انبه یکی از خوشمزه‌ترین و مفید‌ترین میوه‌های موجود در طبیعت است که در برخی نقاط جهان به‌عنوان پادشاه میوه‌ها نامیده می‌شود. این میوه از دسته میوه‌های هسته‌دار است و فقط یک هسته بزرگ در وسط دارد. بومی کشور هند و کشور‌های آسیای جنوب شرقی است و بیش از ۴۰۰۰ سال است که کشت می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم درباره میوه انبه، ویژگی‌ها و خواص دارویی و درمانی آن صحبت کنیم.

خواص میوه انبه

انبه‌ها انواع مختلفی دارند و هرنوع از آن، ویژگی‌های خاص خودش را دارد. بااین‌حال، خواص کلی این میوه عبارت است از:

خواص انبه

۱. سرشار از مواد مغذی و کم کالری است

انبه سرشار از مواد مغذی است. برای مثال، یک فنجان انبه، معادل ۱۶۵ گرم انبه، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: ۹۹ واحد
  • پروتئین: ۱٫۴ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۴٫۷ گرم
  • چربی: ۰٫۶ گرم
  • فیبر: ۲٫۶ گرم
  • قند: ۲۲٫۵ گرم
  • ویتامین C: ۶۷ درصد نیاز روزانه بدن
  • مس: ۲۰ درصد
  • فولیک اسید: ۱۸ درصد
  • ویتامین B6: ۱۲ درصد
  • ویتامین A و E هرکدام: ۱۰ درصد
  • نیاسین: ۷ درصد
  • ویتامین K و پتاسیم هرکدام: ۶ درصد
  • ریبوفلاوین: ۵ درصد
  • منیزیم و تیامین هرکدام: ۴ درصد

همان‌طور که می‌بینیم، یک فنجان انبه تازه (۱۶۵ گرم) حاوی کمتر از ۱۰۰ کالری است. علاوه بر آن، چگالی کالری آن بسیار پایین است، یعنی نسبت‌به حجمی از آن که می‌خورید، کالری خیلی کمی دریافت می‌کنید.
همچنین، انبه حاوی ترکیبات گیاهی سالم نظیر بیش از دوازده نوع مختلف پلی فنول‌ از جمله مانگیفرین است. پلی فنول‌ها در بدن به‌عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند که با تشکیل رادیکال‌های آزاد که در پیدایش انواع سرطان‌ها نقش دارند، مبارزه می‌کنند.

خواص انبه

۲. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند

همان‌طور که گفتیم، انبه می‌تواند به‌طور تقریبی ۶۷ درصد ویتامین C روزانه بدن را تأمین کند. این ویتامین محلول در آب، به تقویت سیستم ایمنی بدن و جذب آهن کمک می‌کند و موجب تقویت رشد سلولی می‌شود.

3. خواص درمانی انبه برای پوست

جالب است بدانید که فواید انبه در زمینه زیبایی هم بسیار زیاد است. برای مثال، مواد مغذی انبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین E می‌تواند به محافظت از پوست و مرطوب نگه‌داشتن آن کمک کند.
گوشت انبه بسیار نرم است، بنابراین به‌راحتی می‌توانید آن را له کنید و روی پوست بمالید. سپس اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. ازآنجاکه انبه حاوی ویتامین A موردنیاز پوست است، به پوستتان درخشندگی طبیعی خواهد بخشید. همچنین، می‌توانید از آن برای پاک‌سازی آلودگی‌های سطح پوست استفاده کنید. انبه می‌تواند در تحریک تولید کلاژن و پیشگیری از رشد آکنه در پوست نقش داشته باشد.

4. خواص انبه برای نازایی

انبه حاوی ویتامین E است و به همین دلیل می‌تواند برای بهبود کیفیت تخمک‌ها مفید باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در انبه فرصت تخمک‌گذاری را افزایش می‌دهند. ویتامین C موجود در آن هم می‌تواند به حفظ سلامت رحم کمک کند.

5. خواص انبه برای باروری

داده‌های جدید نشان می‌دهد مصرف منظم انبه، می‌تواند کیفیت اسپرم مردان را بهبود بخشد. یک مطالعه روی جیرجیرک‌های نر، نشان داد تغذیه این جیرجیرک‌ها با انبه، باعث شد اسپرم‌های آنها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری نسبت به همتایان آنها باشد.

مردانی که محتوای آنتی‌اکسیدان اسپرم آنها بیشتر است، توانایی بیشتری برای باردارکردن همسر خود دارند. بنابراین ممکن است انبه میوه‌ای قدرتمند برای کمک به باروری باشد. همچنین، انبه حاوی ویتامین E هم هست که آن هم یکی از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری برای بدن است و در قدرت باروری نقش مهمی دارد.

6. خواص انبه و دیابت

انبه و دیابت

انبه درمقایسه‌با سایر میوه‌ها، حاوی بیش از ۲۲ گرم قند طبیعی در هر فنجان است که نسبتا زیاد است. این مقدار قند برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند یا کسانی که باید مصرف قند خود را محدود کنند، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. بااین‌حال، هیچ مدرکی نشان نداده است که خوردن انبه تازه منجر به دیابت می‌شود یا برای دیابتی‌ها خطرناک است.

تحقیقات زیادی وجود ندارد که رابطه انبه تازه با دیابت را به‌طور خاص بررسی کرده باشد. بااین‌حال، یک مطالعه نشان داد افرادی که به‌مدت ۱۲هفته هر روز ۱۰ گرم انبه خشک‌شده منجمد را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، بهبود قابل‌توجهی در سطح قند خون داشتند؛ زیرا این افراد فقط با ۱۰ گرم انبه خشک، نیازی به شیرینی‌جات دیگر پیدا نمی‌کردند.

مطالعه اخیر دیگری دریافته است که مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C و کاروتنوئیدها می‌تواند به جلوگیری از شروع دیابت کمک کند. هردو این مواد مغذی در انبه به‌وفور یافت می‌شوند؛ البته هنوز تحقیقات بیشتری لازم است. تا زمانی که انبه تازه را در مقادیر متوسط مصرف کنید، احتمال خطر ابتلا به دیابت نخواهید داشت. بااین‌حال، اگر مستعد ابتلا هستید با پزشک مشورت کنید.

خواص انبه برای دیابت

7. خواص انبه برای فشار خون

انبه تازه منبع خوبی از پتاسیم است و ممکن است به کنترل فشار خون کمک کند. ۱۰۰ گرم انبه، ۱۵۶ میلی‌گرم پتاسیم و فقط ۲ میلی‌گرم سدیم دارد. پتاسیم جزء مهمی از سلول‌ها و مایعات بدن است و باعث تنظیم ضربان قلب و فشار خون می‌شود.

8. خواص انبه برای اعصاب

همان‌طور که گفتیم، انبه سرشار از اسیدهای آمینه نظیر تریپتوفان است. تریپتوفان در افزایش سروتونین که یک انتقال‌دهنده عصبی است و به هورمون شادی معروف است، نقش مهمی دارد. همچنین محتوای پتاسیم و منیزیم انبه بسیار بالاست که باعث می‌شود این میوه برای آرامش اعصاب و جلوگیری از استرس و اضطراب مفید باشد.

9. خواص انبه در بدنسازی

افرادی که در ورزش بدنسازی فعالیت می‌کنند، می‌توانند علاوه بر مصرف پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، انبه بخورند تا هوس خود را نسبت‌به خوراکی‌های شیرین کاهش دهند. همچنین انبه منبع عالی برای ویتامین C است که نیاز روزانه ورزشکاران و بدنسازان را تأمین می‌کند.

10. خواص انبه برای زنان باردار

خواص انبه برای زنان باردار

انبه سرشار از مواد معدنی نظیر مس و فولات (فولیک اسید)  است که هردو برای رشد سالم جنین ضروری هستند. به‌ویژه فولات، برای جلوگیری از ایجاد نقص لوله عصبی (NTD) در جنین بسیار مهم است. همچنین کالری انبه به‌اندازه کافی است و می‌تواند میان‌وعده خوبی برای سه‌ماهه سوم بارداری باشد که در آن، مادر نیاز به کالری بیشتری دارد.

بنابراین، زنان باردار می‌توانند از فواید انبه بهره‌مند شوند. بااین‌حال، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید؛ زیرا محتوای قند در انبه بالاست و اگر به دیابت بارداری مبتلا باشید، باید از خوردن آن خودداری کنید.

11.  خواص انبه در شیردهی

انبه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین K است. همچنین محتوای فیبر و پتاسیم آن بالاست و به مادران شیرده که معمولا با کمبود مواد مغذی در بدن مواجه می‌شوند، کمک می‌کند این کمبود را جبران کنند.

خواص هسته انبه

بیشتر ما هسته انبه را دور می‌ریزیم، درحالی‌که این بخش میوه خواص بسیار مفیدی دارد. برای نمونه برخی از خواص هسته انبه عبارت‌اند از:

خواص هسته انبه

یک منبع پروتئینی کامل است

هسته انبه حاوی پروتئین کمی است، اما بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری سازنده پروتئین برای بدن را دارد. مقادیر بالای دو اسیدآمینه مهم از جمله ال والین و ال لیزین در آن، باعث می‌شود هسته انبه یک منبع پروتئینی کامل باشد. این در حالی است که بیشتر منابع گیاهی موجود در طبیعت از نظر مقدار پروتئین چندان پربار نیستند.

سرشار از آنتی اکسیدان است

هسته انبه منبع خوبی از پلی‌فنول‌ها و فیتواسترول‌هایی نظیر کامپسترول، سیتوسترول و توکوفرول است که همگی به‌عنوان آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن شناخته شده‌اند.

سرشار از چربی‌های سالم است

هسته انبه حاوی مقادیر زیادی از اسید‌های چرب غیر اشباع است و اسید‌های چرب ترانس در آن وجود ندارد.
علاوه بر موارد فوق، هسته انبه خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدقارچی دارد. همچنین به هضم غذا کمک می‌کند. به همین دلیل از آن برای اهداف مختلفی در زمینه‌های تغذیه، درمان، مراقبت و پزشکی استفاده می‌کنند.

به هضم غذا کمک می‌کند

هسته انبه شامل باکتری‌های مفید برای روده است و بنابراین، به هضم غذا کمک می‌کند. همچنین دارای فیبر زیادی است که ممکن است در روند کاهش وزن نیز تأثیر داشته باشد.

سایر فواید هسته انبه

  • اگر پودر هسته انبه را به شامپوی خود اضافه کنید، ممکن است شوره موها را از بین ببرد.
  • در سلامت موها مفید است
  • خواص درمانی برای پوست دارد.
خواص درمانی انبه برای پوست

چطور از هسته انبه استفاده کنیم؟

برای استفاده از هسته انبه باید آن را آسیاب کنید. برای پودرکردن هسته انبه در خانه، به این شیوه عمل کنید:

  • هسته‌ها را به‌طور کامل بشویید و زیر نور خورشید قرار دهید تا خشک شوند.
  • بعد از خشک‌شدن کامل، پوست سخت آن را جدا کرده و محتوای داخل آن را آسیاب کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه آسیاب استفاده کنید یا اینکه هسته را رنده کنید.
  • بعد از آن برای مصرف آماده است. می‌توانید در غذا، نوشیدنی یا سالاد بریزید و میل کنید.
  • پودر هسته انبه را می‌توانید به‌صورت آماده هم در بازار پیدا کنید.

خواص پوست انبه

پوست انبه هم بخش مهمی از آن است و سرشار از منابع ارزشمند مغذی مانند کاروتنوئیدها است. بسیاری از ما هنگام مصرف انبه، آن را پوست می‌گیریم و پوست آن را دور می‌اندازیم. درحالی‌که پوست انبه نه‌تنها خوراکی است، خواص مفید زیادی هم دارد. برای نمونه، تحقیقات نشان می‌دهند که پوست انبه مملو از فیبر است و برای سلامتی دستگاه گوارش و افزایش حس سیری در افراد مفید است. همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی قوی‌تری نسبت به گوشت انبه دارد.
مشکل اصلی اینجاست که بیشتر انبه‌ها ارگانیک نیستند و ممکن است مواد آفت‌کش روی سطح پوست آن باقی مانده باشند. دراین‌صورت ممکن است با مصرف آن، بدن واکنش آلرژیک نشان دهد. بنابراین شیوه شستن و تمیزکردن آن بسیار مهم است.
نکته دیگر، طعم و عطر پوست انبه است. پوست انبه برخلاف گوشت ملایم آن، عطر بخصوصی دارد که ممکن است برای برخی افراد قابل‌تحمل نباشد. ازآنجاکه خواص پوست انبه در دیگر میوه‌ها و سبزیجات هم هست، اگر واقعا نمی‌توانید آن را مصرف کنید، مجبور نیستید این کار را انجام دهید.

خواص پوست انبه

خواص پوست انبه برای درمان دیابت

یک مطالعه در مؤسسه تحقیقات فناوری غذایی، نشان داد عصاره پوست انبه دارای خواص ضددیابتی است. مطالعه دیگری که دانشگاه علوم پزشکی سوزوکا انجام داد، دریافت که مانگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مثبت در مبتلایان به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

خواص برگ انبه

برگ‌های انبه بسیار لطیف و سرشار از مواد مغذی هستند. از برگ‌های انبه به‌صورت دمنوش یا چای استفاده می‌کنند که می‌تواند خواص درمانی مخصوصا برای دیابت و فشارخون داشته باشد. برخی از خواص برگ انبه عبارت‌اند از:

ترکیبات گیاهی عالی

برگ‌های انبه حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید از جمله پلی فنول‌ها و ترپنوئید‌ها هستند. ترپنوئید‌‌‌ها در بینایی و سلامتی سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند. در واقع آنها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سلول‌های بدن شما در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

خواص ضد التهابی

با اینکه التهاب بخشی از پاسخ ایمنی و طبیعی بدن انسان است، اگر مزمن باشد موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال دارد برگ انبه برای جلوگیری از التهاب مزمن مفید باشد.

کاهش تجمع چربی‌ها در بافت سلولی

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف برگ انبه احتمال دارد از تجمع چربی‌های مختلف در بافت سلولی جلوگیری کند یا میزان تجمع آن را کاهش دهد.

خواص برگ انبه برای قند خون

برگ انبه برای متعادل‌کردن سطح قند خون عالی است. این برگ‌ها حاوی تانن‌هایی به نام آنتوسیانیدین هستند که ممکن است به درمان ‌پیش‌دیابت کمک کنند. این برگ‌ها حاوی ۳ بتا تاراکسرول و اتیل استات است که به درمان هایپرگلیسمی (افزایش سطح قند خون) کمک می‌کند.
عصاره برگ انبه حاوی مانگیفرین است که می‌تواند آنزیم آلفا گلوکوزیداز را که در کاهش متابولیسم کربوهیدرات در روده و افزایش سطح گلوکز خون نقش دارد، مهار کند. برگ‌های انبه همچنین سرشار از پکتین، ویتامین C و فیبر هستند.
برای مصرف آن کافی است ۱۰ تا ۱۵ برگ انبه را در یک فنجان آب بجوشانید. یک شب بگذارید بماند و صبح ناشتا بنوشید. البته هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین تعداد برگ‌ها به‌منظور استفاده از آن برای اهداف مختلف باید انجام شود.

خواص برگ انبه برای کاهش فشار خون

برگ‌های انبه دارای خواص کاهش‌دهنده فشار خون هستند. این برگ‌ها به تقویت و سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کنند. همچنین برگ انبه، روش درمانی مؤثری برای تسکین رگ‌های واریسی است. چای برگ انبه می‌تواند برای کاهش فشار خون مفید باشد.

طرز تهیه چای برگ انبه

برای تهیه چای برگ انبه، برگ‌های انبه را در آب خیس می‌کنیم و روی حرارت قرار می‌دهیم تا دم بکشد. البته از انبه خشک هم می‌توانید چای تهیه کنید که در بخش بعد توضیح خواهیم داد.

خواص انبه خشک

خواص انبه خشک

انبه خشک هم مانند انبه تازه، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. اتفاقا همه خواص انبه در انبه خشک دو برابر است. دلیلش این است که انبه خشک فشرده شده و حجم کمتری را اشغال می‌کند. بنابراین یک فنجان انبه خشک حاوی مقدار بیشتری انبه نسبت به انبه تازه است.
یک فنجان انبه خشک (معادل ۱۶۵ گرم) انبه، تقریبا ۵۱۰ کالری دارد که ۱۰۶ گرم آن را قند میوه تأمین می‌کند. این مقدار در انبه تازه، فقط ۹۹ کالری است. افرادی که دارای قند خون بالا یا مبتلا به دیابت هستند، باید مراقب مصرف انبه خشک باشند. با توجه به میزان قند و کالری که گفتیم، مصرف انبه خشک را باید به یک‌پنجم مصرف انبه تازه کاهش دهید. بنابراین در پاسخ به سؤالی که آیا میوه خشک چاق می‌کند؟ باید گفت که در صورت مصرف به اندازه اعتدال، انبه خشک مانند فواید انواع میوه خشک دیگر قابل توجه است و همان خواص انبه تازه را خواهد داشت. می‌توانید از آن به‌عنوان یک میان‌وعده سالم، به‌ویژه برای کودکان، استفاده کنید. ازآنجاکه انبه خشک ترد و خوشمزه است، می‌تواند جای چیپس را که به‌شدت ضرر دارد بگیرد.

روش تهیه انبه خشک

انبه خشک را می‌توانید به روش‌های مختلفی تهیه کنید. برای خشک‌کردن انبه در منزل، میوه تازه آن را خرد یا رنده کنید و در برابر نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. برای اینکه همه آنها با سرعت مشابهی خشک شوند، سعی کنید آنها را با ضخامت یکسان برش بزنید.
روش دیگر، استفاده از دستگاه خشک‌کن میوه است. اگر این دستگاه را در خانه دارید، می‌توانید با این روش خشک کردن میوه انبه تازه را انجام دهید. انبه را برش بزنید و با فاصله‌های مناسب روی سینی دستگاه بگذارید. سپس آن را روی ۱۳۵ درجه فارنهایت قرار دهید. بین ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد تا کاملا آب آن گرفته شود. بعد از چند ساعت انبه‌ها را برگردانید تا به سینی نچسبند.
اگر وقت یا حوصله درست کردن چیپس میوه را ندارید، انبه خشک آماده در بازار موجود است و می‌توانید تهیه کنید.

چای انبه خشک

دمنوش انبه خشک

گفتیم چای انبه را می‌توانید با برگ‌های انبه تهیه کنید؛ اما این چای طعم میوه انبه را ندارد. اگر می‌خواهید چای انبه با طعم انبه میل کنید، بعد از خشک‌کردن انبه به روشی که گفتیم (زیر نور خورشید یا دستگاه یا تهیه آماده آن از بازار)، چند عدد از آن را در آب جوش بریزید و بگذارید روی حرارت غیرمستقیم مثل بخار آب کتری یا سماور، دم بکشد. در مصرف این چای اعتدال را رعایت کنید.
نکته مهم این است که خوردن چای انبه خشک برای افرادی که مشکل کلیه دارند یا قند خون بالایی دارند، توصیه نمی‌شود. به این دلیل که محتوای پتاسیم و قند انبه خشک بسیار بالاتر از انبه تازه است.

خواص انبه در طب سنتی

ازآنجاکه انبه بیش از ۴۰۰۰ سال است وجود دارد، طبیعی است که از آن در طب سنتی استفاده کرده باشند. از پوست و برگ ساقه انبه در طب سنتی برای درمان کم‌خونی، عفونت‌های پوستی، دیابت، اسهال و تومور‌های بدخیم استفاده می‌کنند. به‌عنوان داروی ضدالتهاب و ضد درد نیز کاربرد داشته است.

سخن آخر
انبه یکی از میوه‌های گرمسیری خوشمزه با فواید بسیار زیاد و سرشار از مواد مغذی است. در این مطلب درباره خواص انبه، برگ‌ها، پوست و هسته آن صحبت کردیم و دیدیم که می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی ما داشته باشد. بااین‌حال این را هم گفتیم که انبه مخصوصا نوع خشک آن، می‌تواند محتوای قند بالایی داشته باشد و باید در حد اعتدال مصرف شود.

منابع:

healthline

bbcgoodfood

stylecraze

healthshots