بادام برزیلی، آجیل بومی جنگل‌های بارانی آمازون برزیل است و مزایای فراوانی دارد. بادام برزیلی منبع سلنیوم است که برای چندین عملکرد بدن حیاتی محسوب می‌شود. از تنظیم تیروئید گرفته تا تقویت سیستم ایمنی، فواید بادام برزیلی به حساب می‌آیند. شما می‌توانید با از بارجیل، یک آجیل مفید دیگر را به به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته، مانند هر ماده غذایی دیگر، مصرف زیاد از حد این آجیل نیز می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم به طور مفصل درباره مزایا و عوارض بادام برزیلی صحبت کنید. پس در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

بادام برزیلی چیست؟

یک کاسه پر بادام برزیلی روی پارچه راه راه و قرمز

بادام برزیلی از انواع بادام و یک نوع آجیل غنی از مواد مغذی و خوشمزه است که جزو درختان بومی کشورهای آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا، کلمبیا، پرو و برزیل محسوب می‌شود. این آجیل از قاره آمریکای جنوبی صادر می‌شود و در دسترس مردم جهان قرار می‌گیرد.

دانه‌های بادام برزیلی را می‌توان به‌صورت خام یا برشته و به همراه خوراکی‌های دیگر مصرف کرد. این دانه‌ها در داخل یک پوسته گرد و نارگیل مانند، در بخش‌های نارنجی  رشد می‌کنند. وقتی این پوسته باز می‌شود، حدود ۱۲ تا ۲۰ مغز بادام برزیلی را مشاهده می‌کنیم. تولید بادام برزیلی در سال‌های اخیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. بنابراین، اکنون قطع این درختان غیر قانونی محسوب می‌شود و با توجه به کاهش تولید بادام برزیلی، بسیاری انتظار دارند قیمت‌ها در سال‌های آینده افزایش یابد.

اطلاعات تغذیه ای بادام برزیلی
هر ۶ عدد
۱۸۶ کیلو کالری
پروتئین: ۴٫۱ گرم
فیبر: ۲٫۱
چربی: ۱۹ گرم
سلنیوم: ۴۲۰ میلی‌گرم
منیزیم: ۱۱۲ میلی‌گرم
پتاسیم: ۱۹۸ میلی‌گرم
کلسیم: ۴۸ میلی‌گرم
روی: ۱٫۲۲ میلی‌گرم
آهن: ۷٫۲ میلی‌گرم

فواید و خواص تغذیه ای بادام برزیلی

بادام برزیلی به دو روش اصلی بر بدن ما تاثیر دارد. این بادام با ایجاد یک سد سخت در برابر عفونت‌ها ایمنی را تقویت کرده و عملکرد تیروئید را تنظیم می‌کند. جدا از آن، با توجه به اینکه بادام برزیلی سرشار از مواد مغذی است، از مواد معدنی گرفته تا ویتامین‌ها، فواید بادام برزیلی برای سلامت و زیبایی بی شمار است. بنابراین بیایید نگاهی دقیق‌تر به تمام این فواید داشته باشیم:

۱٫ سلامت تیروئید را تقویت می‌کند

خانمی در حال فشردن تیروئید خود

اگر یک عضو در بدن دارای بالاترین میزان سلنیوم باشد، تیروئید است. در واقع، کمبود این ماده معدنی ممکن است منجر به عیوب مختلف شود. به همین دلیل است که مصرف بادام برزیلی به عنوان خوراکی حاوی سلنیوم به بدن در تنظیم هورمون تیروئید کمک می‌کند. این آجیل بیشتر به عملکرد طبیعی و حتی بهبود یافته غده کمک می‌کند، بنابراین شما سالم‌تر خواهید بود.

۲٫ از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند

مردی بیمار در حال فشردن قلب خود

بادام برزیلی منبع عالی منیزیم، کلسیم و پتاسیم است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. این مواد معدنی به همراه فیبر غنی موجود در بادام برزیلی، به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کنند. همچنین با کاهش کلسترول بد در بدن، سطح کلسترول را تنظیم می‌کند. به طور کلی، باعث پیشگیری از بیماری‌ها، اختلالات قلبی و حتی شرایطی مانند سکته می‌شود.

۳٫ باعث تنطیم وزن می‌شود

یک دمبل، متر، تخته سیاه و یک کاسه پر بادام برزیلی

آیا شما هم می‌خواهید با اضافه کردن غذاهای سالم و آجیل‌های لاغرکننده به رژیم  غذایی خود، وزن کم کنید؟ پس همین حالا بادام برزیلی را به لیست خود اضافه کنید. یکی از خواص بادام برزیلی محتوای بی‌شمار فیبر موجود در آن است که به شما احساس سیری می‌دهد، بنابراین اشتها را به شیوه‌ای سالم کم می‌کند. مواد مغذی ضروری را به بدن شما می‌رساند و از پرخوری جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، مزایای بادام برزیلی نیز از وجود اسید آمینه‌ای به نام آرژنین ناشی می‌شود که به کاهش وزن و سوزاندن چربی کمک می‌کند. مصرف منظم بادام برزیلی باعث داشتن متابولیسم کارآمد می‌شود.

۴٫ به درمان سرطان کمک می‌کند

چند عدد بادام برزیلی، یک روبان گوشی پزشکی و

طبق بعضی از تحقیقات، سلنیوم در کاهش خطر ابتلا به سرطان به میزان قابل توجهی تاثیرگذار است. در واقع، در افزایش کارایی درمان سرطان نیز خوب عمل می‌کند. یکی دیگر از اجزای بادام برزیلی، اسید الاژیک است که خواص ضد جهش‌زایی دارد.

۵٫ باعث آسان شدن هضم غذا می‌شود

محتوای فیبر برای کمک به هضم غذا، موثر شناخته می‌شود. بادام برزیلی از منابع فیبر نامحلول و محلول است، بنابراین کل فرآیند هضم را آسان می‌کند. به این دلیل که فیبر محلول، جذب آب می‌شود و هضم را آسان می‌کند. از طرفی فیبر نامحلول، با تسهیل عملکرد روده، باعث ساده‌تر شدن عبور مواد زائد سمی می‌شود.

۶٫ از سلامت مغز مراقبت می‌کند

تحقیقات نشان داده است که مصرف منظم بادام برزیلی می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد. بنابراین بادام برزیلی از بهترین آجیل‌ها برای تقویت حافظه است. جهت بهبود مهارت‌های گفتاری نیز تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این، محتوای سلنیوم با تقویت آنتی اکسیدان‌های موجود در بدن، فعالیت و عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. اسید الاژیک با خواص ضد التهابی خود به عملکرد بهتر مغز نیز کمک می‌کند. این تاثیرات بر روی مغز نیز بادام را به یک ماده غذایی ضد استرس و ضد اضطراب تبدیل می‌کند. در ضمن سطح سروتونین را افزایش می‌دهد، بنابراین به طور کلی خلق و خو را بهبود می‌بخشد.

۷٫ سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد

مقداری بادام برزیلی و نمونه آزمایش تستوسترون

مطالعات نشان داده‌اند مردانی که سطح سلنیوم کمتری دارند، اغلب از ناباروری رنج می‌برند. اما خبر خوشحال کننده این که بادام برزیلی ناباروری را کاهش می‌دهد، زیرا منبع غنی از مواد معدنی است و بنابراین مصرف منظم این آجیل مطمئنا تاثیر مثبتی بر سطح تستوسترون دارد. همچنین ارتباط بهتری با سطح روی در بدن دارد. به طور کلی، سطح تستوسترون و در نتیجه، باروری را افزایش می‌دهد.

۸٫ از ریزش مو جلوگیری می‌کند

خانمی در حال شانه زدن موهای خود و شانه پر از مو

یکی دیگر از خواص بادام برزیلی را در سلامت مو مشاهده می‌کنیم. کمبود سلنیوم اغلب منجر به ریزش موی شدید می‌شود و مصرف منظم آن نه تنها ریزش موهای شما متوقف می‌شود، بلکه زیباتر و متراکم‌تر از قبل رشد می‌کنند. بادام برزیلی تغذیه‌ی فوق‌العاده‌ای را برای فولیکول‌ها و ریشه‌های مو فراهم می‌کند و سطح سلنیوم را افزایش می‌دهد، بنابراین موهایی زیبا، سالم و ضخیم را برای شما به ارمغان می‌آورد.

۹٫ در درمان آکنه موثر است

اگر از جوش‌های گاه به گاه رنج می‌برید یا پوست چرب‌تان نمی‌تواند بدون ایجاد لکه‌ها و عیوب استراحت کند، بادام برزیلی برای شما مفید است. خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و قرمزی یا التهاب را از بین می‌برد. زیرا این آجیل دارای خواص تسکین دهنده‌ای است که رادیکال‌های آزادی که بر روی پوست تاثیر منفی می‌گذارند را آرام می‌کند و حتی از بین می‌برد. با تمام این توضیحات، پوست شما را شفاف، درخشان و صاف می‌کند. همچنین جهت جلوگیری از علائم اولیه پیری بسیار مفید است.

آیا مصرف بادام برزیلی منع مصرف هم دارد؟

تا به اینجا درباره مزایای این آجیل خوش طعم صحبت کردیم، ولی مانند بسیاری از خوراکی‌های دیگر نیز باید با مضرات بادام برزیلی آشنا شوید. از آنجایی که بادام برزیلی سلنیوم زیادی دارد، بهتر است از مصرف منظم آن خودداری کنید. انجام این کار می‌تواند باعث انباشته شدن سلنیوم اضافی در بدن شود. علائم اولیه این امر شامل طعم فلزی در دهان، بوی بد دهان، حالت تهوع، اسهال، ریزش مو، شکنندگی ناخن، بثورات پوستی و خستگی است.

طبق نظر پزشکان، مصرف بیشتر از ۱۳ بادام برزیلی می‌تواند خطرات انباشته شدن سلنیوم را در پی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود بیش از ۳ عدد بادام برزیلی در روز نخورید تا در محدوده ایمن باقی بمانید و در عین حال از فواید سلنیوم بهره ببرید.

همچنین نوعی حساسیت وجود دارد که در انواع بادام مثل بادام هندی و درختی نیز دیده می‌شود، بنابراین جهت جلوگیری از حساسیت، نباید مقدار زیادی بادام برزیلی مصرف کنید. مخصوصا اگر سابقه آلرژی دارید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

در ضمن مصرف بادام زمینی در بارداری منعی ندارد، ولی باید حتما آن را در تعداد کم مصرف کنید تا خطری برای مسمومیت و آلرژی مادر و فرزند وجود نداشته باشد. سعی کنید آن را با سایر آجیل‌های سالم مانند گردو، بادام و ماکادمیا که مصرف آنها در دوران بارداری ایمن است، مخلوط کنید.

ما پیش‌تر درباره فواید بادام درختی و خواص بادام زمینی مطالبی را به اشتراک گذاشته‌ایم و مطالعه آنها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید مخلوطی از این سه بادام را به طور روزانه مصرف کنید و از خواص بی‌نظیر آنها بهره ببرید. جهت خرید نیازی به مراجعه حضوری و پیدا کردن آجیل باکیفیت ندارید. کافیست وارد سایت بارجیل شوید، محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و به صورت آنلاین سفارش دهید. تمامی محصولات به صورت رایگان به سرتاسر کشور ارسال می‌شوند.