با نزدیک شدن به عید نوروز، همه افراد به دنبال خرید خوراکی‌های خوشمزه هستند. در بین تمام این خوراکی‌ها، انواع شیرینی‌ها جایگاه خاصی در سفره عید دارند. این شیرینی‌ها فقط عنوان خوراکی به کار نمی‌روند، بلکه به دلیل رنگارنگ بودن آنها نیز میز شما زیباتر می‌شود. برای خرید شیرینی حتما نیازی نیست که به قنادی‌ها مراجعه کنید، خودتان با کمی خلاقیت می‌توانید خوشمزه‌ترین کوکی‌ها را در منزل درست کنید.
پس در ادامه این مطلب همراه مجله بارجیل باشید تا طرز تهیه انواع شیرینی عید نوروز را با شما به اشتراک بگذاریم و عید امسال با دست پخت خود از مهمانان پذیرایی کنید.

طرز تهیه شیرینی نخودچی مخصوص عید

مقداری شیرینی نخودچی

این شیرینی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی محسوب می‌شود که اصالت آن متعلق به شهر قزوین است. با توجه به نام آن، آرد نخودچی اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آن است. این شیرینی خوشمزه بیشتر برای عید نوروز تهیه می‌شود. شما می‌توانید آرد نخودچی این شیرینی را در منزل خودتان تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی

  • آرد نخودچی: ۴۵۰ گرم
  • آرد گندم: ۵۰ گرم
  • پودر قند: ۲۵۰ گرم
  • روغن جامد یا روغن صاف: ۲۵۰ گرم
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه شیرینی نخودچی

مرحله اول
ابتدا پودر قند را با روغن جامد در ظرف مناسبی اضافه کنید. سپس با دور تند همزن به مدت 3 دقیقه هم بزنید تا بافت مواد پوک و رنگ آنها تقریبا سفید شود.

مرحله دوم
در این مرحله زعفران آماده شده را به کاسه اضافه کنید و با سایر مواد مخلوط کنید تا یکدست شود. در مرحله بعد، آرد شیرینی‌پزی را با آرد نخودچی و پودر هل ترکیب کنید، سپس در سه مرحله مواد را در ظرف الک کنید.

مرحله سوم
آرد را تا زمانی اضافه کنید که خمیر نرمی به دست آید. توجه داشته باشید که خمیر این شیرینی کمی چسبنده است. حالا خمیر را با نوک انگشت کمی ورز دهید تا کاملا صاف و یکدست شود.

مرحله چهارم
پس از آماده شدن خمیر، آن را داخل سلفون بگذارید و در یخچال نگهداری کنید. خمیر این شیرینی باید حداقل 12 ساعت در یخچال بماند. بعد از این مدت، خمیر را از یخچال خارج کنید.

مرحله پنجم
در این مرحله فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد روشن کنید تا کاملا گرم شود، سپس خمیر را از سلفون خارج کرده و در دو لایه پلاستیک قرار دهید. حالا با وردنه خمیر را به طور یکنواخت روی سطح کار به شکل یکدست باز کنید.

مرحله ششم
قطر خمیر باید حدود یک سانتی متر باشد. حالا با کاتر مورد نظر خمیر را قالب بزنید. بعد سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، سپس خمیر آماده شده را به آرامی در سینی فر بگذارید.

مرحله هفتم
حالا مقداری پودر پسته یا تخم خرفه روی خمیر بپاشید. سپس آنها را به مدت 15 دقیقه در فر قرار دهید تا شیرینی‌ها کاملا بپزند. بعد از تغییر رنگ و طلایی شدن، شیرینی‌ها آماده هستند.

مرحله هشتم
در این مرحله سینی فر را از فر خارج کرده و در آشپزخانه قرار دهید تا کاملا خنک شود. در آخر، شیرینی‌ها را به آرامی در ظرف مورد نظر بریزید و با چای سرو کنید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی با آرد سفید

یک دیس پر از شیرینی نارگیلی

شیرینی نارگیلی یک دسر خوشمزه و مجلسی است که به شیرینی اسکار گردویی شباهت دارد. در ضمن، طرز تهیه این دو نیز شبیه به یکدیگر است. بنابراین برای عید نوروز خودتان می‌توانید شیرینی نارگیلی خوشمزه را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نارگیلی

  • پودر نارگیل: ۶۰ گرم
  • شکر: ۱۲۰ گرم
  • روغن مایع: ۴۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ: ۶۰ گرم
  • آبلیمو: یک سوم قاشق چایخوری
  • وانیل: نصف قاشق چایخوری

مراحل تهیه شیرینی نارگیلی

مرحله اول
ابتدا شکر، نصف سفیده تخم مرغ و نصف روغن را به همراه پودر نارگیل در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و دو دقیقه هم بزنید تا مواد کاملا یکدست شوند. در مرحله بعد مواد را به تابه مناسب منتقل کنید و روی حرارت ملایم نگه دارید.

مرحله دوم
در مرحله بعد بقیه سفیده‌ها را به همراه روغن مایع، وانیل و آبلیمو به تابه اضافه کنید و با قاشق چوبی مواد را به عقب و جلو مخلوط کنید. مواد را به مدت 10 دقیقه روی حرارت خیلی کم هم بزنید.

مرحله سوم
توجه داشته باشید که دمای مایه شیرینی باید به گونه‌ای باشد که وقتی انگشت خود را در آن فرو می‌برید، دستتان نسوزد. بعد از 10 دقیقه هم زدن، مایه را در ظرف دربسته بریزید و کنار بگذارید تا خنک شود.

مرحله چهارم
حالا فر را با دمای 180 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود. وقتی مایه خنک شد، آن داخل قیف بریزید. سپس یک تکه کاغذ روغنی در سینی فر قرار دهید و شیرینی‌ها را با فاصله بین قیف روی کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله پنجم
اگر روی شیرینی‌ها حالت برآمدگی مشاهده کردید، انگشت خود را با کمی روغن مایع چرب کنید و روی شیرینی‌ها را صاف کنید. در نهایت آنها را به مدت 10-15 دقیقه در فر قرار دهید تا حاضر شوند.

مرحله ششم
بعد از اینکه شیرینی‌ها کاملا پختند، آنها را از فر خارج کنید. اگر می‌خواهید شیرینی‌ها کمی طلایی شوند، می‌توانید گریل را برای یک دقیقه روشن کنید. در آخر صبر کنید تا شیرینی‌ها خنک شوند. سپس آنها را جمع کرده و در ظرف دربسته قرار دهید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر

ابتدا سه پایه فلزی را در یک قابلمه جادار قرار دهید و روی درب قابلمه دم کنی بگذارید. سپس قابلمه را به مدت 15 دقیقه روی شعله پخش کن با حرارت بسیار کم قرار دهید تا داغ شود. سپس کاغذ روغنی را در سینی یا قالب مناسب بچینید.
حالا شیرینی‌ها را با قیف روی کاغذ روغنی بریزید، سپس آنها را در قابلمه روی سه پایه فلزی بگذارید و دم کنی را روی درب قابلمه قرار دهید. پخت شیرینی‌ها حدود 20 دقیقه طول می‌کشد. برای طلایی شدن روی شیرینی‌ها، آنها را با کاغذ روغنی به مدت 10 دقیقه برگردانید تا طلایی شوند.

طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

مقدارس شیرینی برنجی زعفرانی

شیرینی برنجی یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های کرمانشاه است و به عنوان سوغاتی این شهر هم محسوب می‌شود. از گذشته تا به امروز شیرینی برنجی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌های نوروز به شمار می‌رود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

  • روغن جامد صاف: ۲۵۰ گرم
  • پودر قند: ۱۷۵ گرم
  • تخم مرغ درشت: ۱ عدد
  • آرد برنج: ۵۰۰ گرم
  • پودر هل: ۱ قاشق مربا خوری
  • مخلوط آب و گلاب: ۱/۲ پیمانه ( گلاب ۲ ق مربا خوری مابقی آب)
  • خرفه: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی

مرحله اول
روغن را با ذوب کردن در ظرفی صاف کنید و بگذارید خنک شود. سپس آن را در یخچال بگذارید تا سفت شود. بهتر است پودر قند را با پارچه حریر الک کنید.

مرحله دوم
ابتدا زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. سفیده‌ها را با سرعت زیاد با همزن برقی بزنید تا کف کند و آنقدر ادامه دهید تا به شکل خامه قنادی در بیاید. یعنی وقتی ظرف را بر عکس می‌کنید، نباید بریزد. سپس سفیده را در یخچال بگذارید تا خنک شود.

مرحله سوم
روغن و شکر را در ظرفی بریزید و با همزن برقی به مدت 5 دقیقه بزنید تا سبک و کرم رنگ شود. سپس زرده‌ها را با پودر هل اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر هم بزنید تا یکدست شود.

مرحله چهارم
سپس سفیده‌ها را از یخچال خارج کرده و به مواد بالا اضافه کنید و هم بزنید تا مخلوط شوند، دقت کنید که نباید پف سفیده گرفته شود. آرد برنج الک شده را به مواد اضافه و مخلوط کنید. در آخر مخلوط آب و گلاب را داخل خمیر بریزید تا نرم و یکدست شود. سپس مواد را با نوک انگشت یا همزن کمی هم بزنید. در این مرحله ممکن است خمیر کمی شل شود. خمیر را گلوله کنید، باید کاملا صاف و بدون ترک باشد.

مرحله پنجم
در این مرحله می‌توانید مواد را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک بخش آن، زعفران دم کرده غلیظ اضافه کنید و هم بزنید. سپس روی خمیر را بپوشانید و در جای خشک و خنک بیرون از یخچال به مدت 24 ساعت نگه دارید تا خمیر یکدست شود.

مرحله ششم
بعد از 24 ساعت، خمیر را به صورت گلوله‌ای بردارید و با استفاده از دست‌های خود آنها را گرد کنید. البته می‌توانید با استفاده از ته ماسوره به آنها شکل بدهید و داخل فر قرار دهید. روی شیرینی خرفه بپاشید و به مدت 20 تا 25 دقیقه بپزید تا شیرینی حاضر شود.

طرز تهیه شیرینی ونیزی برای عید نوروز

مقداری شیرینی ونیزی

این دسر یکی از شیرینی‌های پذیرایی خوشمزه برای عید نوروز محسوب می‌شود. شیرینی ونیزی علاوه بر خوشمزه بودن، بسیار لطیف است و به راحتی در منزل تهیه می‌شود. این شیرینی را می‌توان با کره نیوزلندی یا روغن قنادی درست کرد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی ونیزی

  • کره: ۱۶۰ گرم
  • پودر قند: ۸۰ گرم
  • آرد: 260 گرم
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • وانیل: یک چهارم قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
  • شکلات تلخ: به مقدار لازم
  • پودر پسته: به مقدار لازم

مراحل تهیه شیرینی ونیزی

مرحله اول
برای تهیه یک شیرینی ونیزی خوشمزه و ویژه، ابتدا کره و پودر قند را در ظرفی بریزید و با همزن بزنید تا کرم رنگ شود. حدود 3 دقیقه کره و پودر قند را در وسط ظرف جمع کنید.

مرحله دوم
سپس تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و حدود یک دقیقه هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. آرد، نمک و بکینگ پودر را با هم الک کنید. این مخلوط را طوری هم بزنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

مرحله سوم
سپس خمیر را داخل قیف بریزید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر را مانند بامیه داخل سینی بریزید. فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد گرم کنید، سینی را حدود 15 دقیقه در فر با همان دما قرار دهید.

مرحله چهارم
در این مرحله بعد از طلایی شدن لبه‌ها، شیرینی‌ها از فر خارج کنید. سپس تکه شکلات را روی بخار کتری یا سماور ذوب کنید. شیرینی را داخل شکلات فرو ببرید و سپس پودر پسته را اضافه کنید و اجازه دهید تا سفت شود.

طرز تهیه شیرینی آلمانی برای عید نوروز

مقداری شیرینی آلمانی با مارمالاد

شیرینی آلمانی یک دسر بین المللی خوشمزه و ساده است که با مواد مختلف تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه یکی از ساده ترین و پرطرفدارترین شیرینی‌های دنیاست که معمولا برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود. شیرینی آلمانی انتخاب خوبی برای سرو با نوشیدنی‌های گرم مانند چای و قهوه است. از آنجایی که می‌توانیم آن را برای مدت طولانی بدون خراب شدن نگهداری کنیم، برای پذیرایی در ایام تعطیلات و جشن‌هایی مثل نوروز گزینه اقتصادی و مناسبی به حساب می‌آید. این شیرینی خوشمزه را می‌توانید با اشکال و انواع مختلف مارمالاد درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی آلمانی

  • کره یا مارگارین: 150 گرم
  • آرد سفید: 300 گرم
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • وانیل مایع: 1/2 قاشق چایخوری
  • پودر شکر: 80 گرم
  • مارمالاد با طعم دلخواه: به مقدار کافی
  • شکلات تخته‌ای: به مقدار کافی

مراحل تهیه شیرینی آلمانی

مرحله اول
برای تهیه این دسر خوشمزه آلمانی، ابتدا کره را در ظرفی آب کرده و پودر قند را به آن اضافه کنید. سپس با همزن برقی هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله دوم
سپس مایه را به مدت 5 دقیقه با دور متوسط هم میزنیم تا سفید و پوک شود. تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید و به مخلوط کره به همراه وانیل اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم
در این مرحله باید آرد را کم کم اضافه کنید و با لیسک مواد را هم بزنید تا خمیر نرم شود. نیازی به ورز دادن خمیر نیست، چون به روغن می‌افتد و خشک می‌شود. خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

مرحله چهارم
سپس یک قسمت را داخل سلفون قرار دهید و در یخچال بگذارید. روی سطح کار کاغذ روغنی قرار دهید و یک قسمت دیگر از خمیر را روی آن بگذارید. دوباره کاغذ روغنی را روی خمیر قرار دهید تا خمیر بین دو کاغذ روغنی باشد.

مرحله پنجم
در این مرحله، خمیر را با وردنه به ضخامت 3 میلی‌متر باز کنید. سپس سینی فر را بیرون آورید و فر را روی 175 درجه سانتی‌گراد بگذارید تا به مدت 15 دقیقه گرم شود. خمیر را با همان کاغذ روغنی روی سینی بچینید.

مرحله ششم
در این مرحله کاغذ روغنی را از روی خمیر برداشته و خمیر را با فاصله از هم برش دهید تا در حین پخت شیرینی‌ها به هم نچسبند. سپس سینی را در فر از قبل گرم شده قرار دهید و بگذارید بین 10 تا 15 دقیقه بپزد.

مرحله هفتم
همین که کف شیرینی‌ها طلایی شد، یعنی کاملا پخته‌اند. بعد سینی را از فر خارج کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا کاملا خنک شوند.

مرحله هشتم
مارمالاد را در قیف یکبار مصرف بریزید. سپس شیرینی را بردارید و روی سمت صاف آن مقداری مارمالاد بریزید و یک شیرینی دیگر روی آن بگذارید.

مرحله نهم
نهایتا شکلات تخته‌ای را ذوب کنید و شیرینی‌ها را با شکلات آب شده به شکل دلخواه تزیین کنید. آنها را در ظرف مورد نظرتان بگذارید و حتی تا 1 ماه داخل یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه شیرینی کنجدی عید نوروز

یک کاسه پر شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی یک شیرینی ساده برای مهمانی است که می‌توانید آن را به آسانی در منزل خود تهیه کنید. این شیرینی را می‌توانید مانند بسیاری از دسرهای دیگر بدون فر و در تابه دو طرفه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کنجدی

  • روغن جامد: ۲۰۰ گرم
  • پودر قند یا شکر: ۱۲۰ گرم
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • پودر هل: ۱ قاشق چای خوری
  • کنجد بو داده: ۵۰ گرم
  • آرد: ۳۲۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذا خوری

مراحل تهیه شیرینی کنجدی

مرحله اول
ابتدا مواد را در دمای محیط قرار دهید و آنها را به میزان لازم اندازه‌گیری کنید. روغن باید کاملا جامد باشد، برای این کار روغن را یک بار ذوب کرده و در یخچال نگهداری کنید تا کاملا سفت شود. برای روی شیرینی باید ابتدا زعفران را بسابید و آن را دم کنید. دانه‌های کنجد را بو دهید یا کنجد بو داده را به صورت آنلاین بخرید.

مرحله دوم
روغن را با پودر قند یا شکر با همزن برقی بزنید تا روغن کرم رنگ و پوک شود. سپس تخم مرغ‌ها را به همراه پودر هل اضافه کنید و هم بزنید تا تخم مرغ‌ها با هم مخلوط شوند.

مرحله سوم
سپس کنجد بو داده شده را اضافه کنید و مواد را هم بزنید. حالا باید شروع به اضافه کردن آرد کنید تا خمیر نرم و یکدستی به دست آید. مقداری از خمیر بردارید و آن را به شکل گلوله درآورید، دقت کنید که اصلا نباید ترک بخورد. خمیر را داخل نایلون قرار دهید و به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید.

مرحله چهارم
در ادامه خمیر را بین دو نایلون قرار دهید و با کمک وردنه آن را به قطر نیم سانت باز کنید و با کاتر مورد نظر برش بزنید. یک تابه دو طرفه را روی شعله قرار دهید تا گرم شود. داخل ماهیتابه کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی‌ها را داخل آن قرار دهید. روی شیرینی‌ها را زرده تخم مرغ بمالید و کنجد بپاشید. آنها را به مدت 15 دقیقه روی شعله پخش‌کن قرار دهید تا شیرینی‌ها بپزند.

طرز تهیه شیرینی الماسی ویژه عید نوروز

مقداری شیرینی الماسی روی توری فر

این شیرینی با ساده‌ترین مواد تهیه می‌شود. داخل حفره‌های شیرینی را می‌توانید با توجه به ذائقه خود پر کنید. اما در اینجا ما شکلات صبحانه را پیشنهاد می‌دهیم:

مواد لازم برای تهیه شیرینی الماسی

• کره یا روغن جامد: 200 گرم
• پودر قند: 1 لیوان
• تخم مرغ: ۱ عدد
• وانیل: ¼ قاشق چایخوری
• آرد قنادی: ۳٫۵ لیوان
• شکر برای روی شیرینی: به مقدار کافی
• پودر کاکائو: ۴ قاشق غذاخوری
• شکلات صبحانه: به مقدار کافی

مراحل تهیه شیرینی الماسی

مرحله اول
ابتدا کره را به صورت مکعبی برش دهید و در ظرفی بریزید. بعد پودر قند رو داخل آن الک کنید و حسابی هم بزنید تا یکدست شود. تخم مرغ و وانیل را اضافه کنید و حدود 3 دقیقه هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست شود. در این مرحله پودر کاکائو را اضافه کنید. مقدار پودر کاکائو باید به اندازه‌ای باشد که رنگ مواد کاکائویی شود؛ اما زیاد اضافه نکنید تا شیرینی شما تلخ نشود.

مرحله سوم
در این مرحله مواد آرد را به آرامی الک کنید و خمیر را با دست مخلوط کنید. البته آن را خیلی ورز ندهید و تا مقداری این کار را انجام دهید که خمیر فقط یکدست شود. به اندازه یک قاشق غذاخوری از خمیر را برداشته و با دست به شکل توپ در آورید.

مرحله چهارم
سپس با انگشت خود در وسط آن یک حفره ایجاد کنید. کاغذ روغنی را زیر سینی فر پهن کنید و شیرینی‌های آماده شده را داخل سینی بچینید. فر را از قبل با دمای 170 درجه گرم کنید و سینی را داخل آن بگذارید.

مرحله پنجم
سپس اجازه دهید به مدت 20 دقیقه با همان دما بپزد. هنگام پخت آن را از فر خارج کرده و بگذارید خنک شود. حفره‌ها را با شکلات صبحانه پر کنید؛ حال شیرینی شما حاضر است.

طرز تهیه شیرینی نعلی ویژه عید

مقداری شیرینی نعلی

همانطور که از نام این شیرینی پیداست، ظاهری شبیه نعل دارد و با انواع مواد مخصوصا شکلات ذوب شده و پودر آجیل، تزئین می‌شود.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نعلی

• آرد سفید: 170 گرم
• کره: 100 گرم
• پودر قند: 40 گرم
• زرده تخم مرغ: 1 عدد
• وانیل: 1 پنس
• پودر پسته: برای تزیین
• شکلات ذوب شده یا گاناش: به میزان کافی

مراحل تهیه شیرینی نعلی

مرحله اول
ابتدا کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد و نرم شود. سپس کره را به همراه پودر قند در ظرف مناسبی بریزید و به مدت 5 دقیقه هم بزنید تا غلیظ و کشدار شود.

مرحله دوم
بعد از اینکه پودر قند و کره به خوبی کشدار شدند، تخم مرغ‌ها و وانیل را اضافه کنید و چند دقیقه با همزن بزنید تا یکدست شود. سپس آرد را دوبار الک کرده و آن را به کمک لیسک مخلوط کنید.

مرحله سوم
خمیر را ورز دهید و وقتی یکدست شد، از آن به اندازه نصف گردو بردارید و با دست به شکل لوله‌ای درآورید. سپس دو سر خمیر را به هم نزدیک کنید تا شبیه به نعل شود. البته با متصل کردن دو سر خمیر به هم می‌توانید شکل اشک داشته باشید.

مرحله چهارم
روی سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی‌ها را روی آن قرار دهید. 15 دقیقه قبل فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد گرم کنید. در این مرحله سینی را داخل فر گرم شده بگذارید.

مرحله پنجم
پس از پختن شیرینی‌ها، آنها را از فر خارج کرده و کنار بگذارید تا خنک شوند. سپس لبه شیرینی‌ها را داخل شکلات ذوب شده یا گاناش شکلاتی فرو کنید. مقداری پودر پسته یا پودر نارگیل روی شیرینی‌ها بپاشید و آنها را داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. شیرینی شما حاضر است. برای یاد گرفتن انواع شیرینی عید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب طرز تهیه شیرینی نخودچی و طرز تهیه شیرینی برنجی را مطالعه کنید.

روش پخت شیرنی نان چایی قزوینی

یک بشقاب شیرینی نان چایی قزوینی

اگر به دنبال شیرینی عید سنتی‌تر هستید، نان چایی قزوینی گزینه‌ای فوق‌العاده است. زیرا نه تنها به راحتی درست می‌شود، بلکه مزه و طعمی ملایم و خاص دارد.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان چایی قزوینی

• آرد قنادی: ۳ لیوان
• پودر قند: نصف لیوان
• روغن جامد یا کره: نصف لیوان
• زرده تخم مرغ: 2 عدد
• زعفران دم کرده: 2 قاشق غذا خوری
• ماست: 2 قاشق غذا خوری
• عسل: 1 قاشق چای خوری
• کنجد: به مقدار لازم
• پودر هل: 1 قاشق چای خوری پر
• بکینگ پودر: 1 قاشق چای خوری

مراحل تهیه شیرینی نان چای قزوینی

مرحله اول
ابتدا باید روغن یا کره را کمی روی حرارت غیر مستقیم و به روش بن ماری حرارت دهید تا ذوب شود. البته اگر می‌خواهید نان چایی را به مدت بیشتری نگه دارید، بهتر است از روغن قنادی صاف استفاده کنید. بعد از ذوب شدن روغن، آن را در یک ظرف گود بریزید و پودر قند را روی آن بریزید.

مرحله دوم
حالا باید روغن و پودر قند را با همزن برقی، به خوبی مخلوط کنید. سپس زرده تخم مرغ، ماست، زعفران دم کرده و کمی هل را اضافه کنید. دوباره این مواد را به مدت دو دقیقه با همزن بزنید.

مرحله سوم
وقتی رنگ مواد زعفرانی شد و عطر هل به مشام شما رسید، باید باقی مواد را هم اضافه کنید. بیکینگ پودر و نصف آرد را هم داخل مواد بریزید و آنها را هم بزنید تا مخلوط شوند.

مرحله چهارم
پس از مخلوط شدن کامل خمیر، می‌توانید بقیه آرد را هم اضافه کنید. در واقع بهتر است که مخلوط کردن آرد را در چندین مرحله انجام دهید تا مواد کاملا یکدست شود.

مرحله پنجم
حالا باید خمیر را از ظرف خارج کرده و روی یک تخته خوب ورز دهید. با این کار خمیر کاملا آماده می‌شود. ورز دادن را تا جایی ادامه دهید که خمیر به دست شما نچسبد.

مرحله ششم
این خمیر را در ظرفی قرار دهید، روی آن را سلفون بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت در یخچال بماند. سینی فر را چرب کرده و با کاغذ روغنی بپوشانید. حالا خمیر را از یخچال خارج کرده و به کمک وردنه روی تخته صاف کنید.

مرحله نهم
یک نایلون فریزر را روی تخته قرار دهید. خمیر خود را به ضخامت 3 یا 4 میلی متر باز کنید. خمیر را باید در تمام قسمت‌های آن به صورت یک دست پهن کنید. حالا با کمک کاتر خمیر را به شکل دلخواه برش دهید.

مرحله دهم
حالا زرده تخم‌مرغ و یک قاشق چایخوری زعفران دم شده را به یک قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید. در صورت تمایل، یک قاشق چایخوری عسل نرم اضافه کنید. این مخلوط را با برس مخصوص پخت روی خمیر برش خورده بمالید.

مرحله یازدهم
می‌توانید روی شیرینی را با چنگال طرح بیندازید و در صورت تمایل کمی کنجد بپاشید. فر را از قبل گرم کنید. حالا سینی فر را به مدت نیم ساعت در فر با دمای 170 درجه قرار دهید. روی نان چای باید کاملا طلایی شود.

مرحله دوازدهم
پس از بیرون آوردن نان چای از فر، اجازه دهید شیرینی خنک شود. سپس آن را از روی سینی فر بردارید و در ظرف مورد نظر قرار دهید.

خرید انواع آجیل برای شیرینی های نوروزی خوشمزه

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در این مقاله بهترین و محبوب‌ترین شیرینی های عید را معرفی کردیم. با کمی خلاقیت می‌توانید شیرینی‌ها را مانند محصولات قنادی تزئین کنید و همه سلیقه‌ها را راضی نگه دارید. در اکثر این شیرینی‌ها از مغزهای سالم و پودر آنها استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید آجیل به سایت بارجیل مراجعه کنید. ما بهترین محصولات با کیفیت و تازه را با قیمت مقرون به صرفه برای شما ارسال می‌کنیم.

منابع: cooking county | dessert advisor | we desserts