خشکبار که به میوه‌های خشک و بعضی از مغزدانه‌ها گفته می‌شود، از محبوب‌ترین تنقلات بین ما ایرانی‌ها است. همه ما خاطراتی از زمان کودکی خود داریم که از بزرگترها خشکبار جایزه می‌گرفتیم. حالا که خودمان قرار است خشکبار بخریم، خرید این خوراکی خوشمزه زیاد راحت به نظر نمی‌رسد. برای داشتن یک خرید خوب، لازم است با انواع خشکبار به خوبی آشنا باشید. ممکن است تا امروز نام خشکبار تیزابی به گوش شما هم خورده باشد. این نوع خشکبار با استفاده از یک روش خاص تولید می‌شود و محبوبیت زیادی در داخل و خارج از کشور دارد. درست به همین دلیل، ما در این مطلب سعی کردیم شما را با خشکبار تیزابی آشنا کنیم؛ پس ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خشکبار تیزابی چیست و چرا به وجود آمده است؟

اگر تا حالا خشک‌کردن میوه‌ها را امتحان کرده باشید، حتما می‌دانید که این کار اصلا آسان نیست. در حقیقت، میوه‌ها به دلیل دارا بودن ترکیبات پروتئینی در دیواره سلولی خود، دیر آب خودشان را از دست داده و خشک می‌شوند. همین موضوع، خشک‌کردن میوه را به کاری زمان‌بر و دشوار تبدیل کرده است. همچنین در طی این فرآیند، ممکن است میوه‌ها فاسد شوند و تمام زحمات شما هدر برود.

برای حل مشکلات رایج در هنگام تهیه این نوع محصولات، خشکبار تیزابی به وجود آمده است. البته این روش جدید نیست و در گذشته‌های دور نیز نیاکان ما از سنگ شغار و تولید تیزاب، برای جلوگیری از فساد مواد غذایی و تهیه خشکبار تیزابی استفاده می‌کردند. با استفاده از تیزاب در فرآیند تولید خشکبار، می‌توانید به خشکباری مرغوب و باظاهری مناسب دست پیدا کنید. همچنین در تولید صنعتی خشکبار تیزابی با ترکیبات شیمیایی، تیزاب به ضدعفونی شدن نهایی محصولات در حال تولید نیز کمک می‌کند.

ویژگی‌های خشکبار تیزابی

خشکبار تیزابی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، در داخل و خارج از کشور محبوب است. استفاده از تیزاب در فرآیند تهیه و تولید خشکبار، باعث می‌شود میوه از ظاهر بهتری برخوردار شود. به طور مثال اگر مشخصات آلوی خشک شده با روش تیزابی را با آلوی خشک شده با روش طبیعی مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که محصول تیزابی درشت‌تر و گوشتی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در خشک کردن به روش طبیعی، اغلب رنگ خوراکی‌ها تیره می‌شود. اما خشکبار تیزابی چنین مشکلی را ندارد. تمام این موارد، در نهایت خشکبار تیزابی را به خشکباری مرغوب، خوش مزه و خوش آب و رنگ تبدیل کرده است.

خشکبار تیزابی چگونه تهیه می‌شود؟

سنگ شغار یا قلیاب، فرآورده‌ای است که از سوزاندن شاخ و برگ گیاه اشنان حاصل می‌شود. این سنگ سیاه، قلیایی و تقریبا مشابه سنگ‌های آذرین است. با حل کردن این سنگ در آب، محلول قلیایی تیزاب به دست می‌آید. با استفاده از تیزاب، منافذی روی پوست میوه‌هایی نظیر آلو و انگور ایجاد می‌شود که این منافذ به فرآیند خشک شدن میوه‌ها سرعت می‌دهند.

البته امروزه به دنبال کاهش منابع سنگ شغار، تولیدکنندگان خشکبار از روش‌های مشابه و جایگزینی برای تولید خشکبار تیزابی استفاده می‌کنند؛ اما نهایتا این خشکبارها نیز به نام خشکبار تیزابی شناخته می‌شوند. در روش‌های جدید، به جای استفاده از سنگ شغار، از ترکیب شیمیایی تیزاب که به صورت پودر است و یک روغن مخصوص استفاده می‌شود. همچنین این روش علاوه‌بر خشک‌کردن میوه‌ها به روشی مناسب، برای ضدعفونی نهایی آن‌ها نیز مناسب است.

روش تولید خشکبار تیزابی

برای تولید خشکبار تیزابی، پس از چیدن میوه‌ها باید حدود یک دقیقه آن‌ها را در محلول تیزاب قرار داد. سپس، میوه‌ها باید از محلول خارج شوند. در این مرحله میوه‌ها روی یک سطح توری مانند چیده می‌شوند تا آب کش شده و برای ادامه مراحل خشک شدن آماده شوند. پس از آب کش شدن میوه‌ها، می‌توان آن‌ها را با استفاده از نور آفتاب یا سایر روش‌ها خشک کرد.

آیا مصرف خشکبار تیزابی برای بدن مضر است؟

این روزها بعضی از افراد می‌گویند مصرف خشکبار تیزابی به دلیل ترکیبات شیمیایی موجود در تیزاب، می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. این افراد معتقدند مواد شیمیایی موجود در تیزاب، می‌توانند با هموگلوبین خون ترکیب شده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش دهند. با این حال چنین نظریه‌ای از لحاظ علمی ثابت نشده است. شیمیایی بودن هر ماده‌ای، دلیلی برمضر بودن آن نیست؛ همانطور که همه موارد طبیعی برای بدن مفید نیستند. مواد موجود در تیزاب زیر نظر متخصصان و کارشناسان بهداشت و تغذیه تولید می‌شود و همگی آن‌ها خوراکی هستند. بنابراین نباید با ترکیبات شیمیایی صنعتی اشتباه گرفته شوند. از طرفی با خشک شدن میوه به طور کامل، محلول تیزاب به تدریج وارد فرآیند تبخیر می‌شود و اثر خودش را از دست می‌دهد. بنابراین نباید نگران تأثیر منفی ،از طرف این نوع خوراکی، بر سلامت خود باشید و بهتر است تنها به فواید میوه خشک در رژیم غذاییتان تمرکز کنید.

در هنگام خرید خشکبار تیزابی به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

تولید خشکبار تیزابی، مانند هر محصول دیگری به رعایت استانداردهای مختلف احتیاج دارد. بنابراین قبل از خرید این نوع خشکبار، از بهداشتی بودن و اعتبار برند خشکبار اطمینان حاصل کنید. همچنین کشمش تیزابی برخی از شهرهای ایران، مانند تاکستان و ملایر، به کیفیت بالا معروف است. به خاطر داشته باشید که خشکبار بدست آمده از روش‌های طبیعی کیفیت و مرغوبیت بالاتری دارند. اما این موضوعی دلیلی برای بی‌کیفیت بودن خشکبار تیزابی نیست. در نهایت اگر می‌خواهید در خرید انواع خشکبار، خیالتان از بابت کیفیت و بهداشت محصولات راحت باشد، به فروشگاه اینترنتی بارجیل سر بزنید و در کمترین زمان سفارش خودتان را در منزل تحویل بگیرید. بارجیل با پشتوانه چند نسل تجربه در تولید و فروش محصولات اصیل و خوش طعم، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان در سراسر کشور است.