کشمش شاهانی یکی از بهترین و پرکاربردترین انواع کشمش است که به نام مویز هم شناخته می‌شود. در نگاه اول شاید اینطور به نظر برسد که مویز با اندازه کوچک خود تنها چند فایده محدود داشته باشد، ولی خوب است بدانید که خواص مویز بی شمارند و همه افراد می‌توانند از آنها بهره ببرند.
اگر شما هم می‌خواهید با فواید مویز آشنا شوید، تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

مویز چیست؟

مویز میوه‌ای خشک و بسیار خوشمزه است که از خشک کردن انگور سیاه به دست می‌آید. انگوری که برای تهیه این نوع کشمش استفاده می‌شود، انگور سطلنتی است که به آن انگور سیاه یا انگور شاهانی می‌گویند. بهترین گونه‌های این انگور در منطقه سردشت یافت می‌شوند.

فرق مویز و کشمش چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که این دو فرق خاصی با یکدیگر ندارند. در حقیقت مویز نوعی کشمش است که از انگور شاهانی به دست می‌آید. زیرا ما کشمش‌های مختلفی داریم که هر کدام از نوعی انگور حاصل می‌شوند؛ به همه آنها کشمش می‌گوییم، ولی پسوند نام انگور هم به اسم آنها اضافه می‌شود. برای مثال ما قبلا درباره خواص کشمش فخری گفته‌ایم، این کشمش نیز از نوعی انگور به نام فخری به دست می‌آید. در واقع، در این مطلب خواص کشمش شاهانی را بررسی می‌کنیم.

طبع مویز

کشمش شاهانی یا مویز، طبعی گرم و تر دارد و بنابراین خوردن آن به افراد سوداوی توصیه می‌شود. عناب، سکنجبین و آب میوه‌های ترش را می‌توانید به عنوان مصلح و بهبود دهنده مزاج به همراه مویز مصرف کنید. در ضمن اگر دیابت دارید و فکر می‌کنید که کشمش ممکن است برای شما ضرر داشته باشد، مطلب آیا کشمش برای دیابت ضرر دارد را مطالعه کنید.

خواص مویز شاهانی

مویز بر اثر خشک شدن، خواص خود را از دست نمی‌دهد و حتی اثر بخشی آنها نیز بیشتر می‌شود. برخی از مهمترین فواید مویز عبارت‌اند از:

1. خواص مویز برای مردان

بسیاری از مردان به دلیل فشار کاری روزانه ممکن است دچار ضعف شوند و این ضعف علاوه بر سلامت جسمی می‌تواند بر سلامت جنسی نیز تاثیر بگذارد. برای غلبه بر این مشکل مردان می‌توانند از ترکیب شیر، عسل و مویز استفاده کنند. نتایج فوق‌العاده این ترکیب پس از یک هفته در بدن قابل مشاهده است. مصرف عسل طبیعی و مویز به طور موثری تعداد اسپرم را افزایش می‌دهد. جهت بهره‌مندی از خواص مویز شاهانی برای اسپرم، مردان باید آن را هر شب قبل از خواب و به طور منظم میل کنند.

2. خواص مویز برای زنان

مویز یک خشکبار فوق العاده برای زنان است و مزایای زیادی برای آنها دارد. کم خونی یک مشکل شایع در زنان است، اما مویز سرشار از آهن، مس و ویتامین‌هایی است که گلبول‌های قرمز را افزایش می‌دهد و از کم خونی پیشگیری می‌کند. در ضمن، به دلیل تصفیه کردن خون، می‌‌تواند از لخته شدن خون در زمان قاعدگی جلوگیری کند. مویز به عنوان یک ماده عالی برای تحریک جنسی به شمار می‌رود و برای خانم‌های که دچار بی میلی جنسی هستند، مفید است.

3. خواص مویز برای لاغری

عکسی از ترازو و خانمی با متر

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید از رژیم غذایی حاوی فیبر استفاده کنید. محتوای فیبر مویز حدود 39 درصد از فیبر مصرفی روزانه برای بزرگسالان سالم است. مصرف مویز باعث می‌شود شما احساس سیری کنید و از این طریق به کاهش وزن کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود مویز را به عنوان یکی از جایگزین های قند و به همراه چای میل کنید تا باعث کاهش وزن شما شود.

4. خواص مویز برای کبد چرب

اگر دچار بیماری کبد چرب هستید، می‌توانید کشمش را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مویز برای کبد خوب است و آن را پاکسازی می‌کند. شما می‌توانید روزانه مقداری مویز، بادام و فندق را به همراه یکدیگر میل کنید تا بیماری کبد چرب‌تان بهبود پیدا کند.

5. خواص مویز برای پوست

هرچه از خاصیت مویز برای پوست بگوییم، کم است. از آنجایی که مویز شامل آنتی اکسیدان‌هایی مثل فنول می‌شود، به جوان‌سازی سلول‌های پوست و جلوگیری از آسیب سلولی کمک می‌کند. همچنین حاوی مواد مغذی مفیدی مانند ویتامین C، سلنیوم و روی است. این ترکیبات تاثیر زیادی بر روی سلامت پوست دارند. همچنین به دلیل خون ساز بودن، به بهبود تولید گلبول‌های قرمز در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست شفاف‌تر شود.

6. خواص مویز برای ریزش مو

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان می‌تواند تا حد زیادی از ریزش مو جلوگیری کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کشمش شاهانی با تحریک فولیکول‌های موی سالم، از ریزش مو جلوگیری می‌کند و همچنین باعث تقویت سلول‌های سالم مورد نیاز برای رشد مو می‌شود. مویز حاوی چند ماده مغذی ضروری است که سلامت مو را افزایش می‌دهند. ویتامین C موجود در مویز، کلاژن موجود در فولیکول را حفظ می‌کند و از این طریق باعث افزایش رشد مو می‌شود. ویتامین E مویز، غشاهای سلولی را تقویت کرده و از حمله رادیکال‌های آزاد به فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند.

7. خواص مویز برای کودکان

چند کودک خوشحال در حال دویدن

مویز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که برای سلامتی کودکان فواید زیادی دارند و به تقویت مغز و حافظه آنها کمک زیادی می‌کنند. همچنین باعث افزایش هوشیاری و تمرکز کودکان می‌شود. مویز شاهانی سرشار از پروتئین است که برای رشد، تقویت عضلات و بافت‌های بدن کودکان فواید زیادی دارد. از طرفی، یکی از خواص مویز، تامین انرژی کودکان است و این به دلیل کربوهیدرات موجود در آن رخ می‌دهد. در نهایت، مویز حاوی کلسیم و ویتامین D است که به رشد و استحکام استخوان در کودکان کمک می‌کند.

8. خواص مویز برای روده

کشمش شاهانی به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند، زیرا سرشار از فیبر است و اثر ملین بر روده‌ها دارد. مصرف مویز به رفع یبوست، صاف نگه داشتن حرکات روده و دفع مواد زائد و سموم از بدن کمک می‌کند. مخصوصا اگر مویز خیس شده را قبل از خواب یا بعد از بیدار شدن میل کنید. همچنین مویز به عنوان تسکین دهنده فوری نفخ، رفلکس اسید و نفخ شناخته می‌شود.

9. خواص مویز برای پروستات

سرطان پروستات در مردان شایع است و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. طبق مطالعات علمی مویز به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد سرطان است و از رشد سلول‌های سرطانی در هر قسمت از بدن جلوگیری می‌کند. بهتر است که آن را با عسل مخلوط کنید تا با قدرت بیشتری بتواند از بدن شما در برابر سرطان پروستات محافظت کند.

10. خواص مویز برای تنبلی تخمدان

یکی از خواص کشمش مویز، تصفیه کنندگی خون است. این موضوع می‌تواند بدن را سم‌زدایی کند و برای سندرم تخمدان پلی کیستیک، مفید است. علاوه بر این، مویز خواص سرکوب کننده اشتها را دارد و به جلوگیری از افزایش وزن ناشی از تنبلی تخمدان کمک می‌کند.

11. خواص مویز برای تقویت حافظه

ما همیشه درباره فواید کشمش برای سلامتی و تقویت حافظه شنیده‌ایم. مویز هم نوعی کشمش است که به شما کمک می‌کند باهوش‌تر باشید و عملکرد حافظه‌تان بهبود پیدا کند. در صورتی که مویز را به طور منظم مصرف کنید، آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند از پیری حافظه و آلزایمر جلوگیری کنند. اگر می‌خواهید به خاطر داشتن حافظه قوی شناخته شوید، مصرف مویز را فراموش نکنید.

12. خواص مویز برای جنین

عکسی فانتزی از جنین

آهن موجود در مویز می‌تواند به افزایش سطح انرژی کمک کند. از آنجایی که در دوران بارداری، بدن برای حمایت از رشد جنین به آهن بیشتری نیاز دارد، مویز می‌تواند انرژی و آهن را تامین کند و باعث رشد جنین شود.
به علاوه، اسید فولیک موجود در کشمش شاهانی به جلوگیری از نقص مادرزادی مغز و ستون فقرات جنین کمک می‌کند. اسید فولیک یک ماده مغذی مهم برای همه زنان در سنین باروری است، اما در اوایل بارداری اهمیت بیشتری دارد. مصرف کشمش شاهانی در سه ماهه سوم بارداری برای جلوگیری از نقایص مادرزادی هیچ خطری را ایجاد نمی‌کند.

13. خواص مویز برای چشم

قرار گرفتن در برابر اشعه ماورا بنفش نور خورشید، منجر به تشکیل رادیکال‌های آزاد در چشم می‌شود که در نهایت به چشم آسیب می‌رساند. یکی دیگر از خواص مویز، کمک به سلامت چشم است. آنتی اکسیدان‌های موجود در کشمش می‌توانند با ترمیم سلول‌های آسیب دیده، از شبکیه چشم مراقبت کنند. همچنین ویتامین A و کاروتنوئیدهای موجود در مویز، از ابتلا به بیماری تباهی لکه زرد چشم که باعث نابینایی می‌شود، جلوگیری می‌کنند. کاروتنوئیدها گروهی از رنگدانه‌ها هستند که نقش بسیار مهمی در جذب نور در گیاهان دارند.

14. خواص مویز در حاملگی

این روزها سبک زندگی تاثیر زیادی بر بارداری گذاشته است. از طرفی، تخمک‌های نابارور و کاهش تولید تخمک از جمله عوامل متعددی هستند که به عدم تعادل هورمونی کمک می‌کنند و باعث عدم بارداری آسان می‌شوند. اما خواص مویز به زنان کمک می‌کنند تا راحت‌تر باردار شوند. زیرا مویز سرشار از اسیدهای آمینه از جمله ال آرژنین است که جریان خون رحم و تخمدان‌ها را بهبود می‌بخشند و با افزایش آمیزش جنسی باعث بالا رفتن شانس بارداری می‌شود.
به علاوه، مویز برای زنان باردار اصلا خطرناک نیست، زیرا مواد مغذی آن می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت کلی زنان داشته باشد و آهن موجود در آن برای زنان باردار ضروری است. زنان باردار می‌توانند مقداری مویز را برای تسکین حالت تهوع صبحگاهی بخورند.

خواص مویز در طب سنتی

تا به اینجای متن تمامی خواص عنوان شده نیز جزو فواید مویز در طب سنتی محسوب می‌شوند. اما علاوه بر این‌ها فواید دیگری نیز وجود دارند که عبارت‌اند از:
• کمک به بهبود سردردهای ناشی از سردی بدن
• درمان بیماری‌های معده
• افزایش کیفیت شیر مادران
• پیشگیری از بروز سکته
• سلامت دندان‌ها
• خوشبو کننده دهان
• گرم شدن بدن در فصول سرد سال

مصرف مویز به صورت ناشتا

به طور کلی، مصرف مویز فواید زیادی برای بدن دارد؛ ولی شما می‌توانید آن را ناشتا مصرف کنید تا برخی از خواص مویز بیشتر به بدن شما برسند. برای مثال، مصرف کشمش با معده خالی باعث خوشبو شدن دهان می‌شود. از طرفی، مصرف مویز در صبح می‌تواند کالری مورد نیاز روزانه شما را تامین کند. گفته می‌شود افرادی که صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب احساس خستگی و ضعف می‌کنند، به مدت 6 ماه صبح ناشتا مقداری کشمش بخورند. در واقع، بهترین زمان برای خوردن کشمش را صبح و در حالت ناشتا می‌دانند.

با خوردن متعادل مویز، سالم بمانید
ما در این مطلب به خواص مویز اشاره کردیم و گفتیم که تا چه میزان برای شما مفید است. اما مویز را هم باید در حد تعادل مصرف کنید تا برای‌تان مشکلی ایجاد نشود. در ضمن برای خرید کشمش شاهانی با کیفیت، می‌توانید وارد سایت بارجیل شوید و محصول مورد نیازتان را آنلاین سفارش دهید.

منبع: pangbenta