خوردن آجیل برای هر فردی که می‌خواهد رژیم غذایی سالم داشته باشد، ضروری است. بدون شک نمی‌توان از فوایدی که بین مصرف آجیل و سلامت دستگاه گوارش است، چشم‌پوشی کرد. اما برخی افراد با هضم آجیل مشکل دارند و همین باعث می‌شود که به ندرت آجیل مصرف کنند. اما با چند راهکار ساده می‌توانید زمان هضم آجیل را کاهش دهید و با خیال راحت آن را میل کنید.

در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید تا به شما بگوییم چرا هضم آجیل سخت است و برای حل این مشکل باید چه کاری انجام دهید. 

فواید آجیل برای سلامتی

یک کاسه پر از آجیل

اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، حتما آجیل را به عنوان یکی از میان وعده‌های سالم به رژیم خود اضافه می‌کنید. آجیل منبع گیاهیِ پروتئین است. انواع آجیل مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند. گنجاندن آنها در رژیم غذایی مزایای بسیاری مثل فواید مصرف آجیل برای کبد، سلامت قلب، کاهش التهاب و کمک به کاهش وزن را به همراه دارد. البته هضم آجیل ممکن است سخت باشد، ولی راه‌هایی وجود دارند که هضم آن را آسان تر می‌کنند.

چرا هضم آجیل سخت است؟

آجیل برای معده ضرری ندارد. اگر واقعا خوب جویده شود و در حد اعتدال مصرف کنید، توسط دستگاه گوارش سالم هضم می‌شود و مشکل زیادی به وجود نمی‌آید. اما با این حال آجیل حاوی خواصی به نام مهارکننده‌های آنزیم و اسید فیتیک است که می‌تواند تاثیر منفی بر هضم ما داشته باشد. این دو عنصر به عنوان زره دفاعی عمل می‌کنند تا از جوانه زدن زودرس آجیل جلوگیری کنند، اما با آنزیم‌های گوارشی ترشح شده از لوزالمعده که به بدن ما در تجزیه غذا کمک می‌کنند، تداخل دارند.

این‌ها جذب برخی از مواد مغذی و مولکول‌های ضروری که مسئول هضم پروتئین‌ها هستند را مختل می‌کنند و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات گوارشی (گرفتگی، درد زیر شکم، نفخ و…) در بسیاری از افراد می‌شوند. حتی اگر بعد از مصرف آجیل علائم منفی را تجربه نکنید، باز هم ممکن است تمام مواد مغذی آجیل را جذب نکنید.

مدت زمان هضم آجیل

هضم تمام دانه‌های پرچرب مانند آفتابگردان، کدو تنبل و کنجد حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. به طور کلی هضم اکثر آجیل‌ها حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. این آجیل‌ها شامل بادام زمینی، بادام درختی، بادام هندی، گردو و فندوق است.

برای هضم آجیل چه بخوریم؟

برای هضم آجیل نیازی به خوردن چیز دیگری نیست، در واقع شما با چند ترفند می‌توانید به هضم آن کمک کنید. خیساندن آجیل در آب، سیگنالی را به دانه ارسال می‌کند که زمان جوانه زدن است و فرآیند جوانه‌زنی آنها آغاز می‌شود. خیساندن اسید فیتیک را تجزیه می‌کند، بنابراین می‌تواند به درستی جذب شود و باعث می‌شود که مهارکننده‌های آنزیم خنثی شوند و آنزیم‌هایی تولید کنند که در واقع مصرف آن برای ما مفید است. بدون بازدارنده‌ها، مواد مغذی موجود در آجیل راحت‌تر جذب بدن می‌شود.

آجیل حاوی پروتئین، آنتی اکسیدان‌ها، فیتونوترینت‌ها، فیبر، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این مواد مغذی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان، کلسترول بد را کاهش دهند، سلامت قلب را بهبود بخشند و به کاهش یا حفظ وزن کمک کنند. خیساندن فرآیند جوانه‌زدن را فعال می‌کند و این مواد مغذی ضروری را برای جذب روده بزرگ به راحتی در دسترس قرار می‌دهد. افزایش قابلیت هضم و فعالیت آنزیمی خیساندن آجیل خام در آب گرم و نمکی، شرایط ایده‌آل جوانه‌زنی را برای خنثی کردن مهارکننده‌های آنزیم تحریک می‌کند.

خیساندن مدت هضم آجیل را کمتر می‌کند، ولی فواید دیگری هم دارد. مثلا بسیاری از آجیل‌ها، به ویژه گردو، به دلیل داشتن تانن، طعم تلخی دارند. خیساندن و آبکشی آجیل، تانن‌ها را از بین می‌برد و طعمی لذیذ و کره‌ای به جا می‌گذارد. همچنین باعث کاهش سوزش معده و حالت تهوع می‌شود.

دستورالعمل خیس کردن آجیل

خیساندن آجیل برای هضم راحت تر
  • زمان آماده سازی: ۱۰ دقیقه
  • مواد لازم: ۴ فنجان آجیل خام، ۱ قاشق غذاخوری نمک، آب گرم

آجیل‌ها را بشویید و در یک کاسه بزرگ قرار دهید. آنقدر آب به کاسه اضافه کنید تا روی آجیل‌ها را بپوشاند. ۱ قاشق غذاخوری نمک را اضافه کنید و هم بزنید. البته زمان خیساندن هر آجیل متفاوت است. ۸ تا ۱۲ ساعت برای بادام، ۲ تا ۳ ساعت برای بادام هندی و ۶ تا ۸ ساعت برای گردو و فندق در نظر بگیرید. در ضمن، از خیساندن انواع مختلف آجیل خام با هم خودداری کنید. زیرا این کار فرصت ایجاد کپک را به حداقل می‌رساند و همانطور که گفتیم زمان خیساندن آجیل‌های مختلف متفاوت است.

پس از خیس شدن آجیل‌ها، آنهایی که روی آب شناور شده‌اند را بردارید و دور بریزید، زیرا این می‌تواند نشانه‌ی ترش بودن باشد. آجیل‌های باقیمانده را آبکشی کرده و زیر آب بشویید تا لایه‌هایی که ممکن است ایجاد شده‌اند را بشویید. برای آبگیری آجیل، فر را روی ۱۰۵-۱۵۰ درجه فارنهایت بگذارید. آجیل را بر روی سینی فر قرار دهید.

شما می‌توانید آنها را با روغن زیتون اسپری کنید، نمک بپاشید تا آجیل بو داده داشته باشید. آجیل خام نیز خوشمزه است و این کار تقریبا به سلیقه شما بستگی دارد. البته ما پیش‌تر به این موضوع پرداخته‌ایم که آجیل خام بهتره یا برشته؟ پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با مضرات و فواید برشته کردن آجیل، این مطلب را مطالعه کنید. 

تا زمانی که آجیل‌ها کاملا خشک شدند صبر کنید و گاهی آنها را بپرخانید تا برای جلوگیری از رشد کپک کاملا خشک شوند. کم آبی در دمای پایین باعث تجزیه ترکیبات تحریک کننده می‌شود و در عین حال مواد مغذی مفید را حفظ می‌کند. آجیل‌ها را در ظرف دربسته در یخچال یا فریزر نگهداری کنید. با خیال راحت آجیل‌ها را همانطور که هست بخورید، یا حتی می‌توانید شیر آجیل خود را درست کنید. این فرآیند مخلوط کردن آجیل‌ها را آسان‌تر می‌کند، زیرا آنها نرم شده‌اند و می‌توانید قوام بیشتری به دست آورید.

ما در این مطلب به این نکته پرداختیم که چطور هضم آجیل را ساده‌تر کنید. با این حال کیفیت آجیل نیز بر هضم آن تاثیر دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید آجیل باکیفیت و جهت اطلاع از قیمت و خرید انواع آجیل، با بارجیل در ارتباط باشید. شما می‌توانید قیمت انواع آجیل را در سایت ما مشاهده کنید و آنها را به صورت آنلاین  سفارش دهید.

منابع: casadesante | drdahlman