دنیای آجیل‌ها به یقین دنیای بسیار جذابی است. یکی از این آجیل‌های جذاب که طرفداران زیادی هم دارد، بادام هندی است. دانه‌های بادام هندی نوعی آجیل نه چندان سفت و نه چندان نرم هستند و طعمی متمایل به شیرین دارند. در واقع برخلاف اکثر مغزهای آجیل که مبدا آنها مربوط به خاورمیانه و ایران و … است، امروزه بزرگترین تولید کنندگان این دانه‌ها هند و نیجریه هستند. گفته می‌شود که آن‌ها اصلیتی برزیلی دارند و استعمارگران آن‌ها را به آفریقا و هند معرفی کرده‌اند.

بادام هندی علاوه بر طعم و مزه لذت‌بخش خود، فواید بسیار زیادی نیز دارد که شاید اشاره به آن‌ها در یک مطلب جامع بد نباشد. بنابراین در این مطلب از مجله بارجیل به بررسی خواص بادام هندی برای کل بدن می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

خواص بادام هندی برای بدن

اگر در بین وعده‌های غذایی هوس یک میان‌وعده به سرتان زد، قبل از اینکه خوراکی‌های ناسالمی مانند چیپس و پفک را انتخاب کنید، بادام هندی را مد نظر داشته باشید. یک طعم لذیذ و متفاوت از سایر دانه‌های آجیل که هم می‌تواند گرسنگی را برطرف کند و هم فواید زیادی برای بدن‌تان داشته باشد. این خواص عبارت‌اند از:

1. با بادام هندی، پوستی صاف و موهایی ابریشمی داشته باشیم

ظرف شیشه ای بادام هندی

متخصصان پوست و مو معتقدند مصرف بادام هندی به زیبایی موهای ما کمک می‌کند. روغن بادام هندی هم از محصولاتی است که از این دانه‌ها تولید می‌شود و استفاده از این روغن روی پوست سر ما، سلامت موها را تضمین می کند. همچنین مس موجود در روغن آجیل بادام هندی به تولید رنگدانه پوست و مو به نام ملانین کمک می‌کند و باعث افزایش رنگ مو می‌شود. در ضمن، به دلیل وجود اسیدهای لینولئیک و اولئیک می‌تواند بافت صاف و ابریشمی ایجاد کند. همین مس موجود در بادام هندی، به تشکیل کلاژن که یکی از اصلی‌ترین پروتئین‌های موجود در پوست و مو است، کمک می‌کند و به آن‌ها خاصیت ارتجاعی می‌دهد.

روغن بادام هندی سرشار از روی، منیزیم، آهن و فسفر است. همچنین این دانه‌ها، منابع خوبی برای پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. از دیگر مواد موجود در این روغن، سلنیوم است که درصد بالای موجود در آن، برای پوست شما مفید است. بنابراین اگر به دنبال پوست زیبا هستید، بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۲. قلب سالم در خوردن بادام هندی سالم!

می‌توان به قطعیت گفت که  دشمن قلب بالا رفتن میزان کلسترول بد در بدن است. نتایج تحقیقاتی معتبر نشان می‌دهند که اگر چربی های اشباع نشده به رژیم غذایی کم چربی اضافه شوند، می‌توانند به کاهش سطح بالای تری‌گلیسیرید کمک کنند. در واقع اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در بادام هندی به کاهش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید کمک می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، مصرف بادام هندی خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی، سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد.

3. کنترل و کاهش اضافه وزن با بادام هندی

یک ترازو و متر

بادام هندی در مقایسه با سایر مغزهای محبوب ظرف آجیل مانند بادام زمینی، بادام و گردو، چربی کمتری دارد. اما موضوع اصلی که به کاهش وزن کمک می‌کند دارا بودن مواد مغذی و انرژی زیاد و فیبر بالا است که کمک می‌کند تا برای زمان بیشتری از احساس گرسنگی دور باشید. درصورتی‌که به دنبال خاصیت بادام هندی برای کاهش وزن‌تان هستید، بارجیل به شما توصیه می‌کند که از نوع خام آن استفاده کنید. به جز بادام هندی، مغزهای مناسب کاهش وزن دیگر هم هستند که می‌توانید با مطالعه مقالات دیگر وبلاگ با آن‌ها نیز آشنا شوید.

۴. با خوردن بادام هندی خیالت از سنگ صفرات راحت باشه

خاصیت دیگر بادام هندی، جلوگیری از وخامت سنگ کیسه صفرا است. مصرف مداوم و روزانه‌ی این آجیل می‌تواند خطر و احتمال نیاز به جراحی برای خارج کردن سنگ کلیه را کاهش دهد.

۵. بادام هندی برای سلامت مفاصل و استخوان‌ها

کلسیم به عنوان ماده‌ی اساسی برای سلامت استخوان‌ها شهره است، اما منیزیم ماده‌ی دیگری است که کمتر به آن پرداخته می‌شود و برای استخوان‌های سالم نیز حیاتی است. حدود دو سوم منیزیم بدن، در استخوان‌های‌ ما وجود دارد. مقداری از این منیزیم به ساختار فیزیکی استخوان‌ها کمک می‌کند و بخشی هم در سطح آن ذخیره می شود تا در صورت لزوم بدن، از این ذخیره کمک گرفته شود.

مس نیز از دیگر مواد موجود در بادام هندی است که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. گفته می‌شود که کمبود شدید مس با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان همراه است. منگنز نیز ماده‌ی معدنی دیگری در بادام هندی است که در ترکیب با کلسیم و مس از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

6. بادام هندی برای زنان باردار چه‌قدر مفید است؟

زک خانم باردار

بادام هندی برای زنان باردار مفید است چراکه آهن فراوانی دارد، دقیقا چیزی که زنان باردار به آن نیاز دارند. طبق گفته پزشکان، زنان باردار باید روزانه 27 میلی‌گرم آهن مصرف کنند. به طور کلی، زنان به شدت مستعد ابتلا به کم خونی هستند که این ناشی از کمبود آهن است. در زمان بارداری این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. زیرا بدن آنها در حین حمل فرزند باید خون بیشتری تولید کند. این ماده معدنی نقش اساسی در تولید هموگلوبین دارد، بنابراین اگر می‌خواهید خون‌تان سالم باشد، بهتر است در زمان بارداری بادام هندی مصرف کنید. به علاوه، میزان کلسیم موجود در بادام هندی بالا است، بنابراین سلامت عضلات و استخوان‌ها را در زنان باردار تقویت می‌کند.

7. آشنایی با خواص بادام هندی برای کودکان

بادام هندی هم برای استخوان‌ها و هم برای دندان‌ها مفید است. فسفر موجود در بادام هندی به بهبود عملکرد استخوان و دندان در طول رشد کودک کمک می‌کند. بادام هندی حاوی مس، منگنز، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، روی و سلنیوم است که برای سلامت استخوان‌ها فواید زیادی دارد. نوزادان از شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می کنند، بنابراین به کلسیمی نیاز دارند که بادام هندی می‌تواند برای آنها فراهم کند.
از آنجایی که خواص بادام هندی برای گوارش زیاد است، ما پیش‌تر به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. همین خاصیت باعث شده است که پزشکان مصرف آن را برای کودکان توصیه کنند. زیرا مقدار بالای فیبر موجود در بادام هندی با تسریع متابولیسم و بهبود هضم غذا، به پیشگیری از یبوست در کودکان کمک می‌کند. البته، به کودکان نباید به مقدار زیاد بادام هندی بدهید. در غیر این صورت، ممکن است معده آنها ناراحت شود. فقط 5 تا 6 بادام هندی به آنها بدهید. همچنین باید مطمئن شوید که کودک به بادام هندی حساسیت ندارد.

8. خواص بادام هندی برای چاقی صورت؛ از افسانه تا واقعیت

یکی از موثرترین آجیل‌ها برای چاقی، بادام هندی است. به همین ترتیب، مصرف منظم آن باعث جوان سازی و شادابی پوست صورت می‌شود که در نتیجه می‌تواند گونه‌های شما را برجسته‌تر کند. در واقع بادام هندی کالری زیادی دارد که در رژیم افزایش وزن مصرف آن توصیه می‌شود. بنابراین این آجیل مفید می‌تواند تمام بدن را پر و چاق‌تر نشان دهد.

9. بادام هندی و تاثیر آن بر گوارش

هرگز اهمیت رژیم غذایی برای داشتن سیستم گوارشی سالم را دست کم نگیرید. این روزها تاثیر انواع مغزها و دانه‌های آجیلی روی سلامت سیستم گوارش بر هیچکس پوشیده نیست. داشتن یک روده سالم به این معنی است که میکروبیوتای روده شما (میکرو ارگانیسم‌های موجود در روده) تشکیل شده از باکتری‌های خوب و مفید است. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که مواد مغذی بیشتری از غذا جذب کنید و با همه‌ چیز، از گوارش و سلامت سیستم ایمنی گرفته تا بهبود خلق‌وخو و تسکین التهاب مرتبط است. خوردن انواع مغز ازجمله بادام‌ هندی به‌طور منظم، می‌تواند با ارائه مقادیر متوسط ​​فیبر، ترکیبات گیاهی ضدالتهابی به نام پلی فنول ها و ایجاد تنوع در رژیم غذایی که میکروبیوم روده متنوع ایجاد می‌کند، به‌ سلامت روده کمک کند. بنابراین با اینکه انواع آجیل ارزش غذایی بالایی دارد، ولی جزو تنقلات اسهال آور محسوب می‌شود و باید در خوردن آن تعادل را رعایت کنید.

ظرف بادام هندی

بادام‌ هندی‌ منبعی از پری بیوتیک‌ها است که پروبیوتیک ها (میکروب‌های واقعی در روده شما) از آن‌ها تغذیه می‌کنند. همچنین حاوی نوعی کربوهیدرات است که به‌عنوان یک پری بیوتیک عمل کرده و میکروب‌های خوب روده را تغذیه می‌کند. تحقیقات نشان دادند که گنجاندن غذاهای پری‌بیوتیک بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند تنوع این میکروب‌ها را افزایش دهد که می‌تواند عملکرد ایمنی را بهبود بخشد و التهاب را که می‌تواند منجر به بیماری شود کاهش دهد. اگر می‌خواهید درمورد نحوه هضم آجیل در معده بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مقالات قبلی وبلاگ را مطالعه نمایید.

10.تأثیر خوردن بادام‌ هندی بر افراد دیابتی چگونه است؟

دیابت وضعیتی است که در آن بدن قادر به تولید انسولین کافی نیست و یا توانایی استفاده مؤثر از انسولین تولیدی خود را ندارد. هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، سطح گلوکز در خون افزایش می‌یابد و منجر به آسیب احتمالی به سایر اندام‌ها می‌شود.

 بنابراین، اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، نظارت بر سطح قند خون بسیار مهم است. بادام ‌هندی یک ابر غذای مغذی است که می‌تواند به متعادل نگه‌داشتن سطح قند خون کمک کند. زیرا سرشار از فیبر است و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کالری دریافتی کلی شما را کاهش دهد.

11.بادام هندی و جلوگیری از کمبود مس

بادام ‌هندی پس از غذاهای دریایی و گوشت گاو، یکی از منابع غذایی برتر مس است. به همین دلیل این مغز برای کسانی که رژیم گیاهی دارند و ممکن است در معرض خطر کمبود مس باشند، ایده‌آل است. مس برای سلامت استخوان و عضلات ضروری است و تقریباً 75 درصد مس بدن در اسکلت و ماهیچه قرار دارد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک بیشتر در معرض خطر کمبود مس هستند. بادام‌ هندی به‌طور طبیعی بدون گلوتن و برای مبتلایان به بیماری سلیاک بی‌خطر است.

ارزش غذایی بادام ‌هندی چقدر است؟

مواد مغذی بادام هندی

فواید سلامتی بادام‌ هندی با این واقعیت شروع می‌شود که نسبت به بسیاری از آجیل‌های دیگر کالری کمتری دارد. یک اونس بادام‌ هندی خام حاوی ۱۵۳ کالری است. محتوای مغذی و ارزش غذایی 1 اونس بادام‌ هندی (28.34 گرم) به شرح زیر است:

جدول میزان مواد مغذی بادام هندی

مقدارماده مغذی
8.56 گرمکل کربوهیدرات‌ها
0.94 گرمفیبر
5.16 گرمپروتئین
12.4 گرمکل چربی‌ها
0کلسترول

جدول میزان مواد معدنی بادام هندی

مقدارمواد معدنی
10.5 میلی‌گرمکلسیم
1.89 میلی‌گرمآهن
82.8 میلی‌گرممنیزیم
168 میلی‌گرمفسفر
187 میلی‌گرمپتاسیم
3.4 میلی‌گرمسدیم
1.64 میلی‌گرمفلز روی

چطور از بادام هندی استفاده کنیم؟

یک کاسه غذا با بادام هندی

بادام هندی همیشه بدون پوست به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این به دلیل عملیاتی است که قبل از فروش باید روی آن صورت بگیرد تا پوسته‌ی سمی از آن جدا شود. دلیل قیمت بیشتر آن نسبت به برخی دیگر از مغزهای ظرف آجیل همین موضوع است. این دانه‌ها، مخلوط با مغزهای دیگر آجیل طعم دلپذیری می‌سازند. یکی از ترکیب‌های خوشمزه همراه با کشمش و گردو است. اما طعم و مزه‌ی آن‌ها همراه با شکلات شیری ​​یا شکلات تلخ به طرز شگفت‌انگیزی جفت می‌شود و می‌تواند یک میان وعده خوشمزه بسازد. از دیگر کاربردهای بادام هندی به عنوان یک افزودنی محبوب برای سیب زمینی سرخ کرده و در سالاد است. همچنین به عنوان طعم‌دهنده‌ی مرغ هم کاربرد دارد.

شاید جالب باشد بدانید که حدود ۱۰٪ از وزن بادام هندی نشاسته است و همین خاصیت بادام هندی باعث می‌شود وقتی در سوپ و خورشت از آن استفاده کنید، به قوام و غلظت آن‌ها کمک کند. بارجیل پیشنهاد می‌دهد در فصول سردتر و وقتی سوپ‌ها بیشتر سرو می‌شوند، همیشه کمی بادام هندی در دسترس داشته باشید.

چه تعداد بادام‌ هندی در طول روز می‌توان مصرف کرد؟

طعم آجیلی و خامه‌ای بادام‌ هندی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد؛ بنابراین مصرف بیش‌ازحد آن در یک وعده بسیار آسان است. اما نظر کارشناسان این است که سعی کنید روزانه بیش از یک اونس (28.35 گرم) بادام‌ هندی متوسط ​​مصرف نکنید تا از فواید سلامتی آن بهره‌مند شوید. در بعضی موارد اندک مصرف انواع آجیل می‌تواند برای بعضی ها حساسیت زا باشد. جالب است بدانیم که از هر 100 نفر 2 نفر به آجیل آلرژی دارند با مطالعه مقاله چه آجیل‌هایی حساسیت‌زا هستند در مجله بارجیل میتوانید اطلاعات جامعی کسب کنید. یک وعده بادام‌ هندی حاوی حدود 18 دانه از این مغز است. یکی از راه‌های کنترل میزان مصرف این است که آن‌ها را در ظروف یا کیسه‌های کوچک تک ‌نفره برای هر وعده بسته‌بندی کنید. حساسیت به آجیل در بعضی از افراد می‌تواند آلرژی و حساسیت ایجاد کند.

با مصرف بادام هندی سالم بمانید

با 11 خاصیت بادام هندی و فواید آن برای بدن آشنا شدید. شما می‌توانید این آجیل خوشمزه را به صورت روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید و از فواید آن بهره ببرید. البته حتما بررسی کنید که به آن آلرژی نداشته باشید. این دانه‌ مانند سایر مغزهای آجیل در انواع مختلف خام، برشته نمکی و سایر طعم‌ها ارائه می‌شود که کیفیت و تازگی محصول تاثیر مهمی در طعم آن دارد. پس اگر به دنبال یک تجربه‌ی خوشمزه هستید، بارجیل مرجع معتبری برای خرید شماست. شما می‌توانید بادام هندی را بهترین قیمت و کیفیت به صورت آنلاین در بارجیل سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

آیا خوردن بادام هندی باعث افزایش قند خون میشود؟


عصاره هیدرواتانولی موجود در بادام هندی برای جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش مقاومت به انسولین بسیار مفید است. بنابراین نه تنها موجب افزایش قند خون نمی‌شود، بلکه در درمان دیابت نیز موثر است.

منابع: verywellfit | livestrong | healthifyme