شربت خاکشیر یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های تابستانی است. در تابستان افراد زیادی به دنبال رفع تشنگی و بهبود گرمازدگی خود هستند که خاکشیر هر دو این خواص را دارد. یکی از خواص خاکشیر، کاهش دمای بدن است و با جذب فراوان آب در دستگاه گوارش، احساس گرما و عطش بیش از حد را کاهش می‌دهد. اما خاصیت خاکشیر فقط برای روزهای گرم تابستانی نیست و در تمام روزهای سال می‌توانید آن را مصرف کنید.

در ادامه همراه مجله بارجیل باشید تا در مورد خواص خاکشیر اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

خاکشیر چیست؟

یک کاسه چوبی و یک ملاقه چوبی پر از خاکشیر

خاکشیر گیاهی یک یا دو ساله از خانواده شب‌بویان است. این گیاه در کوهستان و دشت می‌روید و تخم‌هایی به رنگ قرمز و قهوه‌ای دارد. آنها بسیار ریز هستند و اگر آنها را بجوید، طعم تلخی دارند. گیاه خاکشیر دارای ساقه بلندی است که طول آن به یک متر می‌رسد. قسمت بالای گیاه فاقد کرک است، در حالی که قسمت پایین ساقه، کرک‌های زیادی مشاهده می‌شوند.

طبع خاکشیر سرد است و به همین دلیل اکثر مردم در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی آن را استفاده می‌کنند. به همین ترتیب افراد سرد مزاج نباید در مصرف خاکشیر زیاده‌روی کنند.

خواص خاکشیر چیست؟

خاکشیر فواید زیادی برای بدن دارد که در این بخش به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:

1. فواید خاکشیر برای معده و روده

کمک به دستگاه گوارش، یکی از بهترین خواص خاکشیر به حساب می‌آید. هنگامی که حرکات روده آهسته یا نامنظم باشد، مواد زائد تولید شده پس از هضم غذا در بدن باقی می‌مانند و دفع نمی‌شوند؛ در نتیجه یبوست ایجاد می‌شود. در طب سنتی نوشیدن شربت خاکشیر برای یبوست توصیه می‌شود. وقتی خاکشیر با آب گرم درست شود، خاصیت ملین دارد و برای درمان یبوست مفید است. دو قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و هر روز صبح و شب این شربت را مصرف کنید. از طرفی، خاکشیر تهیه شده در آب سرد از انواع نوشیدنی‌های سرد تابستانی هم هست که روده‌ها را پاکسازی می‌کند و باعث از بین رفتن اسهال می‌شود.

2. خواص خاکشیر برای پوست

فردی در حال نشان دادن لکه صورت

خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است. این گیاه رنگ پوست شما را روشن می‌کند و لک‌های پوستی را از بین می‌برد. برای تاثیر بیشتر، خاکشیر را با ترنجبین میل کنید. گیاه ترنجبین را به مدت پنج ساعت در آب خیس کنید، سپس آن را صاف کرده و دو قاشق چایخوری خاکشیر به آن اضافه کنید. این مخلوط را به مدت سه هفته بخورید تا از شر لکه‌های صورت خود خلاص شوید.

در ضمن، یکی از مشکلات پوستی رایج که همه ما با آن مواجه هستیم، آکنه و جوش است که گاهی به دلیل مشکلات گوارشی، حساسیت پوست و آب و هوا ایجاد می‌شوند و زیبایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. خاکشیر یکی از درمان‌های طبیعی است که برای حل این مشکلات نیز استفاده می‌شود.
شما می‌توانید برای رفع این مشکل، کمی عرق کاسنی، عرق به و عرق شاهتره را به همراه 2 قاشق غذاخوری مخلوط کنید. جهت بهبودی، این ترکیب را به مدت 3 تا 4 هفته چند بار در هفته بنوشید تا جوش‌های شما رفع شوند. در ضمن، به لیمو نیز برای پوست بسیار مفید است. شما می‌توانید جهت درمان سریع‌تر، با خواص به لیمو و طرز تهیه دمنوش آن آشنا شوید و در هفته آن را هم میل کنید. با مصرف کردن خاکشیر و به لیمو به طور مداوم، مشکلات پوستی شما تا حد زیادی درمان می‌شوند. البته پیش از آن باید با یک پزشک مشورت کنید تا جوش و آکنه‌هایتان ناشی از مشکلات هورمونی نباشند.

3. درمان فشار خون با خاکشیر

برای درمان فشار خون بالا، یک لیوان خاکشیر را بکوبید تا به صورت پودر درآید. سپس آن را در ظرفی بریزید، به آرامی آب اضافه کنید و هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرد. برای تاثیرگذاری می‌توانید این خمیر را هفته‌ای یک یا دو بار روی پاهای خود بمالید و بگذارید یک شب تا صبح بماند. این به شما کمک می‌کند فشار خون خود را کنترل کنید. البته پیشنهاد می‌شود در کنار شربت خاکشیر، پسته هم مصرف کنید. زیرا پسته خام یکی از بهترین موادغذایی برای فشار خون است و سریع‌تر می‌توانید فشار خون خود را تنظیم کنید.

4. معرفی فواید خاکشیر برای زنان

عکسی از زن باردار

یکی دیگر از خواص خاکشیر در باداری زنان مشخص می‌شود. در ماه‌های آخر بارداری مصرف خاکشیر می‌تواند به آسان‌تر شدن زایمان و باز شدن دهانه رحم کمک کند. البته مصرف زیاد خاکشیر در سه ماهه اول بارداری منجر به باز شدن دهانه رحم و سقط جنین می‌شود، اما مصرف آن در نیمه دوم بارداری مفید است.

بهتر است خانم‌ها در مورد مصرف خاکشیر و نحوه مصرف آن در دوران شیردهی از پزشک خود سوال کنند و به دستور وی عمل کنند. یکی دیگر از خواص خاکشیر برای خانم‌ها، کاهش ترشحات زنانه است. شما می‌توانید اسموتی های خوشمزه برای تقویت بدن خود تهیه کنید و داخل آن خاکشیر اضافه کنید. این ترکیب به خصوص برای زنان باردار مفید است.

5. خواص خاکشیر برای کودکان

شربت خاکشیر هضم غذا را برای نوزادان آسان‌تر می‌کند و به درمان یبوست در نوزادان و کودکان کمک می‌کند. این گیاه آنتی باکتریال است و خطر اسهال را در کودکان کاهش می‌دهد. اگر کودک شما تب بالا و خارش پوست دارد، به او شربت خاکشیر بدهید. خاکشیر، خنک و مرطوب است و تب و خارش ناشی از آبله مرغان و سرخک را کاهش می‌دهد. البته باید خاکشیر را پس از دو سالگی به رژیم غذایی کودک اضافه کنید.

6. تاثیر خاکشیر در از بین بردن بوی بدن دهان

بوی بد دهان می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و ابتدا باید ریشه اصلی این مشکل را پیدا کنید. اگر بوی بد ناشی از عفونت لثه یا دندان نیست، می‌توانید از داروهای سنتی مانند خاکشیر برای رفع آن استفاده کنید. بهترین راه برای از بین بردن بوی بد دهان نوشیدن شربت خاکشیر و ترنجبین است.

7. فواید خاکشیر برای لاغری

مردی در حال نشان دادن شکم خود

همیشه درباره شکلات تلخ و اثرش بر لاغری شنیده‌ایم و درباره خواص چای سبز برای لاغری نیز می‌دانیم، اما خاکشیر نیز برای لاغری مفید است. خاکشیر حرکات روده را بهبود می‌بخشد و چربی اضافی را از بدن دفع می‌کند. بنابراین با دفع سموم و پاکسازی روده‌ها باعث لاغری می‌شود. شربت خاکشیر را با معده خالی بنوشید. البته برای چاق شدن نیز می‌توانید خاکشیر را با یک لیوان شیر ناشتا مصرف کنید. با این کار معده تقویت می‌شود، اشتهای شما افزایش می‌یابد و در این صورت لاغری شما درمان می‌شود.

8. خواص خاکشیر برای مردان چیست

حال نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که فواید خاکشیر برای مردان چیست. طبق تحقیقات شنبلیله باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان و در نتیجه افزایش باروری می‌شود. همچنین میل جنسی را در مردان افزایش می‌دهد.

9. پیشگیری از دل ضعفه با خاکشیر

برخی از افراد در طول روز احساس ضعف می‌کنند. این دل ضعفه در برخی از زمان‌ها مثل روزهای گرم و طولانی تابستان یا در ماه رمضان، بیشتر اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از این موضوع کافی است عسل، آب و خاکشیر را ترکیب کرده و بنوشید.

10. خواص خاکشیر برای کبد چرب

عکسی از کبد انسان

کبد چرب مشکلی است که افراد زیادی درگیر آن هستند و عوارض زیادی برای بدن ایجاد می‌کند. شما می‌توانید از انواع مغزها برای بهبود عملکرد کبد بهره ببرید. اما خاکشیر را فراموش نکنید. خاکشیر که یک ادرارآور طبیعی است، به سم‌زدایی و پاکسازی کبد از چربی اضافی کمک می‌کند و در درمان کبد چرب و بیماری‌های کبد مفید است.

مدت زمان پاکسازی کبد با خاکشیر چه قدر است؟

شاید این سوال پیش بیاید که خاکشیر را برای چه مدت زمان و چطور مصرف کنید تا کبد پاکسازی شود. برای این منظور باید خاکشیر را با ترنجبین مخلوط کنید. همچنین خاکشیر با آب پنیر مفتح قوی کبد است و برای باز کردن مسیرهای کبدی مثل سودا، بسیار مفید محسوب می‌شود. به طور کلی باید حتما داروهای گیاهی را زیر نظر پزشک مصرف کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در بیشتر مواقع بعد از یک ماه مصرف خاکشیر، پاکسازی کبد شروع می‌شود.  

با مصرف خاکشیر سالم بمانید

همانطور که مطالعه کردید، خاکشیر فواید زیادی برای بدن دارد که در تمامی فصول سال، مخصوصا در تابستان می‌توانید از آنها بهره ببرید. البته اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا به بیماری خاصی مبتلا هستید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. در ضمن، ما در بارجیل خاکشیر را با کیفیت مناسب و به صورت آنلاین عرضه می‌کنیم. کافیست وارد سایت ما شوید، محصول مورد نظرتان را سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: irantourism | hamisharafi | tehrantimes