شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام خرید آجیل، در انتخاب بین آجیل ماکادمیا و فندق گیج شوید. زیرا آنها بسیار شبیه به هم هستند و در نگاه اول به نظر باهم فرقی ندارند. اما اگرچه از نظر شکل و بافت کره‌ای شبیه به هم هستند، اما تفاوت فندق و ماکادمیا خیلی زیاد است. البته در هنگام بررسی ویژگی ماکادمیا، آن را در خانواده آجیل قرار نمی‌دهند و به عنوان دانه طبقه‌بندی می‌شوند. اگر شما هم دلتان می‌خواهد پیش از خرید ماکادمیا، با خواص آنها آشنا شوید، در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

ما در این مقاله درباره تفاوت فندق و ماکادمیا صحبت می‌کنیم و در آخر به شما می‌گوییم که بهتر است از ماکادمیا یا فندق استفاده کنید؟

ماکادمیا چیست؟

مقدار زیادی ماکادمیا با پوست و سه عدد بدون پوست

پیش از آنکه به تفاوت فندق و ماکادمیا بپردازیم، بهتر است کمی درباره این آجیل خاص صحبت کنیم. ماکادمیا را با نام فندق استرالیایی نیز می‌شناسند، زیرا در استرالیا منشا گرفته است. اما امروزه بهترین ماکادامیا در هاوایی رشد می‌کند. این آجیل در کشورهای دیگر با آب و هوای گرمسیری از جمله کاستاریکا، پرتغال و برزیل نیز کشت می‌شود.

برخلاف درختان فندق، رشد درختان ماکادمیا به زمان بیشتری نیاز دارد. به طور متوسط ​​۱۰ سال طول می‌کشد تا درخت ماکادمیا میوه دهد. زیرا آنها برای رشد به شرایط آب و هوایی بسیار خاصی نیاز دارند. در ایران ماکادمیا به عنوان یک آجیل جدید شناخته می‌شود که طبق تجربه شمال کشور بهترین مکان برای کشت آن است. از طرفی به دلیل کم بودن هزینه نگهداری و بی نیازی به آبیاری، می‌توان منتظر کشت خوبی بود.

آجیل ماکادمیا به عنوان گران ترین آجیل جهان نیز شناخته می‌شود. ماکادمیا طعمی متمایز دارد که در هیچ آجیل دیگری آن را پیدا نمی‌کنید. خوردن و جویدن ماکادمیا مانند جویدن کره جامد است. شما به راحتی می‌توانید به طعم کمی شیرین و غنی این آجیل لذیذ معتاد شوید.

از طرفی به دلیل چربی بالا، مناسب افرادی است که رژیم کتوژنیک دارند. بیشتر چربی‌های ماکادمیا چربی‌های تک غیراشباع هستند که برای بدن ما ضروری محسوب می‌شوند. این چربی‌ها نقش مهمی در تقویت سلامت مغز ما، جلوگیری از التهاب مفاصل و تامین انرژی بدن دارند.

تفاوت فندق و ماکادمیا

۱٫ اندازه و شکل ظاهری

مقدار زیادی ماکادمیا با پوست سبز و پوسته سخت قهوه ای

فندق شکل بیضی یا گرد دارد و به اندازه حداکثر ۱۵ تا ۲۰ میلی متر طول و ۱۰ تا ۱۵ قطر رشد می‌کند. پوسته بیرونی آن قهوه‌ای است، در حالی که هسته آن دارای پوست نازک خوراکی، به رنگ قهوه‌ای تیره و رنگ کرم روشن است و مرکزی توخالی دارد.

ماکادمیا پوسته‌ی سخت صافی دارد و شامل یک هسته سفید است. یک بذر کامل ماکادمیا در حالت بالغ دارای شکل گرد با قطر خارجی ۲۵ تا ۴۰ میلی متر است. رنگ خارجی آن با پوشش سبز رنگی دیده می‌شود که پس از چیدن از درخت به رنگ قهوه‌ای در می‌آید. هسته ماکادمیا به رنگ سفید مایل شیری است که رگه‌هایی از صورتی و نارنجی دارد.

۲٫ طعم

یک ظرف پر شکلات فندقی و مقداری فندق کنار آن

وقتی صحبت از طعم و مزه می‌شود، تفاوت‌های زیادی وجود دارند. آجیل ماکادمیا به دلیل محتوای چربی بسیار بالا در بین همه مزه‌ها، طعمی غنی دارد. ماکادمیا کمی شیرین است و با افزودن کمی نمک روی آن طعمی جدید را به همراه خواهد داشت. به طور معمول، از این آجیل در کوکی های ماکادمیا شکلاتی سفید استفاده می‌شود.

اما فندق طعم شیرین یا غنی‌ای ندارد. بنابراین می‌توانید آن را به همراه شکلات استفاده کنید. یکی از محبوب ترین شکلات‌های فندقی، نوتلا است که مردم زیادی عاشق این طعم هستند.

۳٫ چربی

مهمترین تفاوت فندق و ماکادمیا، فواید تغذیه‌ای آنهاست. به طور کلی، آجیل ماکادمیا به دلیل فواید آن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و بیشتر مناسب افرادی است که از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کنند. محتوای چربی و در نتیجه محتوای کالری آجیل ماکادمیا بسیار بالا است. برای رژیم کتو پرچرب، ۲۳ گرم چربی در هر وعده ۳۰ گرمی، می‌تواند به آنها کمک کند تا میزان چربی مورد نیاز را دریافت کنند.

اکثر چربی موجود در آجیل ماکادمیا چربی تک غیراشباع است که برای کاهش کلسترول و متعادل کردن سطح گلوکز مفید است. از طرفی ماکادمیا، منبع امگا ۳ است و خواص زیادی برای بدن دارد. هم فندق و هم ماکادمیا برای کنترل وزن و سلامت قلب مفید هستند.

اما فندق دارای مشخصات غذایی متفاوتی است و ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های بالایی دارد. فندق همچنین منبع خوبی از پروتئین است، با حدود ۴ گرم در هر وعده، و چربی آن نسبت به آجیل ماکادامیا با ۱۷ گرم چربی در هر وعده، کمی کمتر است.

۴٫ مقایسه مواد معدنی

فندق و ماکادمیا از نظر محتوای مواد معدنی به نوعی نزدیک به هم هستند. اما فندق برنده این رقابت معدنی است. زیرا آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، مس، روی، سدیم و فسفر بیشتری دارد.

در حالی که ماکادمیا حاوی سطوح مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است، غلظت این مواد مغذی در مقایسه با بسیاری از آجیل‌های دیگر بسیار پایین است. مانند تمام آجیل‌ها، بهتر است از آجیل ماکادمیا در حد اعتدال لذت ببرید، با اندازه پیشنهادی حدود ۱۰ تا ۱۲ مغز در هر وعده.

۵٫ مقایسه ویتامین‌ها

اسم ویتامیت ها به انگلیسی روی صفحه ای سیاه

فندق حاوی ویتامین‌های بیشتری مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین A، B5 و B6 است. همین باعث شده که مادران زیادی برای بهره بردن از خواص فندق برای کودکان خود، این آجیل را در رژیم غذایی آنها می‌گنجانند. از سوی دیگر، ماکادمیا ویتامین‌هایی مثل B1، B2 و B3 را شامل می‌شود.

فندق منبع عالی ویتامین E است که یک ماده مغذی بسیار مفید برای داشتن پوست سالم محسوب می‌شود و خاصیت ضد پیری دارد. سطح آنتی اکسیدان موجود در فندق کمی بالاتر است و این آجیل خواص مفیدی برای کاهش التهاب و حتی مبارزه با سلول‌های سرطانی دارد. البته تاثیر فندق بر افزایش طول عمر زیاد است و شما می‌توانید برای داشتن عمری طولانی این آجیل را مصرف کنید. البته مانند ماکادمیا، فندق نیز باید در حد اعتدال مصرف شود.

۶٫ کشت

همانطور که گفتیم، ماکادمیا گیاه بومی استرالیا است. ولی به صورت تجاری به مقدار زیادی در اندونزی و سولاوسی کشت می‌شود. البته ماکادمیا انواع مختلفی دارد که برخی از آنها خوراکی و برخی غیر خوراکی هستند. فندق به صورت تجاری در ایتالیا، اورگان و واشنگتن کشت می‌شود که مهم‌ترین مکان‌ها در سراسر جهان به حساب می‌آیند.

۷٫ موارد استفاده

یک اسلایس کیک شکلاتی با تزئین ماکادمیا

فندق و ماکادمیا را می‌توان هر دو به صورت خام یا پخته مصرف کرد. شکلات‌های معروفی مثل نوتلا، با فندقِ فرآوری شده درست می‌شوند. در حالی که ماکادمیا آجیلی است که در نانوایی و شیرینی‌پزی یا به عنوان جایگزینی برای فندق خرد شده در کلوچه یا نان استفاده می‌شود.

روغن ماکادمیا از ماکادمیا با فشار سرد تولید می‌شود و حاوی مقادیر بالایی از روغن پالمیتولئیک است که آن را به یک ماده عالی برای محصولات آرایشی و مراقبت از پوست تبدیل می‌کند.

۸٫ قیمت

در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز قیمت ماکادمیا از فندق بیشتر است. یکی از دلایل اصلی گران بودن آجیل ماکادمیا، عرضه آن است. مانند اکثر آجیل‌های درختی، ماکادمیا نیز روی درختان رشد می‌کند و این منجر به تاخیر در کاشت تا برداشت می‌شود. از زمان کاشت، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا درختان به برداشت برسند.

ماکادمیا یا فندق ایرانی؟

ماکادمیا و فندق با پوست در کنار هم

تا حدودی می‌توان گفت که این موضوع به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به دنبال بافتی ترد هستید، فندق را انتخاب کنید. اما اگر یک آجیل نرم و خامه‌ای را ترجیح می‌دهید، ما به شما ماکادمیا را پیشنهاد می‌دهیم. همچنین اگر رژیم غذایی کم کربوهیدرات دارید، می‌توانید از ماکادمیا لذت ببرید. در غیر این صورت، فندق به دلیل مواد مغذی غنی و طعم خاص آن ترجیح  داده می‌شود.

منابع:

nutstop

foodstruct

foodsguy