تخمه آفتابگردان یکی از خوراکی‌های سالم و خوشمزه‌ای است که اگر در حد اعتدال مصرف شود، فواید زیادی برای بدن دارد. اما به دلیل طعم خوب و در دسترس بودن آن، گاهی افراد تخمه را در حد زیاد مصرف می‌کنند و دچار مشکلات زیادی می‌شوند. مضرات خوردن تخمه زیاد گاهی می‌تواند مشکلات جدی‌ای را برای سلامتی به وجود آورند.

بنابراین ما در این مطلب به مضرات تخمه آفتابگردان می‌پردازیم تا شما بدانید که چرا باید آن را در حد اعتدال مصرف کنید. در ادامه همراه وبلاگ بارجیل باشید.

مواد موجود در 100 گرم تخمه آفتاب گردان

ویتامین (E): 18.10 میلی‌گرم
ویتامین (B1): 82.0 میلی‌گرم
منگنز: 73.0 میلی‌گرم
منیزیم: 44.127 میلی‌گرم
مس: 63.0 میلی‌گرم
سلنیوم: 42.21 میلی‌گرم
فسفر: 8.253 میلی‌گرم
ویتامین (B5): 43.2 میلی‌گرم
فولات: 86.81 mcg

مضرات تخمه آفتابگردان برای دندان

عکس زوم شده از دندان‌ها و یک دندان با لثه خونی

شکستن پوست تخمه آفتابگردان با دندان در حین فیلم و مسابقه دیدن، یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. ولی اگر مینای دندان‌تان ضعیف شده باشد یا تازه دندان پزشکی بوده باشید، شکستن تخمه می‌تواند باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها و لثه‌های شما شود. علاوه بر این، بخش تیز پوسته ممکن است بین دندان‌ها و لثه‌ها گیر کند یا دهان شما را تحریک کند. بنابراین برای جلوگیری از مضرات تخمه شکستن، سعی کنید آن را کمتر مصرف کنید یا تخمه پوست کنده بخرید.

تخمه آفتابگردان و چربی خون

تخمه آفتابگردان سرشار از چربی است که برای جذب مقداری ویتامین، رشد مناسب، حفظ غشای سلولی و کمک به تامین انرژی بدن ضروری است. شاید شما هم شنیده باشید که این چربی‌های سالم تک غیر اشباع می‌توانند به حفظ سطح کلسترول خوب و حمایت از سلامت قلب و عروق کمک کنند.

با اینکه نمی‌توان از خواص چشمگیر تخمه آفتابگردان چشم‌پوشی کرد، ولی خبر بد این است که حتی چربی‌های سالم نیز می‌توانند باعث افزایش وزن ناخواسته شوند. تخمه های آفتابگردانی که در روغن پخته شده‌اند، ممکن است حتی درصد چربی بیشتری نیز داشته باشند. در نتیجه چربی زیاد می‌تواند منجر به چربی خون نیز شود. بنابراین اگر در حد معمول تخمه بخورید، دچار این مشکل نخواهید شد.

احتمال افزایش وزن با آفتابگردان

تخمه آفتابگردان علاوه بر چربی زیاد، کالری بالایی نیز دارد. اگر در تلاش برای رسیدن به وزن سالم یا حفظ آن هستید، شمارش کالری بالا می‌تواند چالش برانگیز باشد. خوردن تخمه آفتابگردان در حد اعتدال خوب است. در واقع، چربی و فیبر به شما کمک می‌کند بعد از غذا سیر و سیر بمانید. اما خوردن تخمه آفتابگردان بیش از حد در مدت زمان طولانی، می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

تخمه آفتابگردان و دیابت

سلنیوم یک ماده معدنی حیاتی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. تخمه آفتابگردان مقدار زیادی سلنیوم دارد و خوردن چندین وعده تخمه آفتابگردان در روز می‌تواند شما را در معرض خطر مصرف بیش از حد سلنیوم قرار دهد. مصرف بیش از مقدار توصیه شده سلنیوم در روز، با افزایش شیوع دیابت مرتبط است. در ضمن، دوز بالای سلنیوم در طول زمان می‌تواند سمی باشد.

در بزرگسالان، حد قابل تحمل برای سلنیوم 400 میکروگرم در روز است. یک پیمانه دانه آفتابگردان حدود 75 میکروگرم سلنیوم را تامین می‌کند. اگر بیش از 5 فنجان آفتابگردان در روز بخورید، حد مجاز سلنیوم را رد خواهید کرد. ما پیش‌تر درباره چهار مغزی که به مقابله با بیماری دیابت کمک می‌کنند، صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم جهت پیشگیری و مبارزه با دیابت، این مطلب را مطالعه کنید.

خطر انسداد مدفوع با مصرف زیاد آفتابگردان

خوردن مقدار زیادی تخمه آفتابگردان منجر به نهفتگی مدفوع یا انسداد مدفوع در کودکان و بزرگسالان می‌شود. خوردن تخمه آفتابگردان با پوست می‌تواند احتمال نهفتگی مدفوع را افزایش دهد، زیرا ممکن است به طور ناخواسته پوسته را بخورید و بدن شما نتواند آن را هضم کند. نهفتگی ممکن است باعث شود نتوانید مدفوع کنید و در شرایط حادتر باید به پزشک مراجعه کنید. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای اینکه دچار این مشکلات نشوید، مغز تخمه را خریداری کنید.

ایجاد آلرژی در موارد نادر

شاید از نظرتان کمی عجیب باشد که بگوییم تخمه آفتابگردان می‌تواند آلرژی‌زا باشد، ولی این دانه در مواقع نادر می‌تواند موجب ایجاد آلرژی شود. واکنش‌ها ممکن است شامل آسم، تورم دهان، خارش دهان، تب یونجه، بثورات پوستی، ضایعات، استفراغ و آنافیلاکسی باشند. بنابراین اگر آلرژی‌های غذایی دیگری دارید، بهتر است آفتابگردان را در حد اعتدال مصرف کنید.

مضرات تخمه آفتابگردان برای قلب

همانطور که گفتیم تخمه آفتابگردان منبع غنی از چربی‌های سالم تک و چند غیراشباع است که برای سلامت قلب مفید محسوب می‌شوند. اما با این حال، تخمه آفتابگردان منبع اسیدهای چرب اشباع است که مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول شود. در نتیجه کلسترول بالا برای قلب مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

مضرات تخمه آفتابگردان برای کودکان

دختری کوچک در حال خوردن تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان برای کودکان فواید زیادی دارد، ولی با این حال می‌تواند برای آنها نیز مشکلاتی را به وجود آورد. خطر خفگی یکی از مهمترین عوارض تخمه آفتابگردان برای کودکان است. به والدین توصیه می‌شود که تخمه کامل آفتابگردان را به کودکان نوپا و بچه‌های زیر 4 سال خود ندهند. برای بچه‌های 4 سال نیز بهتر است که پوسته آن را جدا کنید تا بچه‌ها فقط مغز آن را بخورند. همانطور که گفتیم، آلرژی یکی از عوارض نادر تخمه آفتابگردان در بزرگسالان محسوب می‌شود. اما در کودکان احتمال ایجاد آلرژی بالاتر است. بنابراین اگر می‌خواهید تخمه آفتابگردان را به فرزندان خود بدهید، ابتدا باید مطمئن شوید که خطر آلرژی در خانواده شما وجود ندارد. بهتر است در این مورد با پزشک اطفال مشورت کنید.

عوارض تخمه آفتابگردان در بارداری

یکی از مضرات خوردن تخمه زیاد، افزایش میزان سلنیوم است. این وضعیت با تحریک‌پذیری و خستگی مشخص می‌شود که در دوران بارداری افزایش می‌یابد و موجب می‌شود زنان باردار بیشتر احساس تحریک‌پذیری کنند. در ضمن، اگر آفتابگردان با نمک طعم‌دار شود، می‌تواند در دوران بارداری نامناسب باشد. در ضمن مصرف بیش از حد تخمه آفتابگردان احتمالا منجر به افزایش وزن می‌شود و این موضوع در بارداری می‌تواند مشکلات مختلفی را زنان باردار به وجود آورد.

تخمه آفتابگردان خام یا بو داده؟

بسیاری از ما انواع تخمه های بو داده را بیشتر دوست داریم و فکر می‌کنیم که خام آن خیلی مزه و طعم خاصی ندارد. در واقع شاید این درست باشد، ولی نباید همیشه تخمه آفتابگردان بو داده مصرف کنید. زیرا چه تخمه و چه انواع دانه و آجیل‌های دیگر را اگر برای مدت طولانی به‌طور بو داده مصرف کنید، ضررهای زیادی برایتان خواهند داشت.

یکی از دلایلی که مصرف آفتابگردان بو داده برای زمان زیادی توصیه نمی‌شود، به دلیل تغییر در ترکیب شیمیایی آجیل بو داده است. اگر آجیل‌ها بدون روغن بو داده شوند، تاثیر زیادی در ترکیبات آن ندارد. اما اگر در روغن زیاد آن را بو بدهید، چربی آن بیشتر خواهد شد و می‌تواند مضرات زیادی برای بدن داشته باشد.

از طرفی، آجیل منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی محسوب می‌شود و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارد. اما برخی از مواد مغذی موجود در تخمه آفتابگردان به گرما حساس هستند و در طی فرآیند تفت دادن از بین می‌روند.

در ضمن در طی بو دادن در برابر حرارت، واکنشی ایجاد می‌شود که به آن واکنش میلارد می‌گویند. البته این واکنش زمانی به وجود می‌آید که تخمه با دمای بیشتر از 130 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شود و رنگ آن تغییر کند. میلارد ممکن است منجر به تشکیل ماده مضر آکریل آمید شود. طبق تحقیقات، این ماده در حیوانات سرطان ایجاد می‌کند و ممکن است در طولانی مدت باعث سرطان در انسان‌ها شود.

اما باید در نظر داشته باشید که تخمه خام اگر در شرایط مناسبی نگهداری نشود، ممکن است باکتری‌ها و قارچ‌هایی روی آن وجود داشته باشند و باعث بیمار شدن‌تان شود. در نتیجه، پیشنهاد می‌کنیم که تخمه آفتابگردان بو داده را خیلی زیاد مصرف نکنید و تخمه خام را از فروشگاهی معتبر بخرید. در ضمن، بهتر است که با نحوه تشخیص تخمه خوب از بد آشنا شوید تا بتوانید محصولی را خریداری کنید که برای بدن شما ضرر ندارد.

تخمه آفتابگردان نفخ دارد؟

شکم بزرگ یک کرد به دلیل نفخ معده

گاهی معده شما بعد از خوردن بعضی از دانه‌ها، دچار مشکل می‌شود. زیرا دانه‌های خام مثل آفتابگردان، کنجد، چیا و … اغلب حاوی اسید فیتیک هستند که می‌تواند در جذب مواد معدنی اختلال ایجاد کند. در نتیجه هضم آنها مشکل می‌شود. خوردن بیش از حد تخمه آفتابگردان به احتمال زیاد منجر به ناراحتی‌های شکمی از جمله گرفتگی عضلات شکم و نفخ می‌شود. بنابراین بهتر است که این دانه را در حد تعادل مصرف کنید تا دچار نفخ نشوید.

گاهی معده شما بعد از خوردن بعضی از دانه‌ها، دچار مشکل می‌شود. زیرا دانه‌های خام مثل آفتابگردان، کنجد، چیا و … اغلب حاوی اسید فیتیک هستند که می‌تواند در جذب مواد معدنی اختلال ایجاد کند. در نتیجه هضم آنها مشکل می‌شود. خوردن بیش از حد تخمه آفتابگردان به احتمال زیاد منجر به ناراحتی‌های شکمی از جمله گرفتگی عضلات شکم و نفخ می‌شود. بنابراین بهتر است که این دانه را در حد تعادل مصرف کنید تا دچار نفخ نشوید.

بهترین زمان مصرف تخمه آفتاب گردان

به طور کلی بهترین بهترين زمان مصرف مغزها و دانه‌ها، صبح‌ها به عنوان میان وعده است. البته بعد از ظهر نیز می‌توانید آنها را به عنوان میان وعده میل کنید. توصیه می‌شود که تخمه را آخر شب مصرف نکنید، زیرا بعد از آن می‌خوابید که در این صورت کالری تخمه مصررف نخواهد شد و ممکن است دچار معده درد شوید. به خاطر داشته باشید هنگامی كه خیلی گرسنه هستید، تخم آفتابگردان مصرف نكنید، چون معده را اذیت می‌کند.

تخمه آفتابگردان بخورید؛ اما اعتدال را فراموش نکنید

تخمه آفتابگردان یک راه عالی برای افزودن برخی مواد مغذی اضافی به رژیم غذایی شماست. این دانه خوشمزه سرشار از پروتئین، ویتامین E و منیزیم است و طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد. اما نباید فراموش کنید که کالری بالایی دارد و می‌تواند وزن شما را بالا ببرد. همچنین مصرف زیاد آن چربی خون شما را افزایش می‌دهد. بنابراین برای استفاده از مزایای آن و دور ماندن از مضرات تخمه سیاه، آن را در حد تعادل مصرف کنید.

سوالات رایج درباره مضرات تخمه

  1. آیا خوردن تخمه زیاد دندان را خراب می کند؟

بله. اگر مینای دندان شما ضعیف باشد یا پوست آن در بین لثه‌ها گیر کند، می‌تواند به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب بزند و باعث تحریک دهان شود.

  1. آیا تخمه کدو برای معده ضرر دارد؟

تخمه کدو حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب است که در صورت مصرف زیاد باعث ناراحتی معده، گرفتگی و درد می‌شود.

  1. آیا تخمه آفتابگردان نفخ دارد؟

بله. خوردن زیاد تخمه آفتابگردان باعث نفخ بیش از حد و درد شکم می‌شود.

منابع:

india.com

mylofamily

babycenter

klinio