یک استراتژی بازاریابی خوب در راه‌اندازی کسب و کار موفق بسیار مهم است و هدایای تبلیغاتی یکی از این استراتژی‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا می‌توانید از آنها برای افزایش آگاهی از برند خود در دراز مدت استفاده کنید. در میان سیل هدایای تبلیغاتی خلاقانه موجود در بازار، احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا اصلا از هدایای تبلیغاتی برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده می‌کنید. از طرفی، ممکن است به این فکر کنید که هدایای سازمانی چه تفاوتی با هدایای تبلیغاتی دارند و از کدام هدیه در چه موقعیتی استفاده شود.
بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به طور کامل به بررسی تاثیر هدایای تبلیغاتی بر برندینگ بپردازیم و درباره مزیت های استفاده از هدایای سازمانی نیز صحبت کنیم. اگر می‌خواهید برند شما همیشه در یادها بماند، تا انتهای این مطلب همراه مجله بارجیل باشید.

هدیه تبلیغاتی چیست؟

بیایید این مطلب را با تعریف هدایای تبلیغاتی و هدایای سازمانی شروع کنیم. هدایای تبلیغاتی شامل مجموعه‌ای از هدایایی هستند که برای تبلیغات و جذب مشتری در نظر گرفته می‌شوند. هر چه در انتخاب این هدایا خلاقیت بیشتری داشته باشید، جذب مخاطب‌تان بیشتر می‌شود. این هدایا برای جذب مشتریان جدید و قدردانی از مشتریان قدیمی در نظر گرفته می‌شوند. درج نام و برند کسب و کار در هدایای تبلیغاتی بسیار مهم است.

هدیه سازمانی چیست؟

هدایای سازمانی شامل مجموعه‌ای از هدایایی با نام و نشان سازمان‌های مختلف است که در مناسبت‌های مختلف به کارکنان اهدا می‌شود. این هدایا باید ارزشمند و کاربردی باشند تا به کارمندان حس ارزشمندی دست دهد. شرکت‌ها به دنبال هدایای شرکتی منحصر به فرد و کاربردی هستند تا مشتریان و کارمندان خود را تحت تاثیر قرار دهند.

تفاوت هدیه تبلیغاتی و سازمانی چیست؟

یک جای خودکار اداری چوبی و یک گلدان کوچک

حال که با این هدایا آشنا شدید، خوب است که به بررسی تفاوت های هدایای تبلیغاتی و سازمانی بپردازیم:

1. قیمت‌های مختلف

هزینه هدایای سازمانی بیشتر از هدایای تبلیغاتی است. هدایای سازمانی باید بسیار ارزشمند باشند، زیرا ارزش خدمات کارکنان را نشان می‌دهند. بنابراین، سعی کنید از بین هدایای لوکس، یک هدیه برای شرکت خود انتخاب کنید. هدایای تبلیغاتی ممکن است گران یا ارزان باشند. شما باید بهترین هدیه تبلیغاتی یا سازمانی را متناسب با بودجه و کسب و کار خود انتخاب کنید.

2. مخاطبان مختلف

معمولا هدایای تبلیغاتی را به کارمندان نمی‌دهند. مخاطب هدایای تبلیغاتی مشتریان جدید و مشتریان قدیمی هستند. از طرفی هدایای سازمانی محدود به کارمندان یک سازمان نمی‌شوند، ممکن است این هدایا را برای همکاران سازمان‌های دیگر نیز تهیه کنید.

3. تفاوت مناسبت‌ها

هدایای تبلیغاتی فقط برای موقعیت‌های خاص نیستند. شما می‌توانید از هدایای تبلیغاتی در موقعیت‌های مختلفی استفاده کنید تا فروش‌تان بیشتر شود یا افراد بیشتری برندتان را بشناسند. اما هدایای سازمانی باید در مناسبت‌های خاص مانند روز کارمند، عید نوروز، شب یلدا و … اهدا شوند. ما پیش‌تر درباره بهترین هدایای سازمانی شب یلدا صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

4. تفاوت در اطلاعات موجود در هدایا

هدایای تبلیغاتی باید دارای اطلاعات کاملی از جمله نام تجاری، لوگو و اطلاعات تماس باشند تا مشتریان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. در هدایای سازمانی کافی است نام سازمان را هک کنید و نیازی به وارد کردن اطلاعات تماس ندارید.

نقش هدایای تبلیغاتی و سازمانی در برندسازی چیست؟

هدایای سازمانی ابزاری مهم و کاربردی برای بهبود ارتباط با کارکنان، مشتریان و همکاران خارج از سازمان هستند. این هدایا شامل اقلام مختلفی می‌شوند و به صاحبان مشاغل کمک می‌کنند تا با دیگران تعامل بیشتری داشته باشند. به زبان ساده، هدایای تبلیغاتی و مناسبتی نقش انگیزشی دارند؛ زیرا به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عمل می‌کنند و نقش مهمی در برندسازی، ایجاد روابط، بهبود اعتماد مشتری و ایجاد انگیزه دارند.
در دنیای تکنولوژی امروز، شما باید از روش‌های مدرن و خلاقانه برای رقابت با شرکت‌ها و برندهای رقیب استفاده کنید. تبلیغات دقیق و اصولی به شما اعتبار بیشتر و برندسازی قوی‌تری نزد دیگران می‌دهند. در واقع هدایای تبلیغاتی زمانی در برندسازی موثر خواهند بود که به درستی انتخاب شوند. هدایای تبلیغاتی می‌توانند در ذهن و قلب افراد نفوذ کنند و آنها را به مشتریان دائمی تبدیل کنند. دادن هدیه نوعی بازاریابی بسیار حساس است، اما می‌تواند اصولی و تاثیرگذار باشد.

آیا هدایای سازمانی و تبلیغاتی باعث افزایش فروش میشوند؟

کارمندی در حال باز کردن یک هدیه سازمانی

بله؛ به طور کلی، هدایای تبلیغاتی باعث می‌شوند که سازمان‌ها مشتریان فعلی خود را حفظ کرده و مشتریان جدید به دست آورند. در ضمن، سازمان می‌تواند مشتریان را به خرید محصولات سازمان تشویق کند و در نتیجه سود خود را افزایش دهد. از طرفی، هدایای سازمانی باعث افزایش بهره‌وری کارمندان می‌شوند و آنها با انگیزه بیشتری کار می‌کنند. عملکرد بهتر کارمندان به نوبه خود می‌تواند موجب پیشرفت سازمان و فروش بیشتر شود.

مزیت های استفاده از هدایای سازمانی و تبلیغاتی

شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد، ولی این هدایا مزیت‌های زیادی برای سازمان‌ها دارند که برخی از مهمترین آنها عبارت‌اند از:

1. به یاد ماندن نام برند

هدایای تبلیغاتی خلاقانه به عنوان یادآوری ملموس از برند شما هستند. چه یک خودنویس و چه یک ماگ زیبا، این اقلام نام و لوگوی شرکت شما را به صورت روزانه در معرض دید گیرندگان قرار می‌دهند. هر بار که افراد از این هدیه استفاده می‌کنند، به یاد کسب و کار شما می‌افتند. در نتیجه، این باعث تقویت یادآوری برند و افزایش شانس مراجعه آنها می‌شود، تمامی این‌ها فروش را افزایش می‌دهند.

2. ایجاد روابط معنادار و صادقانه

هدیه دادن یک رسم قدیمی برای نشان دادن حسن نیت است و در دنیای شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز صادق است. با ارائه گیفت سازمانی، قدردانی خود را از مشتریان، شرکا و کارمندان نشان می‌دهید. این کار به ایجاد روابط معنادار کمک می‌کند؛ زیرا نشان می‌دهد که شما برای ارتباط آنها با شرکت خود، فراتر از معاملات تجاری ارزش قائل هستید.

3. تقویت روحیه کارکنان

با اینکه بیشتر درباره تاثیر هدایای تبلیغاتی بر برندینگ صحبت می‌شود، اما این اقلام فقط به ذینفعان خارجی محدود نمی‌شوند. هنگامی که هدایا به عنوان پاداش و به رسمیت شناختن کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، به همان اندازه قدرتمند هستند. قدردانی از تلاش‌های کارمندان از طریق هدایایی که به خوبی انتخاب شده‌اند، می‌تواند روحیه کارکنان را به میزان قابل توجهی تقویت کند و منجر به افزایش بهره‌وری و ایجاد محیط کاری مثبت شود. در واقع اگر به دنبال این هستید که چطور به کارمندان خود انگیزه بدهید، هدیه دادن را فراموش نکنید.

4. نمایش نوآوری

استفاده از هدایای تبلیغاتی منحصر به فرد و نوآورانه می‌تواند خلاقیت و تعهد شرکت شما را برجسته کند. مواردی را انتخاب کنید که با ارزش‌های برند شما همسو باشند و روحیه نوآورانه شما را به نمایش بگذارند. این نه تنها تاثیری ماندگار بر جای می‌گذارد، بلکه شما را به عنوان یک سازمان آینده‌نگر متمایز می‌کند.

5. تقویت رسانه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به عنوان پلتفرم‌های حرفه‌ای، مکانی عالی برای نمایش اقلام هدیه تبلیغاتی شرکت شما هستند. عکس‌ها و نظرات دریافت‌کنندگانی که از هدایای شما لذت می‌برند و از آنها قدردانی می‌کنند را به اشتراک بگذارید. با تماشا کردن عکس توسط افراد دیگر، برند شما در معرض دید و تعامل با دیگر سازمان‌های دیگر قرار می‌گیرد. تاثیر چنین پست هایی می‌تواند قابل توجه باشد، زیرا آنها برند شما را ملموس‌تر می‌کنند و با مخاطبان شما در سطح شخصی ارتباط برقرار می‌کنند.

هدایای سازمانی برای جذب مخاطب باید چه ویژگی هایی را داشته باشند؟

تعدادی جعبه کادو زیبا

با اینکه نمی‌توان از نقش هدایای سازمانی در برندسازی غافل شد، ولی باید این را هم در نظر گرفت که هدیه نامناسب تمام زحمات‌تان را از بین می‌برد. بنابراین حتما به ویژگی‌های هدیه‌ای که می‌خرید دقت کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. برخی از مهمترین ویژگی های هدایای سازمانی و تبلیغاتی شامل موارد زیر می‌شوند:

1. اثربخشی هدایای تبلیغاتی

مهم ترین ویژگی هدایای تبلیغاتی که باید روی آن تمرکز کنید، میزان تاثیرگذاری و انتقال احساسات و عواطف به دیگران است. تصور کنید به یک بچه پنج ساله، پارچ و لیوان هدیه دهید. آیا فکر می کنید موثر است یا احساسات و عواطف درستی را به او منتقل می‌کند؟ بنابراین همیشه خوب است که این مثال را هنگام برخورد با کسانی که قرار است به آنها هدایای تبلیغاتی بدهید، به خاطر بسپارید. یک هدیه تبلیغاتی خوب، هدیه‌ای است که بتواند حس نوستالژی، شادی و حتی گاهی هیجان را در مخاطب برانگیزد.

2. کیفیت هدیه تبلیغاتی

هدایای تبلیغاتی برند شما، نمونه کوچکی از سازمانی است که در آن کار می‌کنید. پس باید روی این نکته تمرکز کنید که کیفیت هدیه تبلیغاتی شما حرف اول را می‌زند. کیفیت به عنوان یکی از ویژگی های هدایای تبلیغاتی شما باید همیشه در صدر لیست باشد و باید روی آن تمرکز کنید.

3. کاربردی بودن هدایای تبلیغاتی و سازمانی

اگر از تمامی امکانات خود برای تهیه هدایای تبلیغاتی استفاده کنید، اما روی کاربردی بودن هدایا تمرکز نکنید، تلاش شما بی نتیجه خواهد بود. پس روی این نکته تمرکز کنید تا یک هدیه کاربردی و مفید برای مخاطبان خود تهیه کنید. هدیه‌ای که بتوانند به هر طریقی از آن استفاده کنند، یا به صورت تزئینی یا مصرف روزمره. به عنوان مثال، می‌توانید میان وعده های سالم محل کار را به کارمندان خود هدیه دهید تا به طور روزمره میان وعده‌ها را میل کنند. در ضمن، به کارمندان نشان می‌دهید که برای سلامتی آنها ارزش قائل هستید.

4. داشتن بسته بندی مناسب

توجه به بسته بندی محصولات و هدایای تبلیغاتی به اندازه خود هدیه مهم است. محصول را بدون بسته‌بندی زیبا ارائه ندهید، زیرا بخش زیادی از جذابیت آن به بسته‌بندی مربوط می‌شود.

4. متناسب با بودجه شرکت

اگر قصد دارید یک هدیه تبلیغاتی خوب کادو بدهید، نباید بر روی قیمت بالا تمرکز کنید. در واقع، هیچ شرکتی از هدایای گران قیمت برای بازاریابی و تبلیغات استفاده نمی‌کند، زیرا اصلا مقرون به‌صرفه نیست و نمی‌توان تبلیغات عمده‌ای داشت. بنابراین هدایایی را انتخاب کنید که قیمت مناسبی دارند، در این صورت می‌توانید به افراد بیشتری هدیه بدهید و تبلیغات گسترده‌تری داشته باشید. البته نباید از هدایای تبلیغاتی بی کیفیت، اقلام تقلبی و ارزان استفاده کنید. زیرا به تصویر شرکت و اعتماد مصرف‌کنندگان لطمه می‌زند و از ارزش نام برند می‌کاهد. فقط باید تعادل را رعایت کنید و اقلام با کیفیت، ولی مقرون به‌صرفه را هدیه دهید.

نقش هدایای سازمانی در جلب رضایت کارمندان چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، هدایای سازمانی فقط به مشتریان خارج از سازمان مربوط نمی‌شوند؛ بلکه این هدایا برای جلب رضایت کارمندان نیز موثر هستند. بنابراین هدایای سازمانی بر کل شرکت و فرهنگ آن تاثیر می‌گذارند. جلب رضایت کارمندان به شکل زیر نشان داده می‌شود:

1. افزایش بهره‌وری

هدایای سازمانی یک رویکرد رایج برای تشویق کارکنان به افزایش بهره‌وری در محل کار است. هدایا این تصور را برای کارمندان به وجود می‌آورند که تلاش و سختکوشی آن‌ها ارزش دارد و از آنها قدردانی می‌شود. 70 درصد از کارمندان زمانی که از آنها قدردانی می‌شود، بهره‌ورتری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

2. روابط همکاری بهتر و عمیق‌تر

کارمندان با دریافت هدایا بیشتر احساس خوشبختی می‌کنند و با همکاران و مدیران ارشد تعامل بهتری خواهند داشت. این نه تنها به اعضای سازمان شما انگیزه می‌دهد، بلکه باعث ایجاد یک محیط کار دوستانه می‌شود که ارتباطات بین مدیران ارشد و کارمندان را بهبود می‌بخشد.

3. ایجاد خوشحالی در کارمندان

ارزش یک هدیه فراتر از ارزش مادی آن است. یک هدیه متفکرانه و شخصی، نشان می‌دهد که ارائه‌دهنده به اندازه کافی به شما اهمیت می‌دهد تا هدیه‌ای را انتخاب کند که از آن لذت خواهید برد. این موضوع به کارمندان این تصور را می‌دهد که مدیر برای آنها ارزش قائل است. حتی گاهی اگر مدیران صرفا معادل نقدی هدیه را به کارمندان بدهند، تاثیر مشابهی نخواهد داشت. به عبارت دیگر، دریافت یک هدیه شخصی باعث می‌شود احساس ارزشمندی و نزدیکی به شرکت کنید.

4. مشارکت بیشتر

نهایتا، مشارکت مزیت دیگری است که از دادن هدایای شرکتی به کارمندان حاصل می‌شود. زمانی که کارمندان احساس ارزشمندی می‌کنند، احساس بهتری برای مشارکت بیشتر دارند. همکاری بیشتر، نوآوری، بهره‌وری و البته فروش بالاتری را برای سازمان حاصل می‌کند.

با هدایای سازمانی نام برند خود را ماندگار کنید.

همانطور که مطالعه کردید، هدایای سازمانی و تبلیغاتی نقش مهمی در موفقیت سازمان دارند. از ایجاد حس بهتر در کارمندان گرفته تا ماندگار شدن نام برند، مزایایی هستند که این هدایا برای‌تان به ارمغان می‌آورند. ما در این مطلب مهمترین تاثیرات هدایا در برندینگ را گفتیم و درباره ویژگی‌های هدایا نیز صحبت کردیم؛ ولی نهایتا این شما هستید که با توجه نکات گفته شده و شرایط خود، باید هدیه مناسب را با دقت بالا انتخاب کنید.

منابع: inkwellusa | linkedin