حتما شما هم بین اطرافیانتان عده‌ای را می‌شناسید که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند روز خود را با چیزی به جز چای آغاز کنند. در صورتی که گروه دیگر ترجیح می‌دهند به صورت ناشتا قهوه بنوشند و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند. بدون شک قهوه و چای هر دو جزو نوشیدنی‌های گرم و آرام‌بخش پاییز و زمستان هستند و طرفداران زیادی دارند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام‌یک از این دو نوشیدنی برای سلامت انسان مفید است و کدام می‌تواند انتخاب بهتری باشد. اگر این موضوع برای شما هم اهمیت دارد و می‌خواهید انتخاب درستی برای شروع یک روز خوب داشته باشید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

قهوه برای صبحانه؛ نوشیدنی محبوب همه

تا به حال هوس نوشیدن قهوه تازه‌دم به سراغتان آمده است؟ قهوه معمولا در صبح‌های شلوغی که زمان کمی برای خوردن صبحانه دارید، می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته هرچند که یک فنجان کافئین می‌تواند به ما کمک کند تا سرحال‌تر شویم، اما به این نکته توجه داشته باشید که این یک وعده غذایی واقعی نیست و نوشیدن قهوه فوایدو ضررهایی را به همراه دارد! برخی از تحقیقات نشان دادند که قهوه می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت نوع 2 و همچنین قلب مفید باشد و متابولیسم را افزایش دهد.

مصرف قهوه در صبحانه

یکی دیگر از مزایای سلامتی قهوه، سطوح بالای آنتی اکسیدان آن است. یک فنجان قهوه نسبت به یک فنجان چای، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. این رقم چیزی حدود200 تا 550 میلی گرم در هر فنجان قهوه در مقابل 150 تا 400 میلی گرم در هر فنجان چای سبز یا سیاه است. با این حال، بارها کارشناسان به این نکته اشاره کرده‌اند که بیشتر مردم تمایل به نوشیدن چای دارند.

قهوه از نظر مقدار پلی فنول‌ها که ریزمغذی‌های مملو از آنتی‌اکسیدان‌ است، هضم غذا را بهبود می‌بخشد. همچنین به پیشگیری از بیماری‌های عصبی و قلبی عروقی و حتی به مدیریت وزن هم کمک می‌کند. اگرچه چای دارای مقداری پلی فنول است، اما قهوه یکی از نوشیدنی‌های غنی از پلی فنول محسوب می‌شود که در سراسر جهان مصرف بالا دارد.

بهترین قهوه برای صبحانه کدام است؟

یک فنجان قهوه باکیفیت می‌تواند برای شروع صبح عالی و پرانرژی تاثیرگذار باشد. اما اگر اول صبح با طعم تلخ قهوه کلاسیک مشکل دارید، قهوه ترکیب شده با شکر یا شیر برای صبحانه گزینه‌ای فوق‌العاده است. همچنین درست کردن انواع نوشیدنی با شیر و قهوه در خانه هم می‌تواند گزینه مناسبی برای صبحانه باشد.

البته ناگفته نماند که طعم عسل و فندق به‌طور کلی خوشمزه و دلنشین است، بدون اینکه لطافت بهترین قهوه برای صبحانه را از بین ببرد. گزینه‌های بسیار بیشتری برای ترکیب با قهوه داغ و خوشمزه وجود دارد که به صورت سلیقه‌ای قابل استفاده است. مثلا طرز درست کردن قهوه لاته می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. اگر به دنبال قهوه‌ای ملایم، اما پرکافئین برای شروع روز خود هستید، بهتر است یکی از مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را امتحان کنید.

قهوه کلمبیایی (Colombian Coffee)

قهوه کلمبیایی، یک قهوه کلاسیک محبوب است که به دلیل طعم متعادل و قوی خود طرفداران زیادی دارد. نظر باریستاها درمورد این نوع قهوه این است که مزه‌ای ملایم و رو به متوسط دارد و به شدت پرخاصیت است. طعم آن را می‌توان بین کاراملی و فندقی درنظر گرفت. بدون شک این طعم بی‌نظیر می‌تواند یک راه فوق‌العاده برای استقبال از صبح باشد.

قهوه اتیوپی یرگاچف (Ethiopian Yirgacheffe coffee)

انتخاب یک نوشیدنی داغ برای صبحانه، از زمان قدیم با ذائقه انسان همراه بوده است. این قهوه یک نوشیدنی تک منشا است که به دلیل طعم پر جنب‌وجوش و گیاهی‌اش، مورد تحسین قرار می‌گیرد. Ethiopian Yirgacheffe با طعمی سبک و خوشمزه، انتخاب خوبی برای دوست‎‌دارن کافئین است. بنابراین اگر می‌خواهید قهوه اصل را همان‌طور که در در طبیعت است بنوشید، این گزینه را حتما امتحان کنید.

قهوه آنتیگوا گواتمالا (Guatemalan Antigua coffee)

قهوه آنتیگوا گواتمالا طعمی کامل و پیچیده همراه با ادویه است که می‌تواند جوانه‌های چشایی شما را بیدار کند. این قهوه بافتی صاف دارد که اغلب با مزه کاکائو، آجیل و میوه‌های لطیف ترکیب می‌شود. به‌طوری که آن را به انتخابی لذت‌بخش برای شروع یک صبح شاد تبدیل می‌کند.

قهوه کاستاریکا (Costa Rican Coffee)

قهوه کاستاریکا به خاطر طعم عمیق و رضایت‌بخشی که دارد، بین طرفداران کافئین معروف است. این قهوه که اغلب با مزه‌ای مانند میوه و آجیل توصیف می‌شود، انتخاب خوبی برای کسانی است که طعم قهوه متعادل و سبک را ترجیح می‌دهند. خوب است بدانید که قهوه کاستاریکا یک نوشیدنی محبوب استارباکس است. شما می‌توانید آن را با صبحانه خود میل کنید تا شروعی عالی داشته باشید.

قهوه کاستاریکا

قهوه برشته دارک سوماترا مندلینگ(Dark Roast Sumatra Mandheling)

برای طرفداران قهوه که از طعم نوشیدنی تلخ و جسورانه لذت می‌برند، قهوه برشته دارک سوماترا مندلینگ عالی است. بنابراین اگر شما هم جزو این گروه هستید، در اولین فرصت آن را امتحان کنید! این قهوه اندونزیایی دارای اسیدیته کم و با مزه‌ای پیچیده، آجیلی و کمی شیرین است. این گزینه یک همراه ایده‌آل برای صبح‌های خنک و آرام است که شروع روز شما را قوی و پرانرژی می‌کند.

خوردن قهوه قبل از صبحانه برای لاغری

حتما شما هم شنید‌ه‌اید که نوشیدن قهوه به صورت ناشتا می‌تواند به تناسب اندام و کاهش وزن کمک کند. خوردن قهوه قبل از صبحانه برای لاغری، مزایایی دارد که در ادامه این بخش به توضیح هرکدام می‌پردازیم:

کافئین کالری می‌سوزاند

تحقیقات نشان دادند که کافئین باعث افزایش گرمازایی (فرآیند تولید گرما در بدن) می‌شود. هرچه بدن شما گرمای بیشتری تولید کند، کالری بیشتری می‌سوزاند و سریع‌تر وزن کم می‌کنید. درواقع این ماده متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. همچنین باعث بیشتر شدن انرژی می‌شود و بدن را وادار می‌کند تا به جای ذخایر محدود کربوهیدرات در عضلات، ذخایر چربی بدن را بسوزاند.

با نوشیدن قهوه 30 دقیقه قبل از ورزش، عملکرد بدن انسان  بهتر می‌شود و به شما این احساس را می‌دهد که می‌توانید برای مدت طولانی‌تری ادامه دهید. به این ترتیب در طول تمرین، کالری بیشتری می‌سوزانید و سریع‌تر وزن کم می‌کنید. بسیاری از مردم قهوه را به نوشیدنی‌های پروتئینی قبل از تمرین خود اضافه می‌کنند یا فقط آن را تلخ می‌نوشند. نوشیدن قهوه برای صبحانه، قبل از هرگونه فعالیت بدنی، باعث سوزاندن کالری می‌شود.

چربی سوزی قهوه

قهوه میزان متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

از نظر متخصصین، کافئین، میزان متابولیسم شما را 3 تا 11 درصد افزایش می‌دهد. هرچه میزان متابولیسم بیشتر باشد، سوزاندن چربی برای شما آسان‌تر است. بنابراین اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، قهوه را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

کافئین چربی را تجزیه می‌کند

دانشمندان به تازگی ثابت کردند که کافئین سیگنال‌های مستقیمی به سلول‌های چربی می‌فرستد و باعث می‌شود چربی تجزیه شود. همچنین سطح آدرنالین خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه به سرعت فرآیند تجزیه چربی‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل کافئین به عنوان یک عنصر اصلی در اکثر مکمل‌های کاهش وزن و قرص‌های رژیمی استفاده می‌شود.

چای صبحانه؛ انرژی بخش و مفید

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب ما ایرانی‌ها است. به خصوص که چای صبح با شکر یا نبات، به همراه نان و پنیر و گردو، محبوبیت زیادی دارد. اکثر ما ایرانی‌ها تقریبا هر صبح و هر شب و یا هر ساعت دیگری از روز برای رفع خستگی، این نوشیدنی داغ را می‌نوشیم و از آن لذت می‌بریم. در ادامه این مطلب قصد داریم به فواید چای و دیگر مباحث مربوط به آن بپردازیم.

فواید چای صبحانه چیست؟

یک فنجان چای معمولا حاوی کافئین کمتری در هر وعده نسبت به یک فنجان قهوه است. همچنین پلی فنول‌های کمتری دارد. اما برای برای کسی که با اثرات نامطلوب کافئین دست و پنجه نرم می‌کند، چای گزینه فوق‌العاده‌ای است. فواید کلی چای برای سلامتی بدن، بستگی به نوع مصرف شما دارد.نوشیدن چای به همراه شیرین کننده هایی که جایگزین قند هستند میتواند ضرر کمتری را به همراه داشته باشد. همچنین تفاوت‌های بسیار زیادی بین چای سیاه، سبز و سفید وجود دارد.

برخلاف قهوه، یافتن چایی که عملکرد خاص و دلخواه شما را داشته باشد، بسیار آسان است. حتی نسخه‌هایی از چای گیاهی وجود دارند که در آن ذره‌ای کافئین موجود نیست. به عنوان مثال، به زنان بارداری که حالت تهوع دارند، توصیه می‌شود که چای زنجبیل را امتحان کنند تا این احساس ناخوشایند از بین برود. همچنین چای سبز با زردچوبه می‌تواند التهاب بدن را به صورت معجزه‌آسایی کم کند. البته معج زات انواع چای به همین جا ختم نمی‌شود و شما برای هر مسئله‌ای می‌توانید انواع چای را با انواع داروهای گیاهی یا ادویه‌ها ترکیب و میل کنید.

خواص چای صبحانه

خوردن چای سبز بعد از صبحانه

همان‌طور که می‌دانید، چای سبز و کاهش وزن ارتباط مستقیمی باهم دارند. خواص نوشیدنی شگفت‌انگیز چای سبز برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان هم مفید است. چای سبز، گیاه بومی هند و چین است. اما این روزها به دلیل مزایای سلامتی شگفت‌انگیزی که دارد، محبوبیت زیادی در سراسر جهان به دست آورده است. این نوشیدنی، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌ها است که هر دو برای سلامتی فواید بسیاری دارند. چای سبز یکی از معدود چای‌هایی است که زیاد فرآوری نمی‌شود. به همین دلیل مواد مغذی و بافت طبیعی خود را حفظ می‌کند. بنابراین بهتر است آن را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

تفاوت چای صبحانه و عصرانه

چه چیزی در چای وجود دارد که آن را برای یک زمان خاص از روز مناسب می‌کند؟ در حقیقت به نظر می‌رسد که چای صبحانه و چای عصرانه هیچ تعریف استاندارد و مشخصی ندارند. اما قراردادها و یا عادت‌هایی شکل گرفته است که باعث شده بین این دو تفاوت‌هایی ایجاد شود. به طور کلی، چای صبحانه دارای کافئین بالاتری است. در حالی که یک فنجان چای برای عصرانه، می‌تواند متفاوت‌ و حتی بدون کافئین باشد.

برای توضیح بیشتر، شما می‌توانید برای چای عصرانه، چای سبز، چای بابونه، چای زعفران و یا چای گل‌ گاوزبان بنوشید. اما چای صبحانه، چای سیاه با شکر یا تلخ است که برای شروع روز، انتخابی مناسب محسوب می‌شود.

تفاوت چای عصرانه و صبحانه

مضرات چای صبحانه

بسیاری از کسانی که عادت به نوشیدن چای به صورت ناشتا یا همراه با صبحانه دارند، همیشه نگران مضرات چای صبحانه هستند. اگرچه خوردن چای در وعده صبح عادت ترک نشدنی است، اما خوب است با آسیب‌های آن آشنا شوید!

افت کیفیت خواب

از آنجایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین است، مصرف بیش از حد آن ممکن است چرخه خواب انسان را مختل کند. خواب ناکافی، مشکلات ذهنی مختلفی از جمله خستگی، اختلال در حافظه و کاهش تمرکز را به وجود می‌آورد. علاوه بر این، کمبود خواب مزمن با افزایش خطر چاقی و کنترل ضعیف قند خون مرتبط است.

کاهش جذب آهن

چای منبعی غنی از ترکیباتی به نام تانن است. تانن‌ها می‌توانند به آهن موجود در غذاهای خاص متصل شوند و آن را برای جذب در دستگاه گوارش، غیرقابل دسترس کنند. کمبود آهن یکی از شایع‌ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر سطح آهن پایینی دارید، مصرف بیش از حد چای ممکن است وضعیت شما را تشدید کند.

مضرات چای

مقایسه چای و قهوه برای صبحانه

چای و قهوه هر دو دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. به طور کلی، مصرف چای و قهوه بدون شیر و بدون شکر سالم‌تر است. قهوه تلخ کافئین بیشتری نسبت به چای سیاه دارد. در حالی که چای سیاه حاوی حدود 55 میلی گرم کافئین در هر 8 اونس است. اما قهوه دو برابر این مقدار کافئین دارد؛ یعنی 100 میلی گرم در هر 8 اونس! بنابراین اگر به کافئین حساسیت دارید یا از درد معده رنج می‌برید، باید به جای قهوه سیاه چای سیاه بنوشید. همچنین کسانی که مشکلات مربوط به خواب دارند، بهتر است به هیچ عنوان سراغ قهوه نروند!

کلام پایانی

چای صبحانه و قهوه صبحانه، یکی از موضوعات مهم و قابل بحث بین طرفداران این دو نوشیدنی داغ و خوشمزه است. فواید، مضرات و نوع چای و قهوه از جمله مواردی هستند که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. حالا شما با خاطری آسوده می‌توانید با توجه به شرایط خودتان، یکی از این دو نوع نوشیدنی را برای شروع روز خود انتخاب کنید!

ایا قهوه برای صبحانه خوب است؟

باتوجه به آنچه که در این مطلب گفتیم، قهوه می‌تواند گزینه خوبی برای صبحانه باشد به شرطی که با طبیعت بدن شما هماهنگ باشد و در مصرف آن افراط نکنید.

منابع:huffingtonpost | Mashed | food.ndtv