هرچقدر به فصل‌های بهار و تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، سرعت تپش قلبمان برای سفرهای ماجراجویانه نیز بیشتر و تندتر می‌شود. غذاخوردن بخش مهمی از فعالیت‌های روزانه ما را تشکیل می‌دهد. غذا می‌تواند سفر شما را به بهترین سفر زندگیتان تبدیل کند یا در یک چشم‌برهم‌زدن، از آن یک خاطره فاجعه‌آمیز بسازد. بنابراین مهم است که حداقل چندین ساعت پیش از شروع کمپ یا طبیعت‌گردی را به برنامه‌ریزی برای رژیم غذایی سفر اختصاص دهید. در این مطلب ابتدا با ویژگی‌های مهمی که  در انتخاب غذای کمپ باید بدانید، آشنا خواهیم شد. سپس به سراغ 10 غذای ساده مخصوص کمپ و طبیعت گردی می‌رویم و انواع تنقلات و صبحانه کمپی را می‌شناسیم.

ویژگی‌های غذای کمپینگ در فصل بهار

غذای مناسب برای طبیعت گردی با آنچه که در سفرهای عادی می‌خوریم کمی متفاوت است. همانطور که بهترین برنامه غذایی برای کوهنوردی متشکل از انواع غذای سبک، سالم و آماده است، برای کمپینگ نیز باید برنامه غذایی مجزایی داشته باشیم. در ادامه ما به‌صورت خلاصه، برخی از ویژگی‎‌های غذای کمپینگ در فصل بهار را بررسی می‌کنیم.

  • سبک و کم‌وزن باشد؛ ابتدا مشخص کنید که سفر طبیعت‌گردی شما به چه شکل است. مدت‌زمان پیاده‌روی، نوع فعالیت و مدت‌زمان اقامت به شما می‌گوید که مجاز به حمل چه مقدار غذا هستید. در نظر داشته باشید که هرچه سبک‌بارتر سفر کنید، کمپینگ دلپذیرتری را تجربه خواهید کرد.
  • سرشار از انرژی باشد؛ مهم‌تر از طعم و مزه در غذای کمپی، میزان انرژی آن است. سعی کنید مصرف خوراکی‌های مضر را در طبیعت‌گردی به حداقل رسانده و خوراکی‌های دارای پروتئین، چربی سالم، قند طبیعی و ویتامین مصرف کنید.
  • طرز تهیه آسان داشته باشد؛ سفر طبیعت‌گردی زمان مناسبی برای تهیه غذاهای دشوار نیست. پیشنهاد می‌کنیم پلو خورشت، کباب و غذاهایی با دستور تهیه پیچیده را به پیکنیک‌های نیم‌روزه موکول کنید. از بخش بعدی همین مقاله، می‌توانید چندین دستور غذای کمپی خوشمزه یاد بگیرید.
  • مقاوم در برابر هوای گرم باشد؛ اگر در فصل بهار یا تابستان کمپ می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که به سراغ خوراکی‌های فاسدشدنی نروید. گوشت خام، تخم مرغ و لبنیات جزو آن دسته از غذاهایی هستند که مقاومت کم‌تری در برابر هوای گرم بهاری دارند. پیشنهاد می‌شود از جعبه‌های خنک‌کننده یا یخدان‌های کوچک سفری برای حمل این خوراکی‌ها استفاده کنید.
  • در ترمیم عضلات کمک کند؛ پس از یک روز ماجراجویی در فضای باز، بدن شما برای بازیابی به مواد مغذی نیاز دارد. پروتئین، کربوهیدرات و ویتامین کافی به ترمیم عضلات کمک می‌کند و شما را برای فعالیت‌های روز بعد آماده خواهد کرد.
  • کم‌ترین زباله را برای محیط زیست داشته باشد؛ زمانی که برای تفریح و استراحت به طبیعت پا می‌گذارید، در برابر محیط زیست مسئول هستید. به حداقل رساندن زباله و احترام به اکوسیستم‌های محلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اساسی کمپینگ اخلاقی است. برای مثال پیشنهاد می‌کنیم در انتخاب تنقلات، به جای تخمه با پوست، از مغز تخمه‌ها استفاده کنید تا ردپایی از خود در طبیعت جا نگذارید.

غذاهای پیشنهادی برای کمپ در وعده صبحانه

حالا زمان آن رسیده که به سراغ انواع غذای کمپ برویم. وعده‌های صبحانه به اندازه سایر وعده‌ها اهمیت دارند. بنابراین زمانی که در حال تهیه یک برنامه غذایی کامل برای کمپ و طبیعت‌گردی هستیم، توجه به این وعده‌ها را نیز باید در نظر داشته باشیم. در ادامه ما 4 تا از مهم‌ترین خوراکی‌ها و وعده‌های مناسب کمپ در وعده صبحانه را به شما معرفی می‌کنیم.

اوت میل؛ یک انتخاب مقوی برای وعده صبحانه کمپ

چه عاشق مزه آن باشید چه از بافت و طعم آن بدتان بیاید، اوت میل یک سوپرفود محبوب است. این غذای خوشمزه جایگاه ویژه‌ای در وعده‌های ورزشکاران دارد و همه پزشکان مصرف آن را به صورت سرد و گرم توصیه می‌کنند.

طرز تهیه اوت میل کاملا بستگی به ذائقه شما دارد. کافی است کمی جو‌پرک را داخل شیر یا آب بریزید. سپس هم می‌توانید آن را جوشانده و پس از خنک‌شدن میل کنید و هم امکان مصرف بلافاصله آن را دارید. برای آنکه طعم و بافت بهتری به این صبحانه کمپی ببخشید، پیشنهاد می‌کنیم از افزودن انواع آجیل و مغزها به اوت میل خود غافل نشوید.

کره آجیل؛ سوخت‌رسانی به بدن در کمپ

کره بادام درختی، کره پسته، کره فندق و البته کره بادام‌زمینی، انتخاب‌هایی عالی برای صبحانه های کمپی هستند. این کره‌های طبیعی خوشمزه نه‌تنها وزن کم و مصرف آسانی دارند، بلکه انرژی فوق‌العاده‌ای به شما هدیه می‌دهند. جایگزین‌کردن این کره‌های با انواع مربا، مارمالاد و حتی پنیر در سفرهای کمپی، یک انتخاب هوشمندانه‌تر است.

انواع کره بادام، بادام زمینی و کنجد

انواع نان غلات؛ بهبود گوارش در سفر

برای داشتن یک وعده تمام عیار، کره آجیل دلخواهتان را با نان‌های غلات مصرف کنید. این نان‌های خوشمزه حاوی انواع دانه‌های سودمند هستند. بنابراین گوارش شما در سفر را بهتر می‌کنند، انرژی بیشتر و مواد مفید بهتری برای بدن دارند.

پنکیک؛ آسان و خوشمزه در سفر

آخرین پیشنهاد صبحانه ما برای شما عاشقان کمپ و طبیعت‌گردی، پنکیک است. پنکیک پسری محبوب است که به دلیل داشتن تخم مرغ، شیر و روغن، نسبتا مقوی به شمار می‌آید. همچنین مزه عالی و فرآیند پخت بسیار سریع و ساده پنکیک، آن را به یک انتخاب عالی برای طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید برای تهیه پنکیک در سفر از پودرهای آماده یا مایع آماده پنکیک فوری استفاده کنید.

پخت پنکیک در ماهیتابه روی آتش

غذاهای پیشنهادی برای کمپ برای وعده ناهار و شام

همانطور که از همان ابتدا به شما قول دادیم،‌ حالا زمان آن رسیده تا با ۱۰‌دستور پخت غذای کمپی همراه شما باشیم. موارد زیر را می‌توانید هم در وعده نهار و هم در وعده شام نوش جان کنید. همچنین با کمی خلاقیت و افزودنی‌های ساده، می‌توانید هر یک از غذاهای زیر با با طبع خود سازگارتر کنید.

تن ماهی

تن ماهی یک غذای عالی برای وعده‌های کمپ است. اگر با غذاهای دریایی مشکلی ندارید پیشنهاد می‌کنیم حتما حداقل یک وعده تن ماهی را در برنامه سفر کمپی خود بگنجانید. برای آشنایی بیشتر با این غذا، برخی از فواید آن را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • پروتئین بسیار بالا
  • کالری کم‌تر نسبت به گوشت قرمز
  • امکان نگهداری طولانی‌مدت در فضای باز
  • نحوه مصرف آسان و سریع

برای تهیه تن ماهی در کمپ، بهتر است ابتدا آن را به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس می‌توانید کمی رب، تخم مرغ، ادویه و سبزیجات دلخواه به آن اضافه کرده و یک املت خوشمزه داشته باشید. البته مصرف خالی تن ماهی هم‌ چندان خالی از لطف نیست!

یک ماهیتابه از املت تن ماهی با تزئین پیازچه

پاستا

دومین غذای ساده و محبوب کمپی، پاستا است. پاستا یا حتی نودل طرز تهیه بسیار سریع و آسانی دارد و با حجم کربوهیدرات بالا، سیرکنندگی خوبی را هم به شما هدیه می‌دهد. کافی است کمی پاستا و یک قابلمه کوچک در سفر داشته باشید. می‌توانید با انواع سس خامه، سس پنیر، ادویه‌های مختلف، سس گوجه، گوشت و ژامبون‌های مختلف، پاستای مورد علاقه خودتان را تهیه و نوش جان کنید.

در نظر داشته باشید که پاستا به خودی خود، چندان دارای مواد مغذی نیست‌؛ بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. با این حال می‌توانید از طریق ترکیب آن با مقداری پروتئین دلخواه (مثل پاستای آلفردو با مرغ)، یک وعده غذایی کامل داشته باشید.

همچنین اگر عاشق پاستایید اما نگران دردسرهای پخت و پز آن هستید، یک پیشنهاد ویژه از تجربه طبیعت‌گردان برای شما داریم؛ بهترین روش پخت پاستا در طبیعت، استفاده از داستانهای آماده سوپرمارکتی است. نحوه پخت این بسته‌های تک‌نفره بسیار ساده است و در کم‌تر از نیم‌ساعت به کمک مقداری آب یا شیر درست می‌شود. همچنین حمل آن‌ها بسیار آسان است و وزن کمی دارند.

میرزاقاسمی

برای پیشنهاد سوم غذای کمپی، میرزا قاسمی انتخاب بارجیل است. اگر انتظار مشاهده همچین غذای ایرانی و لذیذی را در لیست غذاهای کمپ نداشتید، به ما اعتماد کنید! این غذای جذاب شمالی، انتخاب محبوب طبیعت‌گردان ایرانی است. تهیه میرزا قاسمی در سفر کمپی بسیار آسان اما کمی زمان‌بر است.

  • ابتدا باید با توجه به نفرات سفر، تعدادی بادمجان، گوجه و مقداری سیر را روی آتش کبابی کنید. سپس همه را پوست کنده، مخلوط کرده و تا جای ممکن له یا ساطوری کنید.
  • در یک ماهیتابه یا قابلمه کمی روغن ریخته و پیاز نگینی‌شده را تفت دهید. سپس گوجه و بادمجان‌های کبابی را داخل پیاز ریخته و ادویه بزنید.
  • در مرحله بعدی کافی است در قابلمه را بگذارید و اجازه دهید ترکیب ما کاملا بپزد و آب بیندازد.
  • پس از پخت کامل مواد، به تعداد نفرات تخم مرغ داخل قابلمه بشکنید و هم بزنید تا کاملا پخته شود.
  • حالا میرزاقاسمی کمپی شما آماده نوش جان کردن است! پیشنهاد می‌کنیم با کمی لیموی تازه و نان بربری از خوشمزه‌ترین غذای مناسب طبیعت‌گردی لذت ببرید.
کبابی‌کردن مقداری بادمجان و فلفل قرمز روی آتش

سیب زمینی ذغالی

غذای کمپی آسان بعدی، سیب زمینی ذغالی است. کافی است تعدادی سیب زمینی را داخل فویل بپیچید و کنار آتش کمپ خود بگذارید. پس از گذشت سی دقیقه الی یک ساعت، سیب زمینی شما آماده است. می‌توانید آن را با نعنا، کره، انواع سس و سایر سبزی‌های معطر نوش جان کنید.

دیزی

یکی دیگر از غذاهای پرکالری، خوشمزه و مغذی کمپ دیزی است. در تهیه دیزی کمپ کافی است مقداری گوشت گوساله تازه را به همراه گوجه، سیب زمینی، نخود و لوبیا خیس‌خوره، پیاز پوست‌کنده و در صورت علاقه، کمی دنبه را داخل قابلمه بریزید. سپس ظرف را کنار آتش ملایم کمپ بگذارید و اجازه دهید نصف روز به آرامی بپزد. نیم ساعت پیش از پایان پخت، کمی زردچوبه و ادویه‌های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. در آخر می‌توانید پیاز را خارج کرده، آب غذا را جدا کنید و ترکیب به دست آمده را بکوبید. این غذا بسیار مغذی است و در کمپ‌های با درجه سختی بالا، بهترین انتخاب برای ترمیم عضلات به شمار می‌آید.

مرغ مرینیت شده

پخت گوشت قرمز زمان‌بر است. اگر زمان کافی برای پخت طولانی غذا را ندارید و به دنبال یک انتخاب سریع و خوشمزه هستید، گوشت مرغ انتخاب بهتری برای غذای کمپ خواهد بود. در ادامه ما پنج نمونه ترکیبات مرینیت مرغ را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • ۲ ق غ خردل+ نصف فنجان آبلیمو+ یک فنجان روغن زیتون+ نمک
  • ۲ ق چ سرکه+ ۱ ق چ نمک+ ۱/۴ فنجان روغن زیتون+ ۱ ق چ پودر سیر+ ۱ ق چ پونه کوهی خشک‌شده
  • ۲ حبه سیر خردشده+ ۱/۴ فنجان فلفل سبز تند+ ۱/۲ فنجان پیاز خردشده+ ۱ ق غ زیره سبز+ ۱ ق غ فلفل قرمز
  • ۲ ق غ آبلیمو+ ۵۰ گرم آناناس خردشده+ ۱ ق چ پودر زنجبیل+ ۲ حبه سیر خردشده+ ۲ ق چ سرکه+ فلفل به میزان کافی+ آب آناناس در صورت دلخواه
  • ۱ ق غ سیر خردشده+ نصف فنجان سس سویا+ ۲ ق چ روغن کنجد+ ۳ ق غ زنجبیل تازه خردشده+ ۱/۴ فنجان شکر قهوه‌ای+ فلفل سیاه ۱‌ ق چ

کافی است مقدار مرغ دلخواهتان را با یکی از ترکیبات بالا مخلوط کرده و داخل یک کیسه زیپ بگ‌ قرار دهید. فقط در نظر داشته باشید که گوشت خام، هرچه سریع‌تر باید مصرف شود. بنابراین مصرف مرغ را در سفرهای کمپی در اولویت قرار دهید.

پنج مدل مرغ مرینیت شده در کیسه فریزر

غذاهای آف کوک

غذای آف کوک (offcook) یکی دیگر از گزینه‌های غذای کمپی آماده است. اگر زمان، حوصله یا حتی مهارت کافی برای پخت و پز در طبیعت را ندارید اما چندان هم توانایی دل‌کندن از غذاهای ایرانی را ندارید، آف کوک یک انتخاب عالی است. این دسته از غذاهای مخصوص به کمک خلا خشک شده و با حفظ قابلیت بازیابی مجدد آب، آماده می‌شود. انواع مختلفی از غذاهای آف کوک در بازار وجود دارد. پلو مرغ، عدس پلو، خوراک‌های مختلف و انواع پاستا فقط چند مدل از آن‌ها هستند.

طرز تهیه این غذاها بسیار آسان است و وزن کمی هم دارند. فقط باید مقداری آب جوش در بسته غذا ریخته و تکان دهید تا در عرض چند دقیقه، یک وعده غذای گرم و تازه داشته باشید.

پنیر کبابی

یکی دیگر از منابع غنی و البته بسیار خوشمزه پروتئین در کمپ، پنیر کبابی است. همچنین پنیر کبابی سرشار از کلسیم است و حضور آن در رژیم غذایی فواید زیادی دارد. البته اگر مشکل هضم لبنیات دارید یا از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید، بهترین جایگزین برای شما بادام است. بنابراین می‌توانید به سادگی چند دانه بادام را در کیسه خوراکی‌های کمپ خود قرار دهید.

انواع املت و تخم مرغ

حالا که داریم به انتهای لیست بهترین غذاهای کمپی نزدیک می‌شویم، نباید از اهمیت حضور تخم مرغ در رژیم طبیعت‌گردان غافل شویم. کافی است دو عدد تخم مرغ داشته باشید تا قادر به تهیه هزاران نوع املت مختلف باشید.

تخم مرغ پروتئین زیادی دارد و قوت قالب ورزشکاران است. همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، توجه به تغذیه مناسب در کمپ، یکی از اصول حیاتی طبیعت‌گردی است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک وعده غذا یا صبحانه را به انواع املت و تخم مرغ اختصاص دهید.

تخم مرغ نیمرو روی آتش

خوراک سوسیس و لوبیا

در نهایت بد نیست لیست غذای کمپینگ بارجیل را با طرز تهیه یک خوراک خوشمزه به پایان برسانیم. خوراک لوبیا و سوسیس نوعی املت خوشمزه، آسان و البته سرشار از پروتئین است که با انواع نان دلخواه سرو می‌شود. برای تهیه این خوراک، کافی است ابتدا به تعداد دلخواه کنسرو لوبیا را در آب جوش قرار دهید. همزمان، مقداری پیاز خردشده را در تابه سرخ کنید و سوسیس‌های حلقه‌شده را به آن اضافه کنید. پس از تغییر رنگ سوسیس‌ها، خوراک لوبیا را داخل تابه بریزید تا خوب با هم مخلوط شوند. اگر طرفدار طعم‌های ذغالی هستید، می‌توانید در مرحله آخر کمی سس باربیکیو و فلفل هم به خوراک اضافه کنید.

انواع تنقلات مناسب کمپ و طبیعت گردی

حالا که با ده تا دستور غذای کمپ آشنا شدیم، بد نیست نگاهی هم به تنقلات طبیعت‌گردی بزنیم. تنقلات هر سفر، بستگی به نوع فعالیت‌های شما دارد. مثلا تنقلات مخصوص پیاده‌روی و پیمایش‌های طولانی با تنقلات کوهنوردی کاملا متفاوت است. بنابراین برای سفر کمپ و طبیعت‌گردی، پیشنهاد می‌شود از لیست زیر کمک بگیرید.

گرانولا بار

گرانولا بارها یکی از محبوب‌ترین تنقلات کمپینگ به شمار می‌آیند. آن‌ها جمع و جور و سبک‌وزن هستند و خیلی سریع و راحت منبع خوبی از انرژی به شما هدیه می‌دهند. در انتخاب گرانولا بار برای کمپ، به دنبال گزینه‌هایی باشید که با غلات کامل، آجیل و میوه‌های خشک ساخته شده‌اند تا میان‌وعده‌ سالم و رضایت‌بخش‌تری را در سفر تجربه کنید. اگر راهنمایی بیشتری می‌خواهید، مطالعه مطلب بهترین میوه‌های خشک برای همراه داشتن در کوهپیمایی اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما خواهد داد.

آجیل

مطالعات تحقیقاتی اخیر ارتباط روشنی میان عملکردهای مغز و آجیل در رژیم غذایی یافته‌اند. طبق نتایج این تحقیقات، ارتباط محکمی بین مصرف آجیل (و آنتی اکسیدان‌های آن) و سلامت مغز وجود دارد. از طرف دیگر طبیعت‌گردان هر روز در مسیر با تصمیم‌های بی‌شماری روبرو می‌شوند. بنابراین، شناخت و حافظه قوی، سفر را نه تنها برای آن‌ها آسان‌تر، بلکه امن‌تر می‌کند.

آجیل‌ها دسته‌ای از تنقلات سبک، فشرده و در دسترس هستند. اگر یک مشت آجیل خوشمزه و مغذی می‌تواند فعالیت مغز شما را به طور مثبت تحت تاثیر قرار دهد، ضروری است که فضای کوچکی از کوله سفر خود را به این خوردنی‌ها اختصاص دهید. در یک نگاه کلی، بادام زمینی و درختی، پسته و گردو بهترین انتخاب‌ها برای تنقلات سفر بعدی شما هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز نسبت به خرید آجیل دلخواهتان اقدام نکرده‌اید، سری به فروشگاه اینترنتی بارجیل بزنید. تنوع و کیفیت بارجیل، بهترین همسفر کمپ‌های شما خواهد بود.

خرما و کشمش

یک منبع قند طبیعی می‌تواند شما را در سفر یاری کند. قند مصنوعی خاصیت جذب سریع‌تری دارد اما پس از مصرف آن، افت سریع‌تری را نیز تجربه خواهید کرد. برای کنترل قند خون، بهتر است به سراغ خوراکی‌هایی بروید که جذب آهسته‌تر و پایدارتری دارند. بهترین گزینه در بین خوراکی‌های سبک کمپی، خرما و کشمش است. بهتر است با توجه به ذائقه خود و همگروهی‌های سفر، مقداری خرما یا کشمش را در کوله‌تان قرار دهید.

شکلات تلخ

در نهایت این لیست را با یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات جهان یعنی شکلات به پایان می‌رسانیم. شکلات تلخ منبعی غنی از آنتی اکسیدان و انرژی است. حجم کم، طعم عالی و وزن سبک شکلات سبب شده تا یک همسفر جایی‌ناپذیر از کوله طبیعت‌گردان باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم در میان انواع شکلات، شکلات تلخ را انتخاب کنید. چرا که کربوهیدرات بسیار کم‌تری دارد و قند خون شما را دچار تغییرات چشم‌گیر نمی‌کند.

کلام آخر؛ غذای کمپ با همسفرهای مغذی در بارجیل!

کمپ و طبیعت‌گردی، یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای سفر و یکی‌شدن با طبیعت است. این سبک از سفر محدودیت‌های خاصی دارد که پیش از شروع، باید با آن‌ها آشنا شد. پخت و پز و تغذیه یکی از مهم‌ترین محدودیت‌های سفر کمپی است. غذای کمپی معمولا باید سبک، خوشمزه، پرکالری و مقوی باشد. بنابراین استفاده از تنقلات و مواد اولیه مغذی یکی از مهم‌ترین اصول تهیه غذای کمپینگ است. شما می‌توانید انواع آجیل، میوه خشک، قهوه و دمنوش مورد نیازتان برای سفرهای کمپی را از بارجیل تهیه کنید. ما در کنار شما هستیم تا همسفر لحظه‌های خوبتان باشیم.

منابع: eco-escape | bbcgoodfood