ماچا لاته یک نوشیدنی مبتنی بر چای است که از چای سبز رنگ ماچا و شیر تشکیل می‌شود. این نوشیدنی را می‌توان با مواد دیگر ترکیب کرد و طعم بهتری به آن بخشید. ماچا لته هلو یکی از انواع آن است که با ترکیب کردن یخ، گزینه مناسبی برای فصول گرم‌تر سال به حساب می‌آید.

ما پیش‌تر درباره طرز تهیه چای لاته سرد یا آیس چای صحبت کرده‌ایم. اگر به لته علاقه دارید، این مطلب را مطالعه کنید. در این مقاله نیز طرز تهیه ماچا لته هلو را به شما آموزش می‌دهیم. همراه وبلاگ بارجیل باشید و با این نوشیدنی خوشمزه آشنا شوید.

ماچا چیست؟

یک کاسه پر از ماچای آسیاب شده و یک مخلوط کن دستی

پیش از آنکه بخواهیم به نحوه تهیه ماچا لته هلو بپردازیم، بهتر است که درباره ماچا توضیح دهیم. گفته می‌شود که منشا ماچا چین است، ولی امروزه آن را با ژاپن نیز مرتبط می‌دانند. زیرا ماچا توسط راهب ذن بودایی، میوآن اسای، در قرن دوازدهم به ژاپن معرفی شد.

ماچا خود چای سبز است که به شکل سایه‌دار شبیه به “چای ژیوکورو ژاپنی” رشد می‌کند. اما فقط جوانه‌های باکیفیت آن را برای چیدن انتخاب می‌کنند. سپس پس از خشک کردن، به حدی آسیاب می‌شوند تا پودر ماچا به وجود آید.

ماچا بر اساس ویژگی‌هایی که کیفیت، زمان برداشت، رنگ، طعم و عطر را در نظر می‌گیرند، درجه‌بندی می‌شود. بر این اساس برای مراسم‌های خاص‌تر ماچا تشریفاتی و برای مصرف خانگی و کافه‌ها، ماچا آشپزی به کار می‌رود. مدل تشریفاتی به عنوان بالاترین و گران‌ترین درجه به حساب می‌آید. البته مدل آشپزی آن نیز کیفیت خوبی دارد و در انواع ماچا لته و کوکی‌ها به کار می‌رود. با توجه به این توضیحات، اگر به ماچا کمی شیر اضافه کنیم، می‌توانیم ماچا لته داشته باشیم. شاید برخی از افراد تصور کنند که شیر فقط برای انواع نوشیدنی با شیر و قهوه به کار می‌رود، اما از شیر می‌توان در چای هم استفاده کرد و از یک نوشیدنی خوشمزه لذت برد.

مواد لازم برای تهیه ماچا لته هلو

یک لیوان پر ماچا لته هلو با یخ در کنار همزن دستی
  • یک یا دو عدد هلو رسیده، مخلوط شده تا یکدست
  • یک و نیم قاشق چایخوری ماچا
  • یک چهارم فنجان آب گرم
  • سه چهارم فنجان شیر
  • شربت عسل یا افرا برای شیرین کردن (اختیاری)

طرز تهیه ماچا لته هلو

  1. ابتدا یک چهارم فنجان آب را به جوش بیاورید و بگذارید یک دقیقه بماند تا کمی خنک شود. باید از ریختن مستقیم آب جوش روی ماچا خودداری کنید، زیرا ممکن است آن را بسوزاند و طعم خوب آن از بین برود.
  2. یک و نیم قاشق چایخوری ماچا را به یک لیوان یا کاسه کوچک اضافه کنید. با استفاده از همزن یا حتی یک چنگال، ماچا را حسابی با آب داغ مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس بقیه آب داغ را هم بزنید.
  3. پوره هلو را درست کنید. هلوها را پوست بگیرید و هسته‌های آن را جدا کنید. سپس به مخلوط‌کن یا غذاساز اضافه کنید. مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود.
  4. برای تهیه لاته سرد، ۱/۴ فنجان پوره هلو را در کف یک لیوان پر از یخ بریزید. سپس ۳/۴ فنجان شیر دلخواه را اضافه کنید. ماچا را روی آن ریخته و در صورت تمایل، به آن شیرین کننده اضافه کنید. آن را مخلوط کنید و بلافاصله بنوشید.

تفاوت چای سبز و ماچا چیست؟

مقداری چای سبز به همراه کفگیر چای

هم چای سبز ماچا و هم چای سبز سنتی از یک نوع گیاه به دست می‌آیند. ولی گیاه چای سبز که برای ماچا استفاده می‌شود را حدود یک ماه قبل از چیدن، در سایه رشد می‌دهند. این باعث افزایش سطح کلروفیل در برگ‌ها می‌شود که به ماچا رنگ سبز روشن می‌دهد. پس از برداشت، برگ‌ها از ساقه‌ها و رگبرگ‌هایشان جدا می‌شوند و به صورت پودر ریز و ابریشمی در می‌آیند.

به علاوه، ماچا غلیظ‌تر از چای سبز سنتی است و سطح کافئین بسیار بالاتری دارد. یک فنجان استاندارد ماچا حاوی حدود ۲۸۰ میلی‌گرم کافئین است، در حالی که یک فنجان چای سبز حدود ۳۵ میلی‌گرم کافئین دارد. به همین دلیل است که پودر ماچا اغلب در مقادیر بسیار کمتر استفاده می‌شود و آن را در حجم کمتری سرو می‌کنند.

آیا ماچا لته، قهوه دارد؟

به طور کلی، این نوشیدنی قهوه ندارد و صرفا از ترکیب شیر و چای ماچا تشکیل می‌شود. بنابراین نیازی نیست که مانند لته به آن اسپرسو اضافه کنید. اگر بخواهیم یک فنجان ماچا لته را با لته قهوه معمولی مقایسه کنیم، باید بگوییم که کافئینِ لته دو برابر ماچا لته است. ما پیش‌تر درباره همه چیز درباره قهوه و انواع رست قهوه صحبت کرده‌ایم. چنانچه به فکر درست کردن لته معمولی هستید، این مطالب را نیز مطالعه کنید تا لته خوشمزه‌تری داشته باشید.

آیا ماچا لته یک نوشیدنی سالم است؟

چای ماچا سرشار از آنتی اکسیدان است و به دلیل آسیاب شدن کامل، بیشترین مزایا را شامل می‌شود. در واقع ما تمام برگ را مصرف می‌کنیم، نه فقط آن عصاره‌ای که از خیساندن آن استخراج می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در ماچا تاثیر مفیدی بر فشار خون، سطح کلسترول و سلامت کلی قلب دارند.

آیا ماچا لته می‌تواند گرم سرو شود؟

خیلی از ما چای را به دلیل داغ بودن آن دوست داریم و بر نوشیدنی‌های دیگر ترجیح می‌دهیم. ولی ماچا لته نباید خیلی داغ باشد و در صورت گرم بودن، بهتر است دمای آن حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. ماچا لته می‌تواند از این دما بسیار سردتر باشد و با یخ سرو شود و جزئی از نوشیدنی‌های سرد مناسب تابستان محسوب شود، ولی نباید بیش از این گرم شود.

بهترین زمان مصرف چای ماچا کی است؟

خانمی در حال نوشیدن چای ماچا

برای نوشیدن چای ماچا یا ترکیب آن با ماچا لته هلو، شما می‌توانید زمان‌های مختلفی را انتخاب کنید. هر زمان به شما برای رسیدن به هدف خاصی کمک می‌کند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود ماچا را در زمان‌های زیر میل کنید:

  1. قبل از ورزش

افرادی که چای ماچا را قبل از شروع تمرینات روزانه می‌نوشند، بهره زیادی از تمرینات خود می‌برند. مصرف چای ماچا توانایی بدن در سوزاندن کالری را به طور چشمگیری تا ۳۵ تا ۴۳ درصد افزایش می‌دهد و می‌تواند استقامت بدنی شما را تا ۲۴ درصد افزایش دهد.

  1. قبل از کار

برای پرداختن به این موضوع، به یک سوال جواب می‌دهیم که چرا ماچا هزار سال پیش به ژاپن آورده شد؟ در واقع به دلیل خواص تغذیه‌ای قابل توجهی که ماچا برای کمک به تمرکز دارد، برای راهبان به ژاپن آورده شد. در طول ساعات طولانی مدیتیشن، راهبان ذن برای تمرکز و در عین حال جهت کسب آرامش، ماچا می‌نوشیدند.

امروزه، زندگی مدرن اغلب به دلیل استرس مختل شده است، به حدی که ما به ندرت استراحت کامل داریم. ماچا از طریق ماده فعال خود “ال تیانین” به کاهش استرس کمک می‌کند. این به طور طبیعی امواج آلفا را در مغز ایجاد می‌کند که حالت هوشیاری را به وجود می‌آورد. در ضمن، نوشیدن ماچا می‌تواند توانایی شما در جذب و حفظ اطلاعات جدید را بهبود بخشد. پس اگر شما هم شاغل هستید، این چای به شما کمک می‌کند پیچیدگی‌های محل کار را با فکر باز حل کنید.

  1. بعد از ظهر

ماچا را به عنوان یک نوشیدنی انرژی‌زا در نظر بگیرید که انرژی را به آرامی در جریان خون شما آزاد می‌کند. این به این معنی است که با مصرف ماچا در تمام طول روز سرحال خواهید بود. این ویژگی به دلیل کافئین داخل ماچا است. بنابراین اگر در اواسط روز احساس کسلی کردید و دلتان می‌خواست در ادامه روز پر انرژی باشید، یک فنجان چای ماچا بنوشید.

طرز تهیه چای ماچا برای لاغری چگونه است؟

همانطور که می‌دانید، اکثر دمنوش‌ها برای لاغری مفید هستند. با خرید بسته دمنوش و داشتن فعالیت ورزشی مناسب، در زمان کم به وزن ایده‌آل خود می‌‎رسید. از آنجایی که ماچا نیز نوعی چای سبز محسوب می‌شود، برخی از مردم چای ماچا را با چای یکسان می‌دانند. اما همانطور که عنوان کردیم، تفاوت‌هایی با هم دارند. چای سبز معمولی هنگام تهیه در آب جوش خیسانده می‌شود. ولی ماچا به صورت کاملا پودر شده با آب داغ مخلوط می‌شود. اگر حس می‌کنید که ماچا لته هلو نمی‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند، ترکیب زیر را جهت لاغری استفاده کنید:

  • یک قاشق چایخوری پودر ماچا را به یک کاسه یا فنجان اضافه کنید.
  • آب داغ را به فنجان اضافه کنید و بگذارید مخلوط بجوشد تا رنگ دلخواه به دست آید. آن را با حرارت کم بجوشانید.
  • با اینکه می‌توانید به این نوشیدنی کف شیر اضافه کنید، ولی بهتر است که خودتان تصمیم بگیرید آیا شیر در رژیم غذایی لاغری شما می‌تواند استفاده شود یا خیر.

سوالات رایج درباره ماچا لته هلو

  1. طعم ماچا چیست؟

چای ماچا طعم گیاهی ملایم و مزه آجیلی مانند دارد. طعم آن در نهایت به تلخی ملایم گرایش دارد.

  1. بهترین زمان مصرف چای ماچا چیست؟

چای ماچا کمی کافئین دارد و می‌تواند شما را سر حال کند. هنگام کار، قبل از ورزش و بعد از ظهر، بهترین زمان مصرف چای ماچا هستند.

  1. طبع چای ماچا چیست؟

طبع چای ماچا سرد است و برای افراد گرم مزاج مناسب است.

منابع: aiya-america | halfbakedharvest