همان‌طور که بارها از منابع مختلف شنیده‌اید، سیب چه تازه و چه خشک برای انسان مفید است. این میوه خوشمزه به شما در افزایش انرژی و بهبود تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. سیب خشک و سیب تازه عملکرد مغز را نیز بهتر می‌کند و با در نظر گرفتن زندگی پرمشغله‌ای که همه ما را این روزها گرفتار کرده، مصرف آن بسیار پرسود است. اما مسلما فرق‌هایی در خواص، بین سیب خشک و سیب تازه وجود دارد که در بخش‌های بعدی، به توضیح هر یک به صورت جداگانه می‌پردازیم.

سیب تازه و خواص آن

خواص سیب خشک چیست؟

سیب خشک یکی از سالم‌ترین میان‌وعده‌ها است. افرادی که به طور منظم سیب خشک مصرف می‌کنند، بدنی سالم‌تر نسبت به سایرین دارند. چراکه این خوراکی خوشمزه از بروز بیماری‌های ناشی از کمبود موادمغذی و ویتامین، پیشگیری می‌کند.

 خواص سیب‌ خشک بی‌شمار است؛ به عنوان مثال باعث درمان یبوست می‌شود. درواقع منبعی غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است که به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. همچنین به دلیل فیبر موجود در سیب‌های خشک شده، قند خون در بدن انسان متعادل می‌شود. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان این میان وعده مقوی هستید، در ادامه به صورت مفصل‌تر درمورد خواص سیب خشک صحبت می‌کنیم. با مطالعه این بخش به اهمیت استفاده از میوه خشک در رژیم غذایی روزانه خود پی می‌برید.

خواص سیب خشک برای مشکلات دندان و لثه

اسیدهای موجود در سیب خشک، باکتری‌های لثه را در حین جویدن از بین می‌برد و دندان‌ها را تمیز می‌کند. جویدن یک سیب خشک مانند استفاده از مسواک طبیعی است.  این خوراکی می‌تواند ذرات غذایی باقی مانده روی دندان‌ها و لثه‌ها را پاک‌سازی کند. حتی کسانی که در گذشته از بیماری لثه رنج می‌بردند، با خوردن سیب خشک درد خود را تسکین می‌دادند.

خواص سیب خشک برای لاغری

 سیب خشک در سایزها و ابعاد متفاوتی عرضه می‌شود. اندازه‌، رنگ‌، بو و همچنین مزه‌های مختلفی در هر سیب خشک وجود دارد. همچنین این میوه پس از مرکباتی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و موز پرمصرف‌ترین میوه در جهان است. در ضمن سیب خشک منبع عالی از فیبر رژیمی است که هم‌زمان می‌تواند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن شما داشته باشد.

 وقتی در طول روز بیش از حد مواد غذایی با فیبر کم یا بدون فیبر را مصرف می‌کنید، معده‌ به دلیل خالی بودن اذیت می‌شود. بنابراین دوباره احساس گرسنگی می‌کنید و می‌خواهید مواد غذایی بیشتری میل کنید. اما سیب خشک با فیبر بالا، جایگزینی عالی برای رفع اشتها و پر کردن معده است. همین موضوع به مرور زمان باعث کاهش وزن و تناسب اندام خواهد شد.

خواص سیب خشک برای کودکان

سیب‌های خشک دارای ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. هر تکه از سیب، ویتامین‌های مفید A و C دارد. این ویتامین‌ها به سلامت استخوان‌ها و پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل خواص سیب خشک برای کودکان بسیار زیاد است.

 سیب خشک را می‌توان مثل سایر میوه‌های خشک شده در کنار عصرانه یا صبحانه استفاده کرد. البته به تنهایی هم یک میان‌وعده مفید و مغذی است. مصرف این میوه خشک شده برای کودکان نوپا یا بچه‌های با جنب و جوش بالا توصیه می‌شود. چرا که بافت آن جویدنی و نرم است و نیز ویتامین‌هایی دارد که می‌تواند برای بدن کودکان مفید باشد. مواد معدنی سیب خشک و ویتامین‌های موجود در آن به سلامت و طراوت پوست، تنظیم فشار خون و سلامت لثه‌ها در کودکان کمک می‌کند.

خواص سیب خشک

سیب خشک برای چاقی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، سیب حاوی مقداری ویتامین A و C است. این ویتامین‌ها برای سلامت استخوان‌ها و پوست مفید است. همچنین  مقدار زیادی ویتامین B دارد. همین موضوع باعث شده خوردن آن در طول روز توصیه شود. این ویتامین‌ها متابولیسم طبیعی بدن شما را تنظیم می‌کنند و باعث بهتر شدن عملکرد کبد می‌شوند.

 در ضمن سیب خشک برای چاقی، میوه‌ای فوق‌العاده است. زیرا سیب منبع آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و به خاطر بالا بودن مقدار ویتامین‌های این ماده غذایی، هم برای لاغری و هم برای چاقی مناسب است. نحوه اثرگذاری این میان وعده بستگی به این دارد که چطور آن را مصرف کنید. اگر سیب خشک را به عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی برای چاقی قرار دهید، می‌توانید شاهد نتیجه مثبت آن باشید.

فواید سیب تازه چیست؟

سیب تازه منبع غنی پلی فنول‌ها، یعنی گروه مهمی از آنتی اکسیدان‌ها است. برای اینکه بیشترین بهره را از این میوه ببرید، پوست آن را روی صورتتان بگذارید. این کار شادابی و طراوت را به پوست شما هدیه می‌کند؛ زیرا پوست سیب حاوی فیبر و بیشتر پلی فنول‌ها است. در ضمن مصرف سیب تازه هم باعث کاهش وزن می‌شود، چراکه سرشار از فیبر و آب است و در شما احساس سیری ایجاد می‌کند.

این میوه خوش آب و رنگ برای سلامت قلب بسیار مفید است. تحقیقات نشان دادند که خوردن 100 تا 150 گرم سیب در روز، باعث کاهش احتمال بیماری قلبی و عوامل خطرناکی مانند فشار خون بالا می‌شود. فیبر محلول موجود در آن فشار خون شما را به مرور زمان کنترل می‌کند.

خواص سیب تازه برای سلامتی

مقایسه سیب خشک و تازه

ارزش غذایی سیب خشک و تازه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. اما یکی از فرق‌های ارزش غذایی میوه‌های خشک و تازه در ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها است. هر دو سیب خشک و تازه، آنتی اکسیدان و فیبر دارند که برای سلامتی مفید هستند. اما میوه خشک به دلیل فرآیند خشک شدن، درصد کمی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد. با همه این تفاسیر، ارزش غذایی یک چهارم فنجان میوه خشک برابر با ارزش غذایی یک فنجان میوه تازه است.

تراکم مواد مغذی سیب خشک و سیب تازه یکسان است. طبق نظریات مختلف تغذیه و رژیم غذایی، این میوه نسبت به سایر میوه‌‌ها کم کالری‌تر است. سیب خشک و تازه، هردو تقریبا مقدار کالری و قند یکسانی در هر وعده دارند. به عنوان مثال، یک وعده سیب خشک که معادل 1/4 فنجان است، حاوی 52 کالری و 12 گرم شکر و یک وعده سیب تازه که معادل 1 فنجان می‌باشد، حاوی 65 کالری و 13 گرم شکر است. اما اگر در حال کاهش وزن هستید، بهتر است از میوه تازه استفاده کنید. زیرا حجم و آب بیشتری دارد.

انواع سیب خشک

سیب خشک انواع و اقسام مختلفی دارد که به خاطر فایده‌ای که به بدن می‌رساند، مصرف آن در طول روز توصیه می‌شود. در ادامه چند مورد از انواع این خوراکی پرطرفدار را معرفی می‌کنیم:

سیب خشک دارچینی

سیب خشک طعم‌دار دارچینی با طعمی شیرین، کمی تند و رایحه آرامش‌بخش خود، شما را مدهوش می‌کند. ورقه‌های خشک شده سیب دارچینی، نرم و کرم رنگ با لکه‌های قهوه‌ای هستند. به راحتی می‌توانید این میوه خشک شده خوش‌بو و خوشمزه را در میان‌وعده‌هایتان جا دهید. حتی می‌توانید آن را در کیک و دسرهایتان استفاده و نوش‌جان کنید!

سیب خشک طعم دار

سیب‌های خشک طعم دار شده، شیرین، دارای قند طبیعی بیشتر و بسیار خوشمزه هستند. این خوراکی، در هنگام خشک شدن کمی چروک می‌شود، اما طعم آن که شبیه آب نبات‌های کوچک شیرین است، همه را به خود جذب می‌کند.

شما می‌توانید این میوه خشک شده لذیذ را به عنوان یک افزودنی شیرین در بلغورجو دوسر، ماست یا کیک اضافه کنید. امتحان سیب خشک شده طعم دار برای یک عصرانه فوق‌العاده، پیشنهاد می‌شود!

سیب خشک طعم دار

طرز تهیه سیب خشک

طریقه خشک کردن سیب و سایر میوه‌ها، یا در دستگاه خشک کن انجام می‌شود و یا به صورت سنتی زیر نور آفتاب. شما هم در خانه می‌توانید خیلی راحت طرز تهیه چیپس میوه را اجرا کنید و یک خوراکی خوشمزه برای خانواده‌تان درست کنید. به این منظور سیب‌ها را به‌طور مساوی و نازک تقسیم کرده، سپس روی سینی بچینید. سینی را هم می‌توانید زیر نور آفتاب قرار دهید و هم روی بخاری تا سیب‌ها به طور کامل خشک شوند. البته مطمئن شوید که فضای زیادی بین آن‌ها نباشد تا به نتیجه دلخواه برسید.

اگر این کار را در دستگاه میوه خشک کن خانگی انجام می‌دهید، آب‌گیری را روی 135 درجه تنظیم کرده و بعد از 5-6 ساعت، سیب‌ها را به صورت ساعتی بررسی کنید.

دمنوش سیب خشک (چای سیب خشک)

این روزها استفاده از انواع دمنوش‌ها طرفداران بسیاری دارد. اگ شما هم از طرفداران این دسته از نوشیدنی‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بار دمنوش سیب خشک را هم امتحان کنید تا برای همیشه طرفدار پروپا قرص آن باقی بمانید!

خواص دمنوش سیب خشک چیست؟

خواص چای سیب خشک بسیار است. این دمنوش خوشمزه مقدار زیادی منیزیم، پتاسیم، ویتامین C و سدیم دارد. بنابراین می‌تواند به محکم کردن استخوان و مفاصل کمک کند. ترکیبات مهم دمنوش سیب خشک، باعث کاهش کلسترول بد در بدن و کاهش فشار خون می‌شود.

همچنین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را در خود دارد که در نتیجه با کاهش التهاب و از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند دردهای مفاصل بیماران آرتروز را تسکین دهد. در ضمن با کاهش تنش‌های عصبی، از سردردهای شدید نیز جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه چای سیب خشک

طرز تهیه چای سیب خشک، دستورالعمل خاصی دارد. برای این کار، سیب‌های خشک شده را در یک قوری بریزید. حدود ۸ لیوان آب جوش روی سیب‌ها بریزید و سپس روی آن را بپوشانید. قبل از برداشتن تکه‌های سیب، اجازه دهید که دمنوش سیب خشک به خوبی دم بکشد. بعد از آن بهتر است چای را گرم بنوشید و به همراه شیرینی پای سیب لذت ببرید.

دمنوش سیب خشک و دارچین

شما می‌توانید دستور قبلی را برای تهیه دمنوش سیب خشک و دارچین نیز به کار ببرید. بدین منظور، به اندازه دلخواه آب، تکه‌های سیب خشک شده و دارچین را در قوری بریزید. سپس روی حرارت ملایم به مدت 15 تا 20 دقیقه با حرارت کم سماور بگذارید. وقتی چای سیب خشک و دارچین دم کشید، می‌توانید آن را از روی سماور بردارید، صاف کنید و در فنجان بریزید. سپس برای خوشمزه‌تر کردن آن بهتر است نبات و یا یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید.

مضرات سیب خشک چیست؟

شاید تا این قسمت از مقاله، به سوالاتی نظیر آیا سیب خشک قند دارد و یا اینکه آیا سیب خشک چاق کننده است؟ و یا مضرات سیب خشک چیست؟ فکر کرده باشید. به صورت کلی، میوه‌های خشک فیبر بالایی دارند. انسان در رژیم غذایی خود به فیبر برای بهبود و ارتقای سلامت روده، نیاز دارد.

اما مصرف بیش از اندازه فیبر روده را اذیت می‌کند. به خصوص اگر به خوردن غذاهای پرفیبر عادت ندارید. خوردن زیاد سیب خشک به مرور زمان باعث ایجاد گاز معده، گرفتگی شکم، نفخ، یبوست یا اسهال می‌شود.

مضرات سیب خشک

کلام پایانی

امروزه انواع مختلفی از سیب خشک برای مصرف به عنوان میان‌وعده و عصرانه وجود دارد. چند مورد از انواع آن، سیب خشک لبویی، سیب خشک دارچینی و طعم دار و… است. با این میوه خوش‌طعم و خوش‌عطر می‌توانید دمنوش‌های مفیدی درست کنید و از آن لذت ببرید. در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که تفاوت بین خواص سیب خشک و سیب تازه چیست تا بتوانید انتخاب درست‌تری برای رژیم روزانه خود داشته باشید.

آیا سیب خشک چاق کننده است؟

سیب خشک، هم می‌تواند باعث لاغری شود و هم چاقی. مهم این است که شما آن را به چه مقدار و طبق چه برنامه‌ای استفاده می‌کنید. بدون شک اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود، سبب افزایش وزن خواهد شد.

آیا سیب خشک قند دارد؟

سیب خشک هم مانند سایر محصولات مشابه قند دارد و بهتر است در مصرف آن افراط نشود. اما با حذف قند مصنوعی، می‌تواند بهترین جایگزین برای کنترل بیماری دیابت باشد.

منابع: royeshgar | dryingallfoods