از زمان قدیم انواع روغن به عنوان ماده اصلی در پخت و پز محسوب می‌شدند. اما برخی از آنها برای سلامتی ضرر دارند و همین باعث شده که مردم روغن‌های گیاهی را ترجیح دهند. روغن کنجد یکی از بهترین روغن ها برای سلامتی شناخته می‌شود. اما این روغن نه تنها در آشپزی و پخت و پز، بلکه برای زیبایی و درمان بیماری‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته طرز گرفتن روغن کنجد در کیفیت آن نیز موثر است.

بنابراین ما قصد داریم در این مطلب به بررسی طرز تهیه روغن کنجد بپردازیم و درباره موارد مصرف آن صحبت کنیم. در ادامه همراه مجله بارجیل باشید.

انواع روغن کنجد

به طور کلی دو نوع روغن کنجد وجود دارند. روغن کنجد بودار که به دلیل دست نخورده بودن، هنوز بوی دانه کنجد دارد. فرآیند استخراج این روغن کنجد باعث می‌شود که هم عطر و هم خواص دانه‌ها در روغن حفظ شوند. روغن کنجد بدون بو، نوع دیگری از روغن کنجد محسوب می‌شود که دقیقا برعکس روغن کنجد با بو است. یعنی هم بو و طعم کنجد از آن گرفته شده و خواص زیادی از کنجد نیز از بین رفته‌اند.

طرز تهیه روغن کنجد خانگی

مقداری کنجد و ظرف روغن کنجد

خواص کنجد سفید برای بدن بسیار است که ما می‌توانیم از روغن کنجد به جای خود آن در رژیم غذاییمان استفاده کنیم. برای این کار ابتدا کنجد را به مقدار لازم آماده کنید، این میزان به مقدار روغن مورد نظرتان بستگی دارد. برای برشته کردن کنجد می‌توانید از فر یا اجاق گاز استفاده کنید. اگر می‌خواهید آنها را در فر قرار دهید، دانه‌های کنجد را روی سینی فر بریزید و فر را در دمای 180 درجه قرار دهید. به مدت 10-15 دقیقه اجازه دهید تا دانه‌ها برشته شوند و خوب است هر 3-4 دقیقه آنها را هم بزنید. وقتی رنگ کنجد طلایی شد، می‌توانید دانه‌ها را از فر خارج کنید. در صورت استفاده از اجاق گاز، کافیست کنجد را در قابلمه بریزید و به مدت 14-18 دقیقه روی شعله ملایم حرارت دهید. کنجد را مرتب هم بزنید و بعد از تفت دادن، از روی حرارت بردارید.
اجازه دهید دانه‌های کنجد خنک شوند. سپس به ازای هر 1/4 فنجان دانه کنجدی که استفاده می‌کنید، 1 فنجان روغن اضافه کنید. روغن مورد استفاده می‌تواند آفتابگردان، سویا و … باشد.
روغن و کنجد را روی اجاق گاز بگذارید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه با هم مخلوط شوند. این حرارت کمک می‌کند که روغن بیشتری از دانه‌های کنجد گرفته شود. پس از گرم شدن، این مخلوط را در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روشن کنید تا میکس شود. بعد از این مرحله، اجازه دهید مخلوط تا حداقل 1 ساعت در دستگاه باقی بماند. زیرا در این صورت، روغن کنجد به سمت بالا می‌رود و راحت‌تر می‌توانید روغن را جدا کنید.
البته استفاده از یک پارچه مخصوص نیز گزینه خوبی محسوب می‌شود، این پارچه به شما کمک می‌کند تا روغن را کاملا صاف کنید. در آخر روغن را در ظرف شیشه‌ای درب‌دار بگذارید و در یخچال نگهداری کنید. البته، این روغن را می‌توانید در فریزر برای طولانی مدت نگهداری کنید.

طرز تهیه روغن کنجد با دستگاه

یک دستگاه روغن گیری خانگی

روغن کنجد را می‌توان با دو نوع دستگاه درست کرد که عبارتند از:

1. روغن گیری کنجد با دستگاه پرس سرد

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، در هنگام روغن گیری از گرما استفاده نمی‌کند. در واقع در این روش، کل عصاره دانه استخراج می‌شود. به این ترتیب می‌توان تمام ویتامین‌های موجود و اسیدهای چرب غیراشباع را از دانه های کنجد استخراج کرد تا خواص آنها از بین نرود. در این روش، دانه فقط به اندازه نیاز حرارت می‌بیند.
فرآیند استخراج روغن کنجد در دستگاه پرس سرد، در دمای حداکثر 40 درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد. گاهی پیش می‌آید که استخراج را زیر 30 درجه انجام دهند. استخراج روغن کنجد در دمای پایین باعث بهبود کیفیت روغن خروجی می‌شود. شاید که راندمان تولید روغن در ماشین‌های پرس گرم بیشتر باشد، اما در پرس سرد روغن با کیفیت‌تری خواهید داشت.

2. روغن گیری کنجد با دستگاه پرس گرم

در این روش، ابتدا دانه‌های کنجد را به مدت طولانی (تقریبا 8 ساعت) در آب نگهداری می‌کنند. سپس آنها تا دمای بیش از 100 درجه سانتیگراد گرم می‌شوند. به همین دلیل، روغن کنجدی که با این روش به دست می‌آید را نمی‌توان به راحتی در دمای 100 درجه و در حین پخت غذا استفاده کرد. کنجدها را بعد از بو دادن، آسیاب می‌کنند. در این مرحله ارده قهوه‌ای رنگی تشکیل می‌شود و بعد از چند ساعت، روی ارده روغنی به وجود می‌آید که به آن روغن کنجد می‌گویند.
اما به طور کلی توصیه می‌شود که روغن کنجد را با استفاده از این دستگاه تولید نکنید و امروزه از این دستگاه کمتر استفاده می‌شود. زیرا به دلیل روغن‌گیری در دمای بالای 100 درجه سانتی‌گراد، برای سلامتی مضر است. همچنین، خواص دانه‌ها در این دما از بین می‌رود و مشکلات گوارشی و عروقی ایجاد می‌کند.

مزایا و فواید روغن کنجد چیست؟

• خاصیت ضد باکتری
• ضد التهاب در نقاط مختلف بدن
• ضد ویروس
• جلوگیری از سرطان پوست
• سلامت قلب و بهبود فشار خون
• تسکین آرتروز
• ضد پیری
• تقویت استخوان

مضرات روغن کنجد چیست؟

• ایجاد آلرژی (در موارد نادر)
• خطرات ایجاد اضافه وزن و بالا رفتن چربی (در صورت استفاده زیاد)
• ایجاد مشکلات برای افراد دارای فشار خون پایین

موارد مصرف روغن کنجد

مقداری سالاد و روغن کنجد

کنجد یکی از بهترین دانه‌های خوراکی برای روغن گیری محسوب می‌شود، زیرا آن را می‌توان در مصارف درمانی، زیبایی و آشپزی استفاده کرد. برخی از مهمترین موارد مصرف آن عبارتند از:

1. روغن کنجد برای سالاد

برخی افراد دوست دارند به سالاد خود روغن اضافه کنند. برای این کار روغنی را انتخاب می‌کنند که سالم باشد و طعم خوبی به سالاد بدهد. به همین دلیل، روغن کنجد را تهیه می‌کنند. البته از روغن زیتون برای سالاد نیز استفاده می‌شود، اما اکثر افراد روغن کنجد را به دلیل طعم مطبوع آن ترجیح می‌دهند. از دیگر مزایایی که می‌توان اشاره کرد، این است که روغن کنجد باعث کاهش کلسترول هم می‌شود.

2. روغن کنجد برای سرخ کردن

از روغن کنجد می توان برای سرخ کردن غذا نیز استفاده کرد. البته برای سرخ کردن غذا به روغنی با قدرت حرارت‌پذیری بالا نیاز دارید. در بین روغن‌های خوراکی، بالاترین نقطه حرارت‌پذیری برای آفتابگردان است و پس از آن، روغن کنجد قرار دارد. بنابراین می‌توان از روغن کنجد برای سرخ کردن غذا با شعله کم استفاده کرد.
مراقب باشید روغن‌های طبیعی و فرآوری نشده را روی حرارت زیاد قرار ندهید. زیرا حرارت زیاد باعث می‌شود که این روغن‌ها پایداری خود را از دست داده و بسوزند. سوختن روغن باعث بد طعم شدن غذا و ایجاد مواد سرطان‌زا در روغن و غذا می‌شود. در بین روغن‌های خوراکی، تنها روغن‌های مخصوص سرخ‌کردنی می‌توانند حرارت بالا را تحمل کنند که این به دلیل فرآیندهای صنعتی و واکنش‌های شیمیایی روی آن‌هاست که باعث افزایش ظرفیت گرمایشی روغن می‌شود.
واضح است که اگرچه این روغن‌ها حرارت بالا را تحمل می‌کنند و برای سرخ کردن مناسب هستند. اما به دلیل ترکیبات شیمیایی که دارند، محصولات کاملا سالمی نیستند و استفاده از آنها از سلامت شما محافظت نمی‌کند. بنابراین روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد، با حرارت ملایم می‌تواند بهترین گزینه محسوب شود. از طرفی روغن کنجد در فصل سرما می‌تواند برای بدن مفید باشد. بنابراین اگر به فکر درست کردن صبحانه های مخصوص زمستان هستید، روغن کنجد را فراموش نکنید.

3. روغن کنجد برای پوست و ماساژ

یکی دیگر از کاربردهای متفاوت روغن کنجد، به عنوان روغن پوست برای ماساژ است. برای تسهیل ماساژ، روی بدن فرد روغن می‌مالند و برای این کار از روغن‌های طبیعی مانند روغن کنجد استفاده می‌شود. دلیل استفاده از روغن کنجد برای مراقبت و ماساژ پوست، به دلیل خواص مفید آن است. با مالش دادن پوست با این روغن، بخشی از خواص آن از طریق پوست به بدن فرد منتقل می‌شود.

سبک زندگی سالم‌تر با روغن کنجد

روغن کنجد فواید زیادی برای بدن دارد، اما به شرطی که اصل آن را تهیه کنید و همانطور که عنوان کردیم، نباید در دمای خیلی بالا تهیه شده باشد. زیرا خواص آن از بین می‌رود و ممکن است سلامتی شما را دچار مشکل کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که کنجد را از فروشگاهی معتبر تهیه کنید. اگر قصد دارید خودتان روغن کنجد بگیرید، می‌توانید کنجدها را از بارجیل خریداری کنید. ما کنجد ایرانی و خارجی باکیفیت و سالم را با بهترین قیمت عرضه می‌کنیم.

روغن کنجد برای چی خوبه؟

روغن کنجد برای جلوگیری از سرطان پوست، سلامت قلب و بهبود فشار خون، تسکین آرتروز، جلوگیری از پیری و تقویت استخوان مفید است.

یک کیلو کنجد چقدر روغن میده؟

 هر کیلو کنجد به طور متوسط 400 گرم روغن می‌دهد.

منابع: wikihow | wandercooks | thecoconutmama