میوه‌های خشک برای مصرف روزانه، خوراکی سالم و خوشمزه هستند. به طوری که تنها عده کمی از افراد طعم آن را دوست ندارند یا نمی‌دانند که میوه خشک برای تندرستی انسان چه فوایدی دارد.
یکی از بهترین میوه‌های خشک که در ایران نیز محبوبیت عجیبی دارد، کشمش سبز است. این خوراکی لذیذ با طعم شیرینی دارد که مورد علاقه افراد در هر سنی است. حتی بسیاری از خانواده‌ها برای تزیین شیرینی‌های سنتی و غذاهای مختلف خانگی از کشمش سبز تیزابی استفاده می‌کنند.

اما با این حال، بیشتر افرادی که رژیم غذایی سخت دارند، به دلیل طعم شیرین آن از خوردن کشمش پرهیز می‌کنند. برعکس، کسانی که طعم کشمش را دوست دارند از این میوه خشک لذت برده و در شیرینی و دسر، از آن به عنوان عاملی شیرین‌کننده، استفاده می‌کنند. در این مقاله قرار است درمورد فواید کشمش سبز صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

مواد مغذی و کالری کشمش سبز چقدر است؟

کشمش به دلیل غنی بودن از مواد مغذی انرژی‌زا، محبوبیت خاصی دارد. در هر 100 گرم از این میوه خشک، نزدیک به 300 کالری وجود دارد که مصرف آن علاوه بر خوشمزگی، بسیار پرفایده است. خواص و کالری موجود در کشمش سبز شما را برای بخش زیادی از امور روزمره پرانرژی نگه می‌دارد. چراکه کشمش حاوی 65 گرم قند است و در مقایسه با سایر میوه‌های خشک، شیرینی بیشتری دارد.

قند موجود در کشمش، جزو قندهای طبیعی محسوب می‌شود. برخلاف شکر سفید که برای بدن جز ضرر و آسیب، هیچ فایده‌ای ندارد! کشمش سبز همچنین سرشار از کلسیم است و مواد مغذی ضروری در هر 100 گرم دارد. مثلا 3.3 گرم پروتئین، همراه با 4.5 گرم فیبر رژیمی، 2.3 میلی گرم ویتامین C، فسفر و 1.8 میلی گرم آهن که در مجموع ارزش غذایی این میوه خشک، محسوب می‌شود.

کشمش

مواد مغذی دیگری که بخشی از خواص کشمش سبز را تشکیل می‌دهند، ویتامین E، ویتامین K، روی و سدیم هستند. علاوه بر این نوع کشمش، کشمش فخری نیز خواص زیادی دارد که می‌توانید درمورد آن مطالب قبلی وبلاگ را مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، درباره کالری و ارزش غذایی کشمش سبز به جدول زیر توجه کنید:

۱٠٠ گرم کشمش سبز
کالری 302چربی کل 0.5 گرم
چربی اشباع 0.2 گرمچربی ترانس 0 گرم
چربی اشباع نشده 0.1 گرمچربی تک غیراشباع 0 گرم
کلسترول 0 میلی گرمسدیم 12 میلی گرم
کربوهیدرات 80 گرمفیبر رژیمی 4 گرم
شکر 59 گرمپروتئین 3.4 گرم
کلسیم 53 میلی گرمآهن 1.8 میلی گرم

خواص کشمش سبز را بشناسید

کشمش سبز یکی از میوه‌های خشک شده‌ای است که  برای استحکام استخوان‌ها، فواید زیادی دارد. این میوه خشک که همان انگور است، به عنوان منبع غنی از کلسیم، ویتامین D و فسفر، شناخته می‌شود و طرفداران بسیار زیادی دارد.

 به تازگی خواص کشمش سبز برای غلبه بر درد مفاصل نیز اثبات شده است تا افرادی که در آستانه میانسالی هستند برای جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها و مفاصل، از آن استفاده کنند. البته مصرف به اندازه این میوه خشک خوب است و خوردن بیش از حد آن ضررهایی را در پی خواهد داشت.

ظرف کشمش سبز


کشمش سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به درمان آسیب‌های سلولی کمک می‌کند. در ضمن برای پاکسازی سلول‌ها و افزایش جریان خون در بدن انسان، حیاتی است و بر تقویت سیستم ایمنی بدن، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. به غیر از دو مورد مذکور که جزو خواص کشمش سبز محسوب می‌شوند، این میوه خشک شیرین دارای مزایای بیشتری است که هر کدام به توضیحی جداگانه‌ نیاز دارند:

خواص کشمش سبز ناشتا

همان‌طور که می‌دانید، فیبر برای هضم غذا ضروری است. همچنین به حفظ آب در مدفوع کمک کرده و  اندازه و وزن آن را افزایش می‌دهد، بنابراین غذا سریع‌تر از روده عبور کرده و هضم می‌شود. خواص کشمش سبز ناشتا به همین علت معروف است، چون علاوه بر جلوگیری از یبوست، به لطف داشتن فیبر باعث می‌شود که برای مدت طولانی احساس سیری کنید.

فیبر موجود در کشمش سبز قلمی مدت زیادی طول می‌کشد تا هضم شود. اگر هدف شما کاهش وزن است، مصرف غذاهای پرفیبر می‌تواند به جلوگیری از گرسنگی کمک کند. به‌طور کلی، پیشنهاد می‌کنیم آجیل، دانه‌ها و برخی میوه‌های خشک مثل کشمش سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زیرا هر سه آن‌ها می‌تواند گرسنگی کاذب را از بین ببرد و شما را برای چند ساعت سیر نگه دارد. بادام خیس خورده، کشمش، تخمه کدو تنبل و پسته از جمله مواد غذایی هستند که می‌توانید برای رژیم لاغری خود از آن‌ها استفاده کنید.

خواص کشمش سبز برای لاغری

کشمش حاوی قند طبیعی است و می‌تواند به شما در کاهش هوس شیرینی کمک کند. کشمش خیس شده، سطح قند خون را حفظ کرده و در عین حال کالری اضافی ندارد. بنابراین خواص کشمش سبز برای لاغری و کاهش وزن ثابت شده است. همچنین این میوه خشک جایگزین عالی برای شکر محسوب می‌شود. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چگونه می‌توانیم کشمش سبز را به بخشی از رژیم غذایی خود تبدیل کنیم؟

در پاسخ باید گفت، جدای از اینکه کشمش به عنوان میان‌وعده‌ای خام قابل مصرف است، راه‌های زیاد دیگری برای مصرف آن وجود دارد. شما می‌توانید آن‌ را جایگزین شکر و قند کنار چای کنید و از کشمش سبز قلمی به عنوان شیرین کننده‌ای طبیعی برای وعده‌های غذایی مختلف استفاده کنید.

کشمش برای لاغری

خواص و کالری کشمش سبز مشخص است. بنابراین به جای شیرین کننده‌های مصنوعی و مضر می‌توانید از کشمش در اسموتی‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید این میوه خشک شده خوشمزه و خوش‌رنگ را به یک کاسه سالاد اضافه کنید تا یک وعده غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید. یکی دیگر از راه‌های بهره‌مندی از خواص کشمش سبز برای لاغری، غلات صبحانه است. برای تهیه این صبحانه فقط کافیست انواع مغزها و دانه‌ها، جو دوسر، کشمش و موسلی را با شیر ترکیب کرده و صبحانه‌ای مغذی و کم کالری، نوش‌جان کنید.

کشمش سبز و دیابت

آیا افراد دیابتی می‌توانند کشمش مصرف کنند؟ کشمش سبز تیزابی به عنوان یکی از میوه‌های خشک شده که در دو رنگ زرد و سبز تولید می‌شود، سرشار از خواص ضد التهابی است. این خوراکی خوشمزه در کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب، تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین طبق تحقیقات اخیر، گفته شده که افراد مبتلا به دیابت می‌توانند از کشمش سبز نیز استفاده کنند.

کشمش حدود 60 درصد قند دارد، اما سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است. بنابراین می‌تواند جایگزین قند و شکر درکنار چای شود و مصرف به اندازه آن برای بیماران دیابتی مناسب است. در واقع خوردن دو قاشق کشمش، فواید زیادی برای افراد دیابتی دارد. همچنین جزو مواد غذایی با قند متوسط ​​محسوب می‌شود که بر افزایش  قند خون، تأثیر چندانی ندارد.

خواص کشمش سبز برای سلامتی انسان، ثابت شده است. به همین علت در پاسخ به این سوال که آیا افراد دیابتی می‌توانند خرما و کشمش بخورند؟ باید گفت بله. میوه‌های خشک حاوی دو سوم کربوهیدرات، پروتئین کم و مقدار زیادی فیبر هستند. اما برخلاف تصور عموم، مصرف متوسط ​​کشمش و آجیل برای افراد سالم و مبتلا به دیابت خوب است.

کشمش سبز برای معده

کشمش سبز برای معده، حفظ سلامت قلب، جلوگیری از کم خونی و افزایش انرژی بدن، مفید است.  از آن‌جایی که کشمش منبع خوبی از فیبر محلول محسوب می‌شود، به بهبود هضم غذا کمک کرده و برای تسکین اسید معده، داروی خوب و خوشمزه‌‎ای است.

 همچنین کشمش سبز، اسید تارتاریک دارد که تحقیقات نشان دادند این پروتئین ممکن است خواص ضدالتهابی داشته باشد و عملکرد روده و معده را بهبود می‌بخشد. اسید تارتاریک در سبزیجات و میوه‌های زیادی وجود دارد که  انگور، موز و تمرهندی شامل آن می‌شود.

خواص کشمش برای معده

 به همین خاطر کشمش سبز برای معده درد، درمان یبوست و نفخ معده و همچنین هضم غذا، گزینه‌ای مناسب است و می‌تواند در رژیم‌های غذایی، جایگزین قند و شکر شود. فیبر موجود در کشمش سبز پیکامی همواره مواد سمی را از دستگاه گوارشی خارج کرده و به عنوان میوه‌ای خشک که از انگور به دست می‌آید، خواص بسیار زیادی برای سلامتی معده و روده دارد. در ضمن افرادی که زخم معده‌شان با هیچ دارویی خوب نمی‌شود، بهتر است برای تسکین درد، روزی ۱۴ کشمش بدون هسته را از شب قبل خیس کرده و به همراه صبحانه میل کنند.

طبع کشمش سبز چیست؟

ازنظر طب سنتی، طبع کشمش سبز گرم و خشک است. تقریبا 217 کالری و 47 گرم شکر در نصف فنجان کشمش سبز وجود دارد. البته کشمش سبز پیکامی، خوراکی کم کالری یا کم قند نیست. به همین دلیل به آن آب نبات طبیعی نیز می‌گویند. 

 یکی از مشکلات اصلی این میوه خشک که طبع گرمی دارد،  قند و کالری بالای آن است. بنابراین توجه داشته باشید که در یک روز چند کشمش مصرف می‌کنید. در ضمن کشمش سبز قلمی یک جایگزین عالی به جای جویدن آدامس و ژل‌های ورزشی گران قیمت برای ورزشکاران استقامتی است.

همان‌طور که می‌دانید، کشمش همان انگور خشک است که کربوهیدرات‌ و فیبر موردنیاز بدن را تامین می‌کند. بنابراین می‌تواند، عملکرد شما در ورزش را بهتر کند. خواص کشمش سبز به دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، بیش از سایر میوه‌های خشک و حتی بعضی از سبزیجات است.

طرز تهیه کشمش سبز

رنگ سبز کشمش به علت خشک کردن آن در اتاق‌هایی تاریک با هوایی مناسب است. برای خشک کردن انگور و تبدیل آن به کشمش، ساقه‌های بزرگ‌تر را از انگور جدا کنید و آن‌ها را کاملا بشویید. لازم نیست تمام انگورها را از ساقه‌ها جدا کنید، اما باید ساقه‌های بزرگ‌تر را قطع کنید. انگورها را زیر آب روان بشویید تا تمیز شوند.

 سپس آن‌ها را به‌طور مساوی روی سینی فر پهن کنید و روی آن‌ها را بپوشانید. از یک سینی چوبی، حصیری، بامبو یا پلاستیکی استفاده کنید که صفحه‌ای باریک دارد تا هوا بتواند در اطراف میوه گردش کند. انگورها را طوری پخش کنید که روی سینی با هم تماس نداشته باشند. در ضمن از حوله آشپزخانه برای پوشش روی انگور استفاده کنید.

کشمش

اگر ترجیح می‌دهید از حوله آشپزخانه استفاده نکنید، می‌توانید از روبالشی برای پوشش انگورها استفاده نمایید. سپس سینی را در هوای گرم و خشک زیر آفتاب قرار دهید. سینی را در مکانی بگذارید که در طول روز، نور خورشید زیادی دریافت کند. هرچه آب و هوا گرم‌تر و خشک‌تر باشد، انگورها راحت‌تر خشک می‌شوند.

البته طرز تهیه کشمش سبز، کشمش قلمی و پیکامی، نیاز به تجربه زیاد و مهارت بالایی دارد. امروزه می‌توانید انگورهای خشکی که در دستگاه‌های بزرگ به عمل می‌آیند و بسته‌بندی می‌شوند را به راحتی از فروشگاه‌های بزرگ آنلاین تهیه کنید.

سخن پایانی

در حال حاضر خواص کشمش سبز باتوجه به طبع گرم و خشکی که دارد، مورد توجه همگان قرار گرفته است. کشمش سبز برای دیابتی‌ها و برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند و رژیم غذایی مخصوصی دارند، مثل معجزه است. شیرینی طبیعی کشمش، می‌تواند جایگزین شیرینی‌های مصنوعی مانند قند و شکر شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود کشمش سبز را در اولین فرصت به صورت اینترنتی سفارش دهید و نوش‌جان کنید!

کشمش سبز چند کالری دارد؟

در هر 100 گرم کشمش 302 کالری انرژی وجود دارد.

آیا کشمش سبز چاق کننده است؟

از آنجایی که کشمش، شیرین است و قند طبیعی دارد، مصرف زیاد آن می‌تواند موجب چاقی شود و در مصرف آن نباید زیاده‌روی کنید.

آیا کشمش سبز قند دارد؟

بله کشمش سبز حاوی قند طبیعی است اما افراد مبتلا به دیابت می‌توانند در حد اعتدال از آن مصرف کنند.

منابع: healthymaster | cyruscrafts