فراپه وانیل یک نوشیدنی سرد و با طرز تهیه ساده است که می‌توانید بدون رفتن به کافی‌شاپ و در خانه آن را تهیه کنید. فراپه وانیل خانگی خوشمزه و سالم است و همه سنین آن را دوست دارند. کودکان نیز عاشق این فراپه می‌شوند و به عنوان یک میان وعده عالی است.

اگر شما هم می‌خواهید بدانید فراپه وانیل از چی درست میشه؟ در ادامه این مطلب همراه وبلاگ بارجیل باشید.

فراپه چیست؟

دو عدد فراپه روی سینی روی میز در کافه و در کنار گلدان

پیش از آنکه دستور تهیه فراپه وانیلی را با شما به اشتراک بگذاریم، ابتدا خیلی کوتاه به شما می‌گوییم که فراپه چیست. فراپه یک نوشیدنی یخی است که معمولا از آب، اسپرسو، شکر، شیر و یخ تشکیل می‌شود. به طور سنتی فراپه با قهوه درست می‎شود، اما امروزه انواع فراپه را می‌توانید با طعم‌های مختلف درست کنید. این نوشیدنی را نیز مانند چای لاته سرد یا آیس چای می‌توانید با شیر فوم گرفته میل کنید. در ضمن، این نوشیدنی معمولا با خامه فرم گرفته و موادی مانند سس‌های شیرین سرو می‌شود.

انواع فراپه کدامند؟

امروزه کافه‌هایی زیادی وجود دارند و اغلب مشتریان به دنبال جایی می‌گردند که چیزی متنوع برای ارائه داشته باشد. بنابراین در کافه‌ها انواع فراپه درست می‌شوند و شما هم می‌توانید در خانه به فراپه خود تنوع ببخشید. از نظر فنی، هیچ دستور العمل واحدی برای فراپه وجود ندارد و شما بنا به سلیقه‌تان می‌توانید هر نوع خلاقیتی را به کار ببرید.

انواع فراپه را می‌توان با اسپرسو درست کرد، ولی اصل آن با قهوه فوری یا همان نسکافه درست می‌شود. شما می‌توانید در لیوان خود یک یا چند اسکوپ بستنی نیز اضافه کنید. در ضمن می‌توان انواع فراپه را با چای، آب میوه یا حتی شکلات داغ تهیه نمود. موز، توت فرنگی و انبه از محبوب‌ترین میوه‌ها برای درست کردن انواع فراپه محسوب می‌شوند. البته اگر طعم ترش دوست دارید، می‌توانید از توت‌های ترش و میوه‌های دیگر نیز استفاده کنید.

فراپه وانیلی یکی از انواع فراپه سرد بر پایه کرم است که طعم وانیلی دارد. برخی از افراد فراپه را با پایه قهوه درست می‌کنند، اما فراپه‌ای که بر پایه خامه است را می‌توانید در کافی‌شاپ‌ها سفارش دهید و محبوبیت بیشتری دارد. ما طرز تهیه فراپه وانیلی بدون قهوه را در ادامه توضیح می‌دهیم. البته پیش‌تر درباره انواع نوشیدنی با شیر و قهوه صحبت کرده‌ایم و مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اطلاعات تغذیه‌ای فراپه وانیل
هر یک لیوان
۳۱۰ کیلو کالری
چربی کل: ۸۶ گرم
چربی اشباع: ۵۵ گرم
چربی ترانس: ۳ گرم
چربی غیراشباع: ۲۵ گرم
کلسترول: ۲۶۹ میلی‌گرم
سدیم: ۷۰ میلی‌گرم
کربوهیدرات: ۵۷ گرم
فیبر: ۰ گرم
شکر: ۵۷ گرم
پروتئین: ۷ گرم

مواد لازم برای تهیه فراپه وانیلی خانگی

  • ۲ فنجان یخ
  • ۱ فنجان خامه سنگین
  • یک چهارم فنجان شکر
  • یک دوم قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه فراپه وانیلی چگونه است؟

  1. پایه نوشیدنی، یعنی وانیل و شیر را حسابی با هم مخلوط کنید.
  2. سپس شیرین کننده و تکه‌های یخ را به مخلوط کن اضافه کنید. آنقدر هم بزنید تا یکدست شود و قوام پیدا کند.
  3. فراپه وانیل را به یک لیوان بلند منتقل کنید.
  4. روی آن را خامه بریزید و در صورت تمایل تزئین کنید.
  5. بلافاصله نوشیدنی خود را سرو کنید.

تفاوت بین فراپه و شیک چیست؟

سه لیوان میلک شیک به همراه تزئین توت فرنگی و بلوبری

میلک شیک معمولا با پایه بستنی درست می‌شود، در حالی که فراپه دارای پایه خامه‌ای است. با این حال، هر دو خوشمزه هستند و از نظر طعم شاید کمی به یکدیگر مشابه باشند. البته همانطور که می‌دانید، میلک شیک هم می‌تواند با طعم قهوه باشید و نیازی نیست همیشه در آن میوه به کار ببرید. ما پیش‌تر مطلبی را با عنوان همه چیز درباره قهوه به اشتراک گذاشته‌ایم و شما می‌توانید درباره کافئین موجود در دانه‌های قهوه مطالعه کنید. سپس قهوه را در میلک شیک یا فراپه خود به کار ببرید و حسابی پر انرژی شوید.

جهت خوش طعم‌تر شدن فراپه نارگیل، مواد زیر را به آن اضافه کنید

فراپه وانیل از نظر طعم به اندازه کافی خنثی است، بنابراین به خوبی با بسیاری از مواد دیگر جفت می‌شود. در اینجا برخی از بهترین موادی که می‌توانید با این نوشیدنی خوشمزه مخلوط کنید را به شما معرفی می‌کنیم:

میوه: انبه یا آناناس به طرز شگفت انگیزی با طعم فراپه وانیل ترکیب می‌شود.

شکلات: اگر به آن مقدار زیادی شکلات اضافه کنید، ممکن است طعم وانیل از بین برود. اما مقداری شکلات ذوب شده می‌تواند نوشیدنی جذابی را درست کند. از طرفی برای تزئین هم کافیست مقداری شکلات را با رنده خرد کرده و روی آن بریزید.

نارگیل: فراپه ناگیل یکی دیگر از انواع فراپه است. ولی در این نوع نیز می‌توانید کمی وانیل به فراپه خود اضافه کنید تا خوشمزه‌تر شود. در ضمن، می‌توانید نارگیل را رنده کنید و برای تزئین روی فراپه خود بریزید.

چای/قهوه: اگر طرفدار نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستید، کمی چای ماچا یا قهوه اسپرسو را می‌توانید به نوشیدنی خود اضافه کنید. اما بهتر است پیش از استفاد از قهوه، با انواع رست قهوه آشنا شوید و بهترین قهوه را برای این نوشیدنی به کار ببرید تا طعم خوبی داشته باشد.

ادویه: دارچین، چای ماسالا، جوز هندی، کمی نمک و … نیز طعم جذابی به فراپه وانیل می‌دهند.  

بستنی: همانطور که گفتیم، فراپه با شیک کمی تفاوت دارد. ولی با این حال می‌توانید بستنی نارگیلی یا بستنی وانیلی را برای به دست آوردن طعم غنی‌تر و ضخامت بیشتر اضافه کنید. به صورت اختیاری قطعات یخ را کم یا حذف کنید.

منابع: simplyblendedsmoothies | eatingonadime