نان گاتا یکی از بهترین میان وعده‌هایی است که در عین سادگی، طعم بسیار لذیذی دارد. این نان را با نام‌هایی مثل شیرینی گاتا ارمنی هم می‌شناسیم، زیرا روش تهیه‌های مختلفی دارد که در نهایت می‌تواند شکلی شبیه به شیرینی ساده یا نان گرد داشته باشد. در هر صورت، این شیرینی خوشمزه به عنوان میان وعده یا صبحانه مصرف می‌شود.

اگر دلتان می‌خواهد یک شیرینی خوش طعم و آسان را در سریع‌ترین زمان درست کنید، در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید و با طرز تهیه گاتا گردویی آشنا شوید.

نان گاتا چیست؟

نان گاتا یک نان سنتی و اصیل ارمنی است که بیشتر در ایام عید و حتی به عنوان دسر زمستانی آن را درست می‌کنند. وجود کره یا مارگارین این نان خوشمزه را کاملا ترد می‌کند و می‌توان از آن برای طولانی مدت استفاده کرد.

نان گاتا در هر شهر از ارمنستان به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. بنابراین نمی‌توان تنها یک مدل برای این نان در نظر گرفت. نان گاتا در روستای تسوینار در کنار دریاچه سوان به روشی متفاوت تهیه می‌شود و در روستاهای گارنی و گغارد پس از پخت در یکی از نان ها سکه می‌گذارند. مردم این روستاها معتقدند مردمی که نان با که نصیبشان می‌شوند، سعادتمند و خوشبخت هستند. در ایران ارامنه این شیرینی گاتا خوشمزه را در رژیم غذایی اصلی خود قرار داده‌اند. در ضمن، نان گاتا به قدری لذیذ است که نه فقط ارامنه، باقی مردم کشور نیز این شیرینی را مصرف می‌کنند.  

معمولا نان گاتا در تنور درست می‌شود. از این رو طعم و فضای آن کاملا سنتی و قدیمی است. نان گاتا یکی از محبوب ترین نان‌های شیرین است که می‌توان آن را با چای، قهوه و شیر ترکیب کرد و صبحانه‌ای فوق‌العاده و مقوی درست کرد.

انواع نان گاتا

مقداری نان گاتا ارمنی و یک فنجان قهوه

این نان شاید در ایران فقط یک نوع باشد، اما در ارمنستان انواع زیادی از این نان وجود دارند. یکی از انواع محبوب گاتا کوریتز یا خوریز نام دارد که به شکل مثلثی است. همانطور که گفتیم، این نان را نیز می‌توان نوعی شیرینی به حساب آورد و به شکل شیرینی مانند برش داد. گاتا می‌تواند ساده باشد یا داخل آن با انواع مغزها پر شود، اما نان گاتا گردویی محبوب‌ترین است.

طرز تهیه گاتا گردویی

همانطور که گفتیم، گاتا انواع مختلفی دارد. ولی محبوب‌ترین آن گاتا گردویی است که در ادامه به روش تهیه آن می‌پردازیم:

مواد لازم برای گاتا گردویی ارمنی

  • آرد سفید: ۳۰۰ گرم
  • ماست: ۱/۲ پیمانه
  • روغن مایع: ۲ قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • کره: ۵۰ گرم
  • خمیر مایه فوری: ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق غذا خوری
  • وانیل و پودر هل: یک پنس

 

مواد میانی نان گاتا گردویی

  • شکر (ترجیحا شکر قهوه ای): ۱/۲ پیمانه
  • گردو خرد شده: ۱ پیمانه
  • دارچین: ۱ قاشق چای خوری
  • کره: ۷۰ گرم
  • آرد: ۱/۲ پیمانه

مراحل پخت گاتا گردویی

چند عدد نان گاتای گرد

مرحله 1:

ابتدا کره را ذوب کرده و سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و با چنگال یا همزن دستی خوب بزنید. سپس روغن مایع و ماست را اضافه و مخلوط کنید. در ظرفی دیگر، آرد را با مایه خمیر فوری و بکینگ پودر مخلوط کرده و سه بار الک کنید تا سبک شود. سپس کم‌کم آن را به مخلوط اضافه کرده و با قاشق چوبی هم بزنید تا خمیر یکدست شود. آن را برای 10 دقیق ورز دهید تا خمیر کاملا لطیفی به دست آید. ظرفی را از قبل چرب کنید، خمیر را داخل آن بریزید و روی آن سلفون بکشید. سپس خمیر را در جای گرمی به مدت 1 ساعت بگذارید تا حجم آن دو برابر شده و پف کند.

 

مرحله 2:

کره را در تابه بگذارید تا کمی آب شود. سپس آرد را اضافه کنید و تفت بدهید تا بوی خامی آرد از بین برود، ولی تغییر رنگ ندهد. سپس گردوی خرد شده را با شکر و دارچین اضافه کنید. این مخلوط را کنار بگذارید تا خنک شود.

 

مرحله 3:

خمیر را در دستان خود بگیرید و آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. یکی از خمیرهای تقسیم شده را با وردنه باز کنید. سپس کمی از مخلوط مواد میانی را در میان آن قرار دهید و باقی خمیر را روی بقیه مواد خمیر قرار دهید. در این مرحله می‌توانید با یک استکان یا جسم فلزی، روی خمیر طرح بزنید. سپس زرده تخم مرغ و کمی زعفران را روی خمیر بمالید و در فر از قبل گرم شده به مدت 35-40 دقیقه قرار دهید. پس از گذشت این زمان، باید زیر نان طلایی شود و برای طلایی شدن نان، فر را به مدت 2 دقیقه روی گریل قرار دهید و سپس آن را از فر خارج کنید. نان گاتا گردویی شما حاضر است و نوش جان کنید.

منابع: cooking county | pinterest | tastingtable