شاید همه غذاهایی که طعمش به مذاق ما خوش نیامده باشند، در نظر ما یکسان جلوه کنند اما قطعا هر غذای خوشمزه‌ایی داستان مخصوص به خودش را دارد. یکی از این غذاهای خوشمزه، ماهی شکم‌پر است. این غذای پرطرفدار و جذاب مخصوص مهمانی‌های ما، یک مناسبت خاص یا دم عید است. طرز تهیه صحیح ماهی شکم‌ پر هم می‌تواند آن را خوشمزه کند و هم یک خاطره منحصر به فرد برای ما بسازد. اما چگونه یک ماهی شکم پر خوشمزه درست کنیم؟با ما همراه باشید تا تمام فوت و فن لازم یک ماهی شکم‌پر خوشمزه را با شما در میان بگذاریم.

مواد لازم برای پخت ماهی شکم پر

ماهی سفید، قزل آلا یا کپور ۱ عدد
پیاز متوسط ۱ عدد
پودر گردو ۱/۴ پیمانه
رب انار ۲ قاشق سوپ‌خوری
آبلیموی تازه ۳ قاشق سوپ‌خوری
زرشک ۱ قاشق سوپ‌خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۲ قاشق سوپ‌خوری
کره ۳ قاشق سوپ‌خوری
لیمو ترش ورقه‌ای شده ۲ عدد
سبزی معطر گرم (گشنیز، جعفری، برگ سیر، نعنا) ۱۰۰ گرم
تخم گشنیز پودر شده ۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
روغن مایع به میزان لازم
تخم گشنیز به میزان لازم

طرز تهیه ماهی شکم پر در فر مرحله به مرحله

طرز تهیه ماهی شکم پر شمالی

خب در این بخش قصد داریم که قدم به قدم و مرحله به مرحله طرز تهیه یک ماهی شکم پر را توضیح دهیم. البته این تنها غذای خوشمزه‌ایی نیست که می‌توانید درست کنید.

۱-زعفران دم‌کرده را به ماهی بزن!

در مرحله اول، اولین کاری که باید بکنیم، این است که زعفرانی را که دم کرده‌ایم به درون شکم ماهی بزنیم و آغشته کنیم. بعد از این کار،  بر بدن ماهی ۳ شکاف یا ۴ شکاف ایجاد کنیم. سه یار همیشگی یعنی نمک، پودر سیر و فلفل را نیز، در و روی ماهی می‌ریزیم.

۲-ماهی‌ات را ماساژ بده!

در این مرحله اولین کاری که باید بکنیم این است که مطمئن شویم ادویه‌ها به خورد ماهی ما رفته است. پس ماهی ادویه زده شده را به خوبی ماساژ می‌دهیم. بعد از ماساژ اولیه آب لیمو ترش تازه را روی ماهی و درون ماهی می‌ریزیم و دوباره ماساژ می‌دهیم تا طعم تازه لیمو ترش نیز به خورد ماهی ما برود. در ادامه پوست ۲ عدد سیر و ۱ عدد پیاز را جدا می کنیم. آن‌ها را خرد می‌کنیم و مقداری از آن‌ها را روی ماهی و مقداری را هم درون شکم ماهی می‌ریزیم. حتما ماهی‌مان را با سلفون بپوشانیم و آن را به مدت حداقل ۴ ساعت در یخچال قرار دهیم تا ادویه‌ها و موادی که به ماهی اضافه کردیم کاملا به خورد ماهی رود.

۳-مواد درون شکم ماهی‌ات را آماده کن!

پیاز‌های باقی‌مانده را به صورت نگینی خرد کنیم. سیرها  را هم رنده کنیم. به‌گونه‌ایی که ریز باشند. سپس نوبت به گشنیز و جعفری می‌رسد. ابتدا آن‌ها را در آبکش بشوییم و اجازه دهیم کاملا خشک شوند و آبشان برود. سپس آن‌ها را به صورتی که ریز باشند خرد کنیم. می‌توانیم موادمان را در کره تفت بدیم.

۴- مغز گردو،پیاز و زرد چوبه

حالا نوبت مغز گردو است. آن درون غذاساز می ریزیم، سپس میکس می کنیم تا کاملا پودر و آسیاب شود. سپس درون یک تابه پیاز و زردچوبه را به مدت ۱ الی ۲ دقیقه درون روغن تفت می‌دهیم. سپس سیر را به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم به طوری که عطر سیر بلند شود. بعد نوبت به زرشک می‌رسد و در نهایت گردو. در ضمن این امر خیلی مهم است که ما از مواد درجه یک برای پخت ماهی شکم پر استفاده کنیم. پس برای خرید مغز گردو درجه یک و اعلی به بارجیل سری بزنید.

۵- سبزیجات لازم برای ماهی شکم پر و رب انار یادمون نره!

آنقدر گردو را تفت می‌دهیم که بوی خامی‌اش گرفته شود. پس از آن سبزی‌هایی که پیش از این خرد کردیم یعنی گشنیز،جعفری، برگ سیر و نعنا را به گردوی در حال تفت اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشیم که باید عطر سبزی را بشنویم و تغییر رنگش را حس کنیم. پس از آن برای ترش کردن طعم موادمان نوبت به اضافه کردن رب انار می‌رسد.

۶- ماهی شکم پر در فر

هنگامی که موادمان خوب به خورد هم رفت حرارت زیر تابه‌مان را خاموش می‌کنیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند. فر را روی حرارت  ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهیم و ماهی‌مان را از یخچال درآوریم. هنگامی که فر به خوبی گرم شد، بدن ماهی‌مان را تخلیه می‌کنیم و مواد آماده شده را درون ماهی جای می‌دهیم. با خلال دندان شکم ماهی را ثابت نگه می‌داریم تا ماهی از هم باز نشود. ورق فویل بر روی سینی آخرین چیزی است که باید در این مرحله یادمان بماند.

۷- ماهی شکم‌ پر رو گریل کن

دراین مرحله باید ماهی را به درون فر بگذاریم و همچنین اجازه دهیم تا به مدت ۱ ساعت و نیم تا ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه در فر بماند تا به خوبی بپزد. پس از گذراندن این زمان نوبت به گریل ماهی شکم‌ پر ما می‌رسد. به مدت ۵ دقیقه ماهی‌مان را گریل کنیم تا یک رنگ طلایی زیبا به خودش بگیرد.تزیین ماهی شکم‌پر ما می‌تواند با گردو و بادام هندی صورت پذیرد تا علاوه بر خوشمزگی، زیبایی نیز چاشنی ماهی شکم‌پر ما شود.

ماهی شکم‌ پر با سس زرشک و گردو

اگر می‌خواهیم یک سس خوشمزه و مقوی با ماهی شکم‌پر خود میل کنیم، سس زرشک و گردو بهترین گزینه برای این کار است. اما طرز تهیه سس زرشک و گردو چگونه است؟

مواد لازم سس زرشک و گردو

مغز گردو خرد شده: ۱ پیمانه

زرشک: ۱ پیمانه

پیاز: ۲ عدد

روغن مایع: به مقدار کافی

آب جوش: ۳ پیمانه

برای تهیه سس زرشک و گردو اولین کاری که باید بکنیم این است که پیازها را به صورت ریز خرد کنیم و در ماهیتابه به همراه روغن داغ تفت دهیم تا سرخ شود. برای کاراملی شدنش می‌توانیم چند قطره آب بر روی آن بریزیم. زیر پیاز را که خاموش کردیم، زرشک‌ها را می‌شوییم و می‌گذاریم تا کاملا خشک شوند. زرشک و گردو را به پیاز خود اضافه می‌کنیم و دوباره آن‌ها را تفت می‌دهیم. پس از اینکه خوب موادمان را تفت دادیم، به آن‌ها آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا به غلظتی که دوست داریم، نزدیک شود. تمام! حالا مقداری از آن را بر روی ماهی شکم پر خود می‌ریزیم و نوش جان می‌کنیم.

بارجیل؛ نه فقط برای آجیل!

امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. یک ماهی شکم‌ پر خوشمزه و مقوی با ارزش غذایی بالا، نیازمند این است که با مواد و متریال درجه یک طبخ شود. یکی از مهم‌ترین مواد‌های ماهی شکم پر زرشک و گردوی آن است. شما می‌توانید مرغوب‌ترین گردوها و زرشک‌ها را برای آشپزی در بارجیل پیدا کنید! پس همین حالا سری به بارجیل بزنید.

منابع: eastindianrecipes | fatafea