شیرینی بادامی خانگی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که می‌توانید آن را به وقت عصرانه‌ای دوستانه میل کنید البته این شیرینی خوش طعم برای میهمانی‌های رسمی‌تر نیز مناسب است. برای داشتن یک شیرینی ساده لازم نیست همیشه به فکر عصاره وانیل باشید، شما می‌توانید با اضافه کردن پودر بادام درختی، شیرینی خوش طعمی را بپزید. فواید و خواص بادام زیاد است و این شیرینی باعث می‌شود تا میان وعده‌ای سالم میل کنید. شیرینی بادام طرز تهیه ساده‌ای دارد و مواد اولیه زیادی لازم نیست و می‌توانید از انواع بادام در آن استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید تا طرز تهیه ی شیرینی بادامی را به همراه ویدیو آموزشی با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی بادامی:

کره، بادام درختی، پودر بادام، تخم مرغ و بیکینگ پودر
  • آرد سفید قنادی:        ۲۵۰ گرم
  • پودر بادام:       ۵۰ گرم
  • کره:       ۱۵۰ گرم
  • پودر قند:        ۸۰ گرم
  • تخم مرغ:        ۱ عدد
  • وانیل:       یک چهارم قاشق چایخوری
  • نمک:        ۱ پنس

طرز تهیه شیرینی بادامی

۱- آرد و پودر بادام و نمک را مخلوط می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

۲- کره و پودر قند را هم با همزن حدود سه الی چهار دقیقه می‌زنیم تا پودر قند داخل کره حل بشود.

۳-  تخم مرغ و وانیل را اضافه می‌کنیم و با همزن به مدت ۲ دقیقه مخلوط می‌کنیم.

۴- آرد را در دو مرحله اضافه می‌کنیم و با نوک انگشتان خمیر را ورز می‌دهیم تا خمیر شکل بگیرد و بعد خمیر را جمع می‌کنیم تا خمیر یکدستی حاصل شود.

نکته: به‌خاطر وجود کره نباید خمیر را با کف دست یا بیش از حد ورز بدهید، چون خمیر روغن می‌اندازد و باعث خشک شدن کوکی‌ها می‌شود. خمیر را نیم ساعت داخل یخچال استراحت بدهید.

۵- روی صفحه کارتون، کاغذ روغنی بگذارید و خمیر را بین کاغذ روغنی و نایلون با وردنه به ضخامت دلخواه باز کنید. ما خمیر را به ضخامت چند میلی متر باز کردیم و با کاتر پلاستیکی طرح دار، قالب زدیم.

۶- از هر قالب دلخواهی می‌توانید استفاده کنید؛ حتی قالب ساده!

۷- شیرینی‌ها را در سینی فر پوشیده با کاغذ روغنی قرار می‌دهیم و روی شیرینی‌ها یک عدد بادام درسته قرار می‌دهیم.

۸- شیرینی‌ها را داخل فر ۱۷۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌پزیم تا زمانی که زیر کوکی ها طلایی بشود. بسته به گرمای فر زمان پخت می‌تواند متفاوت باشد.

پس از پخت اجازه بدید شیرینی‌ها کاملا داخل سینی فر خنک شوند و برای جا به جا کردن شیرینی‌ها عجله نکنید. به صورت دلخواه می‌توانید روی شیرینی را با شربت بار رومال کنید تا براق‌تر، زیباتر و شیرین‌تر شود. (اگر شیرینی را کم شیرین‌تر می‌پسندید، می‌توانید این مرحله را حذف کنید)

شربت بار چیست؟

شربت بار، مایع غلیظ و شیرین، با غلظتی کمتر از عسل است و کاربردهای زیادی در شیرینی‌پزی دارد. مثلا به عنوان شهد زولبیا و بامیه استفاده می‌شود. در تهیه شیرینی بادام درختی برای شیرین‌تر و براق کردن کوکی استفاده می‌شود.

به جای شربت بار می‌توانید مقداری عسل، کمی آب جوش و زعفران اضافه کنید تا کمی روان‌تر شود و برای رومال به کار برود.

(در صورتی که خواستید شربت بار را به مقدار زیاد تهیه کنید، همیشه در نظر داشته باشید که مقدار شکر دو برابر مقدار آب هست). ما به شربت بار گلاب اضافه نکردیم و مقدار خیلی کمی زعفران اضافه کردیم؛ طوری که کمی خوش رنگ تر بشود، اما طعم آن غالب نباشد. شما می‌توانید به دلخواه از هر دو مورد استفاده کنید.

مواد لازم برای شربت بار:

  • شکر: ۱ پیمانه
  • آب: نصف پیمانه
  • جوهر لیمو: نوک قاشق چایخوری
  • زعفران و گلاب: در صورت دلخواه

طرز تهیه شربت بار

فردی در حال اضافه کردن شکر به آب در حال جوش

نکته ۱: برای تهیه شربت بار، آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت بالا قرار بدهید تا دانه‌های شکر حل شود و شروع به جوشیدن کند.

نکته ۲: حرارت را کم کنید و اجازه بدید آروم بجوشد تا به قوام برسد. در آخر جوهر لیمو رو اضافه کنید تا شکرک نزند. به جای جوهر لیمو از یک قاشق چایخوری آب لیمو هم میتوانید استفاده کنید، ولی تاثیر جوهر لیمو بیشتر است. در صورت تمایل می‌توانید اواخر کار زعفران و گلاب هم اضافه کنید.

۹- شیرینی‌ها را بعد خنک شدن، داخل شربت بار بزنید یا اینکه با قلمو از شربت روی شیرینی‌ها بزنید. اجازه دهید شربت اضافی از روی شیرینی بریزد و بعد با خلال پسته یا گل محمدی و… آن را تزیین کنید.

نکات حرفه‌ای برای بهترین شیرینی با بادام درختی

  • آرد خود را درست اندازه بگیرید. اضافه کردن بیش از حد آرد به دستور غذا رایج‌ترین اشتباه است. بهترین و ساده‌ترین راه برای اندازه‌گیری آرد، استفاده از ترازو است. اگر ترازو ندارید، از پیمانه به طور دقیق استفاده کنید.
  • خمیر کوکی را می‌توان از قبل درست کرد. حدود یک هفته در یخچال و یک ماه در فریزر نگهداری می‌شود. دقت کنید که آن را خیلی خوب بپیچید و قبل از تقسیم کردن، یخ زدایی کنید.
  • شما می‌توانید روی کوکی‌ها را با برش‌های بیشتری از بادام بپوشانید تا تردتر و طعم بادام بیشتر شود.
  • از کره با دمای اتاق استفاده کنید. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید که کره در سراسر خمیر صاف و به طور یک دست مخلوط می‌شود.
  • خمیر را سرد کنید. از آنجایی که ما از کره با دمای اتاق استفاده می‌کنیم، بهتر است قبل از پخت، خمیر را خنک کنید. این کمک می‌کند تا مطمئن شوید که شیرینی‌ها شکل خود را حفظ کرده و زیاد پخش نشوند.
خانمی در حال خریدن بادام درختی

ما پیش‌تر طرز تهیه ترافل نارگیل و کره بادام را برای‌تان توضیح داده‌ایم. شما می‌توانید با خرید آنلاین بادام و آجیل‌های دیگر از بارجیل، خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها و دسرها را درست کنید. جهت سفارش انواع آجیل، کافیست سفارش خود را در سایت ثبت کنید تا محصولات به صورت رایگان و در هر جایی از کشور به دست شما برسند.

منابع:

britannica

webmd