آب دوغ خیار مجلسی یکی از خوشمزه‌ترین غداهای تابستانی است و از سالیان گذشته ایرانیان زیادی آن را میل می‌کنند. در واقع شربت خاکشیر و آب دوغ خیار، پای ثابت خوراکی‌های فصل گرما محسوب می‌شوند. مواد آب دوغ خیار طبع خنکی دارند و از گرمازدگی جلوگیری می‌کنند. این غذای خوشمزه تقریبا خیلی کم هزینه و ساده است و در زمانی بسیار کوتاه حاضر می‌شود.  

بنابراین در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به شما بگوییم چگونه آب دوغ خیار درست کنیم؟ همچنین می‌توانید در انتها ویدئوی آموزشی آن را مشاهده کنید.

مواد اولیه آب دوغ خیار

  • ماست: ۲۵۰ گرم
  • گردو:     ۱۰۰ گرم
  • کشمش: ۱۰۰ گرم
  • سبزی: ۲۰۰ گرم، (ریحان، نعناع، پونه، مرزه و ترخون)
  • خیار:     ۳ عدد
  • گل محمدی خشک شده: به مقدار لازم

طرز تهیه آبدوغ خیار

  1. ابتدا کاسه‌ای را انتخاب کنید که اندازه آن متناسب با مواد شما باشد. سپس با استفاده از همزن، ماست را حسابی هم بزنید تا کاملا به شکل یکدست درآید. برخی از افراد در این مرحله دوغ هم به ماست اضافه می‌کنند. اما ماست کمی غلیظ‌تر است و آن را خوض طعم‌تر می‌کند.
  2. حال خیارها را به خوبی بشویید و آنها به صورت نگینی خرد کنید و به ماست اضافه کنید. بعضی افراد ترجیح می‌دهند خیار را با رنده درشت خرد کنند که این به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. برای آب دوغ خیار مجلسی هر دو مدل مناسب است.
  3. در مرحله بعدی باید سبزی‌ها را به مواد آب دوغ خیار اضافه کنید. برای این کار سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید. برای خرد کردن آنها می‌توانید از تخته آشپزخانه استفاده کنید. سبزی‌ها نباید خیلی ریز شوند، بهتر است آنها نیز به شکل نگینی خرد شوند.
  4. سپس کشمش‌ها را بشویید و در آبکش بریزید تا آب آن گرفته شود. پس از آنکه کشمش‌ها خشک شدند، گردوها را نگینی خرد کنید و به همراه کشمش‌ها داخل مواد بریزید.
  5. در این مرحله نوبت به اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل نمک و فلفل می‌رسد. از مواد بچشید اگر به نظر خیلی غلیظ بود، کم‌کم آب سرد اضافه کنید تا به غلظت مورد نظر برسد. سپس مواد را داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.
  6. برای تزئین آب دوغ خیار می‌توانید از نعناع، گل محمدی خشک شده، پونه خشک شده و برگ نعنای تازه استفاده کنید. البته در آب دوغ خیار ساده اگر همه این سبزی‌ها را به کار نبردید نیز مشکلی ندارد. 

نکاتی جهت بهتر شدن آب دوغ خیار مجلسی

یک کاسه پر آب دوغ خیار، نان، قاشق و مقداری مغز گردو
  • در هنگام تهیه آبدوغ خیار، پوست آن را نمی‌گیرند و بهتر است خیارهای شما قلمی باشند.
  • اضافه کردن مقداری فلفل سیاه به آن طعم فوق العاده‌ای می‌دهد.
  • همچنین می‌توانید کمی پودر زنجبیل برای تند و تیز کردن طعم آن استفاده کنید.
  • بنا به ذائقه‌تان می‌توانید مقدار کمی پودر سیر و زیره اضافه کنید.
  • یکی از دلایل اضافه کردن گردو به مواد این است که ماست طبع سردی دارد و گردو با طبع گرمش آن را متعادل می‌کند. پس بهتر است گردو را حتما استفاده کنید.
  • ما در این دستور تهیه، از مواد مختلفی استفاده کردیم. ولی شما می‌توانید برای طرز تهیه آب دوغ خیار ساده خانگی، برخی از مواد را حذف کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید شوید تازه، پیازچه، پیاز و موسیر نیز اضافه کنید.
  • معمولا پیشنهاد می‌شود که از ماست کمی ترش استفاده کنید تا طعم آب دوغ خیارتان بهتر شود.
  • در صورت استفاده از دوغ، حتما از دوغ بدون گاز استفاده کنید.
  • ماست چکیده برای آب دوغ خیار خوب نیست، زیرا اگر به خوبی همزده نشود، غلیظ می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم ماست هم‌زده استفاده کنید.
  • آب دوغ خیار را با انواع نان مثل تافتون، لواش یا نان‌های سنتی دیگر سرو کنید.
  • در ضمن برخی افراد فقط از نان خشک استفاده می‌کنند، زیرا معتقدند که نان تازه داخل مایع خمیر می‌شود و طعمی بد به آن می‌دهد.
  • بهتر است که سبزی شما تازه باشد، اما در صورت نبود سبزی تازه می‌توانید آب دوغ خیار با سبزی خشک درست کنید.

خواص آب دوغ خیار

شاید فکر کنید که آب دوغ خیار غذایی ساده است. اما باید بدانید که مواد به کار رفته در این غذا آن را به یک وعده کامل تبدیل می‌کنند. رفع تشنگی، درمان گرمازدگی، رفع بی خوابی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، کاهش کلسترول و درمان مشکلات گوارشی از مهمترین فواید این غذای خوشمزه و ساده هستند.

آب دوغ خیار می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن شما را تامین کند. از آنجایی که این غذا در حین تهیه حرارت نمی‌بیند، بسیاری از خواص سبزیجات و لبنیات در آن حفظ می‌شوند. حال خواص هر کدام از مواد آب دوغ خیار را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

۱٫ ماست

ماست غنی‌تر از شیر است، زیرا پروتئین، ویتامین D، ویتامین C، فولات، فسفر و بیشتری دارد. در ضمن هضم آن نیز راحت‌تر از شیر است و می‌توان ماست را به عنوان یک غذای پروبیوتیک توصیه کرد. برخی از مزایای استفاده از ماست عبارتند از: رشد باکتری‌های مفید روده، تولید سروتونین و ملاتونین در مغز، خواب سریع‌تر و آرام‌تر، تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌های قارچی و سرطان روده.

۲٫ خیار

خیار آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی دارد که برای بدن ضروری به شمار می‌روند. مصرف خیار می‌تواند از ورود رادیکال‌های آزاد به بدن خود جلوگیری کند و کمتر بیمار شوید. خیار از ۹۶ درصد آب تشکیل شده است و رطوبت از دست رفته بدن را به خصوص در روزهای گرم سال حفظ می‌کند.

۳٫ گردو

گردو منبعی غنی از ویتامین B6، B9 و B1 و ویتامین‌هایی مانند منگنز، مس، منیزیم، فسفر و اسید فولیک است. گردو باعث کاهش کلسترول بد خون و رفع ضعف و خستگی می‌شود. در ضمن فواید گردو برای قلب و مغز باعث می‌شود که حتما آن را در رژیم غذایی کودکان و سالمندان بگنجانید.

۴٫ کشمش

خواص کشمش به کودکان کمک می‌کند تا رشد بهتری داشته باشند و به سالمندان قدرت می‌بخشد. همچنین سرشار از انرژی، قند، کالری و پتاسیم است.

۵٫ نعناع

مصرف نعناع برای رفع مشکلات گوارشی مانند درد معده، یبوست، نفخ و سو هاضمه، تقویت سلامت چشم، بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم ایمنی بدن فواید زیادی دارد.

۶٫ ترخون

ترخون اشتها آور و معطر است و به تقویت اعصاب کمک می‌کند.

۷٫ ریحان

ریحان تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است و می‌توان از آن به جای مسکن استفاده کرد.

منابع: cooking.nytimes | allrecipes