سیزده به در یکی از بهترین روزهای سال است که همه افراد دور هم جمع می‌شوند و روزی خاطره‌انگیز را رقم می‌زنند. ولی چیزی که این روز را به یادماندنی‌تر می‌کند، تنقلات و خوراکی های سیزده بدر هستند. معمولا ایرانیان سیزده به در را بیرون از منزل می‌گذرانند و به فکر خوراکی‌هایی هستند که طرز تهیه ساده و طعم خوبی دارند. نوروز 1403 و ماه مبارک رمضان با یکدیگر مصادف هستند و ما پیش‌تر درباره اینکه افطار چی درست کنیم؟ صحبت کرده‌ایم و برخی از این غذاها حتی برای روز سیزده به در مناسب هستند. ولی اگر شما هم به این فکر هستید که غذای مخصوص سیزده به در چیست؟ همراه مجله بارجیل باشید. ما در این مقاله درباره ناهار سیزده بدر و تنقلات مناسب آن صحبت می‌کنیم.

انواع رسوم روز سیزده بدر

پیش از آنکه در این مقاله به سراغ خوراکی‌های خوشمزه برویم، ابتدا بد نیست کمی با فلسفه و سنت‌های روز سیزده به در آشنا شویم. در ایران باستان، دوازده روز ابتدایی سال نمادی از دوازده ماه بوده است. بنابراین پس از دوازده روز جشن و دید و بازدید، در روز سیزدهم مردم از خانه بیرون می‌آمدند و تجدید دیداری با طبیعت می‌کردند. در طی تاریخ دوهزار و پانصد ساله ایران، رسوم سیزده بدر دچار تغییرات زیادی شده است. با این وجود ما 4 سنت اصلی که هنوز هم در بین مردم طرفداران زیادی دارد را برای شما انتخاب کرده‌ایم تا کمی درباره آن‌ها بدانید.

سبزه گره زدن؛ خوش‌یمن‌ترین رسم سیزده بدر

اگر همه روزهای سال گذشته، یک آرزوی بزرگ را در سر می‌پروراندید اما هنوز به آن نرسیده‌اید، سیزده بدر بهترین زمان برای شماست! از زمان قدیم تا به امروز اعتقاد بر این بوده که سبزه گره زدن در روز سیزده بدر، ما را به آرزوهایمان می‌رساند. همچنین برخی معتقدند این کار بخت جوان‌ترها را باز می‌کند. بنابراین در روز سیزده بدر در کنار حضور در طبیعت و لذت از هوای سال نو، سبزه گره زدن در طبیعت نیز یکی از رسوم اصلی این جشن بهاری به شمار می‌آید.

دست یک خانوم در حال گره زدن سبزه هفت سین

سبزه را به آب روان سپردن

در میان انواع رسوم روز سیزده بدر، سپردن سبزه‌های سفره هفت سین به آب روان، یکی دیگر از محبوب‌ترین آن‌ها است. کافی است روز سیزده به در سری به جاده‌ها بزنید تا به راحتی سبزه هفت سین مردم را در جوی‌ها و رودخانه‌های شهر مشاهده کنید. اما فلسفه این کار چیست؟

دو داستان و روایت اصلی، پشت این رسم کهن قرار دارد. برخی معتقدند سبزه نمادی از مشکلات و گرفتاری‌های هر خانه است که با سپردن آن‌ها به آب روان، این مشکلات هم از ما دور می‌شوند. اما برخی روایت‌ها، داستان زیباتری را نقل می‌کنند. در اساطیر ایران، یکی از ایزدبانوهای خوش‌دل و مهربان آناهیتا است که نگهدارنده آب‌ها و به نوعی نماد خیر و برکت است. راویان دسته دوم معتقدند سپردن سبزه به آب روان به نوعی تقدیم‌کردن هدیه و پیشکشی به ایزدبانوی آناهیتا است تا سالی پر از خیر و برکت برای ما رقم بزند.

سنگریزه پرتاب‌کردن

سومین رسم روز سیزده به در، پرتاب سنگریزه به پشت سر است. اگر شما هم تا به حال درباره این رسم چیزی نشنیده‌ید، تعجب نکنید؛ پرتاب سنگریزه در برخی از شهرها و اقوام ایرانی مانند کردها و ترک‌ها، رایج‌تر است. جالب است بدانید فلسفه پرتاب سنگریزه به عقب، پشت سر گذاشتن مشکلات و سختی‌ها است.

خوردن خوراکی‌های هیجان‌انگیز

در نهایت برای عاشقان خوراکی‌های خوشمزه، بهترین رسم روز سیزده به در، خوردن غذاهای مختلف است. بسیاری از اقوام ایرانی رسم دارند که در این روز آش بپزند و برخی خانواده‌ها، حتما مقداری گوشت کباب می‌کنند. عده دیگری عصرانه را حتما کاهو و سکنجبین نوش جان می‌کنند و برخی حضور آجیل و میوه را ضروری می‌دانند. اگر سیزده به در را در سفر هستید، پیشنهاد می‌کنیم از مقاله تنقلات سفر خود را چگونه انتخاب کنیم؟ کمک بگیرید. در غیر این صورت در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها و غذاهای سیزده به در را به شما معرفی کنیم. 

جوجه کباب، ناهار مخصوص سیزده بدر

چند سیخ جوجه کباب

جوجه کباب یکی از کباب‌های ایرانی خوشمزه است که به خاطر طعم و دستور پخت ساده آن، طرفداران زیادی دارد. برای ناهار سیزده به در افراد زیادی در طبیعت یا در منزل خود جوجه کباب درست می‌کنند و معروف ترین غذای این روز است. جوجه کباب نسبت به کباب‌های دیگر آسان‌تر درست می‌شود و هزینه زیادی هم ندارد.

مواد لازم برای تهیه جوجه کباب

• کره: ۵۰ گرم
• پیاز بزرگ: ۲ عدد
• مرغ متوسط: ۱ عدد کوچک
• زنجبیل: 1۰۰ گرم
• ماست چکیده: 4 قاشق غذا خوری
• روغن مایع: ۴ قاشق غذا خوری
• زعفران دم کرده: ۱ قاشق غذا خوری
• آب لیمو ترش: ۶ تا ۸ قاشق غذا خوری
• نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه جوجه کباب سیزده به در

مرحله اول

برای تهیه جوجه کباب ابتدا ظرف مناسبی را انتخاب کرده و پیازها را به صورت خلالی در آن خرد کنید. در صورت تمایل می‌توانید فقط از آب پیاز برای طعم دادن به گوشت مرغ استفاده کنید. مرغ‌ها را از قبل بشویید و به اندازه جوجه‌ی کبابی خرد کنید، سپس آنها را به ظرف پیاز اضافه کنید.

مرحله دوم
در مرحله بعد روغن زیتون، زعفران، ماست چکیده، زنجبیل رنده شده و آبلیمو را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به ظرف پیاز و گوشت مرغ اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید تا به تمام قسمت‌های گوشت مرغ برسد.

مرحله سوم
بعد از اینکه مواد را خوب مخلوط کردید، درب ظرف را ببندید و آن را به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت مرغ نه تنها کمی استراحت کند، بلکه خوش طعم هم شود.

مرحله چهارم
در مرحله بعد گوشت مرغ را به سیخ بکشید. برای این منظور قطعاتی که هم اندازه و متناسب با هم هستند را در یک سیخ قرار دهید. مثلا تکه‌های با استخوان دیرتر پخته می‌شوند، بنابراین آن‌ها را از قطعات لخم و یکدست گوشت جدا بگذارید.

مرحله پنجم
در این مرحله باید یک نکته دیگر را هم رعایت کنید و آن این است که تکه‌های پیاز را از گوشت مرغ جدا کرده، سپس آنها را سیخ کنید. زیرا تکه‌های پیاز باقی مانده روی گوشت مرغ در هنگام کباب شدن خیلی سریع می‌سوزند و طعم کباب را خراب می‌کنند.

مرحله ششم
پس از اتمام به سیخ کشیدن گوشت مرغ، منقل را آماده کنید. ذغال‌ها باید به طور یکنواخت روشن شوند، زیرا ذغال‌های خام علاوه بر آسیب زدن به بدن، باعث بد طعم شدن آن نیز می‌شوند.

مرحله هفتم
بعد از آماده شدن منقل، سیخ‌ها را روی آن بچینید و گوشت را مدام بچرخانید تا یکنواخت کباب شود. در همین حین، کره را آب کرده و با مقدار کمی زعفران آماده شده مخلوط کنید. در 2 دقیقه آخر پخت، سس کره را روی کباب‌ها بمالید تا نرم شوند. علاوه بر این، روی طعم و رنگ جوجه تاثیر مثبت دارد. در آخر وقتی جوجه کباب آماده شد آن را با نان یا برنج سرو کنید.

کباب کوبیده؛ لذیذترین غذای سیزده به در

بعد از جوجه کباب، کوبیده یکی دیگر از محبوب‌ترین کباب‌های ایرانی در روز سیزده به در است. شاید در نگاه اول، درست‌کردن کوبیده سخت و چالش‌برانگیز به نظر برسد. با این حال به شما قول می‌دهیم به کمک دستور زیر، شما یک کوبیده لذیذ رستورانی خواهید داشت.

سه سیخ کباب کوبیده در ظرف

مواد لازم برای تهیه کباب کوبیده

  • گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله (شامل سر‌دست یا ران گوساله و قلوه‌گاه گوسفند): یک کیلوگرم
  • پیاز: ۵ عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • زعفران:یک قاشق چایخوری

در نظر داشته باشید که برای داشتن یک کوبیده لذیذ و چرب، دو سوم گوشت را گوسفندی و یک سوم گوشت را گوساله انتخاب کنید. همچنین پیش از شروع کار، گوشت را دو تا سه بار خیلی ریز چرخ کنید. هر چه گوشت بیشتر چرخ شود و ورز داده شود، کباب‌ها یکدست‌تر می‌شود و از روی سیخ نمی‌ریزد.

طرز تهیه کوبیده خانگی مخصوص سیزده بدر

  1. به شیوه‌ای که توضیح داده شد، گوشت را چرخ کرده و در یک ظرف بزرگ و گود بریزید و نمک و فلفل و زعفران به آن اضافه کنید. گوشت و ادویه‌ها را خوب ورز بدهید. گوشت را برای دو الی سه ساعت در یخچال بگذارید.
  2. پیازها را ریز ریز رنده کرده و با دست فشار دهید تا آب آن کاملا گرفته شود. سپس پیاز‌ها را به گوشت اضافه کنید و حسابی وزر بدهید. روی ظرف گوشت را سلفون کشیده و مجددا آن را داخل یخچال قرار دهید تا برای دو تا سه ساعت استراحت کند.
  3. گوشت را از یخچال بیرون بیاورید. این مقدار گوشت برای ۶ نفر است پس آن را به ۱۲ قسمت مساوی (هر قسمت به اندازه یک پرتقال متوسط) تقسیم کنید. هر قسمت را دوباره کمی در دست ورز بدهید و به آن شکل یک بیضی بدهید. دستتان را با کمی آب مرطوب کرده و آن مقدار از گوشت را که برای هر سیخ کباب تقسیم‌بندی کرده‌اید بردارید و روی سیخ پهن کنید.
  4. کباب را سیخ بزنید و با دو انگشت اشاره و شصت (انگشت شصت روی گوشت و انگشت اشاره زیر گوشت) به آرامی روی گوشت فشار‌های کوچک بیاورید تا پستی و بلندی‌های گوشت صاف شود و حالت انگشتانتان روی گوشت به صورت یکی در میان فرورفته باقی بماند.
  5. کباب‌ها را ابتدا روی حرارت خیلی تند آتش کباب‌پز قرار دهید و وقتی که گوشت کباب خودش را گرفت و کمی جمع شد، شعله را ملایم کنید.

شوید پلو با مرغ زعفرانی؛ انتخاب خوشمزه و آسان سیزده بدر

شوید پلو با مرغ زعفرانی یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی مناسب سیزده به در است. اگر شما هم مثل ما جزو عاشقان این پلوی جذاب به شمار می‌آیید، دستور پخت شوید پلو با مرغ را از دست ندهید.

شوید پلو با مرغ و ته دیگ در بشقاب رویی

مواد لازم برای تهیه شوید پلو با مرغ زعفرانی

  • برنج: 4 پیمانه
  • مرغ: 4 تکه
  • شوید تازه یا خشک: نصف لیوان
  • پیاز متوسط: 2 عدد
  • فلفل دلمه‌ای: نصف یک عدد
  • رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده غلیظ: به میزان لازم
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • آبلیموی تازه: 2 قاشق غذاخوری

 طرز تهیه شوید پلو با مرغ زعفرانی برای سیزده بدر

  1. برنج را بشویید و در مقداری آب بگذارید خیس بخورد. سپس به سراغ مرغ‌ها بروید و پس از شستن مرغ، آن را در نمک و زعفران بخوابانید تا مزه‌دار شود.
  2. بعد از گذشت حداقل نیم ساعت، در یک تابه مقداری روغن ریخته و روی حرارت بگذارید. مرغ‌ها را با حرارت کم در تابه تفت دهید تا جایی که کمی سرخ شوند، سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید. 
  3. پیاز و فلفل دلمه‌ای را خلالی خرد کنید و داخل یک قابلمه بریزید. سپس مرغ‌های سرخ‌شده را روی پیاز و فلفل دلمه‌ای بچینید.
  4. در همان تابه اولی، مقداری رب ریخته و روی حرارت تفت دهید. سپس مقداری فلفل سیاه و آب اضافه کرده و صبر کنید تا سس بجوشد و کمی غلیظ شود. سپس سس غلیظ‌شده را روی مرغ‌ها ریخته و قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم تا با حرارت ملایم بجوشد و مرغ‌ها پخته شود.
  5. در این فاصله که مرغ پخته می‌شود، برنج خیس‌خورده را در قابلمه آب‌جوش بریزید و مقداری نمک اضافه کنید تا به جوش برسد. در انتهای پخت، قبل از آبکش‌کردن برنج، شوید را اضافه کرده و هم بزنید. سپس آن را آبکش کنید.
  6. در انتها، کف قابلمه را چرب کرده و ته‌دیگ نان یا سیب زمینی بچینید سپس برنج را به همراه کمی زعفران در قابلمه بریزید. در قابلمه را دم‌کنی بگذارید و اجازه دهید پلو نیم‌ساعتی روی حرارت ملایم دم بکشد. در آخر کافی است شوید پلو را به همراه مرغ آماده‌شده سرو و نوش جان کنید.

لوبیا پلو، غذای خوشمزه برای سیزده بدر

یک بشقاب پر لوبیا پلو

از آنجایی که معمولا افراد سیزده بدر را در طبیعت می‌گذارنند، انتخاب غذاهای خورشتی مانند قرمه سبزی، قیمه و … گزینه مناسبی نیست. اما شاید دلتان یک غذای گوشتی و سنتی ایرانی بخواهد، در این صورت ما لوبیا پلو را پیشنهاد می‌کنیم. لوبیا پلو یک غذای پرطرفدار است که بنا بر سلیقه شما با مرغ یا گوشت تهیه می‌شود. در ضمن طرز تهیه آسانی دارد، بنابراین در سیزده به در می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید و به همراه خود به بیرون ببرید.

مواد لازم برای تهیه لوبیا پلو

• لوبیا سبز: ۳ پیمانه
• برنج: ۴ پیمانه
• گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌ای: ۳۰۰ گرم
• رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
• سیر: ۲ حبه
• پیاز: ۱ عدد
• گوجه فرنگی: ۲ عدد
• نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
• زردچوبه و روغن: به اندازه کافی

طرز تهیه لوبیا پلو برای سیزده بدر

مرحله اول
ابتدا لوبیا سبزها را بشویید و داخل آبکش بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود. سپس آنها را روی تخته آشپزخانه خرد کنید.

مرحله دوم
در این مرحله پیاز و سیر را ریز خرد کنید. ابتدا پیاز را تفت دهید و پس از سبک شدن آنها، سیر را هم اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم شسته و به همراه گوشت به قابلمه اضافه کنید تا همگی تفت بخورند. بعد از اینکه آب گوشت و گوجه فرنگی‌ها کاملا تبخیر شد، لوبیاها را اضافه کنید تا نرم شوند.

مرحله سوم
سپس رب گوجه فرنگی را در تابه‌ای جداگانه بریزید و هم بزنید تا بوی خامی آن از بین برود. رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه کنید. سپس مواد را خوب تفت دهید و تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا مواد خنک شوند. نصف آب را در ظرف مناسبی ریخته و مقداری نمک به آن اضافه کنید.

مرحله چهارم
در صورت تمایل می‌توانید مقداری زردچوبه نیز به آب اضافه کنید تا پلو زرد شود و در پایان پخت، پلو خوش رنگ‌تر باشد. درب قابلمه را ببندید و روی حرارت زیاد بگذارید تا آب به سرعت بجوشد.

مرحله پنجم
در این مرحله برنج را خوب شسته و آب آن را خالی کنید و وقتی آب جوش آمد، برنج را داخل قابلمه بریزید و حدود 7-6 دقیقه صبر کنید و برنج را تست کنید. اگر لبه‌های برنج کاملا نرم و وسط آن سفت است، بهترین زمان برای آبکش کردن برنج است. برنج را بردارید و ته قابلمه مورد نظر روغن بریزید و نان یا سیب زمینی را به عنوان ته دیگ قرار دهید.

مرحله ششم
روی سیب زمینی را 1 تا 2 کفگیر برنج بریزید و روی آن کمی مایه لوبیا پلو بریزید. همینطور برنج و مایه را لایه لایه به برنج اضافه کنید تا مایه و برنج تمام شوند. درب قابلمه را قرار دهید و اجازه دهید تا پلو دم بکشد.

مرحله هفتم
هنگام سرو، با کفگیر برنج و مایه را در داخل قابلمه به هم بزنید تا باهم مخلوط شوند. شما می‌توانید برای سیزده بدر برنج را در منزل کاملا بپزید یا آن را فقط مخلوط کنید و در بیرون از منزل روی شعله قرار دهید تا دم بکشد.

سالاد الویه، ناهار مخصوص سیزده بدر

یک دیس سالاد الویه

با اینکه اکثر افراد ترجیح می‌دهند در دورهمی سیزده بدر خود یک غذای سنتی ایرانی بخورند، ولی ممکن است آماده کردن و سرو غذاهای پلویی در بیرون از منزل کمی سخت باشد. بنابراین یک سالاد خوشمزه و سیرکننده مانند الویه گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود و افراد زیادی در سیزده بدر آن را به عنوان ناهار یا عصرانه درست می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه سالاد الویه

• سینه مرغ کامل: ۱ عدد
• خیارشور: ۶ عدد متوسط
• تخم مرغ: ۴ عدد
• نخود فرنگی: ۱۰۰ گرم
• پیاز: ۱ عدد
• سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
• سس مایونز: به اندازه کافی
• آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل سیاه: به اندازه کافی
• زردچوبه: به اندازه کافی

طرز تهیه سالاد الویه

مرحله اول
ابتدا سیب زمینی‌ها و تخم مرغ‌ها را بشویید و آنها را در قابلمه‌ای کوچک با چند لیوان آب قرار دهید و اجازه دهید حسابی بپزند. سینه مرغ را تمیز کرده و پوست اضافی آن را جدا کنید و در ظرف دیگری به همراه 2 لیوان آب، پیاز و کمی نمک و زردچوبه قرار دهید تا مرغ بپزد.

مرحله دوم
بعد از پختن تخم مرغ و سیب زمینی، اجازه دهید تا خنک شوند. سپس پوست آن‌ها را بگیرید و در یک ظرف بزرگ و جادار رنده کنید. مرغ پخته شده را در این مرحله ریش ریش کنید و به این مخلوط اضافه کنید. خیارشور را جداگانه رنده کنید و آب آن را بگیرید و به باقی مواد اضافه کنید.

مرحله سوم
در این مرحله باید نخود فرنگی‌ها را آماده کنید. اگر از نخود فرنگی کنسرو شده استفاده می‌کنید، باید آن را آبکش کنید و به مواد دیگر اضافه کنید. اگر نخود خام دارید باید با کمی آب و نمک بپزید، سپس به مواد دیگر اضافه کنید.

مرحله چهارم
حالا نوبت به درست کردن سس سالاد می‌رسد. برای این منظور سس مایونز را با آبلیمو، فلفل و کمی نمک در ظرف کوچکی مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس این سس را به مخلوط قبل اضافه کنید تا کاملا به داخل مواد برود.

مرحله پنجم
پس از آماده شدن سالاد، آن را در ظرف مورد نظر خود بریزید. سپس روی آن را با سلفون بپوشانید و حداقل دو ساعت در یخچال قرار دهید تا سالاد خودش را بگیرد. اگر می‌خواهید سالاد خوشمزه‌تر شود، آن را از یک روز قبل درست کنید.

آش رشته سیزده بدر

یک کاسه آش رشته

کمتر ایرانی را می‌توانیم پیدا کنیم که آش رشته را دوست نداشته باشد. این آش در مراسم‌های مختلف، به عنوان عصری و نذری درست می‌شود. به همین ترتیب پرطرفدارترین آش برای سیزده بدر هم به حساب می‌آید. آش رشته را به عنوان ناهار یا عصرانه روز سیزده بدر درست کنید و در کنار عزیزان خود میل کنید.

مواد لازم برای تهیه آش رشته

• نخود: ۱ پیمانه
• لوبیا چیتی: ۱ پیمانه
• عدس: ۱ پیمانه
• سبزی آشی: ۵۰۰ گرم
• پیاز بزرگ: ۲ عدد
• سیر: ۶ حبه
• نعناع خشک: ۲ قاشق غذا خوری
• کشک: به مقدار لازم
• رشته آش: به مقدار لازم
• روغن مایع: به مقدار لازم
• نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه آش رشته

مرحله اول
در صورت تمایل می‌توانید 1 پیمانه از هر حبوبات را با مواد مورد نیاز بالا جایگزین کنید تا آش پر موادتری بیشتری داشته باشید. در ابتدای کار، حبوبات را شسته و به مدت 1 شب در آب خیس کنید. در این زمان می‌توانید چندین بار آب آنها را عوض کنید تا نفخ حبوبات کاملا برطرف شود. سپس یک قابلمه بردارید و 8 لیوان آب اضافه کنید. حبوبات دیگر را به جز عدس اضافه کنید و بگذارید بپزد. حبوبات را می‌توانید جداگانه بپزید.

مرحله دوم
بعد از پختن حبوبات، سبزی‌ها شامل اسفناج، گشنیز، جعفری، شوید و تره را شسته و تمیز کنید. آنها را کنار بگذارید تا آب اضافی آنها گرفته شود، سپس سبزی‌ها را به طور ریز خرد کنید.

مرحله سوم
در این مرحله سبزیجات خرد شده را به همراه عدس و ادویه اضافه کنید. بعد از 40 دقیقه تا 1 ساعت که سبزیجات و حبوبات کاملا پخته شدند، نصف بسته رشته را به همراه مقداری نعنا خشک اضافه کنید.

مرحله چهارم
دو عدد پیاز را بشویید و پوست بگیرید و به شکل خلالی خرد کنید. در ادامه آنها را در تابه سرخ کنید تا برای تزئین آش باشد و باقی پیازها را داخل آش بریزید. بعد از حدود 15 دقیقه پس از پختن رشته، گاز را خاموش کنید.

مرحله پنجم
در این مرحله می‌توانید مقداری کشک نیز به آن اضافه کنید. پس از چشیدن نمک را اضافه کنید، زیرا کشک شور است و نباید پیش از آن نمک بریزید تا آش خیلی شور نشود. سپس آش را در ظرف مورد نظر بریزید و با کشک، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید.

آش ترش، خوشمزه ترین آش سیزده بدر

یک کاسه آش ترش مازندرانی

با اینکه آش رشته محبوب ترین آش ایرانی برای سیزده بدر است، ولی نباید از آش ترش غافل شوید. این آش مناسب افرادی است که طرفدار طعم ترش هستند.

مواد لازم برای تهیه آش ترش

• لوبیا چیتی: ۱ لیوان
• عدس سبز: ۱ لیوان
• سیر: ۶ عدد
• باقلا: ۱ لیوان
• چغندر: ۲ عدد کوچک
• سبزی آش: ۵۰۰ گرم
• برنج نیم دانه: نصف لیوان
• رب انار ترش: ۱ قاشق غذاخوری
• شکر: نصف قاشق غذاخوری
• نمک و روغن مایع: به اندازه کافی

طرز تهیه آش ترش

مرحله اول
ابتدا باقلا و لوبیا را جداگانه در ظرفی ریخته و روی آنها آب بریزید و اجازه دهید حدود 6 ساعت از شب تا صبح خیس بخورند. در این مدت 2 الی 3 بار آب هر کاسه را عوض کنید تا نفخ آنها از بین برود.

مرحله دوم
سبزی‌ها را پاک کنید و بشویید. اجازه بدهید خشک شوند، سپس را در سبزی خردکن بریزید یا به شکل دستی آنها را با چاقو خرد کنید. چغندرها را هم بشویید و پوست بگیرید. آنها را به شکل حلقه حلقه برش دهید یا در صورت تمایل کاملا خرد کنید.
مرحله سوم
سپس حبوبات را آبکش کنید و داخل قابلمه پخت بریزید. چغندرها را اضافه کنید و قابلمه را تا نصف از آب پر کنید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا مواد بجوشند و سپس حرارت را کم کنید تا همه مواد به اصطلاح مغز پخت شوند.

مرحله چهارم
بعد از اینکه لوبیا چیتی، باقلا و چغندر پخته شدند، برنج را تمیز کرده و آب آن را آبکش کنید و به همراه مقداری نمک به مواد پخته شده اضافه کنید. سپس بعد از 15 دقیقه آش سبزی را اضافه کنید و درب قابلمه را در این مدت اصلا نبندید. به مدت 30 دقیقه اجازه دهید تا سبزی آش کاملا بپزد. سیر را پوست بگیرید و به شکل خلالی خرد کنید.

مرحله پنجم
سپس داخل ماهیتابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید تا به مرور زمان داغ شود. سپس سیر خرد شده را داخل ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید تا طلایی شود.

مرحله ششم
حالا آش را بچشید، اگر سبزی و مواد دیگر آن کاملا جا افتاده بودند، نصف سیر داغ، رب انار و نصف قاشق شکر را به آش اضافه کنید و هم بزنید. تا زمانی که مواد کاملا مخلوط شوند. بعد از 15 دقیقه گاز را خاموش کنید تا آش جا بیفتد. آن را داخل ظرف سرو بریزید و تزئین کنید.

تنقلات و خوراکی‌های سیزده بدر

مقداری کاهو، میوه و آجیل

تا به اینجا درباره انواع ناهار برای سیزده بدر صحبت کردیم، ولی نباید روز طبیعت را بدون تنقلات خوشمزه سپری کرد. برخی از بهترین تنقلات برای این روز عبارت‌اند از:

1. آجیل

همانطور که گفتیم در سیزده بدر شما به انرژی نیاز دارید، آجیل بهترین گزینه برای این امر است. تنها با خوردن چند مغز شما احساس سیری خواهید کرد. در ضمن، خوردن آجیل و شکستن تخمه در سیزده بدر لذت دورهمی شما را چندین برابر می‌کند. اگر مخلوط آجیل نوروز شما اضافه مانده است، همان را برای نوروز مصرف کنید. همچنین شما می‌توانید آجیل را با تنقلات دیگر نیز ترکیب کنید. به عنوان مثال، با مطالعه رسپی کیک رژیمی می‌توانید با یک کیک سالم آشنا شوید و آن را با انواع آجیل مخلوط کنید و عصر سیزده به در به همراه چای میل کنید.

2. کاهو سکنجبین ویژه سیزده بدر

نمی‌شود درباره خوراکی های سیزده بدر صحبت کرد و حرفی از کاهو سکنجبین نزد. این خوراکیِ نسبتا ساده، طعم خوبی دارد و باعث می‌شود حین خاطره تعریف کردن و صحبت‌های جذاب روز سیزده بدر، ساعات بهتری را سپری کنید. همچنین می‌توانید انواع بازی های دورهمی برای جمع های خانوادگی و دوستانه را بازی کنید و به همراه آن کاهو سکنجبین میل کنید. برای تهیه این خوراکی کافیست از قبل مقداری شکر را در آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکر کاملا ذوب شود. مقداری نعنا را به طور دسته‌ای داخل شربت قرار دهید تا کاملا بو و عطر نعنا بگیرد. کمی سرکه هم اضافه کنید و وقتی شربت غلیظ شد، یعنی آماده است و باید خنک شود. کاهوهای خود را داخل شربت بزنید و میل کنید.

3. ذرت بوداده

پاپ کورن یا ذرت بوداده یکی از میان وعده ها و تنقلات پرطرفدار است که در تمام گروه‌های سنی دنیا طرفداران زیادی دارد و البته پر از خاصیت است. این غذا جدا از اینکه برای کودکان مضر نیست، خواص مفیدی هم دارد. به جای اینکه سیزده بدر تنقلات چربی مثل چیپس بخورید، بهتر است ذرت بو داده درست کنید. برای اطمینان از سلامت آن می‌توانید خودتان ذرت بخرید و در خانه درست کنید یا پاپ کورن‌های آماده در فروشگاه‌ها را بخرید.

4. میوه

هیچ چیز بهتر از میوه نمی‌تواند باعث پاکسازی بدن شما شود. در یک روز تقریبا گرم بهاری و پر از جنب و جوش، میوه آب بدن‌تان را تامین می‌کند. در ضمن باعث می‌شود تا سایر تنقلات راحت‌تر هضم شوند و معده شما سبک شود. از طرفی پیشنهاد می‌کنیم انواع میوه خشک را فراموش نکنید. میوه خشک نه تنها خاصیت زیادی دارد، بلکه می‌توانید در فصل بهار میوه‌های خشک شده فصول دیگر را میل کنید.

توصیه های تغذیه ای در سیزده بدر

• در سیزده به در، افراد باید از خوردن بیش از حد و مصرف همزمان غذاهای مختلف پرهیز کنند، زیرا این امر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود.
• نکته دیگری که در این روز باید به آن توجه شود، پرهیز از خوردن جوجه کباب سوخته و نیم پز است، چرا که مسمومیت را به دنبال دارد.
• در سیزده بدر باید به وعده‌های غذایی بیماران، کودکان و سالمندان توجه شود تا به میزان متعادل غذا بخورند.
• افراد مبتلا به دیابت، فشار خون و چربی خون، بیماری‌های قلبی، غلظت خون، اسیداوریک بالا و کبد چرب، باید در مصرف غذا اعتدال را رعایت کنند و از زیاده‌روی بپرهیزند.
• از سیخ‌های زنگ زده استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد بیماری می‌شوند.
• هنگام استفاده از چلوکباب برای هضم آسان غذا حتما باید از سماق قرمز استفاده کرد.
• در روز سیزده بدر از خوردن تنقلاتی مانند چیپس، پفک و شکلات پرهیز کنید و آنها را با غذاهای سالم و میوه جایگزین کنید.
• خوردن کاهو با سکنجبین توصیه می‌شود، زیرا برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است.
• در این روز حتما نعناع یا عرق زنیان را همراه خود نگه دارید و در صورت بروز مشکل از آن استفاده کنند، زیرا این عرقیجات به رفع مشکلات گوارشی و هضم آسان غذا کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که دچار دل درد نشوید.

سیزده بدر خوشمزه با بارجیل

با اینکه تنقلات مختلفی برای سیزده به در وجود دارند، ولی آجیل بخش اصلی آنها را تشکیل می‌دهد. از انواع تخمه و مغزهای دیگر گرفته تا میوه خشک، همگی برای این روز مناسب هستند. ما در بارجیل بیش از 700 محصول را در کیفیت‌ها، طعم‌ها و قیمت‌های مختلف عرضه می‌کنیم تا انتخاب برای شما آسان‌تر باشد. در ضمن، نیازی نیست که برای خرید آجیل از منزل خود خارج شوید، کافیست سفارش خود را آنلاین ثبت کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

منابع: modernpersianfood | turmericsaffron