تفاوت انواع بادام

28 آبان 1402 مینا دامغانیان

بادام یکی از پرفایده‌ترین مغزهای خوراکی و از آجیل‌های مورد علاقه ما ایرانیان است که انواع آن در جشن‌ها و مراسم مهم ما به کار می‌رود. در این مطلب از مجله بارجیل، انواع مختلف بادام را معرفی می‌کنیم، در مورد موارد مصرف انواع بادام می‌گوییم و ویژگی‌های هر یک را به طور کامل توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید و جامع‌ترین مطلب درباره انواع بادام را مطالعه کنید.

آشنایی با انواع بادام

آنچه ما بادام می‌نامیم در اصل، میوه درخت بادام است. طیف گسترده‌ای از انواع مختلف بادام‌ در سراسر جهان وجود دارد و در این میان، به دسته‌بندی‌های متفاوتی از انواع بادام برمی‌خوریم. یکی از این دسته‌بندی‌ها بر اساس محل رویش بادام است. مثلاً به بادامی که محصول درخت باشد باشد، بادام درختی و به بادامی که در دل زمین به عمل می‌آید، بادام زمینی می‌گویند. دسته‌بندی دیگر بر اساس طعم محصول است. که بر این اساس، بادام را به دو دسته تلخ و شیرین تقسیم می‌کنند.

انواع بادام درختی

در ایران، سه نوع بادام بیشتر از همه کاشته می‌شود که عبارت‌اند از:
• بادام سنگی
• بادام مامایی
• بادام منقا (بادام پوست‌کاغذی)
در ادامه با انواع مختلف بادام درختی آشنا خواهید شد. این سه نوع، از انواع شیرین بادام هستند.

بادام سنگی

بادام سنگی همانطور که از نامش پیداست، پوست سفت و سختی دارد که بسیار مقاوم است و برای رسیدن به مغز آن باید از وسیله‌ای مثل سنگ استفاده کرد. پوسته این بادام با دست شکسته نمی‌شود و همین موضوع باعث می‌شود طول عمر بادام سنگی زیاد باشد. مغز بادام سنگی از انواع شیرین بادام است و به صورت خام، برشته یا نمکی در انواع آجیل استفاده می‌شود. بادام سنگی علاوه بر مصرف خوراکی در صنایع دارویی نیز استفاده می‌شود.

خواص بادام سنگی

بادام سنگی دارای مقادیر زیادی از اجزای پروبیوتیک است که به هضم غذا، کاهش اسید معده، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش و روده کمک می‌کند. این بادام دارای مواد مغذی برای مو از جمله اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین‌های B2، B1، D، A و B6 بوده و موجب نرمی و تقویت مو می‌شود. بادام سنگی مقادیر زیادی از فسفر دارد و برای تقویت استخوان‌های نوزاد و کودک بسیار مفید است. بادام سنگی دارای منگنز، مس و ریبوفلاوین بوده و موجب افزایش انرژی در نوزاد و کودک می‌شود. بادام سنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده عالی عمل می‌کند.

بادام مامایی

بادام مامایی از انواع بادام شیرین است که پوسته آن نسبت به انواع دیگر بادام نازک‌تر است. یکی دیگر از خصوصیات این نوع بادام جفت بودن مغز داخل پوسته است. به این معنی که مغز آن در بسیاری از موارد جفت یا دوقلو (دارای دو مغز و دو پوسته) است. از این نوع بادام در صنایع غذایی به صورت پودر و خلال یا در آجیل به شکل خام و نمکی استفاده می‌شود. همچنین بادام مامایی به دلیل داشتن چربی در تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی و صابون کاربرد دارد.

خواص بادام مامایی

بادام مامایی باعث تقویت حافظه و پیشگیری از بیماری آلزایمر می‌شود. مصرف بادام مامایی به صورتی که آسیاب شده باشد و با آب و عسل مخلوط شود که اصطلاحاً به آن شیر بادام نامیده می‎شود، برای تقویت قوای جسمانی بسیار مفید است و در بهبود مشکلات عصبی و بی‌خوابی نقش مفیدی دارد. شیر بادام به دلیل مقادیر قابل توجهی از کلسیم، برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. مصرف شیر بادام برای زنان باردار مفید است، چرا که باعث استحکام استخوان‌های جنین می‌شود.

هم‌چنین مصرف بادام مامایی برای مردان نیز خواص زیادی دارد و هورمون‌های مردانه را تقویت می‌کند. مصرف این بادام برای افراد میانسال و سالمند برای جلوگیری از درد و مشکلات مفاصلی و کمردردهای شدید توصیه شده است. بادام مامایی به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها باعث زیبایی پوست و مو نیز می‌شود.

بادام منقا (بادام پوست‌کاغذی)

بادام منقا یا پوست‌کاغذی یکی از انواع دوست‌داشتنی بادام است که پوسته‌ چوبی آن ظریف و شکننده است و به سادگی و با دست شکسته می‌شود. به همین دلیل، این بادام به بادام پوست‌کاغذی معروف است. بادام منقا یکی از جذاب‌ترین انواع بادام شیرین در ایران است و به صورت خام، برشته یا نمکی در انواع آجیل استفاده می‌شود.

خواص بادام منقا

این نوع بادام، رطوبت مورد نیاز پوست بدن را حفظ می‌کند و باعث آب‌رسانی بهتر به پوست می‌شود. با مصرف بادام منقا به دلیل وجود چربی‌های غیر اشباع در آن، چربی پوست کنترل شده و جوش‌های سرسیاه از بین خواهند رفت.
این بادام، باعث بهبود عملکرد مغز بوده و گردش خون را بالا می‌برد. بادام منقا قند خون را تنظیم کرده و مانع از چاقی و اضافه وزن می‌شود. این نوع از بادام در کاهش کلسترول تأثیر دارد و به دلیل داشتن آهن، به درمان کم‌خونی، کمک می‌کند. تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش استحکام استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان، برطرف کردن زخم روده و کاهش التهاب معده از دیگر خواص این بادام است. بادام منقا به دلیل داشتن ویتامین E و اسیدهای چرب، خاصیت ضد پیری دارد و به نرم شدن پوست و کاهش چروک‌های آن کمک می‌کند.

بادام کوهی

mountain-almonds

بادام کوهی انواع مختلفی دارد که در ایران می‌رویند و مغز تمامی آنها تلخ بوده و قابل مصرف نیستند. از میوه این درخت، به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود، چون مزه بسیار تلخی دارد. این بادام بیشتر در تهیه روغن یا پماد کاربرد دارد. در صورتی که بادام کوهی را طی مراحلی شیرین کنند، قابل خوردن می‌شود.

خواص بادام کوهی

بادام‌ کوهی به شکل روغن یا پماد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مغز بادام ‌کوهی به‌صورت طبیعی تلخ است اما با استفاده از روش شیرین کردن بادام کوهی، تلخی آن را می‌گیرند و شیرنش می‌کنند. از بادام کوهی شیرین شده به‌عنوان تنقلات استفاده می‌شود و بادام‌ کوهی تلخ برای خواص درمانی آن به کار می‌رود. مغز بادام ‌کوهی شیرین شده برای درمان بیماری‌هایی مثل زخم روده و مثانه یا درمان اسهال کاربرد دارد. روغن مغز بادام ‌کوهی مانند روغن بادام تلخ، برای دردهای مفاصل و کمر مفید است.

فواید بادام

فواید بادام و طعم خوب آن باعث می‌شود در رژیم غذایی بسیاری از افراد استفاده شود. بادام برای دندان مفید است؛ به رفع یبوست کمک می‌کند و مزایای زیادی برای سلامت مغز، سلامت قلب و تنظیم سطح کلسترول بدن دارد.

موارد مصرف بادام

کاربردهای بادام در شیرینی‌پزی بسیار زیاد است. از انواع بادام می‌توان برای تهیه شیرینی‌های بادامی مثل: سوهان عسلی، قرابیه، کیک عسلی سیب با بادام، شیرینی قهوه و بادام، شیرینی بادام، قطاب، باقلوا و ماکارون بادام استفاده کرد. همچنین از آرد بادام نیز در شیرینی‌پزی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از بادام در پخت و تزئین انواع غذا و دسر و در تهیه گرانولا بار نیز استفاده کنید.

اگر می‌خواهید راحت‌تر باشید و هضم بادام آسان‌تر شود، می‌توانید آن را خیس کنید تا نرم‌تر شود. خیساندن بادام قبل از مصرف باعث می‌شود بادام راحت‌تر جویده شده و مواد مغذی آن راحت‌تر جذب بدن شود. حریره بادام که از خیساندن و رنده کردن بادام و مخلوط کردن آن با آرد برنج و شیر تهیه می‌شود، یک غذای کمکی عالی برای نوزادان است که توصیه می‌شود از ۶ ماهگی به رژیم غذایی کودک اضافه شود.

هم‌چنین بادام در آشپزی ایرانی کاربردهای فراوانی دارد. یکی از غذاهایی که در آن از بادام استفاده می‌شود خورشت خلال بادام است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در محلات، نوعی آش مغذی به نام آش ترش یا آش اسفندی می‌پزند که در آن بادام به‌کار می‌رود. در منابع آمده که در گذشته غذایی درباری وجـود داشته که شامل گوشت ران یا سینه گوسفند، سرکه، فلفل، زیره سبز، گشنیز خشک، روغن، بادام و آب، سیر و بادمجان بوده و طرفداران زیادی داشته است.

خلال بادام در شیرین‌پلو، کلم‌پلو، مرصع‌پلو و قیمه‌نثار به‌کار رفته و برای تزیین شله‌زرد نیز استفاده می‌شود.

انواع بادام زمینی

بادام زمینی، بومی مناطق گرمسیری است که از آنجا به نقاط دیگر جهان منتقل شده است. از این دانه‌ به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. انواع بادام زمینی، در حال حاضر شامل بادام زمینی خام، بادام زمینی برشته، بادام زمینی فراوری شده (روکش‌دار) و بادام زمینی خرد شده است.

بادام زمینی خام

بادا زمینی خام، کمی خشک می‌شود اما رطوبت مناسبی را در خود نگه می‌دارد. میزان رطوبت ایده‌آل حدود ۱۰ درصد است. برای حفظ بهترین کیفیت، بادام زمینی خام را در جای خشک و خنک نگهداری می‌کنند.

بادام زمینی برشته

بادام زمینی برشته از برشته شدن بادام زمینی با مواد مختلف از جمله نمک، پاپریکا، زعفران، ادویه‌های ترکیبی و … به دست می‌آید. انواع بادام زمینی بوداده به عنوان میان‌وعده مصرف می‌شوند و طرفداران زیادی دارند.

بادام زمینی روکش‌دار

با وجود عرضه بادام زمینی به صورت خام یا برشته، میزان تقاضای بازار مصرف نشان می‌‌دهد که افراد، مایل به خرید طعم‌های متنوع هستند. به همین دلیل، امروزه مغزهای بادام زمینی به صورت طعم‌دار و بسیار خوش‌رنگ به بازار عرضه می‌‌شوند.

خواص بادام زمینی

بادام زمینی به همان اندازه که سالم است، از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و انواع آن به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. بادام زمینی، منبع گیاهی عالی پروتئین بوده و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید است. استفاده از بادام زمینی در رژیم کاهش وزن می‌تواند سودمند باشد. همچنین، این دانه مغذی خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد. از جمله فواید بادام زمینی می‌توانیم به کنترل وزن، کنترل سطح قند خون، کاهش خطر بیماری قلبی، سلامت استخوان‌ها و آرامش اعصاب اشاره کنیم.

موارد مصرف بادام زمینی

مغز بادام زمینی خام را به تنهایی، در انواع آجیل و همین‌طور برای تهیه دسر، کره و غذا می‌توان مورد استفاده قرار داد. این مغز را می‌توانید در تهیه کلوچه یا انواع کیک و پای به کار ببرید. هم‌چنین می‌توانید آن را در سالاد بریزید و یا به عنوان مکمل به غذاهای سرخ شده اضافه کنید.

بادام‌ زمینی برشته و طعم‌دار برای دوستداران طعم‌های نو جالب خواهند بود. به طور کلی، انواع مختلف بادام زمینی به تنهایی یا در ترکیبات آجیل و مزه قابل استفاده هستند.

یکی از مشتقات جذاب بادام زمینی، کره بادام زمینی است که محبوبیت زیادی در بین طرفداران تناسب اندام و دوستداران بادام زمینی دارد. جالب است بدانید بیش از یک‌سوم بادام‌زمینی‌‌های جهان، صرف تهیه کره آن می‌شود، اما متأسفانه مصرف این ماده مغذی در ایران به دلیل عدم آگاهی از خواص کره بادام زمینی بسیار کم است. اگر به دنبال جایگزینی یک غذای پرخاصیت در وعده صبحانه خود به جای صبحانه‌های سنتی هستید، تهیه کره بادام زمینی در منزل می‌تواند یک گزینه ایده‌آل باشد.

انواع بادام هندی

بادام هندی بر خلاف اسمش که نشان می‌دهد باید محصول کشور هند باشد، بومی کشور برزیل است و در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. بادام هندی در انواع مختلفی وجود دارد و با توجه به ذائقه و سلیقه افراد، مصرف می‌شود. بادام هندی به صورت بادام خام، بادام هندی برشته و بادام هندی طعم‌دار وجود دارد. خواص بادام هندی باعث شده که این محصول به یکی از پرطرفدارترین انواع بادام تبدیل شود.

بادام هندی خام

بادام هندی خام بدون هیچ چاشنی و افزودنی، به قدری دلچسب و خوش‌خوراک است که می‌توانید آن را به تنهایی نوش جان کنید. به دلیل طعم شیرینی که به طور ذاتی دارد، می‌توانید از آن به عنوان چاشنی استفاده کنید یا آن را در سس بریزید. بادام هندی خام در آشپزی، تهیه‌ شیرینی و نوشیدنی نیز کاربرد دارد.

بادام هندی برشته

بادام هندی برشته، یکی از انواع بادام هندی مورد علاقه همه است. این نوع از بادام هندی بو داده شده و سپس کمی نمک یا افزودنی‌های دیگر به آن افزوده می‌شود تا طعم خوشمزه آن، تقویت شود. انواع بادام هندی برشته به عنوان میان‌وعده یا در ترکیب با انواع آجیل مصرف می‌شوند.

بادام هندی روکش‌دار

یکی دیگر از انواع بادام هندی، نوع روکش‌دار آن است که از مغز بادام هندی دستچین شده به همراه روکشی از غلات تولید می‌شود. مغز بادام هندی بعد از روکش دار شدن، خواص خود را حفظ می‌کند اما با طعمی جدید و متنوع، ارائه می‌شود.

خواص بادام هندی

بادام هندی سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم است. در این نوع از بادام، انواع مواد معدنی و ترکیبات مفید برای سلامتی وجود دارد. بادام هندی می‌تواند به کاهش وزن، کنترل قند خون و سلامت قلب کمک کند. یکی از فواید بادام هندی، کمک به هضم بهتر غذاست و مصرف منظم بادام هندی برای سلامت دستگاه گوارش بسیار سودمند است.

بادام هندی یک خوراکی فوق‌العاده برای مادران است. این دانه مغذی سرشار از کربوهیدرات، منیزیم، روی، کلسیم، ویتامین‌ها و فسفر است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود بادام هندی یک میان‌وعده عالی برای مادران آینده باشد. از مزایای بادام هندی برای زنان باردار می‌توان به جلوگیری از عفونت‌های حین بارداری و تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری اشاره کرد.

انواع بادام برزیلی

بادام برزیلی در واقع آجیل خوراکی به دست آمده از درخت برزیلی است و می‌توان آن را به صورت خام یا برشته مصرف کرد. بادام برزیلی، درون پوسته‌ای گرد و شبیه به نارگیل، به شکل پرهایی مشابه پرتقال رشد می‌کند که با باز شدن، حدود 12 تا 20 مغز برزیلی نمایان می‌شوند.
بادام برزیلی به‌صورت خام، برشته و روکش‌دار در بازار موجود است.

خواص بادام برزیلی

از خواص بادام برزیلی می‌توان به خواص ضد التهاب و ضد سرطان، تنظیم غده تیروئید، تقویت قلب، مغز و سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. بادام برزیلی سرشار از چربی‌های سالم است و منبع غنی پروتئین به شمار می‌آید. آجیل برزیلی را بیشتر به عنوان منبع تامین‌کننده سلنیم می‌شناسند.

کالری انواع بادام

به طور کلی کالری انواع بادام شور از کالری انواع بادام خام کمی بیشتر است.
۱۰۰ گرم بادام شور ۶۰۰ کالری و ۱۰۰ گرم بادام خام ۵۷۸ کالری به بدن وارد می‌کند.

کالری موجود در ۱۰۰ گرم بادام هندی خام برابر ۵۳۳ کالری است. در ۱۰۰ گرم بادام هندی بو داده ۵۷۴ کالری وجود دارد. این مقدار کالری تقریباً مشابه با کالری موجود در سایر مغزهای روغنی از جمله بادام و فندق است.
۱۰۰ گرم بادام زمینی حاوی ۵۶۷ کالری است.
۱۰۰ گرم بادام برزیلی ۶۵۶ کالری دارد.

مقایسه انواع بادام

از نظر ارزش غذایی، بادام هندی نسبت به بادام درختی کالری و کربوهیدرات بیشتری دارد، در حالی که بادام درختی، فیبر و پروتئین بیشتری را به رژیم غذایی شما وارد می‌کند. اگر به دنبال چربی‌های سالم هستید، بادام هندی و بادام درختی هر دو گزینه‌های مناسبی هستند، اما بادام هندی دارای چربی‌های غیراشباع بیشتری است.
در مقایسه بادام درختی و بادام زمینی نیز باید به این نکته توجه داشت که بادام درختی پروتئین بیشتری نسبت به بادام زمینی دارد، در حالی که بادام زمینی دارای فیبر و ویتامین E بیشتری است. علاوه بر این، درصد کسانی که به بادام زمینی حساسیت دارند، بیشتر از کسانی است که به بادام درختی آلرژی دارند.
بادام هندی نسبت به بادام زمینی دارای مقادیر بیشتری از آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و ویتامین K است. با این حال، بادام زمینی دارای نیاسین (B3،) ویتامین E و پروتئین است.

ویژگی‌های بادام خوب

بادام مرغوب ویژگی‌هایی دارد که با شناخت آنها می‌توان بادام مرغوب را از نوع بی‌کیفیت آن تشخیص داد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:
• سطح صاف و بدون چروکیدگی مغز
• درشتی دانه‌ها
• عدم وجود لک و خوردگی
• یک‌دست بودن بافت بادام
• عدم وجود تلخی و تندی در محصول

• تردی و طعم مطبوع
• رنگ روشن بافت داخلی

نکات خرید بادام

در خرید بادام مانند هر محصول دیگری باید به نکات خاصی توجه داشته باشید.

نکات خرید بادام درختی

• رنگ قهوه‌‌ای یک‌‌دست مغز بادام‌
• سفید ‌بودن و ترد بودن بافت داخلی بادام
• روغنی بودن دانه‌ها


نکات خرید بادام زمینی

اولین نشانه برای تشخیص بادام زمینی خوب از بد، بوی آن است. زمانی که بادام زمینی‌ها خراب شوند، بوی گندیدگی خواهند گرفت. هنگامی که آنها برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند، اکسید می‌شوند و بوی ترشیدگی می‌گیرند. نکات تشخیص بادام‌زمینی خوب عبارت‌اند از:

• رنگ مغز دانه سفید مایل به زرد
• پوسته نازک قرمز قهوه ای
• عدم وجود کپک‌زدگی و یا پوک‌شدگی در مغز
• داشتن میزان مناسب روغن بادام

نکات خرید بادام هندی

• دارای رنگ شیری روشن
• درشتی دانه‌ها
• عدم وجود لک در دانه‌های بادام

در این مطلب از مجله بارجیل به بررسی انواع بادام پرداختیم و مطلبی جامع در مورد انواع بادام ارائه دادیم. به خواص انواع بادام اشاره کردیم و درباره مقایسه انواع بادام و کالری هر یک از ارقام بادام نوشتیم. در آخر، راهنمای خرید بادام به شما کمک خواهد کرد که بادام باکیفیت و تازه تهیه کنید. امیدواریم خواندن این مطلب برایتان مفید باشد.

منابع:

nutraj

.hsph.harvard

سوالات متداول
فرق بادام منقا با بادام سنگی چیست؟

بادام پوست‌کاغذی پوست نازک‌تری نسبت به نوع سنگی دارد و می‌توانید پوست آن را با دست بشکنید. اما برای شکستن بادام سنگی به یک وسیله نیاز خواهید داشتید.

فرق بادام کوهی با بادام معمولی چیست؟

بادام کوهی ذاتاً تلخ است و از میوه تلخ بادام کوهی یا الوک بیشتر در تهیه روغن یا ضماد استفاده می‌شود و مصرف خوراکی ندارد. اما آنچه بادام معمولی نامیده می‌شود، بادام شیرین است که مصرف خوراکی دارد.

کالری کدام نوع بادام بیشتر است؟

در میان انواع بادام، کالری بادام برزیلی از بقیه بیشتر است.

طعم کدام بادام بهتر است؟

این که کدام طعم برای شما جذاب‌تر است کاملا سلیقه‌ای است و بهتر است با امتحان کردن انواع بادام، محصولی را که برایتان خوشایند است پیدا کنید.