سفره هفت سین ایرانی با تزئین سبزه و گل

جدیدترین ایده چیدمان و تزیین سفره هفت سین برای عید نوروز

21 اسفند 1402 بهاره سامانی پور

قدیمی‌ترین آیینی که از دوران ایران باستان باقی مانده، دوست‌داشتنی‌ترین آن یعنی سفره هفت سین است. این سفره رنگارنگ در روزهای منتهی به سال نوی خورشیدی در خانه‌های هر ایرانی پهن شده و در لحظه تحویل سال، همه را به دور خود جمع می‌کند. این مقاله از بارجیل با رنگ و بوی نوروزی خود، مهمان چشم‌های شما خواهد بود. در این مطلب ابتدا کتاب تاریخ سفره هفت سین را در کنار هم ورق می‌زنیم، سپس به سراغ چندین نمونه از ایده‌های خلاقانه برای تزیین سفره هفت سین می‌رویم.

از تاریخچه‌ هفت سین نوروز چه می‌دانید؟

همانطور که گفتیم، عید باستانی نوروز و سفره هفت سین، قدمتی به اندازه تاریخ ایران و ایرانی دارد. بنابراین از تاریخچه سفره هفت سین، روایت‌های مختلفی موجود است. ما این روایت‌ها را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم و همه آن‌ها را در قالب یک نوشته خواندنی کوتاه، آورده‌ایم تا بتوانید به راحتی با تاریخچه هفت سین نوروز آشنا شوید.

  • هفت چین یا هفت چیدنی: برخی از افراد معتقدند در دوران باستان، به جای هفت سین، هفت چین یا همان هفت چیدنی رایج بوده است. به دلیل روابط تجاری بالای ایرانیان در دوره هخامنشی با چینی‌ها و رواج ظروف چینی لعاب‌دار به عنوان تحفه گران‌قیمت این سرزمین، پژوهشگران معتقدند ریشه هفت سین امروزی، در حقیقت هفت چین و به معنای سفره‌ای با هفت ظرف چینی دارای غذا است.
  • هفت شین: یکی دیگر از روایت‌های بیشتر شنیده‌شده درباره تاریخچه هفت سین نوروز، ریشه هفت شین آن است. برخی دیگر معتقدند پیش از ورود اسلام به سرزمین ایران، هفت شین رواج داشته که ترکیبی از شربت، شمشاد، شمع، شهد، شراب، شقایق و شاخه نبات بوده است. پس از ورود اسلام به دلیل حرام‌بودن شراب، همذات آن، یعنی سرکه جایگزین شده و سایر خوراکی‌ها نیز به تدریج تغییر کرده است. با این وجود غذای شب عید | از سبزی پلو با ماهی تا زرشک پلو با مرغ همچنان از دیرباز در سفره‌های ما جای پای خود را ثابت نگه داشته است.

هر یک از اجزای سفره هفت‌سین چه معنایی دارند؟

سفره هفت سین امروزی، محدود به هفت خوراکی سین‌دار نیست. در کنار هفت سین، اجزای دیگری نیز قرار می‌گیرند که معمولا یادآور مفاهیمی مانند نوزایی، ثروت، خوش‌یمنی و غیره هستند. جالب است بدانید در کنار قرآن، حافظ، آینه و آب که در سفره هفت سین بسیاری از ما جای دارند، بسیاری از اقوام سبزی‌خوردن، نان سنگک، گلاب و مانند این‌ها را نیز در سفره خود قرار می‌دهند. در این بخش به سراغ مهم‌ترین و مرسوم‌ترین اجزای سفره هفت سین می‌رویم و معنا و مفهوم هر یک را با هم بررسی می‌کنیم.

معنای سبزه در سفره هفت سین

 سبزه با رنگ زیبا و رویش نسبتا سریع خود، نماد تولد و نوزایی است. این عنصر مهم معمولا از غلات مختلفی مانند گندم، جو، عدس، ارزن و یونجه تهیه می‌شود. اگر مایلید نوروز امسال تولدی دوباره به خانه و خانواده خود هدیه دهید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله روش کاشت سبزه عید | بهترین زمان کاشت سبزه عید نوروز را از دست ندهید. همچنین با تهیه خوراکی‌های زیر می‌توانید سبزترین و متفاوت‌ترین سبزه عید را تهیه کنید.

مفهوم سیب در چیدمان هفت سین

دومین جزء سفره هفت سین نوروز، سیب است. سیب را معمولا سرخ و درسته بر سر سفره هفت سین می‌گذارند. نماد آن تندرستی، سلامت و البته زیبایی و عشق است. اگر دوست‌ دارید به سیب سرخ هفت سین امسال کمی تنوع هدیه دهید، پیشنهاد می‌کنیم از میوه خشک سیب برای باکلاس‌تر و متفاوت‌تر کردن آن کمک بگیرید.

معنی سیر در سفره نوروز

سیر هم یکی دیگر از عناصر سفره هفت سین است که قدرت و تندرستی را نشان می‌دهد. همچنین جالب است بدانید زرتشتی‌ها از بوی بد سیر برای دور کردن اهریمن و شیطان استفاده می‌کردند. سیر را به‌صورت کامل یا رنده‌شده در سفره هفت سین قرار می‌دهند.

مفهوم سماق در چیدمان سفره هفت سین

اگر به دنبال عنصری به عنوان عشق، امید و شادی هستید، سماق این عضو دوست‌داشتنی است. معمولا سماق را هم به صورت کوبیده و هم به صورت نکوبیده می‌توان در سفره‌های هفت سین مشاهده کرد. همچنین برخی از اقوام سمنو را نماد خورشید و قدرت الهی می‌دانند.

معنای سمنو در هفت سین

مهم‌ترین عنصر تهیه دسر سمنو، گندم است. گندم از دیرباز در فرهنگ ایرانی نماد رزق و روزی، خوراک و فراوانی بوده است. بر همین اساس سمنو را می‌توان فراوانی خوراک و سال پربرکت دانست. اگر دوست دارید درباره این دسر خوشرنگ و شیرین بیشتر بدانید، ما در مقاله طرز تهیه سمنو؛ س مثل سرسبزی سال نو صفر تا صد نحوه تهیه سمنوی خانگی خوشمزه را به شما آموزش داده‌ایم.

یک کاسه سمنو با تزئین خلال بادام و پسته

آشنایی با معنای سرکه

همانطور که گفتیم، سرکه در واقع جایگزینی برای حضور شراب در میان سفره سال تحویل ایرانیان پس از اسلام بود. سرکه را می‌توان نماد زندگی و حفظ پاکیزگی دانست. همچنین برخی معتقدند حضور سرکه در سفره هفت سین باعث از بین رفتن سحر و جادو و دعا می‌شود.

سنجد در سفره هفت سین

سنجد، عاشقانه‌ترین میوه در فرهنگ ایرانیان است. این میوه کوچک با عطر بی‌نظیر و شکوفه‌های زیبای خود، جایگاه مهمی در سفره عقد و هفت سین دارد. چرا که نمادی از عشق ابدی است و زیبایی محبت را به ما یادآور می‌شود.

سایر اجزای سفره هفت سین

همانطور که پیش‌تر گفته شد، علاوه‌بر هفت عنصر سین‌دار اصلی، عناصر دیگری نیز در سفره هفت سین ایرانیان وجود دارد که هر یک با معنا و فلسفه خود، به این سفره عیدانه راه گشوده‌اند.

  • سکه: دارایی و ثروت
  • ماهی قرمز: جریان زندگی
  • تخم مرغ: باروری و رشد خوبی‌ها
  • آینه: ازدیاد خوبی
  • آب: پاکی و روشنایی
  • کتاب (قرآن کریم، حافظ، شاهنامه و سایر کتب دینی): خردمندی و ایمان

روش تزیین تخم مرغ هفت سین

تزیین تخم مرغ هفت سین از زمان کودکی تا به امروز، یکی از فعالیت‌های دورهمی و جذاب عید برای همه ما بوده است. در روزهای باقی‌مانده به عید، همه اعضای خانواده، از کوچک تا بزرگ، دور هم جمع می‌شدند و هرکس با سلیقه خود تخم مرغی را رنگ‌آمیزی می‌کرد. اگرچه آن روزها گذشته، اما این سنت دوست‌داشتنی از بین نرفته است. در ادامه ما سه روش آسان و شیک برای تزیین تخم مرغ هفت سین به شما می‌آموزیم تا سفره نوروزی امسال خود را زیباتر از همیشه بچینید.

رنگ کردن تخم مرغ با رنگ طبیعی

برای رنگ‌کردن تخم مرغ هفت سین با رنگ طبیعی، فدم‌های زیر را دنبال کنید.

  1. تعدادی گل، برگ طبیعی و سبزی را روی تخم مرغ‌های نپخته قرار دهید.
  2. به کمک یک پارچه توری، جوراب زنانه توری یا تنظیف، گل‌ها را به خوبی روی تخم مرغ فیکس کنید.
  3. با یک نخ انتهای پارچه را سفت کنید تا گل‌ها تکان نخورند.
  4. تخم مرغ‌ها را با موادی که در پایین می‌خوانید، داخل قابلمه به جوش آورید. سپس یک ساعت دیگر آن‌ها را روی حرارت بگذارید تا تخم مرغ به خوبی رنگ بگیرد.
  5. پس از اتمام کار توری و برگ‌ها را از تخم مرغ جدا کرده و روی آن‌ها را کمی روغن بزرک بزنید تا براق و جذاب شوند.
مراحل فیکس کردن گل و گیاه روی تخم مرغ
  • مواد لازم برای رنگ زرد: زردچوبه ۴ ق غ/ سرکه ۲ ق غ/ نمک ۱ ق چ/ آب ۱/۴ پیمانه
  • مواد لازم برای رنگ قهوه‌ای: قهوه غلیظ خنک‌شده ۱/۴ پیمانه/ سرکه ۲ ق غ/ نمک ۱ ق چ
  • مواد لازم برای رنگ آبی: کلم بنفش خُرد شده ۱۴ پیمانه/ سرکه ۲ ق غ/ نمک ۱ ق غ/ آب ۱/۴ پیمانه
  • مواد لازم برای رنگ صورتی: چغندر خرد شده ۴ پیمانه/ سرکه ۲ ق غ/ نمک ۱ ق چ/ آب ۱/۴ پیمانه
  • مواد لازم برای رنگ سبز: اسفناج ۶ پیمانه/ زردچوبه ۱ ق غ/ نمک ۱ ق چ/ آب ۱/۴ پیمانه
تخم‌ مرغ‌های رنگ‌شده با گل و برگ و رنگ طبیعی

دکوپاژ تخم مرغ هفت سین

دومین روش برای تزیین تخم مرغ هفت سین، استفاده از چسب‌های ترانسفر است. این برچسب‌های جذاب می‌توانند تخم مرغ سفالی یا پخته شما را درست به اندازه تخم مرغ‌های تزئینی مغازه، زیبا و شیک کنند. بنابراین اگر شما هم این دغدغه را در ذهن دارید که عیدی چی بدیم؟ پیشنهاد می‌کنیم به کمک این روش یک هدیه زیبا و دست‌ساز برای خود و عزیزانتان بسازید.

برای دکوپاژ تخم مرغ هفت سین با چسب ترانسفر، کافی است به نزدیک‌ترین لوازم هنری فروشی محله‌تان سر بزنید و از میان برچسب‌های ترانسفر، طرح مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید. هر ورق چسب ترانسفر می‌تواند برای تزئین چندین تخم مرغ هفت سین کافی باشد. سایر لوازمی که نیاز دارید را در ادامه آورده‌ایم.

  • برچسب ترانسفر 1 ورق
  • رنگ اکریلیک دلخواه
  • تخم مرغ سفالی، پلاستیکی یا پخته
  • قلم موی تخت
  • یک کاسه پر از آب

پیشنهاد می‌کنیم برای ماندگارترشدن تخم مرغ هفت سین خود در روش دکوپاژ، به سراغ تخم مرغ‌های سفالی بروید. همچنین رنگ اکریلیک را با توجه به تم سفره و رنگ پس زمینه برچسب ترانسفر انتخاب کنید.

  1. تخم مرغ را به خوبی رنگ بزنید و اجازه دهید خشک شود.
  2. برچسب ترانسفر را به اندازه دلخواه خود ببرید و داخل کاسه پر از آب بندازید.
  3. دو تا سه دقیقه به برچسب زمان بدهید تا لایه شفاف از مقوا جدا شود.
  4. لایه برچسب شفاف را به آرامی از آب درآورده و روی تخم مرغ قرار دهید. سپس با قلم موی تخت و تمیز خود به آرامی روی برچسب را بکشید. این کار کمک می‌کند برچسب به خوبی چسبیده و حباب‌های ریز زیر آن از بین برود.
  5. اگر همچنان حبابی وجود دارد، می‌توانید آن را با یک سوزن ریز، بترکانید.
  6. تخم مرغ را کنار بگذارید تا خشک شود.

به همین سادگی، شما یک تخم مرغ زیبا و خلاقانه برای چیدن سفره هفت سین خود دارید.

شش عدد تخم مرغ تزئین شده با چسب ترانسفر

رنگ آمیزی خلاقانه تخم مرغ‌ها

سومین روش برای تزیین تخم مرغ سفره هفت سین، دعوت از خلاقیت به جشن عید نوروز است. در کنار اعضای خانواده بنشینید و با یک قلمو، کمی رنگ آبرنگ، اکریلیک یا گواش تخم مرغ‌هایتان را رنگ کنید. ما چند ترفند برای شما لیست می‌کنیم تا بتوانید به کمک آن‌ها خلاقیت بیشتری را تجربه کنید.

  • پاشیدن رنگ از قلم موی خیس روی سطح تخم مرغ
  • ساختن طرح‌های انتزاعی از طریق چسباندن یک تکه کیسه پلاستیکی روی سطح تخم مرغ رنگی خیس
  • رنگ‌آمیزی نواری تخم مرغ
  • رنگ‌آمیزی تخم مرغ با اثر انگشت‌های رنگی اعضای خانواده
  • رنگ‌آمیزی تک‌رنگ تخم مرغ
  • نقاشی روی تخم مرغ
اعضای خانواده دور یک میز درحال رنگ‌کردن تخم مرغ

تزیین سفره هفت سین با ایده های خلاقانه

حالا که با اجزای مختلف هفت سین آشنا شدیم، بد نیست به سراغ اصلی‌ترین بخش سفره نوروز، یعنی چیدمان سفره هفت سین برویم. در چیدن سفره هفت سین، خلاقیت همیشه حرف اول را می‌زند. شما می‌توانید با همان ظروف، پارچه و عناصر تزئینی که داخل خانه دارید، صدها مدل هفت سین مختلف بسازید. با این وجود برای آنکه کار را برای شما کمی ساده‌تر کنیم، چند نمونه از نکات و روش‌های چیدن سفره هفت سین را برای شما آورده‌ایم.

هفت سین مدرن

در سال‌های اخیر، گل‌آرایی جایگاه بسیار خوبی در جشن‌ها و مراسمات داخل و خارج از کشور پیدا کرده است. برای داشتن یک هفت سین مدرن، پیشنهاد می‌کنیم استفاده از گل‌های ساده و با یک تم رنگی را حتما در نظر بگیرید. سایر عناصر هفت سین مدرن را برای شما لیست می‌کنیم.

  • گلدان‌های ساده
  • شمع‌های ساده و ظریف
  • گیاهانی با برگ سبز
  • ظروف ساده و تک‌رنگ
  • رومیزی ساده و متناسب با رنگ گل‌ها یا سبزه‌های سفره هفت سین

هفت سین مینیمال

دیزاین مینیمال نیز یکی دیگر از پرطرفدارترین روش‌های دکور و تزئینات در سال‌های اخیر است. بنابراین اگر می‌خواهید با کم‌ترین هزینه، مدرن و شیک باشید حتما به سراغ چیدمان هفت سین مینیمال بروید. در این روش باید تزئینات را به حداقل برسانید و زیبایی را در سادگی ببینید.

  • استفاده از سینی به جای طرف برای عناصر هفت سین
  • حذف ماهی و نان و سایر عناصر غیر ضروری
  • استفاده از ظروف بدون طرح و ساده
  • رومیزی لینن یا کتان روشن

هفت سین قدیمی

فرهنگ ایرانی با روح سنت و المان‌های قدیمی پیوند خورده است. اگر شما هم مثل ما عاشق دیزاینی هستید که حال و هوای ایران قدیم را داشته باشد، روی کمک ما حساب کنید. برخلاف دو نوع چیدمان سفره هفت سین قبلی، در این روش نیازی نیست در تزئینات قناعت کنید. البته این به معنای زیاده‌روی هم نیست. با این وجود در اضافه‌کردن قرآن و کتاب، آینه، انواع آجیل، قوری و سماور، شیرینی‌های سنتی ایرانی، گلدان‌های چینی قدیمی و حتی انار و سمبل به سفره، قناعت نکنید. ما می‌توانیم در تهیه برخی از این موارد به شما کمک کنیم.

  • استفاده از پارچه‌های کنفی
  • استفاده از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای و قرمز لاکی
  • چراغ‌های نفتی، تار و سه‌تار، سماور ذغالی و صندوق‌های قدیمی برای تزئین
  • بکارگیری گندم خشک‌شده و سکه‌های قدیمی در لابلای سفره

هفت سین لاکچری

برای داشتن یک هفت سین لاکچری، مهم‌ترین نکته توجه به متریال بکار رفته در ظروف و تزئینات سفره هفت سین است. بهترین عناصری که می‌توانند حس شیک و لاکچری‌بودن را به سفره ما هدیه دهند، فلز و سنگ‌های تیره هستند. با این حال فراموش نکنید که همچنان زیبایی در سادگی است و مرز باریکی میان لاکچری‌بودن و زیاده‌روی وجود دارد.

  • ظروف طلایی یا نفره‌ای ساده
  • ظروف سنگی تیره با رگه‌های طلایی
  • نورپردازی محل قرارگیری سفره هفت سین
  • استند گل، گل‌آرایی و استفاده از گل‌های گران قیمت مانند ارکیده
  • شمعدان‌های بلند و باشکوه
  • تاکید روی آینه

هفت سین چوبی

یکی از ساده‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و البته زیباترین سفره هفت سین، چیدمان چوبی است. اگر می‌خواهید با یک بار خرید ظروف و وسایل، تزئینات سفره هفت سینی تهیه کنید که همیشه زیبا و روی مد هستند، حتما چوب را انتخاب کنید.

  • ظروف چوبی
  • قاب آینه چوبی
  • استفاده از بافت چوب طبیعی
  • استفاده از گندم خشک برای تزئین
  • گل‌های رنگی مانند نرگس و میخک
  • استفاده از رنگ‌های شیری و کرم برای رومیزی و تزئینات
  • پارچه لینن و کتان

هفت سین ایرانی

در آخر، اگر قصد دارید یک هفت سین ایرانی اصیل داشته باشید، باز هم ما در این مسیر همراه شماییم. یک هفت سین ایرانی روح نوروز را به خانه دعوت می‌کند و خبر از اصالت اعضای خانواده می‌دهد.

  • ظروف گل سرخی، چینی، برنجی یا مسی
  • استفاده از طرح‌های بته جقه
  • تخم مرغ‌های تزئین‌شده با برچسب‌های ترانسفر گل‌دار
  • تم رنگی آبی فیروزه‌ای، قرمز لاکی یا صورتی گل سرخی
  • کتب حافظ و سعدی و شاهنامه

تزیین سفره هفت سین عروس

در تزئین سفره هفت سین عروس، مهم‌ترین نکته استفاده از رنگ سفید به نشانه پاکی و سعادت است. همچنین گل‌آرایی و القای حس لطافت، می‌تواند یک سفره هفت سین عروس تمام و کمال را به شما هدیه دهد.

  • استفاده از رنگ سفید، سبزی گیاه و صورتی‌های کم‌رنگ
  • استفاده از تور و پارچه‌های ظریف
  • گل‌آرایی
  • حضور آینه و شمعدان

کلام پایانی؛ آموزش سفره هفت سین به سبک بارجیل

همین حالا که در حال خواندن این مقاله هستید، به احتمال زیاد چیزی تا آغاز هیاهوی عید نوروز نمانده است.  این بار در این مطلب از مجله بارجیل سعی کردیم در تزیین سفره هفت سین برای عید نوروز، دستیار شما باشیم. از آموزش سفره هفت سین مینیمال تا بررسی سفره هفت سین عروس، آنچه خواندید راهنمای کاملی از نکات چیدمان سفره هفت بود.

به نظر شما بررسی کدام سبک از تزیین سفره هفت سین را بهتر است به این مطلب اضافه کنیم؟ سوالات و درخواست‌هایتان را با ما در میان بگذارید تا نویسندگان مجله بارجیل با توجه به نیاز شما، مطالب بعدی را بنویسند!

منبع: RanaMohrechi

سوالات متداول
اجزای هفت سین بعد از عید هم قابل مصرف‌اند؟

اگر با سلفون از نشستن گرد و خاک روی خوراکی‌های هفت سین محافظت کنیم، دو الی سه روز پس از چیدن سفره هفت سین، امکان مصرف اجزای هفت سین وجود دارد. با این حال مصرف اجزای هفت سین بعد از عید توصیه نمی‌شود.

دیدگاه شما
اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جدیدترین ایده چیدمان و تزیین سفره هفت سین برای عید نوروز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *