هر چه به عید نوروز نزدیک می‌شویم، افراد زیادی به دنبال نکاتی برای خرید آجیل عید می‌گردند. زیرا متاسفانه همه آجیل‌های موجود در بازار کیفیت کافی را ندارند و طعم‌شان باب میل مشتریان نیست. در نتیجه بررسی راهنمای خرید آجیل عید به شما کمک می‌کند تا آجیل بهداشتی و مرغوبی را خریداری کنید.

از این رو ما در این مطلب نکات مهمی را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا هنگام خرید و سفارش آجیل شب عید به مشکل برنخورید. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

نکاتی برای خرید آجیل عید

یک ظرف آجیل مخلوط

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که آجیل شب عید شامل چیست؟ و چه مواردی را در بر می‌گیرد سپس برای بررسی راهنمای خرید آجیل شب عید، باید نکات گوناگونی را مد نظر قرار دهید. ما در این بخش به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

۱٫ مراقب سم آفلاتوکسین باشید.

حتما قبل از خرید آجیل، طعم و تازگی آن را بررسی کنید. عطر، طعم و ظاهر آجیل از عوامل موثر در کیفیت آن است. اگر انواع آجیل و خشکبار برای مدت طولانی در معرض شرایط نامطلوب محیطی مانند گرما و رطوبت بالا قرار بگیرند، مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی می‌شوند. قارچ به آرامی وارد مغز شده و آنها را با سمی به نام آفلاتوکسین آلوده می‌کند. این سموم عوارض جانبی فوری یا طولانی مدت را در مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورند.

برخی از عوارض جانبی سریع آفلاتوکسین شامل ضعف سیستم ایمنی، آسیب کبدی و در نهایت سرطان کبد است. ناهنجاری‌های جنینی، جهش‌زایی، ناهنجاری‌های کروموزومی و … را می‌توان به عنوان اثرات طولانی مدت این سم به حساب آورد.  مقدار زیادی آفلاتوکسین در آجیل‌های فله‌ای که به طور سنتی ذخیره می‌شوند، وجود دارد. از طرفی هنگام بررسی راهنمای خرید آجیل عید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل روغن زیاد در آجیل، این محصولات به سرعت فاسد می‌شوند.

پس سعی کنید به اندازه نیازتان آجیل و مغز بخرید تا در هنگام مصرف همیشه تازه و سالم باشند. بنابراین توصیه می‌شود از خرید مقادیر زیاد آجیل فله‌ای خودداری کنید یا در هنگام خرید آجیل شب یلدا و عید، حتما به کیفیت محصول فروشگاه دقت داشته باشید. همچنین می‌توانید آجیل خریداری شده را داخل ظرف در بسته و در یخچال یا هر جای خنک دیگری نگهداری کنید. می‌توانید آجیل اضافی خود را به مدت ۳ ماه در فریزر ذخیره کنید.

پیش‌تر در بررسی نکاتی برای خرید آجیل عید گفتیم که آنها سریعا دستخوش تغییرات شیمیایی و اکسیداسیون چربی می‌شوند. بنابراین اگر بعد از مصرف مقداری آجیل باقی ماند، می‌توانید آن را در تهیه اسموتی های خوشمزه استفاده کنید. همچنین آنها در انواع نان، کیک و سس‌ها نیز به کار می‌روند.

۲٫ ظاهر آجیل را به دقت بررسی کنید.

همیشه در راهنمای خرید پسته مرغوب به مشتریان گفته می‌شود که به سوراخ‌های روی محصول دقت کنند. زیرا در صورت وجود هر گونه حفره، کپک یا انبوهی از حشرات مرده یا زنده بر روی و آجیل، مطمئن باشید که آنها کهنه و پوسیده هستند. اگر بر روی آجیل‌ها سوراخ مشاهده کردید، مطمئنا در داخل آنها حشرات کرمی شکل وجود دارند. بنابراین از خرید و مصرف این نوع آجیل خودداری کنید.

روش دیگر برای تشخیص آجیل ناسالم این است که مقداری از آن را بردارید و با مشت کنید. سپس مشت خود را باز کنید، اگر روی دستان شما رنگ باقی ماند، می‌توانید نتیجه بگیرید که آجیل ناسالم و غیربهداشتی است. همچنین برخی از شیرینی فروشی‌ها و آجیل فروشی‌ها از مواد واکسیِ براق برای افزایش ماندگاری و همچنین جذاب به نظر رسیدن محصول استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این مواد می‌تواند به قسمت‌های مختلف بدن به خصوص کبد آسیب برساند. اما باز هم اگر دغدغه زیبایی آجیل عید دارید، بهتر است آجیل را با بسته‌بندی بهداشتی، تاریخ انقضا و مجوز بهداشتی انتخاب کنید. تشخیص آجیل باکیفیت در سفارش آنلاین کمی مشکل است، ولی شما می‌توانید با بررسی سایت، خواندن نظرات و تماس با کارشناسان سایت، از اعتبار فروشگاه و کیفیت آجیل مطمئن شوید.

۳٫ به رنگ‌های مصنوعی آجیل دقت کنید.

مقداری آجیل رنگ شده

استفاده از رنگ‌های مصنوعی غیر مجاز بر پایه فلزات سنگین در تخمه، بادام، پسته و سایر فرآورده‌های مغزی، گاهی باعث ایجاد حساسیت‌های جدی برای مصرف‌کنندگان می‌شود. این رنگ‌ها اکثرا سرطان‌زا هستند و علاوه بر آن به ویژه در افراد آسیب‌پذیر مانند کودکان، زنان باردار و سالمندان، باعث بیماری‌های کبدی و کلیوی می‌شوند.

پس اگر هنگام خوردن تخمه، پسته و بادام دست و لب شما رنگی شد، توجه داشته باشید که در تهیه آنها از رنگ‌های شیمیایی استفاده شده است و از مصرف این گونه آجیل خودداری کنید. مثلا گاهی افراد به دنبال خرید ارزان ترین پسته هستند و ممکن است این ارزان بودن به خاطر استفاده از همین مواد شیمیایی باشد. بنابراین آجیل ارزان را نیز از فروشگاه‌های معتبر و مرغوب تهیه کنید. همچنین دانه گردو به دلیل رشد کپک و قارچ می‌تواند سیاه شود. این قارچ باعث ترشح سموم خطرناکی می‌شود که به شدت برای سلامتی انسان مضر هستند. پس هرگز گردوی سیاه نخرید و آن را مصرف نکنید.

۴٫ عطر و بوی آجیل را بررسی کنید.

یک لیوان اسموتی آجیل

بوی تند و نامطبوع آجیل و خشکبار نشانه کهنگی و بی‌کیفیتی است. به خاطر داشته باشید که آجیل‌های بو داده شده فاسد شدنی هستند یا برخی آجیل فروشی‌ها آن‌ها را تفت می‌دهند تا طعم کهنگی آن را پنهان کنند. توصیه می‌شود آجیل را به صورت خام بخرید و در خانه کمی تفت دهید. برای بو دادن پسته خام و آجیل‌های دیگر در منزل، می‌توانید مقداری از آن را در تابه یا فر قرار داده و با دمای پایین تفت دهید. هنگام تفت دادن دقت کنید که آجیل نسوزد، زیرا طعم بسیار بدی خواهد داشت.

۵٫ بررسی طعم و مزه آجیل را فراموش نکنید.

گاهی برخی از افراد نمک زیادی به آجیل اضافه می‌کنند تا ترشی و بوی آن پنهان شود. علاوه بر این، آجیل شور برای افراد مبتلا به فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مضر است. همچنین آجیل شیرین برای افراد مبتلا به دیابت و دارای اضافه وزن ضرر زیادی دارد. پس همیشه سعی کنید تا حد امکان آجیل خام و کم نمک بخرید.

آجیل‌هایی با طعم ترش نامطبوع را نخرید و حتی اگر در منزل متوجه طعم ترش آن شدید، سریعا آن را به فروشنده پس بدهید. آجیل ترش باعث بیماری نیز می‌شود. از طرفی ما به دلیل دید و بازدیدهای زیاد در ایام نوروز، آجیل زیادی مصرف می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم آجیل را با میوه‌های خشک ترکیب کنید. زیرا در این صورت طعم آن عالی‌تر می‌شود و سالم‌تر هم خواهد بود.

باکیفیت ترین آجیل شب عید را از بارجیل بخرید.

بازار آجیل نوروز

یکی از دلایل خرید آنلاین آجیل و خشکبار، راحت و در دسترس بودن این نوع خرید است. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند به جای جستجو در فروشگاه‌های حضوری، از فروشگاه‌های آنلاین خرید کنند. در نتیجه شما باید به فکر سایتی معتبر باشید که مرغوب‌ترین آجیل را به فروش می‌رساند. ما در بارجیل آجیل و خشکبار باکیفیت را در بسته‌بندی‌های مختلف و با قیمت مقرون به‌صرفه به مشتریان ارائه می‌دهیم.

کافیست وارد سایت شوید و پس از مشاهده محصولات، سفارش خود را ثبت کنید. از بابت تازگی و کیفیت آجیل‌ها نیز جای نگرانی نیست، شما می‌توانید در صورت بروز هر مشکلی با شماره ۰۲۱۹۱۳۰۰۵۷۶ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.