شاید یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی هر زنی زمانی باشد که باردار می‌شود. اینکه می‌توانی یک نفر به این دنیا اضافه کنی، امریست هیجان‌انگیز. به همین دلیل است که بسیار برای زنان مهم است که در هنگام بارداری چه خوراکی می‌خورند و چه نوشیدنی می‌نوشند. به هرحال پای سلامتی یک کودک در میان است. در هنگام بارداری بسیار توصیه می‌شود که آجیل و مواد مغذی مصرف شود. دلیل این امر سالم بودن و مقوی بودن آجیل است. اما شاید یک اشتباه رایج وجود داشته باشد و آن این است که خوردن بادام هندی می‌تواند برای جنین مضر باشد. خب این یک باور اشتباه است. پس در این مطلب با ما همراه باشید تا از خواص بادام هندی در دوران بارداری با شما سخن بگوییم.

هنگام بارداری با خیال راحت بادام هندی بخوریم!

در هنگام بارداری نیاز بدن به مصرف کلسیم ، روی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فیبر، آهن و ویتامین‌ها افزایش می‌یابد. در این صورت باید بگوییم که بادام هندی نه تنها خطرناک نیست بلکه می‌تواند تمام این مواد مغذی را برای بدن خانم‌های باردار فراهم کند. اما خب زیاده روی در خوردن هرچیزی خطرناک است پس بدیهی است که، مصرف بادام هندی در دوران بارداری به شرط رعایت احتیاط‌های لازم بی‌خطر است. مقاومت در برابر طعم غنی و طعم ترد آجیل بادام هندی بسیار دشوار است. 

از طرفی، بادام هندی به دو صورت خام و برشته عرضه می‌شود. بهتر است تا حد امکان بادام هندی خام مصرف نکنید. زیرا روغن موجود بر روی پوسته آن می‌تواند منجر به خارش و واکنش ناخوشایند شود. ولی، پوست کندن و برشته کردن بادام هندی در دمای بالا، روغن‌های سمی باقیمانده را از بین می‌برد و خوردن آن‌ها را ایمن می‌کند.

خواص بادام هندی

یک کاسه پر بادام هندی

بادام هندی مزایای زیادی برای بدن دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

1. تقویت کننده قلب

افرادی که از رژیم‌های غذایی سرشار از آجیل، از جمله بادام هندی استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که این رژیم را مصرف نمی‌کنند، کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. زیرا بادام هندی دارای چربی‌های غیراشباع بالایی است که بر کاهش بیماری‌های قلبی تاثیر دارند. علاوه بر این، بادام هندی منبع خوبی از فیبر محسوب می‌شود و پروتئینی معادل با گوشت پخته دارد. در نتیجه یکی از خواص بادام هندی برای خانم‌های باردار، پروتئین بالای آن است که به سلامت جنین نیز کمک می‌کند.

2. کاهش‌دهنده کلسترول

به نظر می‌رسد بادام هندی میزان کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد و میزان کلسترول خوب را بالا می‌برد. این موضوع نیز به دلیل وجود چربی اشباع نشده پایین در بادام هندی است. در نتیجه اگر زنان باردار دچار کلسترول هستند، می‌توانند زیر نظر پزشک خود بادام هندی را در رژیم غذایی خود قرار دهند.   

3. کاهش‌دهنده قند خون

از طرفی با توجه به خواصی که پیش‌تر عنوان کردیم، مصرف مداوم بادام هندی می‌تواند قند خون را کاهش دهد. طبق تحقیقات، افراد مبتلا به دیابت که هر روز بادام هندی می‌خورند، نسبت به بیمارانی که بادام هندی مصرف نمی‌کنند، قند خون پایین‌تری دارند.

4. آنتی اکسیدان بالا

همانطور که می‌دانید، انواع آجیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالایی هستند و مصرف آنها به اکثر افراد توصیه می‌شود. در بین انواع آجیل، بادام هندی مملو از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند با مبارزه با رادیکال‌های آزاد، به حفظ سلامت بدن شما کمک کند. وجود این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند و دچار بسیاری از بیماری‌ها نشوید. در ضمن، آنتی اکسیدان برای زنان باردار خواص زیادی دارد و به سلامت بیمار و جنین کمک می‌کند.

5. کمک به کاهش وزن

بیشتر افراد تصور می‌کنند که آجیل‌ها کالری و چربی بالایی دارند. بنابراین ترجیح می‌دهند آن را در رژیم غذایی خود نداشته باشند تا دچار افزایش وزن نشوند. اما برخی تحقیقات نشان داده‌اند که آجیل می‌تواند باعث کاهش وزن شود. بدن شما تنها حدود 84 درصد از کالری بادام هندی را هضم می‌کند. در ضمن، بادام هندی می‌تواند جلوی اشتهای شما را بگیرد و از اضافه وزن در بارداری جلوگیری کند. در ضمن، مزایای شگفت آور بادام هندی برای دستگاه گوارش زیاد است و این خواص باعث می‌شوند تا شما غذا را راحت‌تر هضم کنید و دچار اضافه وزن نشوید.

مضرات بادام هندی

یک کاسه پر بادام زمینی برشته

با اینکه بادام هندی مزایای زیادی دارد، ولی مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند. این مشکلات شامل موارد زیر می‌شوند:

1. ایجاد آلرژی

تعداد افرادی که به بادام هندی آلرژی دارند در حال افزایش است. این آلرژی می‌تواند در برخی افراد مثل کودکان و زنان باردار بیشتر دیده شود. از طرفی، آنافیلاکسی که انقباض مربوط به راه هوایی تنفس است، هنگام آلرژی به بادام هندی رخ می‌دهد. 

2. محتوای سدیم بالا

خوردن بیش از حد این ماده غذایی می‌تواند عوارضی مانند مصرف بیش از حد سدیم ایجاد کند. یک فرد بالغ در روز فقط به 1500 میلی‌گرم سدیم نیاز دارد. یک اونس بادام هندی بدون نمک، 5 میلی‌گرم سدیم دارد. اما بادام هندی نمکی ممکن است 87 گرم اضافی در هر اونس داشته باشد. مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند منجر به سکته مغزی، فشار خون بالا، بیماری کلیوی یا بیماری قلبی شود.

3. ایجاد سردرد

کسانی که از میگرن و سردرد رنج می‌برند، ممکن است با خوردن بادام هندی بیشتر دچار سر درد شوند. بادام هندی دارای اسیدهای آمینه فنیل اتیلامین و تیرامین است. این‌ها معمولا به حفظ سطح فشار خون شما کمک می‌کنند و به شما احساس خوبی می‌دهند. اما کسانی که به آنها حساسیت دارند، ممکن است به دلیل اسیدهای آمینه سر درد را تجربه کنند.

4. افزایش فشار خون

اگر دوباره به سدیم موجود در بادام هندی اشاره کنیم، یک وعده از بادام هندی نمکی ممکن است 181 میلی‌گرم سدیم داشته باشد. خوردن آن در حد اعتدال خوب است، اما مصرف بیش از حد بادام هندی نمکی شما را در معرض خطر افزایش فشار خون قرار می‌دهد.

5. افزایش وزن

درست است که گفتیم بادام هندی به رژیم کاهش وزن کمک می‌کند، مقدار زیاد آن می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد. یک وعده یک اونسی از بادام هندی، 163 کالری و مقدار زیادی چربی غیراشباع سالم دارد. اگر این چربی‌های سالم را در مقادیر بیشتر از حد اعتدال مصرف کنید، ممکن است وزن اضافه کنید. افزایش وزن به نوبه خود خطر ابتلا به دیابت، سرطان، کلسترول بالا، سندرم متابولیک، بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر شرایط را افزایش می‌دهد. این موارد همگی می‌توانند برای زنان باردار مشکل ایجاد کنند.

تاثیر مصرف بادام هندی در بارداری

به طور کلی، مصرف بادام هندی در دوران بارداری به شرط رعایت احتیاط‌های لازم بی‌خطر است. مقاومت در برابر طعم غنی و طعم ترد آجیل بادام هندی بسیار دشوار است. اگر هنگام مصرف بادام هندی در دوران بارداری اقدامات احتیاطی انجام دهید، با مشورت پزشکتان میتوانید این آجیل مغذی را با خیال راحت مصرف کنید. برای رشد سالم جنین، یک زن باردار باید مصرف کلسیم، ویتامین ها، روی، پروتئین، کربوهیدرات ها، فیبر، آهن و ویتامین ها را افزایش دهد. بادام هندی می‌تواند تمام این مواد مغذی لازم را برای شما فراهم کند.

سوالات رایج درباره مصرف بادام هندی در بارداری

1. روزی چند عدد بادام هندی در بارداری بخوریم؟

زنان باردار می‌توانند روزانه 30 گرم از انواع آجیل مصرف کنند که این میزان حدودا با 15 بادام هندی برابر است. اما پیشنهاد می‌شود که مقداری کمتر از بادام هندی را با مغزهای دیگر مصرف کنید. تا دچار آلرژی هم نشوید.

2. خوردن بادام هندی در سه ماه اول بارداری چه تاثیری دارد؟

بادام هندی سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است که در بارداری به رشد جنین و سلامت مادر کمک می‌کند.

3. بادام هندی برای بارداری ضرر دارد؟

مصرف بادام هندی در بارداری بی‌خطر است. آجیل منبع خوبی از پروتئین برای زنان باردار است و اگر در حد اعتدال مصرف شود، مواد مغذی زنان باردار را تامین می‌کند. در هر صورت بهتر است برای مصرف انواع خوراکی در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

منابع: healthymaster | aeleamarket | momjunction