خیلی از ما شیفته جهان ماهی‌ها هستیم. در وهله اول به دلیل طعم بی‌نظیری که ماهی‌ها دارند و در وهله دوم به دلیل خواص بی‌نظیر آن‌ها. به همین دلیل است که سبزی پلو با ماهی شب عید یکی از محبوب‌ترین غذاهای شب عید است. در این مطلب قصد داریم با مزه دار کردن یا مرینیت ماهی از نمای نزدیک برخورد کنیم. پس با ما همراه باشید!

مزه‌دار کردن ماهی یعنی چه؟

مرینیت ماهی به زبان ساده یعنی روش‌هایی که برای از بین بردن بوی بد و زخم ماهی هنگام پخت آن، استفاده می‌کنند. در حقیقت مرینیت ماهی یعنی دوباره طعم‌دار کردن آن به طعم دلخواه. حال اجازه دهید به معرفی چند روش معروف مزه دار کردن ماهی بپردازیم.

مزه دار کردن ماهی قزل آلا

مزه دار کردن قزل آلا

مرینیت ماهی قزل آلا چند روش محبوب دارد. اما در این بخش قصد داریم سه تا از این بهترین روش‌ها را به شما معرفی کنیم.

مزه دار کردن ماهی قزل آلا با زعفران

برای مزه دار کردن ماهی به این روش، در ابتدا ماهی را با نمک و آبلیمو ترکیب می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت 20 دقیقه تا 30 دقیقه در نمک و آبلیمو باشند. سپس آب یک عدد پیاز با اندازه متوسط را با سیر رنده شده و ادویه های زردچوبه و فلفل سیاه مخلوط کنیم و بر روی ماهی بریزیم. حال نوبت به زعفران می‌رسد. زعفران جوشیده شده و پر رنگ را به دو طرف ماهی می‌زنیم. تمام! ماهی قزل ما مزه دار شد!

مزه دار کردن ماهی با رب انار و ادویه‌جات

برای مزه دار کردن ماهی به این روش،اولین کاری که باید انجام دهیم این است که ماهی را با کمی روغن زیتون ترکیب کنیم و اجازه دهیم روغن زیتون به خورد ماهی ما برود. پس از آن روی ماهی، لیموترش تازه بریزیم و همچنین زردچوبه، فلفل، دارچین و نمک. سپس رب نارنج یا رب انار را رقیق کنیم و روی ماهی بریزیم و چند حلقه پیاز هم روی ماهی قزل آلا خود قرار دهیم. ماهی را یک ساعت در یخچال قرار دهیم و بعد از آن سرخ کنیم. تمام! به همین راحتی آماده شد!

مزه و طعم دار کردن ماهی با کنجد و عسل

مقداری کنجد، سیاه دانه و جعفری خرد شده را مخلوط کنیم و هنگام لعاب دادن سس کمی عسل به آن اضافه کنیم و ماهی را به همراه این سس سرو کنیم.

مرینیت ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از خوشمزه‌ترین ماهی‌هایی است که می‌توانیم تجربه کنیم. این ماهی مقوی و پر ویتامین با گوشتی قرمز رنگ بسیار محبوب و خاص است. در اینجا قصد داریم چند روش مرینیت این ماهی را معرفی کنیم.

مرینیت با زعفران

اولین کاری که باید انجام دهیم این است که نصف پیمانه زعفران را دم کنیم. سپس آب لیمو ترش، نمک و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنیم و به دو طرف ماهی بزنیم. اجازه دهیم تا به مدت 1 الی 2 ساعت موادمان به خورد ماهی بروند. بعد از آن ماهی را با حرارت کم سرخ کنیم.

ماهی سالمون با پیاز و سیر

ابتدا مقداری سیر و پیاز را نگینی خرد کنیم. سبزیجات معطر خردشده را به آن اضافه کنیم. زعفران را دم کنیم. پودر آویشن و مقداری نمک را هم به موارد پیشین اضافه کنیم. ماهی‌مان را با این مواد ترکیب کنیم و اجازه دهیم به مدت دو ساعت در یخچال بماند. پس از آن تنها کاری که باید انجام دهیم این است که ماهی را با حرارت کم سرخ کنیم.

ماهی سالمون با لیمو؛ یک تجربه بی‌نظیر

مزه دار کردن سالمون

در این روش باید آب 1 یا 2 لیمو ترش تازه را درون بریزیم و سپس مقداری روغن زیتون را به آن اضافه کنیم و هم بزنیم. سپس مقداری آویشن خشک را به آن افزوده و ماهی را از طرف گوشت آن درون ظرف بخوابانیم و در ظرف را ببندیم.
بعد از استراحت ماهی حدود 1 ساعت در سس لیمویی،یا آن را در داخل فویل بپیچیم و یا بعد از آبکش کردن ماهی ماهی سالمون، با حرارت کم سرخ کنیم.

امیدواریم که این مطلب مورد قبول شما عزیزان قرار گرفته باشد. مزه‌دار کردن ماهی پیش از سرخ کردن آن، رمز خوشمزگی ماهی ماست. این مرحله به ظاهر ساده اما بسیار مهم است. پس امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منابع:

indian healthy recipes

allrecipes

my persian kitchen