وقتی صحبت از مصرف آجیل برای معده می‌شود، ممکن است بعضی از ما فکر کنیم که آجیل برای معده ضرر دارد. زیرا گاهی بعد از خوردن آجیل حس سنگینی می‌کنیم و شاید تا مدتی معده ما دچار مشکل شود. اما بعضی از این تصورات نیز کاملا اشتباه است و گاهی آجیل بهترین ماده غذایی برای تسکین درد معده است. از طرفی اهمیت آجیل برای دستگاه گوارش ثابت شده است و به همین دلیل اکثر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که به طور روزانه آجیل بخوریم تا دستگاه گوارش ما عملکرد بهتری داشته باشد.  

از این رو ما در این مطلب از وبلاگ بارجیل قصد داریم ۷ پرسش مهم و رایج درباره مزایا و معایب آجیل برای معده را بررسی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

آیا خوردن آجیل برای معده ضرر دارد؟

آجیل نه تنها برای معده ضرری ندارد، بلکه در موارد زیادی می‌تواند به بهبود دردهای مربوط به معده کمک کند. اما به طور کلی مانند تمامی مواد غذایی که مصرف زیاد آنها منجر به بیماری می‌شود، مصرف زیاد آجیل نیز برای معده خوب نیست. بنابراین پیشنهاد می‌شود آجیل را به طور روزانه و در حد اعتدال مصرف کنید تا مشکلی برای معده شما پیش نیاید و از مزایای آن بهره ببرید. همچنین اگر معده‌ی حساسی دارید، آجیل را به صورت ساده مصرف کنید. یعنی آجیل‌های سرکه‌ای، نمکی و تند را به صورت تفریحی بخورید و هر روز آنها را میل نکنید.

مضرات آجیل برای معده چیست؟

عکس معده، مقدای آجیل و سه ضربدر قرمز

یکی از مهمترین سوال ها درباره آجیل این است که آیا هضم آجیل برای گوارش دشوار است؟ ما پیش‌تر به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم. در واقع مصرف زیاد آجیل باعث به وجود آمدن گاز، نفخ و مشکلات گوارشی می‌شود. بنابراین اگر شما هم بعد از خوردن آجیل احساس نفخ یا گاز گرفتید، تنها نیستید. این یک عارضه جانبی رایج است که به دلیل ترکیبات موجود در آجیل به نام فیتات و تانن است که هضم آنها را دشوار می‌کند. در ضمن خوردن چربی بیش از حد، که به وفور در آجیل یافت می‌شود، در مدت زمان کوتاهی می‌تواند منجر به اسهال شود.

همچنین به نظر می‌رسد آجیل خام حاوی ترکیبات زیادی است که هضم را مختل می‌کند. معده انسان نمی‌تواند آجیل را به خوبی هضم کند یا مواد معدنی آن را به طور کامل جذب کند. پس تنها راه حل این است که آجیل را در حد چند عدد مصرف کنید.

آیا آجیل برای زخم معده خوب است؟

از زمان قدیم درباره آجیل برای زخم معده شنیده‌ایم. زیرا خوردن مقداری آجیل خام و تازه به دلیل آنتی اکسیدا‌ن‌ها و سایر مواد مغذی موجود در آن می‌تواند زخم معده را بهبود بخشد. بنابراین در میان انواع آجیل باید به دنبال برخی از آن‌ها که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و فیبر هستند، باشید. این مواد می‌توانند زخم معده و التهاب ناشی از آن را در کمترین زمان ممکن درمان کنند.

در میان انواع آجیل‌ها، پسته، گردو، بادام درختی و بادام زمینی این موارد را در خود جای می‌دهند و بیشترین تاثیر را در بهبود زخم معده دارند. در ضمن پسته با داشتن خواص پری بیوتیک می‌تواند بهترین آجیل برای میکروب معده باشد و خواص میکروبی معده را تعدیل کند.

آیا آجیل برای ورم معده مفید است؟

مردی در حال گرفتن معده خود به خاطر درد

شاید برخی از افراد تصور کنند که آجیل برای ورم معده مضر است، اما این فکر اصلا درست نیست و بعضی از انواع آجیل مثل بادام، پسته و ماکادمیا، برای ورم معده مزایای زیادی دارند. زیرا در ترکیبات آنها فیبر، کلسیم و ویتامین B زیادی موجود است که همه این‌ها به کاهش ورم معده کمک می‌کنند. البته برای اینکه بهترین تاثیر را از این آجیل‌ها دریافت کنید، آنها را به صورت بدون پوست بخورید. در این صورت هضم آنها با مشکل روبه‌رو نخواهد شد. همچنین می‌توانید با خرید آنلاین آجیل ویتامین ب، به مشکل ورم معده خود پایان دهید.

کدام آجیل ها برای معده مفیدند؟

انواع آجیل در چند کاسه روی میز

به طور کلی انواع آجیل برای معده مفید هستند، اما آجیل‌های زیر فواید بیشتری را فراهم می‌کنند:

  • بادام
  • بادام هندی
  • بادام برزیلی
  • فندق
  • بادام زمینی
  • پکان
  • پسته

آجیل و نفخ معده: آیا گردو و بادام نفاخ اند؟

آجیل پر از فیبر است و این مزیت خوبی محسوب می‌شود. زیرا فیبر می‌تواند به عادی سازی حرکات روده و ارتقای سلامت روده کمک کند. اما اگر بدن شما عادت به خوردن مقدار زیادی از این ماده مغذی ندارد، خوردن تنقلات پر فیبر مانند آجیل می‌تواند منجر به گاز و نفخ شود. نفخ یکی از مضرات آجیل برای معده است که مشکلاتی مثل درد را نیز به وجود می‌آورد. در بین آجیل‌ها گردو، بادام و بادام زمینی بسیار نفاخ هستند، زیرا مقدار فیبر زیادی دارند. اما این آجیل‌ها مزایای زیادی هم برای معده دارند، مثلا تاثیر بادام هندی در کاهش ابتلا به سرطان گوارش باعث شده در رژیم افراد زیادی قرار داشته باشد. بنابراین برای آنکه بتوانید از مزایای این آجیل‌ها بهره ببرید و دچار نفخ نشوید، به تدریج غذاهای غنی از فیبر مانند آجیل را در طی چند هفته به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به بدن خود فرصت دهید با آن سازگار شود.

آیا مصرف آجیل باعث تشدید رفلاکس معده می شود؟

یکی از دردهای مزمنی که افراد زیادی را درگیر می‌کند، رفلاکس معده است. متخصصان طب سنتی و پزشکان برای پیشگیری و رفع این عارضه راهکارهای بسیاری را پیشنهاد کرده‌اند. اما در بین انواع راهکارها به رابطه بین آجیل و رفلاکس معده تاکید بیشتری می‌شود. مغزهای مختلفی وجود دارند که با اثرات فوق العاده و ترکیبات منحصر به فرد خود، نقش مهمی در پیشگیری و همچنین رفع رفلاکس معده ایفا خواهند کرد.

بادام یکی از بهترین آجیل ها برای فلاکس است. این آجیل نقش مهمی در کاهش اسید معده دارد. بادام منبع خوبی از کلسیم است و می‌تواند سطح کلسیم را در بدن متعادل کند. در این صورت نقش مهمی در درمان رفلاکس معده خواهد داشت.

گردو از دیگر آجیل هایی است که برای تسکین سوزش معده و ناراحتی معده ایده آل است. گردو مقادیر قابل توجهی ویتامین، املاح معدنی، آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و … دارد که بر سلامت معده تاثیر گذارند. اگر روزانه دو عدد گردو مصرف کنید، دردهای ناشی از رفلاکس معده شما تا حد زیادی کاهش می‌یابند.

منابع: healthline | betterhealth