آجیل‌ها هم بسیار خوشمزه هستند هم بسیار مقوی. اما گاهی اوقات می‌توانند دردسرساز شوند! به خصوص وقتی که به آن‌ها آلرژی داشته باشیم. باید پذیرفت که بعضی آجیل‌ها حساسیت زا هستند. این امر در مورد تمام آجیل‌ها صدق نمی‌کند اما خب این دلیل نمی‌شود که اگر به آن‌ها آلرژی داریم، آن را جدی نگیریم. می‌توانیم به دنبال آجیل‌هایی باشیم که حساسیت زا نیستند. اما حساسیت به آجیل چگونه ایجاد می‌شوند؟ علائم آن‌ها کدام است؟ و چه آجیل‌هایی هستند؟ همچنین در این صورت چه آجیلی را می‌توانیم جایگزین کنیم؟ در این مطلب با مجله بارجیل همراه باشید تا به تمام این سوالات بپردازیم.

حساسیت به آجیل چگونه ایجاد می‌شود؟

حساسیت به آجیل در بعضی از افراد می‌تواند آلرژی و حساسیت ایجاد کند. در بعضی موارد اندک هم حتی دست زدن به آجیل هم می‌تواند برای بعضی ها حساسیت زا باشد. دلیل این امر آن است که آجیل یکی از رایج ترین محرک های آنافیلاکسی است.آلرژی به آجیل زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به پروتئین موجود در آجیل بیش از حد حساس شود. قرار گرفتن در معرض آجیل باعث واکنش حساسیت‌زا می شود.

جالب است بدانیم که از هر 100 نفر 2 نفر به آجیل آلرژی دارند. درست است که آمار اندکی است اما به هر حال باید مواظب سلامتی خودمان باشیم. آلرژی به آجیل بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال شایع است، اما گاهی اوقات برای اولین بار در بزرگسالان ظاهر می شود. از هر 100 نوزاد، 3 نوزاد به بادام زمینی حساسیت دارند. از هر 5 مورد آلرژی به آجیل 1 مورد از آن با فرد باقی می‌ماند، حدود 1 نفر از هر 3 نفر مبتلا به آلرژی، حساسیت به بادام زمینی و آلرژی به آجیل مغزهای درختی مانند بادام، آجیل ماکادمیا و بادام هندی دارند.

کدام آجیل‌ها می‌توانند حساسیت‌زا باشند؟

بادام زمینی حساسیت زا

اگر تا اینجا کمی نگران شدید، نگران نباشید شما با داشتن اطلاعات درباره انواع آجیل‌ها راحت‌تر می‌توانید درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کنید. در این بخش لیستی را آوردیم از آجیل‌های آلرژی‌زا. افراد ممکن است به انواع مختلف آجیل حساسیت داشته باشند. رایج ترین آجیل‌های حساسیت‌زا از این قرار هستند:

بادام

گردو

پسته

بادام زمینی

بادام زمینی

ماکادمیا

بادام هندی

فندق

آجیل برزیلی

آجیل درختی


درباره علائم حساسیت به آجیل‌ها بیش‌تر بدانیم

علائم آلرژی به آجیل معمولاً پس از خوردن یا قرار گرفتن در معرض آجیل به سرعت ایجاد می‌شود. علائم می‌تواند از آبریزش خفیف بینی تا علائم خطرناک‌تر آنافیلاکسی مانند تورم گلو، تنگی نفس و شوک است، متغیر باشد.

یک فرد ممکن است علائم مختلف آلرژی به آجیل را در مقاطع زمانی مختلف داشته باشد و تجربه کند.

افراد مبتلا به حساسیت به آجیل ممکن است پس از قرارگیری در معرض برخی یا همه انواع آجیل علائم زیر را تجربه کنند:

سرفه کردن
دل درد
حالت تهوع
عطسه
اسهال
خارش، به ویژه در اطراف صورت و دهان
پف چشم یا آبریزش
تورم لب
گلودرد
استفراغ
مشکل در تنفس
مشکل در بلع
احساس ضعف
آنافیلاکسی بدون درمان فوری می‌تو‌اند کشنده باشد. افرادی که علائم شدید آلرژی به آجیل دارند باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی در مورد گرفتن نسخه و درمان صحبت کنند.

برای درمان آلرژی به آجیل چه باید کرد؟

برای درمان حساسیت به آجیل‌ها اولین کاری که می‌توانیم بکنیم پیشگیری است. پرهیز از خوردن تمام آجیل‌های درختی و بادام زمینی و همچنین محصولاتی که حاوی آنها هستند و محصولاتی که در آن‌ها اینگونه آجیل‌ها استفاده شده‌اند.
شناخت علائم آلرژی به آجیل و اقدام سریع در صورت بروز آنها هم یکی دیگر از کارهای مفید درمان حساسیت به آجیل است.مصرف آنتی هیستامین برای رفع علائم خفیف مانند خارش یا تورم در صورت بروز نیز یکی دیگر از راه‌های درمان آلرژی به آجیل است.

درمان حساسیت کودکان به آجیل


اگر کودکی به آجیل آلرژی دارد، والدین یا مراقبان باید مطمئن شوند که معلمان، مراقبان، مربیان و والدین دوستان کودک، شدت وضعیت کودک را دنبال می‌کنند و آن را در نظر می‌گیرند .
افراد مبتلا به آلرژی به آجیل باید مراقب برچسب‌های روی مواد غذایی باشند تا مطمئن شوند چیزی که می‌خورند حاوی آجیل هست یا خیر.

حواسمان به سطوح باشد

باید حواسمان به محیط خانه هم باشد. به خصوص برای افرادی که آجیل به شدت برای آن‌ها حساسیت‌زا هستند. تمیز کردن سطوح با اسپری های تمیز کننده یا دستمال های ضدعفونی کننده می تواند باقی مانده بادام زمینی را از بین ببرد. شست و شوی دست ها با آب جاری و صابون پس از دست زدن به آجیل نیز می تواند خطر آلودگی را کاهش دهد.

محققان در حال حاضر در حال بررسی تکنیک های مختلفی برای کمک به افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی هستند. تا تحمل خود را نسبت به قرار گرفتن در معرض بادام زمینی افزایش دهند.

آجیل‌هایی که به ندرت حساسیت‌زا هستند؛ جایگزینی مطمئن

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که شیفته آجیل‌ها هستید، در این صورت نگران نباشید شما می‌توانید تخمه‌ها را جایگزین آجیل‌های حساسیت‌زا کنید. تخمه کدو خام گوشتی، تخمه جابانی و تخمه آفتابگردان خام می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

همچنین میوه‌های خشک را به هیچ‌عنوان فراموش نکنیم. بسیاری از ما شیفته میوه‌های خشک هستیم پس میوه‌های خشک می‌‍تواند جایگزین خوبی برای آجیل‌ها باشد. دقت کنیم که اگر به بعضی میوه‌ها آلرژی داریم، میوه‌های خشک غیرحساسیت‌زا را انتخاب کنیم تا بتوانیم لذت بسیار وافری ببریم.

از آجیل‌ها نباید ترسید. آجیل‌ها خواص بسیار زیادی دارند که حضورشان در زندگی ما را ضروری می‌کنند. آنچه که مهم است این است که بدانیم به چه آجیلی حساسیت داریم و در چه اندازه‌ایی. با دانستن همین نکته و رعایت آن، آجیل‌ها کماکان می‌توانند دوست خوب ما باقی بمانند.

منابع: healthdirect