بادام هندی یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال مفیدترین آجیل‌ها برای بدن است. از خوبی‌های این آجیل می‌توان به پرکاربرد بودن آن اشاره کرد. شما می‌توانید بادام هندی را به صورت میان وعده، در انواع دسرها و حتی پلوها استفاده کنید. در میان فواید فراوان آن، بادام هندی برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و در ابتلا به بیماری‌های گوارشی و درمان آنها کاربرد دارد.

اگر شما نیز می‌خواهید که دستگاه گوارش شما عملکرد خوبی داشته باشد، تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید و با مزایای بادام هندی برای دستگاه گوارش آشنا شوید.

خواص بادام هندی برای معده

به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، بادام هندی دارای چربی اشباع نسبتا بالایی است. اگرچه داده‌ها درمورد چربی‌های اشباع شده متناقض هستند اما انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که چربی‌های اشباع شده را به 5 تا 6 درصد از کالری روزانه‌تان محدود کنید. چربی اشباع شده در بادام هندی عمدتا از اسید استئاریک به دست می‌آید و محققان بر این باورند تاثیر خنثی بر کلسترول خون دارد. فراوان‌ترین چربی موجود در بادام هندی که حدود 60 درصد از ترکیب چربی آن را تشکیل می‌دهد، «چربی تک غیراشباع» است. به نظر می‌رسد چربی‌های تک غیراشباع برای سلامت قلب مفید هستند. علاوه بر قلب، تاثیرات بی‌نظیر آن بر سلامت معده نیز اثبات شده است.

بسیاری از افراد با این پرسش روبرو می‌شوند که آیا هضم آجیل سخت است؟ غافل از اینکه بسیاری از مغزها مانند بادام هندی به هضم راحت غذا کمک می‌کنند. این مغز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها در پوشش داخلی معده، لایه‌ای محافظ ایجاد می‌کنند. این پوشش به بازسازی سلول‌های آسیب‌دیده کمک کرده و از معده دربرابر مواد غذایی مضر مانند الکل مراقبت می‌کند.

خواص بادام هندی برای روده

بادام هندی برای سلامتی معده

بادام هندی حاوی الیاف قابل حل و غیرقابل حل است که به بهبود عملکرد گوارش کمک می‌کند و مشکلاتی مانند یبوست و اسهال را کاهش می‌دهد. الیاف قابل حل با آب ترکیب شده و مانند ژل می‌شود در نتیجه کاری می‌کند که غذا به آهستگی در روده حرکت کند و جذب مواد مغذی بهتر انجام شود. الیاف غیرقابل حل باعث می‌شوند حجم مدفوع افزایش یابد و تخلیه روده تسهیل شود.

یکی از خواص بادام هندی برای روده «کاهش التهابات» است. التهابات روده ممکن است باعث درد شکم، تورم، نفخ، اسپاسم و عفونت شوند. این مغز خوشمزه حاوی فلاونوئید، فنولیک و اسید اولئیک است که همگی خاصیت ضدالتهاب دارند. فلاونوئید محافظ قلب و عروق است و با اکسیداسیون LDL هم مقابله می‌کند. ترکیبات فنولیک به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از عفونت‌ها کمک می‌کنند و اسید اولئیک باعث افزایش سطح کلسترول خوب می‌شود.

بادام هندی منبع خوب پروبیوتیک‌ها محسوب می‌شود که باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستند که در روده زنده می‌مانند و به سلامتی روده، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی کمک می‌کنند. پروبیوتیک‌ها باعث تعادل فیلور روده شده و از رشد باکتری‌های بدی که باعث عفونت، التهاب، سرطان و دیگر بیماری‌های روده می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. این مغز خوش‌طعم حاوی پروبیوتیک‌های قارچی به نام ساکارومیسس بولاردی (Saccharomyces boulardii) است. این قارچ به درمان اسهال، کولیت، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک می‌کند.

بادام هندی و کبد چرب

بادام هندی برای کبد چرب خوب است، زیرا مواد معدنی دارد که به تولید انرژی، تقویت سیستم ایمنی و تعادل الکترولیتی بدن کمک می‌کنند. این مواد معدنی باعث تثبیت قند خون، حفظ کلسیم و پروتئین بدن، تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نیز می‌شوند. بادام هندی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و چربی‌های غیراشباع چندگانه است که سطح کلسترول HDL یا خوب را افزایش و سطح کلسترول LDL یا بد را کاهش می‌دهند.

اسیدهای چرب اشباع نشده باعث می‌شوند کلسترول HDL در رگ‌های خونی جاری شود و کلسترول LDL را جمع‌آوری کند. چربی‌های غیراشباع چندگانه حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 باعث کاهش التهاب، افزایش خون رسانی به بافت‌های قلبی و کاهش خطر ایجاد لخته خون می‌شوند.

بادام هندی به سم زدایی بدن کمک می‌کند و برای درمان کبد چرب مفید است. این مغز خوشمزه حاوی ترکیباتی است که باعث تحرک سلول‌های کبد می‌شود. بادام هندی به دلیل داشتن فیبر حلال، به کاهش چربی کبد و پیشگیری از بیماری‌های کبدی مانند سیروز، هپاتیت و سرطان کبد کمک می‌کند.

بادام هندی برای یبوست

بادام هندی برای درمان یبوست

یکی از خواص بادام هندی برای معده، «کاهش یبوست» است. یبوست یک مشکل رایج گوارشی است که باعث می‌شود فرد نتواند به‌طور منظم و راحت مدفوع خود را تخلیه کند. علائم یبوست ممکن است شامل درد شکم، تورم، نفخ، احساس ناتمام، خشکی و سختی مدفوع و خونریزی مقعد باشد. علل بروز بیماری یبوست مواردی مانند کم آبی بدن، کم تحرکی، تغییرات رژیم غذایی، بارداری، سن، داروها، بیماری‌های روده و بیماری‌های عصبی و استرس باشد. مصرف بادام هندی در بارداری به منظور درمان یبوست بسیار توصیه شده است.

بادام هندی می‌تواند به درمان یبوست کمک کند. برای بهره‌مندی از خواص این مغز برای معده، روزانه ۲۸ گرم (حدود ۱۸ تا ۲۰ عدد) بادام هندی را به‌صورت خام، شور، شکلاتی، روغنی، کره‌ای یا همراه با شیر مصرف کنید. البته حواستان به مقدار مصرف باشد و از خوردن بیش از حد آن خودداری کنید. زیرا بادام هندی حاوی کالری و چربی بالایی است و ممکن است باعث اضافه وزن، سوء هاضمه، سرگیجه، سرفه، خارش پوست و حساسیت شود. اگر به بادام هندی حساس هستید یا بیماری‌های خاصی مانند دیابت، فشار خون، سنگ صفرا، سطح خون پایین و آلرژی دارید، قبل از مصرف بادام هندی با پزشک مشورت کنید.

بادام هندی برای زخم معده

یکی دیگر از خواص بادام هندی برای معده این است که می‌تواند به کاهش التهابات معده، بهبود عملکرد گوارش، کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر و درمان زخم معده کمک کند. این مغز خوشمزه حاوی مواد ضدالتهابی، الیاف، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که به تقویت مخاط معده و جلوگیری از آسیب سلول‌ها ناشی از حمله باکتری‌ها کمک می‌کند. شما می‌توانید خواص آجیل برای معده را به طور کامل‌تر مطالعه کنید تا بیشتر با این دانه‌های خوشمزه مقوی آشنا شوید!

خواص بادام هندی برای اسهال

بادام هندی برای اسهال خوب است زیرا الیاف، پروتئین، مواد معدنی و مواد ضدالتهابی دارد که اسهال را درمان می‌کنند. برای بهره‌مندی از فواید آن می‌توانید:

  • چند دانه بادام هندی خام یا برشته را در روز بخورید.
  • بادام هندی را آسیاب کنید و آن را با آب گرم و کمی عسل بنوشید.
  • کره بادام هندی را روی نان سبوس بمالید و نوش جان کنید.
  • بادام هندی را در آب سرد خیس کنید و چند ساعت به آن دست نزنید سپس پوست آن‌ها را جدا کنید و شیره‌اش را بگیرید. شیره بادام هندی را می‌توان با عسل، دارچین یا وانیل خورد.

کمک به جلوگیری از سرطان‌های کبد و روده بزرگ

از خواص مغزها برای بدن مانند بادام هندی این است که مصرف روزانه آن‌ها منجر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان کبد و روده بزرگ می‌شود. مغزها منبع عالی ترکیبات آنتی اکسیدان هستند. این مواد با کاهش سطح رادیکال‌های آزاد در بدن که منجر به تخریب DNA و جهش ژنتیکی و سرطان می‌شوند، به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کنند.

نحوه و موارد مصرف بادام هندی برای دستگاه گوارش

درمان اسهال با بادام هندی

بادام هندی عمدتا به‌صورت خام یا برشته مصرف می‌شود. دو فرایند اصلی برشته کردن بادام هندی به‌صورت خشک و با روغن است. بادام هندی بوداده خشک برای استفاده در کیک و شیرینی‌پزی مناسب است و بادام‌هندی بوداده با روغن برای مصرف معمولی یا استفاده برای تزئین غذا بهتر است. در صورت نیاز به نمک، پس از بو دادن با روغن نمک به آن اضافه می‌شود و در روش بدون روغن، بادام هندی ابتدا در آب نمک خیسانده و خشک شده و سپس بو داده می‌شود. انواع خاص‌تر فراوری بادام هندی با دارچین، عسل یا ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر به‌جای نمک انجام می‌شوند. فراوری با بودادن سبب می‌شود که طعم غنی این محصول برجسته‌تر و بافت آن تردتر شود.

روش‌های بی‌شماری برای افزودن بادام هندی به وعده‌های غذایی وجود دارند که عبارت‌اند از: مصرف خام بادام هندی به‌عنوان خوراکی سالم، افزودن بادام هندی به گرانولا یا بلغور جوی دوسر برای صبحانه، مصرف کره بادام هندی با میوه‌ها و افزودن مقداری بادام هندی به سالادها. برخلاف اکثر مغزهای دیگر، بادام هندی از مقدار قابل‌توجهی نشاسته برخوردار است و به‌همین دلیل می‌توان از آن به‌عنوان عامل غلیظ‌کننده در شیر، سوپ، آش، خورش‌ها یا غذاها و دسرهای دیگر استفاده کرد؛ به‌ویژه اگر قبل از استفاده در آب خیسانده شود.

بادام هندی را به سبد غذایی خود اضافه کنیم

امیدواریم که این مطلب مورد قبول شما عزیزان باشد و با خیال راحت‌تر و خاطری آسوده‌تر بادام هندی را به سبد غذایی خود اضافه کنید. نه فقط به خاطر اینکه بادام هندی برای سلامتی دستگاه گوارش بسیار مفید است، بلکه به برای سلامت کلی بدن نیز مزایای فراوانی دارد. به طور کلی متخصصان فواید مغزها برای دستگاه گوارش را اثبات کرده‌اند و همواره تاکید بر مصرف آن‌ها دارند. اگر شما هم علاقه دارید که بادام هندی را راحت تهیه کنید و کیفیت آن هم برای شما مهم است، در این صورت بارجیل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

ایا بادام هندی برای اسهال خوب است؟

همان‌طور که گفتیم، به علت وجود مواد معدنی، مواد ضدالتهابی، الیاف و پروتئین در بادام هندی، خوردن این مغز در درمان اسهال موثر است.

منابع: livestrong | hopefoods