فواید آجیل برای گوارش بدن، موضوعی است که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد. زیرا بسیاری از مردم تصور می‌کنند خوردن آجیل برای گوارش خوب نیست و معده و روده را دچار مشکل می‌کند. ولی جالب است بدانید که با خوردن آجیل بسیاری از بیماری‌ها از بین می‌روند یا از مبتلا شدن به آنها جلوگیری می‌شود. پس بهتر است که از این لحظه به بعد از خوردن آجیل اجتناب نکنید و بسته آجیل تغذیه سالم بارجیل را سفارش دهید و از مزایای انواع آجیل‌ها بهره ببرید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید تا درباره فواید آجیل برای گوارش انسان صحبت کنیم.

دستگاه گوارش انسان چگونه کار می کند؟

عکس کامل از سیستم گوارش انسان

هر قسمت از دستگاه گوارش شما به حرکت غذا و مایعات کمک می‌کند. هضم غذا از دهان با جویدن شروع شده و به روده کوچک ختم می‌شود. همانطور که غذا از دستگاه گوارش عبور می‌کند، با شیره‌های گوارشی مخلوط می‌گردد و باعث می‌شود مولکول‌های بزرگ غذا به مولکول‌های کوچک‌تر تجزیه شوند.

سپس بدن این مولکول‌های کوچک‌تر را از طریق دیواره‌های روده کوچک به جریان خون جذب می‌کند و این مولکول‌ها را به بقیه بدن می‌رساند. مواد زائد هضم شده از روده بزرگ عبور کرده و به صورت ماده جامدی به نام مدفوع از بدن خارج می‌شود. در میان غذاهای مختلف، دانه ها و سوپرفودهای آجیلی مختلفی وجود دارند که به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و این مراحل کمک زیادی می‌کنند.

فواید مصرف آجیل برای دستگاه گوارش چیست؟

۱٫ کمک به حرکات روده

اگر حرکات روده شما منظم و درست نباشد، دچار مشکلات گوارشی زیادی می‌شوید. اما آجیل برای گوارش بزرگسالان ضروری است، زیرا برخی از فیبرهای ضروری را به شما می‌رساند و در نتیجه هضم غذا با مشکل روبه‌رو نمی‌شود. هضم آجیل برای دستگاه گوارش سخت نیست، کافیست آن را به مقدار مناسب مصرف کنید و از مزایای انواع آجیل‌ها بهره ببرید.

۲٫ جلوگیری از زخم معده

انواع آجیل دارای آنتی اکسیدان‌های زیادی هستند و این می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. از طرفی مواد مغذی و فیبر موجود در آجیل، التهاب و زخم را در زمان بسیاری کمی بهبود می‌بخشند.

۳٫ مفید برای باکتری‌های روده

آجیل‌ها برای باکتری‌های روده بسیار مفیدند، زیرا سرشار از فیبر و پلی فنول‌ها هستند و خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف روزانه چند عدد بادام و پسته به رشد باکتری‌های مفید برای معده کمک می‌کنند و با افزایش نوعی اسید چرب، سلول‌های روده بزرگ را سالم نگه می‌دارند.

۴٫ جلوگیری از ورم معده

برخلاف تصور عموم مردم، برخی از انواع آجیل می‌توانند در رفع ورم معده که نوعی مشکل گوارشی محسوب می‌شود، مفید باشند. زیرا در ترکیبات اکثر آجیل‌ها ویتامین B، کلسیم و فیبر است که تمامی این‌ها در تسکین درد معده اثر دارند. پس با سفارش آنلاین مخلوط آجیل ویتامین ب، می‌توانید از ورم معده خود جلوگیری کنید.

۵٫ جلوگیری از برخی سرطان‌ها

جالب است بدانید که مصرف مدام آجیل باعث می‌شود تا برخی از سرطان‌های مربوط به معده و روده از بدن شما دور بمانند.

آیا گردو و بادام نفاخ اند؟

همیشه این سوال وجود داشته است که آیا مغزهای آجیلی نفاخ اند؟ همانطور که پیش‌تر گفتیم، وجود فیبر باعث می‌شود تا حرکات روده بهتر باشد و مشکلی از بابت هضم غذا پیش نیاید. اما در مقابل مقدار زیاد فیبر می‌تواند باعث گاز و نفخ شود. گاز معده در مواردی بسیار دردناک است و غذا خوردن روزانه را دچار مشکل می‌کند. در بین انواع آجیل‌ها، بادام و گردو بیشتر نفاخ هستند و در خوردن آنها باید اعتدال رعایت شود. برای حل این مشکل بهتر است از آجیل‌های زودهضم استفاده کنید.

به طور کلی اگر روزانه بیش از یک مشت آجیل بخورید، نه تنها دچار اضافه وزن می‌شوید، بلکه حالت نفخ هم به شما دست می‌دهد. بنابراین به بخش‌های کوچک فکر کنید، یک مشت آجیل یا دانه در میان وعده بخورید یا در طول روز چند آجیل و دانه به وعده‌های غذایی اضافه کنید.

کدام آجیل ها برای دستگاه گوارش مفیدند؟

۱٫ دانه کتان

وقتی صحبت از آجیل و مشکلات گوارشی پیش می‌آید، همیشه مصرف دانه کتان توصیه می‌شود. از خواص دانه کتان این است که منبع فوق‌العاده‌ای برای اسیدهای چرب امگا ۳ است. همچنین به شما کمک می‌کند تا از شر یبوست مزمن خلاص شوید و یک مکمل فوق العاده سالم برای برنامه غذایی شما است.

۲٫ دانه کنجد

کمک به تنظیم حرکات روده از فواید کنجد است و اگر می‌خواهید دستگاه گوارش سالمی داشته باشید، یکی از دانه‌های ضروری در رژیم غذایی شماست. همچنین به عنوان منبع عالی فیبرهای غذایی شناخته می‌شود.

۳٫ بادام

اگر به دنبال بهترین منابع فیبر در میان مغزها هستید، انواع بادام از بهترین آنها است. خوردن یک مشت بادام یا نوشیدن یک لیوان شیر بادام می‌تواند دستگاه گوارش شما را در حرکت نگه دارد و از یبوست جلوگیری کند. بادام همچنین می‌تواند باکتری‌های سالم را در روده شما تقویت کند و باعث شود که غذا بهتر هضم شود.

۴٫ بادام زمینی

بادام زمینی منبع خوبی از فیبر است که به کاهش التهاب در سراسر بدن و همچنین به سیستم گوارش شما کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که برای افراد مسن، خوردن کره بادام زمینی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به نوع خاصی از سرطان معده کمک کند.

۵٫ ماکادمیا

فیبر محلول موجود در آجیل ماکادمیا به عنوان یک پروبیوتیک برای تغذیه باکتری‌های مفید روده عمل می‌کند و به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باعث کاهش التهاب روده می‌شوند و بهبود به سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کنند.

۶٫ دانه چیا

اگر به دنبال افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی خود هستید، باید دانه چیا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این دانه فواید بسیار زیادی برای سیستم گوارش شما دارد.

۷٫ بادام هندی

هر چه از فواید بادام هندی برای دستگاه گوارش بگوییم، کم است. زیرا بادام هندی بعضی از فیبرهای غذایی ضروری که توسط بدن تولید نمی‌شود را به بدن شما می‌رساند. بنابراین، یکی از فواید بادام هندی هضم بهتر است و مصرف منظم بادام هندی با کاهش چندین بیماری گوارشی مرتبط است.

۸٫ گردو

گردو از انواع آجیل مفید برای زخم معده هست. مصرف گردو ممکن است با افزایش میزان باکتری‌های خوب پروبیوتیک در روده برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشد. گردو به عنوان یک پیش بیوتیک عمل می‌کند که باعث رشد میکروارگانیسم های مفید می‌شود. همچنین به رشد و تغذیه باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم گوارشی را سالم نگه می‌دارد.

منابع: health.harvard.edu | naturesgarden