کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که عاشق طعم هلو نباشد. این میوه تابستانی با مزه خوب و بافت خود، توانسته جایگاه مناسبی را بین انواع میوه‌های پرطرفدار داشته باشد. با اینکه هلو در انواع سالاد و به صورت نوشیدنی نیز استفاده می‌شود، اما نباید از برگه هلو خشک غافل شد. برگه هلو تمامی فواید میوه آن را دارد، همچنین در همه فصل‌ها در دسترس است.
اگر این سوال برای‌تان پیش آماده که چطور برگه هلو درست کنیم، در ادامه همراه مجله بارجیل باشد. ما در این مطلب طرز تهیه هلو خشک و خواص برگه هلو را بررسی می‌کنیم.

طرز تهیه برگه هلو

جهت تهیه برگه هلوی خشک، ابتدا باید هلوها را با فرچه آشپزی تمیز خوب بشویید. شما می‌توانید هلوها را با پوست یا بدون پوست خشک کنید که کاملا به ذائقه شما بستگی دارد. بعد از شستن، هلوها را از وسط نصف کرده و هسته آنها را جدا کنید. برای بریدن هلو می‌توانید از رنده ورقه کن یا چاقوی تیز استفاده کنید و هلوها را به اندازه‌های یکدست و هم اندازه برش دهید.
هلوهای خرد شده را روی سینی فلزی قرار دهید و روی آن را با توری بپوشانید و به مدت 3 روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. حواستان باشد که در این 3 روز باید هلوها را برگردانید تا خوب خشک شوند. زمان خشک شدن هلو به ضخامت برش‌های شما بستگی دارد.
این روش معمول و ساده برای خشک کردن هلو است. شما می‌توانید نحوه خشک کردن میوه خشک را مطالعه کنید تا با روش‌های دیگر و نکات تکمیلی آن آشنا شوید. در ضمن، شما می‌توانید هلو خشک آماده را به صورت آنلاین و با بهترین کیفیت تهیه کنید.

کالری برگه هلو و ارزش غذایی آن (در هر 100 گرم)

یک کاسه برگه هلو

تقریبا همه میوه‌های خشک، از خواص زیادی برخوردار هستند و ما پیش‌تر درباره این موضوع در دانستنی های میوه خشک صحبت کرده‌ایم. اما ارزش غذایی برگه هلو به تنهایی شامل موارد زیر است:
· 325 کیلو کالری
· 14 گرم فیبر
· 38 میلی‌گرم کلسیم
· 54 گرم قند
· 4.9 گرم پروتئین
· 1 گرم چربی
· 74 گرم کربوهیدرات
· ۰.۱۰ گرم اسیدهای چرب اشباع
· 10 میلی‌گرم سدیم

طبع برگه هلو

هلو میوه‌ای با طبع سرد است، خشک شده آن نیز طبعی سرد دارد. در نتیجه، برای افراد گرم مزاج و دارای طبع خشک، مفید است. البته به دلیل سرد بودن طبع این میوه خشک، بهتر است آن را به همراه برخی از مصلح‌ها مصرف کنید تا سردی هلو به تعادل برسد. عسل و مربای زنجبیل از بهترین مصلح‌ها برای برگه هلو به شمار می‌روند.

خواص برگه هلو

وجود مقادیر زیادی ویتامین K و آهن در برگ هلو برای سلامت قلب ضروری است. همچنین خطر لخته شدن خون و در نتیجه حمله قلبی را کاهش می‌دهد. برگ هلو سرشار از پتاسیم است و به پاکسازی کبد و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند. در ضمن، هلو یکی از قوی‌ترین سم زداها است و کبد، روده، معده و کلیه‌ها را به خوبی پاکسازی می‌کند. برگه هلو به دلیل دارا بودن فسفر بالا سیستم عصبی را تقویت کرده و از اختلالات سیستم عصبی جلوگیری می‌کند.
برگه ی هلو منبع غنی پتاسیم است که از گرفتگی عضلات و خستگی جلوگیری کرده و آن را تسکین می‌دهد. وجود مقادیر زیادی بتاکاروتن در برگه هلو به بهبود بینایی و جلوگیری از شب کوری کمک می‌کند.
در ادامه برخی از مهمترین خواص برگه هلو را معرفی می‌کنیم، در واقع این خواص باعث شده‌اند تا افراد مختلف برای درمان مشکلات خود برگه هلو را به رژیمی‌شان اضافه کنند.

برگه هلو برای لاغری

خانمی در حال رفتن روی ترازو

بسیاری از افراد دارای رژیم همیشه این سوال برای‌شان پیش می‌آید که آیا میوه خشک چاق کننده است؟ در جواب باید بگوییم که میوه خشکی مثل هلو را اگر در حالت تعادل مصرف کنید، باعث لاغری شما می‌شود. زیرا فیبر آن بالا است و با کاهش اشتها از پرخوری جلوگیری می‌کند و تا ساعت‌ها احساس سیری خواهید کرد.

برگه هلو برای یبوست

همانطور که اشاره کردیم، 100 گرم برگه ی هلو خشک در حدود 14 گرم فیبر دارد. پس یعنی فیبر آن بالا است و به شما کمک کمی‌کند تا کمتر دچار مشکلات گوارشی شوید. دریافت فیبر کافی می‌تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. بنابراین اگر دچار یبوست شدید، کافیست برگه هلو را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا سریع‌تر درمان شوید.

برگه هلو برای سرماخوردگی

وجود ویتامین C و برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث شده‌اند تا برگه هلو در درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و عفونت ریه موثر باشد. ویتامین C می‌تواند در کاهش شدت سرماخوردگی و کاهش زمان علائمی مانند سرفه و تنگی نفس موثر باشد. بنابراین با مصرف برگه هلوی خشک می‌توانید به درمان و پیشگیری از سرماخوردگی کمک کنید.

برگه هلو در بارداری

خانمی باردار با یک هلو در دستان خود

به طور کلی، میوه خشک فواید زیادی برای بدن دارد و ما همیشه درباره اهمیت افزودن میوه خشک به رژیم غذایی شنیده‌ایم. اما وقتی صحبت از بارداری می‌شود، مواد مغذی موجود در میوه‌های خشک اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. برگه هلو خشک نیز منبعی بسیار خوبی از ویتامین C، آهن، پتاسیم و فیبر غذایی است که همگی از مواد مغذی ضروری برای زنان باردار هستند. بنابراین نمی‌توان از فواید برگه هلو برای غافل شد و پیشنهاد می‌شود آن را در دوران بارداری مصرف کنید. ویتامین C برای رشد جنین ضروری است، زیرا باعث شکل‌گیری و رشد مناسب استخوان‌ها، دندان‌ها و سایر بافت‌های حیاتی جنین می‌شود. فیبر موجود در برگه هلو از به سلامت گوارش در زنان باردار کمک می‌کند.

رژیم غذایی سالم و متنوع با برگه هلو

در میان بسیاری از میوه‌های خشک، شاید کمتر به برگه هلو توجه کنیم. اما حالا بعد از مطالعه فواید زیاد و ارزش غذایی بالای برگه هلو، وقت آن رسیده که این بار هلو خشک شده را هم در خوراکی‌ها و تنقلات خود بگنجانید و از فواید آن برای بدن خود بهره‌مند شوید. شما می‌توانید هلو خشک را با روش توضیح داده شده در منزل درست کنید یا آن را به صورت آنلاین از بارجیل خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: foodnutra | allontario.ca