اینکه لمونگرس فواید زیادی دارد، ولی نباید از مضرات آن غافل شوید. عوارض جانبی بالقوه عبارتند از:

  • سرگیجه
  • افزایش گرسنگی
  • دهان خشک
  • افزایش ادرار
  • خستگی

اگر علائم زیر را داشتید، احتمالا به لمونگرس حساسیت دارید:

  • کهیر
  • خارش
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب سریع

افراد زیر نباید لمونگرس مصرف کنند:

  • افراد باردار
  • افراد با سطح پتاسیم پایین
  • افراد با سطح پتاسیم پایین

طرز تهیه دمنوش لمونگرس

دو فنجان لمونگرس و مقداری لمونگرس تازه

تحقیقات کافی در مورد میزان مصرف مجاز برای لمونگرس وجود ندارند. بنابراین توصیه می‌شود بیشتر از یک فنجان مصرف نکنید و از یک پزشک مشورت بگیرید. برای تهیه چای لمونگرس به عنوان یک دمنوش گرم می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • 1 فنجان آب جوش را روی 1 تا 3 قاشق چایخوری لمونگرس تازه یا خشک بریزید.
  • حداقل آن را پنج دقیقه دم کنید.
  • چای را صاف کنید.
  • می‌توانید آن را داغ بنوشید یا تکه‌های یخ اضافه کنید.

منابع: nature | ncbi.nlm