زردآلو از دیرباز در کشورهای آسیای مرکزی کشت می‌شده‌ است و بسیاری معتقدند که منشأ آن کشور ارمنستان بوده است. برگه‌ زردآلو یک کالای مهم در جاده‌ی ابریشم تلقی می‌شده و طرفداران زیادی در امپراتوری‌های عثمانی، پارس و روسیه داشته است. زردآلوهای کوچک معمولاً به‌صورت کامل خشک می‌شوند و زردآلوهای بزرگ‌تر به‌صورت نصف‌شده خشک می‌شوند. در کشور روسیه از برگه‌ زردآلوهای بزرگ‌تر برای تهیه‌ی کمپوت استفاده می‌شود که در این منطقه بسیار پرطرفدار است.

برگه‌ی زردآلویی که با گاز گوگرد فراوری شده باشد رنگ نارنجی روشن‌تری دارد و برگه‌ی بدون فراوری با گاز گوگرد رنگ تیره‌تر متمایل به قهوه‌ای دارد. گاهی به زردآلوی خشک، قیسی نیز گفته می‌شود.

مزایای برگه زردآلو برای سلامتی

در ادامه در مورد مزایای زردآلو با شما سخن خواهیم گفت.

سرشار از پتاسیم

برگه زردآلو حاوی مقادیر قابل‌توجهی از پتاسیم است که برای تقویت عملکرد بدن ضروری می‌باشد. برای نمونه پتاسیم برای رشد عضلات ضروری بوده و می‌تواند در مقابل سطح سدیم در بدن تعادل ایجاد کند که منجر به کاهش فشار خون می‌شود. اینها فقط تعدادی از دلایل توصیه پزشکان مبنی بر مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم هستند.

تولید هموگلوبین

کاهش میزان هموگلوبین در بدن منجر به بروز بیماری کم‌خونی می‌شود که اگر به موقع درمان نشود می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد. متخصصان تغذیه معمولاً مصرف غذاهای سرشار از مس و آهن را در رژیم غذایی توصیه می‌کنند. هر دو ماده معدنی مس و آهن در برگه زردآلو به میزان مناسبی موجود هستند. گنجاندن برگه زردآلو در رژیم غذایی می‌تواند به درمان کم خونی کمک کرده و مکمل درمان توصیه شده توسط پزشک باشد.

انعقاد خون

ویتامین K برای انعقاد خون در صورت آسیب دیدگی و بروز جراحت ضروری است و از خونریزی بیش از حد جلوگیری می‌کند. با وجود قرص‌های مکمل ویتامین K در بازار، متخصصان تأمین این ویتامین از منابع طبیعی را توصیه می‌کنند. برگه زردآلو می‌تواند منبع مناسبی برای تأمین ویتامین K موردنیاز بدن باشد.

درمان سوء هاضمه

عوامل زیادی می‌توانند در بروز سوء هاضمه دخیل باشند. با این وجود نباید از این عارضه به سادگی گذشت و باید با اتخاذ روش‌های سالم به درمان دائم آن پرداخت. در صورت بروز سوء هاضمه می‌توانید قبل از صرف غذا مقداری برگه زردآلو مصرف نمود. برگه زردآلو حاوی مواد قلیایی است که واکنش‌های اسیدی در دستگاه گوارش را کنترل کرده و سرعت هضم را افزایش می‌دهند. البته در صورت ادامه سوء هاضمه حتماً با پزشک مشورت شود.

کنترل سطح فشار خون

سدیم موجود در بدن می‌تواند منجر به افزایش ذخیره آب در بدن شده و با این کار حجم خون افزایش می‌یابد. یک راهکار برای مقابله با حفظ آب اضافی در بدن ایجاد توازن میان الکترولیت‌ها با مصف میزان کافی از پتاسیم است. متخصصان تغذیه نشان داده‌اند که میزان پتاسیم موجود در برگه زردآلو بسیار بالاتر از موز است. مصرف برگه زردآلو به صورت روزانه می‌تواند پتاسیم موردنیاز بدن را تأمین کرده و منجر به کاهش فشار خون شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که اگر پتاسیم از منابع طبیعی تأمین شود می‌توان اثر به مراتب بالاتری در مقابله با بیماری‌های قلبی داشته باشد.

کنترل سطح مایعات در بدن

سطح مایعات در هر عضو بدن در دریافت میزان مناسب از انرژی جهت عملکرد سالم آن عضو دخیل است. برقراری سطح مناسب از مایعات در اعضای بدن فقط از طریق ایجاد توازن در الکترولیت‌های موجود در بدن ممکن می‌باشد. این الکترولیت‌ها به تولید انرژی کمک کرده و با افزایش بنیه بدن به فرد کمک می‌کنند تا بدون خستگی اضافی به انجام امور روزمره بپردازد. الکترولیت‌های ضروری در کنترل سطح مایعات بدن شامل پتاسیم و منیزیم می‌شوند که به وفور در برگه زرد‌آلو یافت می‌شوند.

تقویت سلامت دستگاه تنفسی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف مقداری برگه زردآلو می‌تواند در تقویت سلامت دستگاه تنفسی مفید بوده و اثرات مثبتی بر ناهنجاری‌های تنفسی داشته باشد. برگه زردآلو می‌تواند با اثر خلط‌آوری، مجاری تنفسی را التیام بخشد. این امر می‌توان فشار بر مجاری تنفسی را کاهش دهد و از حمله‌های آسمی جلوگیری کند. البته حملات آسمی بسیار جدی هستند و برای درمان آنها حتماً باید با پزشک مشورت شود.

بهبود ضعف بینایی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین A و K که از موارد موجود در خواص میوه خشک در بهبود سلامت بینایی مؤثر هستند. با وجود آنکه نمی‌توان بینایی ضعیف را درمان کرد ولی دریافت میزان کافی از ویتامین‌های A و K می‌تواند از ضعیف‌تر شدن بینایی جلوگیری کند. مشکلات بینایی معمولاً ناشی از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد هستند که در سالمندان منجر به بروز بیماری آب مروارید می‌شوند. اگر در بدن شما سطح بالای ویتامین‌های A و K حفظ شود، جریان خون به چشم‌ها بهبود می‌یابد که خطر فرسایش لکه‌ای در چشمان را کاهش می‌دهد. برگه زردآلو برای جلوگیری از این عوارض چشمی مفید است زیرا نه تنها حاوی ویتامین‌های A و K است بلکه سرشار از آنتی‌اکسیدان زئاکسانتین نیز می‌باشد که برای تصفیه نورهای ورودی به چشم ضروری است.

کمک به سلامت بارداری

با دانستن روش خشک کردن میوه‌ها می‌توان از خواص آن بهره برد. مثلا برگه زردآلو با توجه به برخورداری از مقادیر قابل توجه از مواد مغذی گزینه مناسبی برای مصرف به‌عنوان تنقلات در حین بارداری است. ویتامین‌های موجود در زردآلو به بدن انرژی بخشیده و عوارضی مانند تهوع را کاهش می‌دهند. مواد معدنی موجود در برگه زردآلو نیز برای رشد جنین سالم و کاهش خطر بیماری‌های مادرزادی مفید هستند. مصرف تنقلات شیرین شده یا نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به جهش سطح قند در خون شود که برای مادران باردار خطرناک می‌باشد. به همین جهت مصرف تنقلات طبیعی مانند برگه زردآلو توسط پزشکان توصیه می‌شود.

جلوگیری از نامنظم شدن ضربان قلب

دریافت میزان مناسب از مواد معدنی برای بسیاری از عملکردهای بدن از قبیل توازن در مایعات ضروری است. برگه زردآلو حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی است که می‌توانند به تقویت عملکرد ماهیچه‌ها کمک کنند. این مواد مغذی در تنظیم ماهیچه‌ها نقش داشته و می‌توانند از بروز عوارضی که به بی‌نظمی ضربان قلب می‌شوند مفید باشند.

به جز برگه زردآلو گردو نیز بسیار برای سلامت بدن بخصوص قلب و مغز مفید است. اگ علاقه دارید که با این موضوع بیشتر آَشنا شوید به مقاله مرتبط زیر مراجعه کنید:

مطالب مرتبط: گردو، مفید برای قلب و مغز

خواص برگه زرد‌آلو

درمان سوزش معده

اغلب مصرف وعده‌های سنگین غذایی منجر به سوزش شدید معده می‌شود. این عارضه موقتی است ولی می‌توان با خوردن تعدادی برگه زردآلو شدت آن را کاهش داد.

بهبود سلامت پوست

فرسودگی سلول‌ها دلیل اصلی مشکلات پوستی است و پیری زودرس است. جهت پیشگیری از فرسودگی سلول‌ها باید از غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان استفاده شود. برگه زردآلو منبع مناسبی از این ماده مغذی است که به عمق پوست وارد شده و سلول‌های آن را جوان می‌سازد. مصرف این میوه مقوی بروز چین و چروک و لکه‌ها بر روی پوست را به تعویق انداخته و جوانی و شادابی پوست شما را حفظ می‌کند.

خواص برگه زرد‌آلو

جلوگیری از التهاب

ناهنجاری‌های استخوانی ناشی از پیری، التهاب، درد ناشی از آرتروز و نقرس از جمله بیماری‌های مزمن هستند. بسیاری از این عوارض را می‌توان با مصرف برگه زردآلو که دارای خواص ضدالتهاب است التیام بخشید.

نحوه و موارد مصرف برگه زردآلو

علاوه بر این که می‌توان از برگه زردآلو به‌عنوان یک تنقلات سالم و لذیذ ل برد، می‌توان از آن در تهیه سالادها و طبخ برخی از غذاها نیز استفاده نمود.

برگه زردآلود را باید در یخچال و داخطه محفظه‌های در بسته نگهداری نمود تا مواد مغذی موجود در آن حفظ گردد. با این کار می‌توان از برگه زردآلو تا ۶ ماه یا یک سال نگهداری نمود.

منابع: healthline | apricotpower