گاهی اوقات انتخاب یک پیش غذا یا میان وعده کار سختی است، زیرا ما معمولا فقط با تعدادی از میان وعده‌ها آشنا هستیم. لقمه سیر و گردو یکی از میان وعده های رژیمی محسوب می‌شود که برای بدن بسیار مفید است. شما می‌توانید این لقمه را به عنوان میان وعده برای مدرسه و محل کار تهیه ببینید یا آن را به عنوان یک پیش غذای لذیذ درست کنید.

ما در این مطلب طرز تهیه لقمه سیر و گردو را با شما به اشتراک می‌گذاریم و کمی درباره فواید سیر و گردو صحبت می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه لقمه سیر و گردو

  • ۱۰۰ گرم بلوچیز
  • ۵۰ گرم پنیر خامه‌ای
  • ۲۰ گرم کره
  • ۱ حبه سیر
  • ۱ فنجان گردو تفت داده شده
  • نصف فنجان جعفری خرد شده
  • ۲۰ عدد نان تست کوچک
  • جعفری اضافی برای تزئین

طرز تهیه:

  • پنیر خامه‌ای، کره، سیر، گردو و جعفری را با هم مخلوط کنید. آنقدر مخلوطشان کنید تا ترکیبی یک دست شود.
  • پیش از این، فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • روی هر تست کوچک، مقداری از مخلوط تهیه شده را قرار دهید و سپس روی آن مقداری بلوچیز بگذارید و در نهایت آن‌ها را داخل فر بگذارید.
  • با کمی جعفری و گردو آن‌ها را تزئین کنید و گرم میل کنید.
  • نوش جان!

 

فواید لقمه سیر و گردو

  1. مفید برای مغز

گردو حاوی مواد شیمیایی گیاهی مهم و همچنین مقادیر بالایی از چربی‌های غیراشباع است که فواید بالقوه‌ای برای سلامت و عملکرد مغز دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش استرس اکسیداتیو در مغز و همچنین به بهبود سیگنال‌دهی مغز و نوروژنز کمک می‌کنند. علاوه بر سطوح بالای چربی‌های مفید، سایر مواد مغذی مهم مانند ویتامین E، فولات و فیتوکمیکال محافظ، الاژیک اسید، همگی در گردو یافت می‌شوند و به خواص محافظت کننده عصبی و تقویت حافظه کمک می‌کنند.

  1. تقویت کننده خلق و خو

حتما شما هم در مورد خواص ضد افسردگی گردو شنیده‌اید، زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ گردو برای رشد و عملکرد سیستم عصبی مرکزی مهم هستند. تحقیقات و شواهد بالینی نشان می‌دهند که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به خوبی در برخی اختلالات خلقی نقش داشته باشند. به نظر می‌رسد گنجاندن گردو در رژیم غذایی مردان جوان سالم و غیر افسرده باعث بهبود خلق و خو می‌شود.

  1. کمک به استخوان سالم

گردو منبع خوبی از ماده معدنی مس است. کمبود شدید مس با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان و افزایش خطر پوکی استخوان همراه است. پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان‌ها نازک‌تر و کمتر متراکم می‌شوند و شکستن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. کلاژن و الاستین اجزای ساختاری اصلی بدن هستند و مس در حفظ آنها نقش زیادی دارد.

همچنین گردو منگنز زیادی دارد که در ترکیب با مواد معدنی کلسیم و مس از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. منیزیم موجود در گردو برای تشکیل استخوان مهم است، زیرا به جذب کلسیم در استخوان کمک می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با تهیه لقمه سیر و گردو برای میان وعده خودتان یا فرزندتان، از پوکی استخوان زودرس جلوگیری کنید و بدنی قوی داشته باشید.

  1. قلب سالم

هرچه از فواید گردو برای قلب و مغز بگوییم، کم گفته‌ایم. مصرف گردو خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد و روغن گردو فواید زیادی را برای پوشش داخلی رگ‌های خونی و لنفاوی ارائه می‌دهد. همچنین سطح کلسترول و نشانگرهای التهاب را بهبود می‌بخشد و این موضوع با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. به طور کلی طبق تحقیقات، افرادی که بیش از چهار بار در هفته آجیل مصرف می‌کنند، تا ۳۷ درصد از خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب دور هستند.

فواید سیر

  1. جلوگیری از سرفه و سرماخوردگی

سیر پتانسیل جلوگیری از سرفه و عفونت سرماخوردگی را دارد. مخصوصا این روزها با شیوع ویروس کرونا، می‌توانید لقمه سیر و گردو بخورید تا از عفونت و ویروس جلوگیری کنید.

  1. بهبود عملکرد مغز

سیر به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به سلامت مغز کمک می‌کند. در برابر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل موثر است.

  1. بهبود هضم غذا

بسیاری از مشکلات گوارشی با گنجاندن سیر در رژیم غذایی بهبود می‌یابند. سیر برای روده‌ها مفید است و التهاب را کاهش می‌دهد. خوردن سیر خام به پاکسازی کرم‌های روده کمک می‌کند. خوبی آن این است که باکتری‌های بد را از بین می‌برد و از باکتری‌های خوب روده محافظت می‌کند.

  1. تقویت ایمنی

سیر از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از آسیب رسیدن به DNA جلوگیری می‌کند. رویِ موجود در سیر باعث تقویت ایمنی می‌شود و ویتامین C آن به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. همچنین در برابر عفونت چشم و گوش بسیار مفید به شمار می‌رود، زیرا دارای خواص ضد میکروبی است. باز هم تمامی این موارد برای دوران کرونا و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.

  1. بهبود سلامت پوست

سیر به جلوگیری از آکنه کمک کرده و و جای آکنه‌ها را کم رنگ‌تر می‌کند. تبخال، پسوریازیس، بثورات و تاول‌ها همگی می‌توانند با استفاده از آب سیر بهبود یابند. همچنین سیر از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

منابع: thevirtualcaterer | recipes.net |