دارچین یکی از ادویه‌های اصلی مورد استفاده در غذاهای روزانه محسوب می‌شود. این ادویه خوش طعم، می‌تواند در غذاهای اصلی و دسرها به کار رود، زیرا طعم خاص آن باعث خوشمزه‌تر شدن خوراکی‌ها می‌شود. اما جدای از طعم خوب، دارچین به قدری مزایا دارد که پیشنهاد می‌شود آن را به عنوان گزینه‌ای دارویی نیز مصرف کنید و فقط به چشم یک ادویه به آن نگاه نکنید.ما در این مقاله به فواید دارچین می‌پردازیم، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه مجله بارجیل باشید و با خواص دارچین آشنا شوید.

خواص دارچين

دارچین طیف وسیعی از خواص را شامل می‌شود، در این بخش تنها بخشی از مهمترین آنها را شرح می‌دهیم:

خواص دارچین برای مردان

دارچین نقش زیادی در بهبود روند نعوظ در حین مقاربت ایفا می‌کند، زیرا گردش خون را تحریک می‌کند و جریان خون غنی از اکسیژن را به اندام مردانه بهبود می‌بخشد. از طرفی، مردان می‌توانند به جای ویاگرا، به عنوان یک داروی غرایز جنسی طبیعی به دارچین اعتماد کنند. زیرا با افزایش سطح هورمون مردانه تستوسترون و بهبود کیفیت آنها، میزان باروری مردان را بالا می‌برد. دارچین دارای محتوای خوبی از پلی فلینک‌ها است و می‌تواند در کاهش استرس اکسیداتیو که یکی از علل ناتوانی جنسی است، مفید باشد. بنابراین از مردان به خصوص افراد چاق، در برابر ناباروری محافظت می‌کند.

خواص دارچین برای زنان

خانمی در حال بو کردن چوب دارچین

دارچین یکی از پرخاصیت‌ترین داروهای گیاهی برای زنان است و به همین دلیل در طب سنتی نیز مصرف آن به بانوان توصیه می‌شود. یکی از کاربردهای آن، تنظیم سیکل قاعدگی زنان است. بسیاری از زنان از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند که در اثر اختلالات هورمونی ایجاد می‌شود. یکی از گیاهانی که به این اختلال هورمونی کمک می‌کند، دارچین است.دارچین یکی از انواع دمنوش های لاغری محسوب می‌شود که با افزایش متابولیسم و کاهش چربی و وزن در زنان، عوارض سندرم پلی کیستیک را کاهش می‌دهد.
یکی دیگر از خواص دارچین برای زنان، تقویت بافت رحم است که به آمادگی بدن برای باروری بهتر کمک می‌کند. یکی از مشکلات باروری، ضعف رحم در نگهداری جنین است و دارچین می‌تواند کمک زیادی به این حل این مشکل کند.
در ضمن اگر در زمان پریود درد زیادی دارید، می‌توانید آن را با دمنوش دارچین کاهش دهید. زیرا دارچین با افزایش جریان خون به کاهش درد شکم کمک می‌کند. همچنین بسیاری از زنان دچار عفونت ادراری می‌شوند که به دلایلی مثل ضعف سیستم ایمنی یا از بین رفتن باکتری های مفید بدن ایجاد می‌شود. دارچین با خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی خود، عفونت‌های زنان را از بین می‌برد.

دارچین برای لاغری

همیشه کاهش وزن را به عنوان یکی از خواص چای سبز معرفی می‌کنند. ولی وقتی صحبت از لاغری و کاهش وزن می‌شود، بدون شک اسم دارچین هم در میان است. زیرا دارچین به تجزیه سلول‌های چربی در بدن شما کمک می‌کند. هنگامی که آن را به طور منظم مصرف کنید، متابولیسم شما را تسریع می‌کند و باعث کاهش اشتها می‌شود. در ضمن، دارچین به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند که می‌تواند هو‌س‌های غذایی و احساس گرسنگی را از بین ببرد. بنابراین شما در کنار مصرف چای سبز برای لاغری، می‌توانید چای دارچین هم بنوشید و زودتر به وزن ایده‌آل خود برسید.

خواص دارچین برای پوست

خواص ضد قارچی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری دارچین برای آکنه و لکه‌های پوستی مفید است. همچنین مصرف مداوم دمنوش دارچین یا استفاده از ماسک آن، می‌تواند با بهبود جریان خون باعث از بین رفتن آکنه می‌شود و از این طریق به حفظ رطوبت پوست نیز کمک می‌کند. در ضمن، این ویژگی دارچین اکسیژن‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد که خود به بهبود چین و چروک کمک می‌کند.

خواص دارچین برای عفونت

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یکی از مهمترین فواید دارچین، مبارزه با عفونت‌های ادراری بانوان است. علاوه بر این، دارچین تاثیر قابل توجهی بر عفونت‌های دستگاه تنفسی دارد و می‌تواند از رشد برخی باکتری‌ها جلوگیری کند. همچنین اثرات ضد میکروبی دارچین به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

خواص دارچین برای مو

مقدای دارچین و با خانمی در حال خندیدن

دارچین حاوی پروسیانیدین است که خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد قارچی دارد. این‌ها می‌توانند به جلوگیری از آسیب رادیکال‌های‌ آزاد، تحریک و التهاب سر کمک کنند. در این صورت، شوره سر را از بین می‌برند. همچنین، پروسیانیدین موجود در دارچین باعث رشد فعال مو می‌شود و حتی مردان مبتلا به آلوپسی هم می‌توانند از خواص آن بهره ببرند.

خواص دارچین برای معده

دارچین به عنوان یک کمک کننده برای هضم غذا، اثر محرکی بر معده و اسید معده دارد. دارچین هضم غذا را کارآمدتر و موثرتر می کند و گاز معده، یبوست، نفخ، گرفتگی و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف منظم دارچین می‌تواند از التهاب روده ناشی از IBS و سایر بیماری‌ها جلوگیری کند.

خواص دارچین برای فشار خون

دارچین با انبساط و باز کردن رگ‌های خونی، جریان خون را افزایش می‌دهد. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، در کنترل فشار خون نقش مهمی دارد و سطح چربی و کلسترول خون را تنظیم می‌کند. به دلیل داشتن مواد معدنی منحصر به فرد مثل آهن، منگنز و ویتامین A، باعث افزایش سطح کلسیم خون و در نتیجه کاهش سطح فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون یکی از مزایای چای ترش هم محسوب می‌شود، بنابراین می‌توانید هر دوی این گیاهان دارویی را در هفته بنوشید و از خواص آنها بهره‌مند شوید. البته افرادی که فشار خون بالا دارند در کنار استفاده از دارچین و چای ترش، باید از تجویز پزشک خود نیز استفاده کنند.

خواص دارچین برای قند خون

یکی از مزایای دارچین کمک به کنترل قند خون است. خوردن غذاهای پرچرب و با قند زیاد، قند خون را افزایش می دهد. در این زمان بدن برای محافظت از خود، انسولین اضافی ترشح می‌کند. اگر انسولین تولید شده نتواند میزان قند را کنترل کند، فرد به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شود. مصرف دارچین باعث افزایش حساسیت به انسولین در بدن و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود. علاوه بر این، دارچین با اثر بر آنزیم‌های گوارشی، روند تجزیه کربوهیدرات‌ها را کند می‌کند و در نتیجه سطح گلوکز خون را پس از خوردن غذا کاهش می‌دهد. همچنین دارچین اثری مشابه انسولین دارد و جذب گلوکز توسط سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص دارچین برای سرماخوردگی

دمنوش دارچین، زنجبیل و لیمو

از آنجایی که دارچین خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد، یکی از انواع دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی به حساب می‌آید. زیرا می‌تواند باعث بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا شود. برای پیشگیری و بهبود علائم سرماخوردگی، می‌توانید دارچین را به همراه چای مصرف کنید. البته خواص زنجبیل خشک، دارچین و لیمو برای سرماخوردگی به اثبات رسیده است و می‌توانید با ترکیب کردن این‌ها زودتر بیماری خود را درمان کنید.

خواص دارچین در طب سنتی

تمامی موارد گفته شده درباره خواص دارچین، در طب سنتی نیز صدق می‌کنند. علاوه بر این، در طب سنتی گفته می‌شود که دارچین طبعی گرم و خشک دارد. طبع گرم و خشک دارچین آن را به یک محرک عالی اعصاب تبدیل می‌کند. اگر سرد مزاج هستید، پیشنهاد می‌شود در غذاهای خود از دارچین استفاده کنید.
برای مثال، شما می‌توانید ماهی را در مخلوطی از آب لیمو، دارچین و سایر ادویه‌ها مزه‌دار کنید و سپس سرخ کنید تا رطوبت و طبع سرد آن کاهش یابد. با توجه به طبع گرم دارچین، به عنوان یکی از دمنوش های زمستانی محسوب می‌شود و می‌توانید آن را در ماه‌های سرد سال بیشتر مصرف کنید.
از طرفی، در طب سنتی دارچین را شادی‌آور می‌دانند و به طور گسترده‌ای برای درمان افسردگی، غم و اندوه و بی‌حوصلگی استفاده می‌شود. همچنین در کاهش تورم عضلات بدن و صورت موثر است.

خواص دارچین در چای

چای دارچین یک نوشیدنی عالی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. مصرف چای دارچین معده را آرام می‌کند، نفخ را کاهش می‌دهد و حرکات روده را بهبود می‌بخشد. زیرا دارچین تولید بزاق و اسید معده را افزایش می‌دهد و به بهبود هضم کمک می‌کند. مصرف چای دارچین نقش موثری در کاهش تورم و پیشگیری از اسهال، معده درد و یبوست دارد. در ضمن، مطالعات نشان داده است که چای دارچین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، هوشیاری را افزایش می‌دهد و حافظه و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. مصرف چای دارچین از بیماری پارکینسون و آلزایمر پیشگیری می‌کند و باعث افزایش بهره‌وری مغز و کاهش استرس می‌شود.
نوشیدن چای دارچین یک درمان ساده برای جلوگیری از بوی بد دهان است. چای کم رنگ با دارچین سلامت دهان را بهبود می‌بخشد. دارچین خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و باعث ضدعفونی دهان می‌شود.

خواص عرق دارچین

مقداری عرق دارچین و چوب دارچین در لیوان

عرق دارچین با خواص ضد التهابی خود یک داروی گیاهی بسیار موثر و مفید برای افرادی است که از درد مفاصل و آرتروز رنج می‌برند. همانطور که گفتیم، دارچین خواص گردش خون را بهبود می‌بخشد و این برای افراد مبتلا به آرتریت بسیار مهم است.
دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که عرق دارچین دارای خواص ضد سرطانی است و رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. زیرا می‌تواند از تشکیل رگ‌های خونی در تومورها جلوگیری کند. ترکیبی در دارچین وجود دارد که برای سلول‌های سرطانی سمی است و باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

خواص چوب دارچین

استفاده از دارچین خطر سکته قلبی را کاهش می‌دهد. بدین منظور، می‌توانید چوب دارچین را کمی پودر کنید و با عسل مخلوط کنید تا یک ترکیب غلیظ به دست آید. آن را هنگام صبحانه و به جای انواع مربای پر از قند، مصرف کنید. در ضمن، چوب دارچین به درمان بیش فعالی کمک می‌کند و باعث جلوگیری از تهوع می‌شود.

خواص روغن دارچین

این روغن می‌تواند به مبارزه با باکتری‌هایی که باعث زخم می‌شوند، کمک کند. طبق تحقیقات، روغن دارچین در مقایسه با روغن‌های گیاهی دیگر، در مقابل هلیکوباکتر پیلوری مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. هلیکوباکتر پیلوری مهم‌ترین عامل ایجاد زخم معده و سرطان معده است. افزایش تراکم باکتری‌ها در پوشش داخلی معده، می‌تواند منجر به گاستریت شود.
همچنین می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد. برای بهره بردن از خواص روغن دارچین، می‌توانید آن را به همراه روغن‌های دیگری مثل روغن نارگیل، مخلوط کنید و به پوست خود بمالید. این موجب از بین بردن باکتری‌های پوست می‌شود و همچنین می‌تواند پوست صورت شما را مرطوب کند و جلوی چین و چروک آن را بگیرد.

با مصرف دارچین سالم‌تر بمانید
همانطور که مطالعه کردید، دارچین بیشتر از یک ادویه خوش طعم است. بنابراین هر بار که غذا یا چای درست می‌کنید، کمی پودر دارچین یا چوب دارچین را داخل آن بریزید تا سالم‌تر بمانید. البته در مصرف دارچین تعادل را هم رعایت کنید. زیرا هر داروی گیاهی اگر زیاد مصرف شود، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در ضمن، شما می‌توانید چوب دارچین را به همراه دمنوش‌های دیگر، به طور آنلاین از بارجیل خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: healthline | webmd