مطالعه این مقاله به همه علاقمندان آشپزی توصیه می‌شود.

آجیل پلو، جواهر یا مرصع پلو، از غذاهای سنتی و تشریفاتی آذربایجان است که در این مطلب به طرز تهیه آن می‌پردازیم.

همچنین در این نوشتار:

  • درباره ترکیبات مفید موجود در این خوراک گفتگو می‌کنیم.
  • برخی مزایای مصرف انواع آجیل را با شما در میان می‌گذاریم.
  • به دانستنی‌هایی در مورد خواص غذایی این ماده خوراکی اشاره خواهیم داشت.
  • و در انتها روش خرید آجیل تازه و مجلسی را به شما معرفی خواهیم کرد.

با ما همراه باشید.

آجیل‌ها خوراک هستند یا تنقلات؟

پاسخ ما بی‌شک هر دو این موارد و بسیار بیش از اینهاست. برای کسانی که از اثرات مفید مصرف آجیل در وعده‌های غذایی و بین آن اطلاع دارند این موضوع هیچ جای شکی ندارد.

دانه‌ها و مغزهای خوراکی که در مجموع آجیل نامیده می‌شوند، موادی غنی و سرشار از انرژی بوده که بنیه بدنی  را در برابر انواع بیماری‌ها تقویت و سلامتی را در بدن نهادینه می‌کنند.

مصرف این ماده غذایی پرمنفعت، از قدیم تا امروز، بین خانواده‌هایی که به سلامت و تندرستی اهمیت می‌‌دهند جایگاه ویژه‌ای دارد. چربی موجود در آجیل‌ها، از نوع مفید بوده و به دفع کلسترول مضر کمک می‌کند. با این توضیحات، می‌توان از آن به‌عنوان ماده‌ای موثر در پیشگیری از گرفتگی رگ‌ها و ضد سکته قلبی نیز یاد کرد. تحقیقات نشان داده که آجیل اگر به‌اندازه کافی و در زمان مناسب مصرف شود، با دفع چربی اضافه حتی می‌تواند باعث لاغری نیز بشود!!

انواع آجیل را هم‌چنین می‌توان منبعی برای افزایش گلبول‌های قرمز و مانع جدی کم‌خونی هم بشمار آورد.

آشنایی با آجیل پلو و طرز تهیه آن:

آجیل پلو، در بعضی نقاط ایران شاید نام چندان شناخته‌ شده‌ای نباشد . اما برای آذری زبان‌ها، نشانه‌ای از فرهنگ  پذیرایی تجملاتی و باشکوه است. در مسیر شناخت و معرفی فرهنگ ایرانی، در گریزی به آشپزخانه‌های آذربایجان،  شما را با این خوراک آشنا می‌کنیم.

مواد مصرفی، طرز تهیه و حتی نوع سرو این غذا، با فرهنگ ایرانی گره خورده و یادآور سنت زیبای پارسی است. کاربرد زعفران، به عنوان غنی‌ترین ادویه و چاشنی ایرانی در این خوراک، بر ارزش غذایی آن از نظر تقویت بنیه و سیستم بدنی افزوده است.

در این مطلب با مواد لازم و طرز تهیه آجیل پلو آشنا می‌شویم.

اما پیش از آن یادآور می‌شویم که انواع آجیل مصرفی در این غذا، کاملا سلیقه‌ای هستند. بنابراین در صورت بی‌علاقگی به هر یک از آنها یا وجود حساسیت غذایی، می‌توان مورد مشابه دیگری را با آن جایگزین نمود. مثلا می‌توان به‌جای بادام از گردو استفاده کرد.

مواد لازم برای تهیه آجیل پلو عبارتند از:

خلال پسته و بادام: هر کدام ۱۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۲ عدد

زعفران: نصف قاشق چایخوری

برگه زردآلو یا قیسی: ۴۰۰ گرم

مرغ بی‌استخوان: ۳۰۰ گرم یا در صورت تمایل به همین مقدار گوشت چرخ کرده

برنج: ۲۵۰ گرم

زرشک: به میزان دلخواه

نمک، فلفل و کره: به میزان لازم

یادآوری: این میزان مواد برای دو نفر در نظر گرفته شده است. می‌توان مقادیر را به نسبت تغییر داد.

ابتدا قیسی یا زردآلوی خشک را کاملا شسته و برای دو ساعت برگه‌های زردآلو را خیس می‌کنیم تا کاملا نرم شوند. اگر از قیسی استفاده می‌کنید نیازی به خیس کردن ندارد.

زرشک را با دقت شسته و برای خشک شدن کنار می‌گذاریم.

برنج را آبکش کرده و کنار می‌گذاریم.

مرغ را پس از تکه تکه کردن و شستن در یک ظرف مناسب، با مقداری پیاز خلالی و ادویه و مقداری از زعفران در کره تفت داده و درب ظرف را می‌بندیم تا کاملا بپزد.

نوع دیگری از آجیل پلو که جواهر پلو مجلسی نام دارد، با گوشت چرخ شده تهیه می‌شود. در این صورت توپک‌هایی از گوشت چرخ شده، کمی پیاز آب‌گرفته و نمک و ادویه تهیه کرده و در کره تفت می‌دهیم. در این روش گلوله‌های آماده گوشتی را به جای مرغ در کنار غذا سرو می‌کنند. ضمنا زمان پخت گوشت نسبت به مرغ قدری طولانی‌تر است.

در این فاصله در یک تابه جداگانه پیاز دوم را نگینی کرده و با برگه‌ها و کره تفت می‌دهیم. زرشک را هم با حرارت بسیار ملایم به مدت کوتاهی تفت داده و کنار می‌گذاریم.

پسته و بادام را به شکل یکدست خلال کرده، کمی خیسانده و در صورت تمایل با اندکی کره تفت می‌دهیم. اندازه خلال‌ها به سلیقه سرآشپز بستگی دارد. اما معمولا از خلال‌های ظریف در میان پلو و قدری درشت‌تر برای تزئین آن استفاده می‌شود.

حالا همه مواد برای تهیه آجیل پلو آماده است. برای ترکیب مواد و پخت نهایی، اینطور عمل می‌کنیم:

ابتدا قابلمه‌ای هماهنگ با حجم و میزان مواد مصرفی انتخاب و کف آن را با کمی روغن یا کره چرب می‌کنیم. سعی کنید در این مرحله روغن کمتری استفاده نمایید. چون بیشتر مواد اولیه با روغن تفت خورده و در حین پخت آن را پس می‌دهند. روغن اضافه به ته قابلمه رفته و ته‌دیگ را کاملا چرب می‌کند.

انتخاب نوع ته دیک، بسته به ذائقه و سلیقه افراد متفاوت است. بنابر انتخاب آشپز از نان یا سیب زمینی به‌عنوان ته دیگ برای این پلو استفاده می‌شود. حالا دست بکار شده و مواد را به این ترتیب و به شکل لایه لایه در قابلمه می‌ریزیم:

در اولین مرحله خلال‌ پسته و بادام، زرشک، برگه زرد آلو یا قیسی را با هم مخلوط کرده و آماده کنار می‌گذاریم.

ابتدا یک لایه برنج روی ته دیگ ریخته و روی آن لایه‌ای از مخلوط بالا اضافه می‌کنیم. پس از آن باز هم برنج و پس از آن هم مخلوط مواد میانی و این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا مواد کاملا مصرف شوند.

در مرحله آخر هم درب قابلمه را با دمکش پوشانده و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا دم بکشد.

تکه‌های مرغ هم که کاملا پخته شده یا به سلیقه شما تفت خورده‌اند، به‌عنوان بخش مکمل در کنار این آجیل پلو، سرو می‌شوند.

تزئین آن، به‌دلیل وجود رنگ‌های زیبای زرشک، پسته و برگه‌ها، نیازی به ماده دیگری ندارد. می‌توان از تکه‌های درشت‌تر آجیل برای تکمیل تزئین آجیل پلو کمک گرفت.

منابع: saffrontrail | veenaazmanov