بادام زمینی یکی از پر فروش‌ترین آجیل‌هایی است که کاربردهای زیادی در وعده‌های غذایی روزانه افراد دارد. خواص بادام زمینی باعث شده‌اند که از انواع مخلوط آجیل گرفته تا شیک‌هایی که در کافه‌ها می‌خوریم، از بادام زمینی در آنها استفاده کنند. اما این محصول جزو آجیل‌هایی است که در صورت نگهداری اشتباه دچار فساد می‌شود. بادام زمینی بی کیفیت نه تنها مزه خوبی ندارد، بلکه می‌تواند به مرور گوارش شما را نیز دچار مشکل کند. بنابراین مهم است که از نحوه تشخیص بادام زمینی خوب و بد اطلاع داشته باشید. زیرا گاهی با نگاه کردن به ظاهر آن نمی‌توانید متوجه وجود مشکل در محصول شوید.

از این‌رو ما در این مقاله تصمیم داریم درباره تشخیص بادام زمینی خوب و بادام زمینی بد صحبت کنیم و به بهترین شیوه خرید آن بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

تشخیص بادام زمینی تازه و اصل از کهنه

مقداری بادام زمینی با پوست و بدون پوست

شاید بتوان گفت اولین نشانه برای تشخیص بادام زمینی خوب از بد، عطر و بوی آن است. زمانی که بادام زمینی‌ها خراب شوند، بوی گندیدگی خواهند گرفت. هنگامی که آنها برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند، اکسید می‌شوند و بوی ترشیدگی می‌گیرند.

پس از بررسی بو و عطر، باید به سراغ ظاهر محصول بروید. بافت بادام زمینی جامد و سفت است. همچنین بادام زمینی نامرغوب حالت مغزی مانند و کره‌ای شکل خود را از دست می‌دهد. اگر بادام زمینی را لمس کردید و حالت خیلی خشکی داشت، احتمالا نامرغوب است.

تغییر رنگ دادن بادام زمینی، نشانه‌ای از فاسد شدن آن است. برخلاف خیار و بادمجان، بادام زمینی علائم تغییر رنگ قابل مشاهده‌ای از وجود کپک سبز را نشان نمی‌دهد. این تغییر رنگ می‌تواند خیلی کم باشد، ولی گاهی هم ممکن است که لکه‌های سبز پر رنگ و سیاهی روی آن ایجاد شود که در این صورت جای هیچ شکی نیست و بادام زمینی فاسد شده است. به هیچ وجه بادام زمینی‌هایی که روی آن‌ها کپک دیده می‌شود را مصرف نکنید، زیرا برای سلامتی بسیار مضر هستند.

بعد از بو کردن و لمس بادام زمینی، نوبت به مزه کردن آن می‌رسد. اگر بعد خوردن آن طعم ترش یا کمی تلخ را حس کردید، پس بادام زمینی فاسد شده و نباید آن را مصرف کنید.

عوارض بادام زمینی تاریخ گذشته

اگرچه شما با یک بار آجیل فاسد خوردن دچار بیماری جدی نمی‌شوید، اما مواد شیمیایی ناشی از اکسیداسیون ممکن است باعث مشکلات گوارشی شوند. در ضمن، اکسیداسیون باعث از بین رفتن مواد مغذی، چربی‌های مفید و مقداری از ویتامین‌ها می‌شود. بادام زمینی زمینی فاسد می‌تواند به نوعی قارچ آلوده باشد که آفلاتوکسین تولید می‌کند.

علائم اصلی مسمومیت با آفلاتوکسین شامل از بین رفتن اشتها و تغییر رنگ زرد چشم‌ها (یرقان) است که از علائم بارز مشکلات کبدی محسوب می‌شوند. مسمومیت جدی با آفلاتوکسین می‌تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود. در نتیجه، حتما به کیفیت بادام زمینی دقت کنید و مراقب باشید که بادام زمینی نامرغوب را برای مدت طولانی مصرف نکنید.

تفاوت بادام زمینی ایرانی و خارجی

هر محصولی حتی اگر در حجم زیاد تولید شود، اما در صورت بالا بودن تقاضا در بازار، برای رفع نیاز باید وارد عرصه واردات آن محصول شد. بادام زمینی نیز یکی از این محصولات پر مصرف و پر تقاضا به شمار می‌رود. جدا از تولید داخلی بادام زمینی، سالانه مقدار زیادی از این آجیل به کشور وارد می‌شود. بادام زمینی هندی، بادام زمینی چینی و حتی سودانی، از انواع بادام زمینی وارداتی به ایران محسوب می‌شوند. اما تفاوت بادام زمینی ایرانی و خارجی باعث شده است تا مردم هنگام خرید به وارداتی یا تولید داخل بودن آن دقت کنند.

ابتدا به سراغ قیمت‌گذاری می رویم که بحث مهمی در بازار است. بادام زمینی های خارجی معمولا بسیار ارزان هستند، اما به دلیل نوسانات ارز، نرخ آنها نیز ثابت نیست. در مقابل با اینکه بادام زمینی ایرانی معمولا گران‌تر است، ولی تقریبا قیمت ثابتی دارد.

از نظر روغنی بودن، بادام های خارجی دارای میزان روغن بیشتری نسبت به بادام‌های داخلی هستند. به دلیل قیمت پایین بادام زمینی خارجی، این نوع بادام اغلب در تولید فرآورده‌های بادام زمینی مانند قنادی و آشپزی استفاده می‌شود. از نظر طعم نیز بادام زمینی ایرانی طعمی غنی‌تر و خوشمزه‌تری نسبت به مشابه خارجی خود دارد.

بادام زمینی مانند بسیاری از آجیل‌ها، پس از برداشت باید جدا و دسته‌بندی شود. موثرترین روش برای مرتب‌سازی یا همان سورت کردن بادام زمینی، استفاده از دستگاه سورتینگ تمام اتوماتیک است که باید بخش بسته‌بندی در خط تولید هم داشته باشند. دستگاه سورتینگ در انواع و مدل‌های مختلف به منظور جداسازی بادام سالم از بادام فاسد طراحی و ساخته می‌شوند. هر چه دستگاه سورت بادام کامل‌تر و به روزتر باشد، سورت دقیق‌تری انجام می‌شود و محصول بسته‌بندی شده کیفیت بسیار بالاتری خواهد داشت. اما از آنجایی که کشاورزی ما سنتی است و به سورتینگ اهمیت زیادی نمی‌دهند، بادام خارجی ظاهری بهتر دارد و مشتری پسندتر است.

بهترین شیوه خرید بادام زمینی سالم و اصل

دو نفر در فروشگاه در حال خریدن بادام زمینی

تا چندی پیش مردم فقط از طریق فروشگاه‌های فیزیکی برای خرید آجیل اقدام می‌کردند، اما این روزها شما می‌توانید به آسانی محصول را به صورت آنلاین خریداری کنید. در بازار این امکان برایتان وجود دارد که طعم محصول را بچشید و آن را لمس کنید تا بافت خود را از دست نداده باشد. اما فروشگاه‌های آنلاین هم مزایای خود را دارند. شما می‌توانید به صورت آنلاین یک فروشگاه معتبر پیدا کنید و نظرات کاربران را هم بخوانید. از این طریق مطمئن خواهید شد که تمامی محصولات خوب هستند. ممکن است شما محصولی را که ظاهر مناسبی دارد را از فروشگاه فیزیکی بخرید، ولی بعد از چند روز متوجه شوید که خیلی تازه نبوده و تنها پس از چند روز خراب شود. اما برخی از فروشگاه‌های آنلاین مانند بارجیل، این مزیت را دارند که شما بتوانید محصول نامرغوب را مرجوع کنید.

در ضمن این امکان وجود دارد که قیمت‌های چند سایت را مقایسه کنید و بهترین قیمت را سفارش دهید. همچنین یک فروشگاه آنلاین خوب دارای پشتیبان است و به شما تضمین می‌دهد که بادام زمینی اصل است. بارجیل تمامی این مزایا را برای‌تان فراهم می‌کند، کافیست وارد سایت ما شوید و مرغوب‌ترین بادام زمینی را با کیفیت تضمینی و به صورت آنلاین خریداری کنید.

منابع: delightedcooking |